• 0

Boekhoudpakket voor een leek

Ik ben even aan het surfen geweest naar een boekhoudpakket...

Heb ook diverse demo's gezien.

Deze spreekt me enorm aan (een kind kan de was doen)

http://www.gratis-cursus-boekhouden.nl/

maar is elke maand 14,90

 

Ik zoek een pakket met 1 vaste prijs niet elke maand een x bedrag.

 

Wie weet een programma die net zo makkelijk is als bovenstaand ?

 

Ik heb al een eigen site systeem hiermee kan ik facturen aanmaken enz.

Bedrijf in workshops taarten maken, verkoop taartprodukten.

 

edit:typo uit de titel verwijderd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Dit is meer een algemene opmerking voor mensen die Excel gebruiken

voor hun boekhouding.

 

Gebruik alsjeblieft geen Excel voor je boekhouding !

 

Veel mensen zijn erg inventief met Excel.

Ik heb sommige boekhoudingen in Excel gezien die

redelijk goed opgezet waren.

 

Maar Excel brengt ook een aantal nadelen met zich mee.

 

1. Je boekhouding is één bestand.

Je kunt dus niet met meerdere mensen tegelijk aan je boekhouding

werken. Daarom gebruiken alleen eenmanszaken een Excel sheet.

 

Ik ken een vennootschap die facturen bijhield in een Excel document.

Beide partners hadden een kopie van dit bestand (en je raadt het misschien al)

en aan het einde van de maand moesten ze hun gefactureerde uren

synchroniseren in één bestand. Kortom niet efficiënt.

 

2. Backup.

Veel kleine ondernemers vergeten vaak een backup te maken

van hun gegevens.

Aanbieders van online systemen doen de backup automatisch voor je.

 

3. Niet online

Je hebt je financiële gegevens niet altijd bij de hand.

Niet iedereen hoeft zijn financiële gegevens 24x7 bij de hand te hebben.

Maar, de meeste boekhoudsystemen (tegenwoordig) zijn complete

bedrijfsapplicaties. Het systeem bevat je klantgegevens, factuurgegevens,

productgegevens, offertes, afspraken... kortom, je wilt altijd

je gegevens bij de hand hebben.

 

4. Nieuwe Versies

Ik ga ervan uit dat de meeste mensen een Excel boekhoud template

van iemand anders krijgen of downloaden. Maar je moet je goed

realiseren dat een Excel bestand niet een software applicatie is.

 

Als dat bestand een fout bevat of aangepast wordt, dan kan

je niet - zoals bij een software pakket - overstappen op de nieuwe versie.

 

Je moet dan een aantal gegevens opnieuw intikken. Of zelfs compleet

opnieuw beginnen.

 

5. Veel alternatieven

Er zijn heel veel gratis online alternatieven !

Ik weet dat het lastig is een keuze te maken uit al het beschikbare materiaal,

maar dit is een LUXE probleem. Neem gewoon de tijd en lees je in.

 

6. Het is niet nodig.

Veel accountants geven je een boekhoudpakket of een online

account zodat je sommige gegevens zelf kan invoeren.

 

Ik ken bijv. een barhouder die van zijn accountant een programma gekregen heeft

zodat hij zelf bepaalde boekingen kan invoeren. En één keer per

maand stuurt hij deze gegevens gewoon door naar de accountant.

Na een dag krijgt hij de goedgekeurde / gewijzigde gegevens terug.

 

Als je een online account van je accountant krijgt, dan kun je zelf real time

samenwerken met je accountant.

 

Conclusie:

Ik denk dat je gewoon een boekhouder moet zoeken bij je in de buurt.

Boekhouders zijn gewend aan kleine ondernemers die net beginnen.

De meeste boekhouders brengen schappelijk bedragen in rekening als je ze

weinig tijd kost. Vraag gewoon naar een soort starterspakket.

 

BizFusion Home :: http://www.bizfusion.nl

BizFusion Community :: https://www.bizfusion.nl/blog.aspx

BizFusion Twitter :: http://twitter.com/bizfusion

Link naar reactie
  • 0

 

1. Je boekhouding is één bestand.

Je kunt dus niet met meerdere mensen tegelijk aan je boekhouding

werken. Daarom gebruiken alleen eenmanszaken een Excel sheet.

 

Ik ken een vennootschap die facturen bijhield in een Excel document.

