• 0

Beginnen als distributeur

Omschrijving van je concept:

Samen met mijn vriendin wil ik als distributeur voor verschillende produkten uit een voormalig Oostblok land aan de slag gaan. Mijn vriendin is afkomstig uit dit land en spreekt de taal, ik niet, maar ik spreek wel 4 andere talen.

 

Het gaat om sportartikelen en kleding. Ik heb gezien dat kwalitatief hoogwaardige produkten in dit land tegen veel lagere prijzen worden verkocht. het gaat hier om nieuwe merken die in Nederland nog niet te verkrijgen zijn, het prijsverschil is zodanig dat alleen het verschil in verkoopprijzen al een winst oplevert.

 

Ik wil de produkten via een webwinkel gaan verkopen en daarnaast als vertegenwoordiger sportzaken en andere intressante afnemers gaan bezoeken.

 

De produkten wil ik zelf of mijn vriendin gaan vervoeren, wij bezoeken haar ouders minimaal 1 keer per maand en kunnen zo dus zelf van alles en nog wat ophalen. Hiervoor wil ik een minibus aanschaffen. Daarnaast heb ik nog een zwager die ons ook minimaal 1 keer per maand bezoekt en dus ook artikelen mee kan nemen.

 

Zelf zal ik ongeveer 3 dagen per week in de zaak willen steken, terwijl mijn vriendin er fulltime mee bezig zal zijn. Ik wil naast deze onderneming nog 3 dagen blijven werken en in een later stadium fulltime verder gaan.

 

Ik wil graag als distrubuteur voor de BENELUX gaan werken.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Tot nu toe heb ik globaal gekeken naar de kosten zoals een minibus, website en andere kosten.

 

Heb gekeken naar mogelijke afzetgebieden.

 

Maar vooralsnog is het een idee en heb ik nog geen concrete actie ondernomen.

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een belangrijk deel van de uitdaging is dat ik eigen baas wil zijn, en dat ik zelf verantwoordelijk wil zijn voor mijn eigen inkomen.

Met mijn eigen zaak wil ik belangrijk gaan bijdragen aan een goed inkomen. In eerste instantie zal ik nog in loondienst blijven werken, met name omdat ik voor mijn huidige werkgever veel op locatie onderweg ben en goede contacten met sportverenigingen en clubs heb.

 

Daarnaast zijn bijkomende zaken als familie in het buitenland en de gelegenheid zaken met prive te combineren een belangrijke motivatie.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Het is niet anders dan andere concepten. Wel is de prijs kwaliteits verhouding voor de Nederlandse markt erg goed

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben helemaal nieuw als ondernemer, en weet niet goed waar ik moet beginnen, het is een idee en ik weet niet hoe ik het idee naar de werkelijkheid moet gaan vertalen.

 

Ik hoop ideeen te krijgen over hoe ik moet beginnen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo kiffy67, en welkom op HL!

 

Mooi duidelijke omschrijving van wat je zoekt!

 

Een paar tips:

- let op dat je werkgever geen problemen maakt als je (in eerste instantie part time) een onderneming start. Soms staat zoiets in je arbeidscontract.

 

- kijk voor startersinformatie op www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl . Voor importzaken kijk ook op www.douane.nl .

 

- lees ook eens columns op HL, zoals deze: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169 .

 

- het is aan te raden een ondernemingsplan te maken met daarin iig: wie zijn je klanten (doelgroep); wat zijn je producten (en hoe kom je daaraan: inkoopkanalen etc) ; hoe ga je nieuwe klanten werven ; het financiele hoofdstuk (inkoop financieren / bus / importkosten / omzet / winstmarges) ; je concurrenten (waarom doen die nog niet wat jij doet? wat is jouw concurrentievoordeel?).

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je bent ook op zoek nar een minibus, kopen kan altijd nog , er zijn websites waar je een minibus kan leasen voor zeer laag bedrag, je kan ook kopen, maar als kleine zelfstandige moet je in het begin op de kleintjes letten.

Waar heb ik die laatste zin meer gehoord haha!

 

bv. www.leasetrader.nl

 

 

Deze site biedt bussen aan en kleinen bestelwagens, soms vindt ik hun aanbiedingen toch een beetje prijzig.

 

 

www.ocalease.nl

 

Deze site laat tweedehands auto,s zien, waar je echt goekop terecht kunt.

