• 0

stoppen eenmanszaak

Hallo,

 

Ik had een mooi aanbod gekregen voor een nieuwe baan die ik geaccepteerd heb.

 

Nu omwille van de startdatum wil ik graag mijn eenmanszaak uitschreven/stopzetten voordat ik er aan begin.

 

Nu was mijn vraag,

1. Ik had een aantal diensten geleverd waarvan er 1 met factuur uitstaan en 2 de facturen nog moeten worden gestuurd.

 

Kan ik deze ene factuur annuleren en de andere 2 facturen gewoon niet versturen of ben ik wettelijk verplicht dat alsnog te doen? (het klinkt raar maar omwille van de doorlopende kosten van het bedrijf loont het bina niet om te wachten op de betalingen)

 

Of komt de ene factuur alsnog ergens op mijn balans terecht en bij een eventuele controle van de heer Belasting, dat ik alsnog word aangeslagen zodat die twee ongefactureerde diensten als marktwaarde worden beschouwen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee.... de ideale startdatum van mijn nieuwe baan is gewoon te vroeg om eigenlijk nog te wachten voordat deze facturen worden betaald. En omdat ik lopende kosten heb die ik per 3 maanden vooruit betaal, is eigenlijk nu net het goede moment om te stoppen.... anders ben ik de komende drie maanden nog een eenmanszaak bezig. de voordelen als ik zo kijk is misschien 50-200 euro extra winst maar al dat gedoe met btw etc... etc...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

aflsluiting van de EMZ kan toch in het begin van je dienstbetrekking plaats vinden en dus gewoon factueren?

 

EMZ uitschrijven is 1, afronden (administratief en fiscaal) is iets anders, dan zal toch nog wel een tijdje gaan duren.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

weet je nieuwe werkgever dat je een EMZ hebt? Zo niet, dan kan je misschien het hem ook vertellen en zeggen dat je aan het afronden bent.

 

En wat staat er precies in het contract? Niet mogen starten of niet mogen hebben?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen een eenmanszaak drijven (klanten benaderen, opdrachten uitvoeren, etc.) en de administratieve afhandeling van een reeds gedreven eenmanszaak (facturen innen, boekhouding sluiten, aangiften afwerken). Dus facturen nu uitdoen, dan uitschrijven. Als er niet betaald wordt kun je altijd nog verdere actie achterwege laten en afboeken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je geen eenmanszaak mag hebben op het moment dat je je nieuwe dienstbetrekking aanvraard adviseer ik je te zorgen dat de onderneming is uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt daar dan een bewijs van uitschrijving en daarvan kan je een kopie aan je nieuwe werkgever geven.

De reeds uitgevoerde werken behoor je gewoon te fakturen (zou ik eerst doen en dan uitschrijven).

Vervolgens meld je de belastingdienst dat je de onderneming hebt gestaakt en dat je uitgeschreven moet worden voor de omzetbelasting per de laatste dag van het lopende kwartaal (eventueel 1 kwartaal later in verband met lopende verplichtingen). Je kan dan de BTW over de laatste fakturen correct afdragen, BTW op facturen die je dit kwartaal hebt ontvangen nog verrekenen (let op dat als je je administratie uitbesteed je de faktuur daarvoor ook tijdig in je bezit hebt, eventueel op basis van "voorschot).

Bankrekening van de zaak, als die er is, brief aan de bank en opheffen, saldo naar prive overmaken.

De definitieve administratieve afhandeling vindt helaas pas volgend jaar pas als je de aangifte inkomstenbelasting (met winstaangifte) moet indienen.

Tenslotte kijk eerst goed of er geen contracten lopen, zeg die op, als er "aktiva" in de onderneming zit moet die verkocht/overgenomen worden en de BTW daarover worden afgedragen.

Succes bij de afwikkeling en natuurlijk succes in je nieuwe baan.

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens meld je de belastingdienst dat je de onderneming hebt gestaakt en dat je uitgeschreven moet worden voor de omzetbelasting per de laatste dag van het lopende kwartaal (eventueel 1 kwartaal later in verband met lopende verplichtingen). Je kan dan de BTW over de laatste fakturen correct afdragen, BTW op facturen die je dit kwartaal hebt ontvangen nog verrekenen (let op dat als je je administratie uitbesteed je de faktuur daarvoor ook tijdig in je bezit hebt, eventueel op basis van "voorschot).

als er "aktiva" in de onderneming zit moet die verkocht/overgenomen worden en de BTW daarover worden afgedragen.

 

Beste Fred en TS,

 

Goeie adviezen, maar toch even 2 opmerkingen. Het moment van stoppen voor de Belastingdienst heeft geen invloed op te betalen of terug te vragen BTW na de stakingsdatum. Die BTW kun je gewoon aangeven als aanvullende/slot aangifte, al is dat 6 maanden later. Gewoon een briefje sturen naar de fiscus of de standaard suppletie-aangifte downloaden via www.belastingdienst.nl

 

En 2: Als je activa verkoopt die een zgn. 'algemeenheid van goederen' vormen, mag daarover GEEN BTW worden berekend. Die algemeenheid van goederen is een vrij vaag begrip, maar komt er in grote lijnen op neer dat het om een samenstel van activa moet gaan, waarmee je in principe verder kunt ondernemen. Vraag het bij twijfel vóór de verkoop even schriftelijk aan je BTW-inspecteur.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

John, bedankt voor je reactie. Je kan zonder enig probleem tot 31-3 van het volgende jaar zonder rente en boete een suppletie aangifte doen. Mijn reden om de BTW dit jaar af te handelen is dat je dan ook daadwerkelijk de onderneming volledig staakt. Als er nog BTW in 2010 "hangt" is de ervaring dat de fiscus vaak en nog BTW formulieren blijft sturen (en je moet dan aangifte doen), maar de uitkomsten daarvan vervolgens in een winstaangifte van 2010 in dit geval wil zien. Dat was de achterliggende gedacht, maar je hebt gelijk ik had dat duidelijker kunnen aangeven, bedankt

 

Hetzelfde geldt voor de aktiva. De ervaring leert dat het hier vaak om de bedrijfsauto gaat. kleine zaken als computers, printers e.d. zijn vaak al volledig afgeschreven en hebben weinig of geen waarde. Maar ook hier bedankt voor je aanvulling.

 

Groeten Fred

 

 

mod edit: misquotes verwijderd

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.