Beide partners hadden een kopie van dit bestand (en je raadt het misschien al)

en aan het einde van de maand moesten ze hun gefactureerde uren

synchroniseren in één bestand. Kortom niet efficiënt.

 

2. Backup.

Veel kleine ondernemers vergeten vaak een backup te maken

van hun gegevens.

Aanbieders van online systemen doen de backup automatisch voor je.

 

3. Niet online

Je hebt je financiële gegevens niet altijd bij de hand.

Niet iedereen hoeft zijn financiële gegevens 24x7 bij de hand te hebben.

Maar, de meeste boekhoudsystemen (tegenwoordig) zijn complete

bedrijfsapplicaties. Het systeem bevat je klantgegevens, factuurgegevens,

productgegevens, offertes, afspraken... kortom, je wilt altijd

je gegevens bij de hand hebben.

...

 

Al deze nadelen zijn te ondervangen door bijv Google Docs te gebruiken ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Fred Wiersma

 

Al deze nadelen zijn te ondervangen door bijv Google Docs te gebruiken

 

Het feit dat je online kunt samenwerken aan één document in Google Docs neemt idd veel pijn weg (punten 1 en 3).

Google Spreadsheet is gewoon Excel online :D

 

MAAR, de Excel documenten die ik gezien heb, waren redelijk complex en gebruikten veel Macro's + Forms

om complexe handelingen uit te voeren. Ik heb me niet voldoende verdiept in Google Docs om

te weten of bijv. deze Excel sheets makkelijk overgezet (vertaald) kunnen worden naar Google Docs.

 

Verder blijf je hangen bij punt 4 ;)

 

4. Nieuwe Versies

Je blijft met Excel, Google Docs, Zoho Office etc. het probleem van nieuwe versies houden.

Hoe implementeer je bijv. een nieuwe versie van je Spreadsheet?

Zoals ik al zei, de meeste mensen gebruiken of downloaden een spreadsheet die iemand anders

beschikbaar heeft gemaakt. Je kunt niet zoals bij een 'gewoon' systeem een nieuwe versie installeren.

 

Mensen zijn zeker inventief in Excel en Google Docs.

Ik heb zelf een tijd lang met een Excel template van een

vriend gewerkt en in de loop van de tijd (zelf) aangepast.

Maar deze oplossingen zijn geen volwaardige systemen.

 

 

@Juffrouwtjetaart

Ik blijf bij mijn conclusie. Als 'newbie' wil je gewoon het gemak van een boekhouder.

 

Conclusie:

Ik denk dat je gewoon een boekhouder moet zoeken bij je in de buurt.

Boekhouders zijn gewend aan kleine ondernemers die net beginnen.

De meeste boekhouders brengen schappelijk bedragen in rekening als je ze

weinig tijd kost. Vraag gewoon naar een soort starterspakket.

 

 

 

En nu iets leuks:

 

Hier is een leuk artikel van iemand die een simpele boekhouding in Google Docs opgezet heeft:

 

http://techbays.com/2008/04/09/an-accounting-system-via-google-spreadsheet/

 

Vooral de introductie is leuk:

 

It may be preposterous to imagine having an accounting system using Google Spreadsheet. But it was not too long ago that a multi-billion company, Computer Associates International, was exposed using Microsoft Excel as its accounting system. There were about at least a dozen Excel wizards working on their excel system before CA got into a scandal. After which CA was compelled to implement SAP, an enterprise application.

 

 

BizFusion Home :: http://www.bizfusion.nl

BizFusion Community :: https://www.bizfusion.nl/blog.aspx

BizFusion Twitter :: http://twitter.com/bizfusion

Link naar reactie
  • 1

.....En vervolgens gaan een aantal mensen boekhoudprogramma's opgeven waar zij zelf goede ervaringen mee hebben. Er zijn namen voorbijgekomen van pakketten waarmee ik persé niet zou willen werken maar ook dat is en blijft persoonlijk ook al heb ik al mijn gehele werkzame leven in dit vak geroerd.

 

Er zijn sites die een zeer lange opsomming geven van boekhoudprogramma's zowel betaalde als gratis programma's; van die programma's een aantal voor- en nadelen opsommen op basis van een eigen onderzoek en keurig aangeven wat er wel en wat er niet in het pakket aan onderdelen is te vinden.

