• 0

nieuwe naam?

Aanbevolen berichten

  • 0

Kan je niet iets doen waar de huidige naam een beetje in is verwerkt?

 

See You e-ball of ballcue oid?

 

of ben je echt op zoek naar een totaal andere naam?

 

Wel rottig zoiets... heb je trouwens destijds een handelsnaamonderzoek

door de KvK laten uitvoeren?

Ben wel benieuwd hoe en wat dat dan gaat.

Link naar reactie
  • 0

ivm een merkinbreuk moet cueball haar naam per direct gaan veranderen in iets anders. nou is inspiratie op korte termijn moeilijk, dus heeft iemand misschien zomaar terloops een geniale ingeving?

 

Waarom is dit Off Topic? Volgens mij krijg je meer en betere reacties als je deze vraag bij Marketing of Innovatie & Intellectueel Eigendom plaatst.

 

Mijn eerste reactie is een vraagteken bij de noodzaak om je naam te veranderen. Heb je een dreigbrief ontvangen, of een telefoontje? Weet je zeker dat ze je niet een beetje aan het bullyen zijn? Heb je juridisch advies gevraagd?

 

Ik heb even gecheckt sinds wanneer Qball onder die naam actief is. Bij SIDN is het domein qball.nl in juli 1999 ingeschreven, en het merk Qball is in november 2000 geregistreerd voor ondermeer internetdiensten. Jij bent later actief geworden, in 2001 als ik op de SIDN-registratie moet afgaan. Het handelsregister heb ik niet bekeken.

 

Qball heeft zo te zien de oudste rechten. Vraag is echter of je met de naam Cueball inbreuk maakt op hun merk. Cueball is een algemene uitdrukking uit de snookerwereld, begrijp ik? Dan kan het woord Cueball niet zo één-twee-drie als merk geregistreerd worden. Het onderscheidende karakter van Qball is de Q (die gebruiken ze ook actief) en dat is nou net het element dat jij niet gebruikt.

 

Tast je het onderscheidend vermogen van Qball aan? De enige overeenkomst tussen Cueball en Qball is de klank. Dit wordt in de literatuur omschreven als 'auditieve gelijkenis' en geldt als inbreuk, denk aan Luxaflex versus Luxe Flex (1972). In jouw case betreft het echter geen gelijkenis tussen twee merken, maar gelijkenis tussen een merk en een algemeen woord. Stel bijvoorbeeld dat ik het merk Gohfi zou registreren, mag ik dan anderen het gebruik van het woord koffie en coffee ontzeggen? Lijkt me niet.

 

Ik heb even gekeken of er jurisprudentie is. Ik dacht bv aan Claeryn versus Klarein. De rechter oordeelde toen (1975) dat het geen inbreuk was. Maar dat betrof een jenever versus een schoonmaakmiddel. Er zijn vast betere cases bekend bij de experts.

 

Vraag is uiteraard of je wel zin hebt om je te verzetten tegen deze dreiging. Anders kun je er altijd nog Cueboll van maken. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan ik me zo voorstellen dat die merk-verwarring je niet lekker ziet, zelfs als je juridisch je gelijk zou kunnen halen. Want ook als ik tegen iemand zeg 'kijk eens bij cueball' loop je het risico dat diegene qball.nl intikt. Aangezien het ook een hostingclub betreft, loop je het risico dat diegene klant bij 'de verkeerde' wordt.

 

 

-------- off-topic saturday morning woes --------

 

dat betrof een jenever versus een schoonmaakmiddel.

 

Ook link.. ha fijn! ha fijn! een stevig glas Klarein!

 

Anders kun je er altijd nog Cueboll van maken.

 

Zeker als je vervolgens besluit alles in Cobol te gaan programmeren :)

Link naar reactie
  • 0

Heb inmiddels wat meer jurisprudentie opgesnord, ondermeer via Domjur en dan lijkt je positie inderdaad niet zo sterk. Een identieke case heb ik daar niet gevonden. Het zou bijvoorbeeld interessant zijn om te zien hoe de rechter oordeelt over een XS4all versus een Access for All. Er is wel een voorbeeld van een XS4 die inbreuk pleegde op XS4all.

 

Zijdelings interessant is Gratiz versus Gratis. De rechter oordeelde dat Gratiz ondanks inschrijving bij het Benelux Merken Bureau niet voor bescherming in aanmerking komt, omdat de Z in het woordmerk onvoldoende onderscheidend is voor gratis diensten. Dat merk werd vervolgens nietig verklaard. Bovendien pleegde Gratis geen onrechtmatige daad door vergelijkbare diensten aan te bieden als Gratiz, want de presentatie verschilde volgens de rechter compleet. Gratis kon hier echter aantonen dat zijn domeinnaam toegewezen was voordat Gratiz domein en merk registreerde.

 

Daar komt bij dat cueball weliswaar een term is in snooker, maar dat het woord Qball als merk voor internetdiensten weer wel onderscheidend is. Net zoals Apple, Acorn en Tulip voor computers.

 

Misschien toch maar een nieuwe naam bedenken?

 

Cuebell (Quebell) en Cuebull zijn als domeinnaam nog vrij, evenals Cowball en zelfs het tweeslachtige Cowbull... ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik had inmiddels ook een jurist benaderd, en die zegt hetzelfde... jammer maar helaas.

 

we gaan wel voor een naam die compleet anders, en iets waar niet hosting achter komt. huidige opties:

 

- cascade

- intwo

- casade (onzinwoord, maar wel een natuurlijke klank)

- landmark (maar dit schijnt ook iets antroposofisch te zijn :))

Link naar reactie
  • 0

Flink balen man!

 

Ik doe ff een brainstorm-duit in 't zakje. Ben er niet goed in maar ok komt ie ;).

 

-Cluez

-CuePoint

-HitPoint

-DotCue (doe deze maar niet, teveel herinneringen aan de DotCom hype ;D)

-FlexBall

-FastBall

-EzConnect

-PacketStorm 8)

 

Anyway, succes ermee! Enneh, wanneer is jullie site nu online?

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

thanks voor jullie input, grappig om te zien dat jullie allemaal dicht bij cueball blijven zoeken :)

 

Ik denk dat je toch altijd vanuit een bepaald uitgangspunt gaat denken. In dit geval je oude naam, een klein beetje de herindering blijven bewaren!

 

Is "New CueBall" niets :)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Ik wil graag even met je meedenken voor een naamsverandering, maar ik ben niet op de hoogte van jouw activiteiten. Je website is nog niet open.

 

Kun je mij even informeren over je activiteiten?

 

Overigens zag ik dat je uit Utrecht komt. Ben je al lid van een ondernemersnetwerk in Utrecht?

 

 

Groet,

 

 

Michael Klijn

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Een sport term vind ik eigenlijk wel een goede. Cueball als startende en centrale ball van snooker en varianten is mooi.

 

- midforward

- quarterback

- mat

- wicket

- ace

- spott

- edge

- pitts

- judges

- fastball en curveball zoals nils zei

- touchdown

- inning

 

ehm, ik ben even sportloos... hoop dat je er wat aan hebt.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

PM is door logeepartijtjes en verhuizingen nog steeds disconneted.

Ik dacht misschien kunnen we op zijn website iets achterhalen waar iets staat in de trand van "voorheen cueball", maar ook zijn website is "not found".

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.