 

Ik hoop, dat je hier iets mee kunt, ik heb zelf zaken gedaan op leasetrader, ik heb hier een Renault Trafic

vandaan gehaald, een bus van bijna 5 jaar oud, de lease was een keukenbedrijf, ook door de krisis getroffen.

 

Dit bedrijf moest enkele wagens afstoten, ze hadden een contract bij Athlon , maar de bus moet in januari 2010 terug, dan is de lease afgelopen, Athlon gaf aan de bus onderling met het keukenbedrijf te regelen.

Zo gezegd zo gedaan, als de bus in Januari 2010 terug gaat, dan koop ik deze bus, voor een klein bedrag.

 

Athlon verkoopt deze bus toch aan de handel, ik weet hoe hij rijdt enz, het is nu een totaal lease, dus alles inbegrepen.

Ik hoef er alleen maar in te rijden enz, alle onderhoud is voor Athlon.

 

 

Als er wat is ,gewoon emailen, of zit je omhoog met distributie in Nederland, website !

Vriendelijke groeten,

 

Sietse Aardema

Link naar reactie
  • 0

Wat mij vooral opvalt (en daarna niet meer verder gelezen) is dat je de producten zelf via een webshop wil gaan verkopen én ze via winkels wil gaan verkopen. Deze twee bijten elkaar behoorlijk en kan je eigenlijk alleen me weg komen als het super producten zijn met een grote naamsbekendheid.

Je gaat met je webshop namelijk je klanten (de winkeliers) beconcurreren en die haken dan toch vaak af. Ik wel als winkelier zijnde.

Iets om even goed over na te denken! Succes in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel goed is om een stenenwinkel en een webwinkel te beginnen.Al was het alleen maar omdat ik me kan voorstellen dat bij sommige merken dit een verplichting is ivm het behouden van exclusiviteit ed. Verder zou ik bij de aanschaf van een busje ook in die landen gaan kijken. In NL is het veel te duur. Of anders inporteren uit DE.

 

Wat wel belangrijk is....ik denk dat een eigen bedrijf runnen en tegelijkertijd werknemer zijn bij een andere baas beiden niet veel goeds gaan brengen. Of het 1 of het ander.

 

Durf risico's te nemen en ga er dan voor.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel goed is om een stenenwinkel en een webwinkel te beginnen.

- als ik het goed begrijp wil kiffy67 geen "stenen winkel" beginnen, maar distribueren via sportzaken e.d. ...

 

 

Al was het alleen maar omdat ik me kan voorstellen dat bij sommige merken dit een verplichting is ivm het behouden van exclusiviteit ed.

- wellicht geldt dat voor sommige merken, maar voor de producten waar het hier over gaat (kleding en sportartikelen uit het Oostblok die hier nog niet verkrijgbaar zijn) kan ik me dat dan weer niet voorstellen ...

 

 

ik denk dat een eigen bedrijf runnen en tegelijkertijd werknemer zijn bij een andere baas beiden niet veel goeds gaan brengen.

- samen 9 dagen per week in een onderneming steken en 3 dagen "zekerheid" lijkt mij persoonlijk een mooie combinatie ...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zet in het onderwerp dat je wilt beginnen als distributeur. Het is hierboven al kort aangestipt, maar als distributeur hoor je niet aan de consument direct te verkopen, maar alleen aan tussenhandels. Ik geloof dat hieromtrent ook wat regelgeving bestaat (weet ik even het fijne niet van). Je kunt niet zomaar detailhandel en tussenhandel combineren. Bovendien heb je met een website nog best wat werk per order. Het voordeel van distributeur lijkt me dat je weliswaar niet de consumentenprijzen vangt, maar dat je door het afzetten van grote hoeveelheden met relatief weinig werk toch winst maakt.

 

Wat ik zelf doe, en ook aan te raden is, is dat je zelf importeert en zelf de detailhandel bent. Zo pak je feitelijk alle marge vanaf de producent (je snijdt als het ware distributeurs en groothandels weg uit de keten). Je kunt de consument relatief lage prijzen bieden en je houdt er zelf ook nog wat aan over. Bovendien kun je je afvragen wat je leuker vindt: B2B of B2C?

 

Ik vind zelf belangrijk in mijn 'ondernemersvreugde' dat ik direct contact heb met de consument.

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.