 

Daaruit is dan vervolgens eenvoudig een keuze te maken als men weet wat men wil. En daar ontbreekt het dikwijls aan. Je zult eerst moeten onderzoeken of je b.v. je facturen automatisch wilt inlezen of niet; wil je de facturen überhaupt wel stuk voor stuk inbrengen in de administratie? Heb ik te maken met voorraadregistratie of niet? Enz,enz,

 

Wat was de oorspronkelijke vraag ook al weer: Boekhoudenpakket voor een leek. Nou sorry, maar dat bestaat helaas niet. Elk pakket stelt zijn eisen. Als je een pakket wilt dat facturen aan kan maken en deze automatisch kan doorboeken zodat niet twee maal behoeft te worden "geklopt" dan zul je moeten kunnen beoordelen welke basisgegevens en hoe deze moeten worden ingevuld. Daarmee moet je dus ook verstand van boekhouden hebben om te begrijpen of de verwerking wel of niet goed gaat.

 

Gebruik je een eenvoudig, rechttoe-rechtaan, pakket dan zal je ook verstand van boekhouden moeten hebben om de mutaties correct te kunnen verwerken. Dat "verstand hebben van" is niet zo ingewikkeld als het lijkt en is voor elke ondernemer (in spé) aan te leren als je er maar de moeite voor wilt doen om er even voor te gaan zitten. De één zal daarvoor meer tijd moeten uittrekken dan de ander maar aandacht moet er wel voor zijn.

 

Dat je er vervolgens voor kiest om het bijwerken door een ander te laten doen, maakt verder niet uit. Je moet tenslotte ook kunnen beoordelen of die ander het goed doet en in dat geval ben je een goede sparringpartner die weet waar hij het over heeft. De ene ondernemer bereikt dat niveau eerst nadat hij de administratie zelf een tijdje heeft verzorgd; de andere heeft genoeg aan een bestudering van het systeem en kan vervolgens tot uitbesteden overgaan. En bij twijfels, vooral in het begin, kan je er voor zorgen dat mensen op de achtergrond "over de schouder" meekijken en de goede weg wijzen.

 

Eenvoudiger kan ik het niet maken en een simpele vraag zoals in het begin van deze draad gesteld is dus niet zo simpel te beantwoorden dat met het roepen van één pakket de vragensteller exact het antwoord heeft dat hij zoekt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Even een late reactie. Ik wil geen reclame maken voor Snelstart, maar ik ik ben een selfmade boekhouder en kan er goed mee overweg. Ik heb de website van Snelstart niet meer (op zondag) nodig. Met een service crontract kun je altijd bij hun terecht. Tevens volg je op deze manier hun up-grades. Bijvoorbeeld overschakelen naar VISTA was geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Je moet snelstart niet te snel laten vallen. Een prima programma. Dat zij op zondag gesloten zijn is voor iedere ondernemer een goede reminder. Het is goed om een dag rust te nemen. En als je eenmaal werkt heb je toch niet iedere dag een helpdesk nodig??

Specialisten in Lichttherapie (http://www.profilite.nl/litebook-elite-c-197.html) en lichtwekker (http://www.profilite.nl/bodyclock-elite-c-213.html)

vAN LICHT WORDT JE BETER

Link naar reactie
  • 1

Boekhouden voor de leek. Dat geldt enigszins voor mij, maar zoals al eerder gezegd hier: er zijn altijd eisen.

 

Probleem is voor mij telkens weer het eisenpakket. Een paar belangrijke punten voor mij:

- Mac, het moet goed op de mac draaien (dat maakt het aanbod al zeer beperkt)

- Synchronisatie, automatisch gebruik maken van mijn bestaande contacten en het liefst ook mijn agenda.

- facturen kunnen maken

- projectregistratie (uren en werkzaamheden)

- kunnen boekhouden (inkoopfacturen, bank inladen en btw-aangiften kunnen doen) kort samengevat:

debiteuren-crediteuren en een balans

- er "goed uit zien" overzichtelijk zijn. :)

 

Nu heb ik ontzettend veel uitgeprobeerd (VSF, iprofit, Ibiz, billings, PSUv5, Nanaab Finance, GNU cash en nog veel meer. MAar deze toch het uitgebreidst)

 

Mijn bevindingen:

VSF, http://www.vsf-software.com/

is erg uitgebreid en (heel belangrijk) compleet! Groot nadeel is het aantal onduidelijkheden/foutjes die ik ontdek/tegen kom. Zoals bijvoorbeeld het volledig invullen van gegevens en dan een onverklaarbaar klantnummerconflict, met het gevolg dat ik alleen maar kan herstellen en vervolgens opnieuw kan doen.

