• 0

Banken-financiers-startende ondernemer

Wij zijn bezig om een bedrijf te starten. Ondernemersplan is helemaal klaar. Cijfermatig is het onderbouwd en doorberekend door een accountant kantoor. (die toch goed bekend staat)

De solvabiliteit is ruim 21%. De banken zijn allemaal enthousiast maar willen niet mee doen. Mijn partner gaat de zaak runnen en ik blijf erbij in loondienst. (Boven modaal) Dit als extra zekerheid.

De ING bank vond dit een slecht idee, en dat was een reden om de financiering af te ketsen.

Nu zijn we nog met 1 bank in gesprek, maar ik heb ondertussen al begrepen dat de banken gewoon heel erg voorzichtig zijn.

Nu zijn we in gesprek met een financier, maar die vraagt op voor hand al een behoorlijk bedrag. Als die financiering niet lukt, ben je dat geld kwijt. Wat moet ik doen om toch geld te krijgen.

Het gaat om circa €130.000

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, een persoonlijk bericht is aardig, maar daar schieten we niet veel mee op. Als je wil weten wat je opties zijn, zouden we iets meer moeten weten over de aard van je bedrijf.

 

Voor financiering met vreemd vermogen (lening) moet je onderpand hebben. Voor risicodragend vermogen moet je aandelen uitgeven.

 

Nu zijn we in gesprek met een financier, maar die vraagt op voor hand al een behoorlijk bedrag. Als die financiering niet lukt, ben je dat geld kwijt.

 

??? die zinsnede begrijp ik niet. Een financier die geld wil hebben? hoe werkt dat?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nee, dit zijn oudere zakenmensen die een eigen inversteerders project hebben. Als onze plannen goed zijn willen zij dit financieren. Het geld wat ze voor die tijd willen, is een zekerheid dat ze niet al hun werk voor niets doen. Dit wordt later in mindering gebracht op het totaal bedrag, tenzij ze niet met je in zee gaan.

Link naar reactie
  • 0

Als die "oudere zakenmensen" iets in jou idee zien dan willen ze toch best wel tijd investeren om hier wat meer onderzoek naar te doen? Ik vind het ook een raar verhaal dat ze hier een vergoeding voor willen ontvangen.

 

Ik sluit me bij Nils aan dat je daar beter niet mee in zee kan gaan. Op deze manier is de stap naar andere geinteresseerden ook lastiger te maken "omdat je al zoveel aan die gasten hebt betaald".

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bartje,

 

Jouw verhaal lezende kan ik maar 1 conclusie trekken: er klopt iets niet in jullie plan.

 

Elke financier, bank of investeerder heeft interesse in een goed plan. Het feit dat alle banken enthousiast zijn, maar niet willen financieren betekent dus dat er in jullie plan iets niet correct is. Gezien de inhoud van jouw verhaal kan ik wel raden waar het probleem ligt. Jullie willen ondernemen, maar willen niet voor 100% risico nemen. En dat is nu precies de bottleneck. Waarom zullen financiers risico nemen als je zelf al niet eens daartoe bereidt bent. Blijkbaar geloven jullie zelf niet volledig in jullie plan.

 

Laat ik het dan nog maar een keer duidelijk maken: ONDERNEMEN BETEKENT DAT JE BEREIDT MOET ZIJN OM RISICO TE NEMEN EN DAT JE JE REALISEERT DAT HET OOK FOUT KAN GAAN.

 

Kun je hier niet tegen dan moet je NIET gaan ondernemen.

 

Ik ben mij er van bewust dat dit hard over komt, maar in de dagelijkse praktijk constateer ik dat de meesten een risicomijdend gedrag hebben, i.p.v. te gaan voor hun droom.

 

Groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor Jan, ik heb jou een reactie gestuurd via berichtjes linksbovenin.

 

Wat betreft risico durven nemen dat is het probleem niet dat durven wij wel.

Wij hebben een bedrag nodig van in totaal met aanloopkosten voorfinancieren van btw etc. € 150.000

Zelf kunnen wij hier circa € 45.000 in steken.

De banken willen alleen drie keer de zekerheid hebben dat als het verkeerd gaat (maar het gaat echt niet verkeerd) dat zij zoveel mogelijk gedekt zijn. Als ik zelf die € 150.000 had gehad had ik ze er allemaal ingedaan zonder probleem.

We zijn nu nog in gesprek met de SNS en als dit niet lukt dan ga ik denk ik toch op een geldschieter of investeerder gokken.

Want ons plan is gewoon goed, met een defensieve prognose komen wij op een omzet van minimaal € 115.000 per jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bartje,

 

Het gaat helemaal niet om het geld, maar om commitment. Je laat je partner de zaak runnen en blijft zelf in loondienst werken. Je zal je baan moeten opzeggen en voor 100% gaan voor het ondernemerschap. Ook dat is risico nemen!!!!!!

 

Ben je hiertoe niet bereidt, dan heeft het geen enkele zin om op zoek te gaan naar investeerders, want die zullen hetzelfde van je vragen.

 

Groet,

 

 

Michael Klijn.

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Michael, ben ik niet helemaal met je eens. Als er initieel minder mankracht nodig is dan hoeven niet alle partners volledig in het bedrijf te werken. Echter ik ken het business plan niet dus dat is puur gissen.

 

Als je VC namen wilt dan moet je op www.nvp.nl zijn. Business Angels of Informal Investors kun je vinden bij Nebib (www.nebib.nl) - of Venturion (www.venturion.nl) - inmiddels ook al vanaf 1 mln omzet :(

 

Wat je in ieder geval niet moet vergeten is dat 'deze wereld' met elkaar praat, wat betekent; een keer geschoten en mis is bijna einde verhaal. Dit betekent dat je moet komen met een enorm goed verhaal, liefst betalende klant(en) en goede techniek, maar verkoop is het belangrijkste!

 

Jamie

Link naar reactie
  • 0

Het eertse wat fout gaat als een accountantskantoor een plan schrijft en doorrekent dat ze vooral goed kunnen schrijven en rekenen. Een mooi plan kan ook inhouden dat de kaft er goed uit zag.

 

Als ik de bedragen hoor die aan omzet gerealiseerd gaan worden afgezet tegen de investering vraag ik me af wat er nog goed aan het plan kan zijn? Of gaat het om een oerwoud die rustig groeit ver weg?

 

Als een van de twee vennoten elders werkzaam is geeft dat de beperktheid van de markt aan voor jullie dienst of product. ook niet een erg best signaal.

 

Er bestaat niet zoiets als een defensieve begroting of startersplan. De ondernemers in spe moeten uitstralen dat naast het plan er de man en de daadkracht is om in alle niet bedachte situaties goed te reageren. Vrijwel niets gaat volgens plan. Het plan is je referentie en basis voor denkwerk. Maar niet meer. Je kunt niet een onderneming ophangen aan een plan van uit de tijd toen je nog geen ondernemer was.

 

Is er nu echt geen plan te bedenken om met 45.000 euro aan de bak te gaan? Is een boel geld.

 

Als je in combinatie met 45.000 euro in de zak leveranciers zoekt die je risico willen delen omdat ze het ook als een nieuwe markt voor hen zien dan ben je al aardig in de richting. Maar met een omzet van minder dan 150.000 zal in combinatie van die 45.000 het te onvesteren bedrag in de onderneming, dus incluis de crediteuren, nooit meer dan 80.000 euro mogen bedragen. Of je behandeld je leveranciers en mede risicodragers wel heel erg slecht.

 

Ik hoop dat je nu wat bandbreedte ziet voor een goed plan.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.