• 0

Dropship binnen Nederland vanuit buitenland

Hallo,

Ik woon in buiten de EU en wil hier een webshopbedrijf openen dat. Ik wil daarvoor producten inkopen bij een EU bedrijf (geen sprake van invoer dus) en in de EU (voorlopig alleen Nederland), op basis van dropshipping, aan consumenten afzetten. Kan iemand mij vetrellen hoe de regelgeving hiervoor is? Ik ben met name op zoek naar informatie m.b.t. BTW (kan en moet ik bijvoorbeeld een BTW nummer aanvragen? Hoe werkt dat dan voor buitenlandse bedrijven?) en eventuele andere belastingen.

Mijn dank is bij voorbaat groot! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste kingdavid,

 

Ik ben niet zo bekend met dropshipping, dus heb ik even op Google gekeken, maar wat ik wil weten staat er niet. Dat mag jij me ff vertellen, omdat ik anders geen antwoord kan geven.

 

Er zijn m.i. 2 mogelijkheden:

1) Jij koopt de goederen, wordt dus eigenaar en de fabrikant levert rechtstreeks aan de klant;

2) Jij koopt niets. Je bezorgt de fabrikant een aantal klanten.

 

In het eerste geval verricht je een levering en ik het tweede geval een dienst.

Da's een wezenlijk verschil voor de wijze waarop met de BTW moet worden omgegaan.

 

Ik lees 't wel.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Er zijn m.i. 2 mogelijkheden:

1) Jij koopt de goederen, wordt dus eigenaar en de fabrikant levert rechtstreeks aan de klant;

2) Jij koopt niets. Je bezorgt de fabrikant een aantal klanten.

In het eerste geval verricht je een levering en ik het tweede geval een dienst.

Hoi John,

Allereerst bedankt voor je reactie!

Dropshipping is in principe de eerste optie, en ook de optie die het in mijn geval betreft. Optie 2 klinkt mij meer als affiliate marketing.

 

Ik weet dat je in sommige gevallen, als je bijvoorbeeld in NL bent gevestigd, een intercommunautair BTW nummer kan aanvragen en dan hoef je aan de leverancier of fabrikant geen BTW te betalen. Ik kom daar echter niet voor in aanmerking omdat ik buiten de EU zit...

Link naar reactie
  • 0

O.K., dan krijg jij dus een factuur van de fabrikant, want jij koopt die spullen. De goederen blijven echter in de EU, in Nederland in dit geval.

 

Ik vraag me af wat de fabrikant met de BTW doet. Voor zijn levering aan jou zou hij je 19 % BTW in rekening moeten brengen, die jij in Nederland als voorbelasting weer kan aftrekken. Jij moet je daarvoor registreren bij de Belastingdienst in Heerlen/kantoor Buitenland.

Vervolgens lever jij de spullen fictief aan klanten in NL, waarbij je weer 19 % BTW in rekening brengt.

 

Wat in dit geval mss handig is, is dat je de fabrikant of een ander bedrijf (bijv. een boekhouder) aanstelt als 'algemeen fiscaal vertegenwoordiger'. Die regelt dan al jouw BTW-zaken in NL en indien nodig in de EU.

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af wat de fabrikant met de BTW doet. Voor zijn levering aan jou zou hij je 19 % BTW in rekening moeten brengen, die jij in Nederland als voorbelasting weer kan aftrekken. Jij moet je daarvoor registreren bij de Belastingdienst in Heerlen/kantoor Buitenland.

Vervolgens lever jij de spullen fictief aan klanten in NL, waarbij je weer 19 % BTW in rekening brengt.

 

Wat in dit geval mss handig is, is dat je de fabrikant of een ander bedrijf (bijv. een boekhouder) aanstelt als 'algemeen fiscaal vertegenwoordiger'. Die regelt dan al jouw BTW-zaken in NL en indien nodig in de EU.

Hmm.. interessant... Naast gemak, wat zijn de belangrijkste voordelen van een algemeen fiscaal vertegenwoordiger? Is dit noodzakelijk?

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval is het voordeel dat je geen BTW hoeft te gaan terugvragen in Heerlen.

trusten,

John

Thanks! Ik hoop dat je goed geslapen hebt! ;D

Is dat terugvragen een erg complexe aangelegenheid? Moet ik daarvoor fysiek naar Heerlen of kan ik dat gewoon electronisch of via de post doen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.