Verder ziet het er niet heel goed en overzichtelijk uit.

Kosten €200,-

Indien het aan al mijn eisen voldoet, heb ik het er graag voor over.

 

Billings, http://www.billingsapp.com/

een prachtig programma wat prettig werkt en ook goed samenwerkt met bijv. bestaande contacten.

Het perfecte programma wat aan alle bovenstaande eisen (facturen, projectadministratie) voldoet, maar ik kan er alleen niet mee boekhouden. Dus ik mis nogal een hoop...

Kosten €39,- (geen geld, zeg ik persoonlijk)

 

PSU v5 http://www.gravita.nl/boekhoudprogramma5.html

Ook een duidelijk overzichtelijk programma. Redelijk makkelijk te begrijpen voor een leek, met nota bene een kleine cursus boekhouden.

Enkel wat beperkt in het beheren van gegevens van bijv. debiteuren en crediteuren.

Ziet er ook wel duidelijk minder mooi uit dan Billings, maar is zeker overzichtelijk.

Al met al kan het programma (met evt. modules) er mee door voor mij...

Factureren en projectadministratie kan met een (te koppelen) module van €49,- euro.

Telebankieren kan met een module van €19,-

Programma zelf kost €79,-

 

 

Wat eigenlijk zoek:

Billings, maar dan met boekhouding in de billingsstijl en -overzichtelijkheid.

 

Nou, ik hoop dat het wat inzicht verschaft en vooral een gouden tip voor mij! :D

 

Gr.Tom

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

Wat eigenlijk zoek:

Billings, maar dan met boekhouding in de billingsstijl en -overzichtelijkheid.

 

Nou, ik hoop dat het wat inzicht verschaft en vooral een gouden tip voor mij! :D

 

 

Heb je de ontwikkelaars al gevraagd of dit gemaakt gaat worden, danwel een aanbeveling? Die vraag zal toch wel vaker gesteld zijn aan hun?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

...

Wat eigenlijk zoek:

Billings, maar dan met boekhouding in de billingsstijl en -overzichtelijkheid.

 

Nou, ik hoop dat het wat inzicht verschaft en vooral een gouden tip voor mij! :D

 

 

Heb je de ontwikkelaars al gevraagd of dit gemaakt gaat worden, danwel een aanbeveling? Die vraag zal toch wel vaker gesteld zijn aan hun?

 

Nee, eigenlijk niet... weet je wat: ik ga het gelijk doen!

Alleen wil ik wel op korte termijn een keuze maken, maar voordat ik oordeel dat mij zoiets te lang duurt, zal ik eerst eens even checken.

Link naar reactie
  • 0

Als we dan toch al onze persoonlijke voorkeuren online plempen:

 

Ik ben al een paar jaar bezig met:

www.kleisteen.nl

 

Werkt prima, intuïtief, online en dus kan mijn boekhouder (MOD-edit: Sorry Mark, de website van je boekhouder is niet echt relevant in dit topic) op 10.000 kilometer afstand meekijken.

Link naar reactie
  • -1

Als we dan toch al onze persoonlijke voorkeuren online plempen:

 

Ik ben al een paar jaar bezig met:

www.kleisteen.nl

 

Werkt prima, intuïtief, online en dus kan mijn boekhouder (MOD-edit: Sorry Mark, de website van je boekhouder is niet echt relevant in dit topic) op 10.000 kilometer afstand meekijken.

 

Nou, plempen... :P

Er zijn zoveel lotgenoten (mac-gebruikers en op zoek naar iets voor hun administratie) volgens mij... Misschien kunnen we er een mooi lijstje van maken.

 

Kleisteen. Ben ik indd ook al tegen gekomen.

Maar wat zijn de eisen waar het aan voldoet? Wat kan men er allemaal mee? en wat kost het?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zoveel lotgenoten (mac-gebruikers en op zoek naar iets voor hun administratie) volgens mij... Misschien kunnen we er een mooi lijstje van maken.

 

Kleisteen. Ben ik indd ook al tegen gekomen.

Maar wat zijn de eisen waar het aan voldoet? Wat kan men er allemaal mee? en wat kost het?

 

Ok, plempen is misschien wat overdreven. Kleisteen werkt op mijn PC prima in Firefox, dus ik neem aan dat ook Mac gebruikers overal ter wereld op Kleisteen kunnen inloggen. Kosten zijn voor de PLUS-versie die ik nu gebruik 24,50 per maand. Dat is minder dan 300 euro per jaar voor een complete, uitgebreide boekhouding waar je 99% van alle gebruikelijke transacties in kunt doen, zelfs als je geen 4-jarige opleiding boekenhouden hebt gedaan en je bent, normaal gesproken, in 1 keer klaar. Geen 25 extra modules of sterk beperkende eisen qua aantal in te voeren transacties (na 1000 per maand 0,01 euro per transactie extra).

 

Met gebruikelijke transacties bedoel ik dan: Ondersteuning van aangifte btw bij invoer via btw aangifte, marge regeling, verschillende vormen van ICL en voorbereiding ICL aangifte, natuurlijk net btw overzicht met doorklikbare posten zodat je snel fouten kunt herstellen en vooral zo simpel mogelijk. Er zitten een aantal beperkende factors in het pakket, zoals het niet kunnen wijzigen van posten die al betaald zijn. Over het algeeen helpen die je redelijk om je boekhouding niet in de soep te laten lopen.

 

Helpdesk is vlot en aardig en niet te beroerd voor een stukje loyali- of royaliteit.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ach, maakt niet uit. Ik hoop dat een mooi lijstje het resultaat is.

 

Ook groot voordeel is dat Kleisteen bijna ten alle tijde op te zeggen is en ook ten alle tijde up te graden.

Ik heb nog geen werkervaring met Kleisteen, maar dat komt misschien nog.

 

Komend project is voor mij osFinancials online. Dus ook een online toepassing.

Verslag volgt nog wel.

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

Blij dat ik wellicht ook een keer een positieve bijdrage kan leveren als nog groene-ondernemer. Ik heb uitgebreid gezicht naar een goed pakket dat niet duur is en heb er heel wat geevalueerd. Veel te moeilijk bevonden.

 

Ik heb er zelfst 2 gekocht maar nooit gebruikt vanwege te complex... selectie gedaan na zorgvuldig orienteren... en toch foutgedaan.

 

Gebruikt: Mill7, OsFinancials, I-Applicaties

 

Daarna een gratis pakket tegengekomen op internet. Speedbalance. Net een flinke stap hoger dan werken in Excel maar wel net zo eenvoudig. Het aanmaken van een administratie is kinderspel en het doen van boekingen ook. Balans, BTW overzichten en allerhande andere rapporten komen er automatisch uit. Pakket is gratis en ondersteuning is ook gratis. Prima produkt. Een van de expert members van Higherlevel heeft mijn administratie dmv dit pakket bekeken en was prima tevreden.

 

Het betreft SpeedBalance en is gratis te downloaden op hun website:

 

http://www.speedbalance.nl/

 

Allen succes, als iemand een vraag heeft over dit pakket dan hoor ik het wel. Suc6 allemaal met ondernemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tom,

 

programma werkt omgekeerd, je voert het bedrag in inclusief BTW en dan wordt automatisch de BTW boeking gemaakt.

 

Dus als voorbeeld.

 

Verkoop 100€

BTW bedrag 119€

 

Je voert in 119€ met BTW code V19 en dan wordt op rekening 162 automatisch de 19€ BTW geboekt. Daarvoor hoef je geen separate boeking te maken, dat doet het programma voor je. De omzet zonder BTW wordt naar je omzetrekening geboekt.

 

Kijk maar naar je omzetrekening, daar zie je vervolgens 100 euro verschijnen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo speedbalance gebruikers.

 

Ik ben afgelopen week druk bezig geweest verschillende boekhoud programma's te vergelijken... alle bijzaken als klanten/contact beheer, facturen maken en versturen, etc had ik niet nodig want dit zit al in mijn webshop admin. Ik zocht gewoon een simpel basis programma om de boekhouding mee te doen.

 

Sinds een week heb ik nu speedbalance en het bevalt perfect! Dus voor iedereen: een aanrader!

 

Groet,

 

PaWoN

 

ps: mijn 1e post hier... er volgen nog velen hoop ik :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.