• 0

Op de boot naar NL, en dan?

Ik wil wat goederen uit China laten komen, het gaat om 5 dozen die op de boot worden gezet.

Het is geen container vol dus ik neem aan dat het in een verzamelcontainer o.i.d. komt.

Kan iemand me uitleggen hoe het nu precies verder gaat?

 

- Weet het bedrijf die de dozen naar me opstuurt waar en bij welk bedrijf in de Rotterdamse haven de dozen aankomen?

- Kan ik het dan zonder problemen bij dat bedrijf ophalen, of zijn hier nog extra kosten aan verbonden?

- Het spul moet nog ingeklaard worden (neem ik aan), doe ik dat of doet het bedrijf waar het aankomt dat of de duane zelf o.i.d?

- Zijn er nog extra kosten waar ik rekening mee moet houden? Ik heb tot zover: kostprijs product+verzendkosten tot Rotterdam+10% invoerkosten (gebaseerd op de hs-code).

- BTW? (Ik ben particulier ondernemer in spe)

 

Mijn plan is om met mijn aanhangertje naar Rotterdam te knorren en het spul op te halen, dit klinkt echter wel heel gemakkelijk dus er zullen vast nog wel een aantal addertjes onder het gras zitten.

 

Any help is welcome.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi Malelom,

 

Aangezien HL een forum is voor onderemers, zet ik een slot op dit topic, nu je aangeeft particulier te zijn.

 

Je kunt uiteraard wel linksboven zoeken op "import china" en verder lezen op HL. De antwoorden op jouw vragen staan er beslist tussen.

 

Na PM is de situatie duidelijk. Bedoelde zending zijn de eerste stappen van TS in ondernemersland. Hij moet dus nog wel snel een BTW nummer aanvragen!! ;D

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Ik wil wat goederen uit China laten komen, het gaat om 5 dozen die op de boot worden gezet.

Het is geen container vol dus ik neem aan dat het in een verzamelcontainer o.i.d. komt.

Kan iemand me uitleggen hoe het nu precies verder gaat?

 

- Weet het bedrijf die de dozen naar me opstuurt waar en bij welk bedrijf in de Rotterdamse haven de dozen aankomen?

- Kan ik het dan zonder problemen bij dat bedrijf ophalen, of zijn hier nog extra kosten aan verbonden?

- Het spul moet nog ingeklaard worden (neem ik aan), doe ik dat of doet het bedrijf waar het aankomt dat of de duane zelf o.i.d?

- Zijn er nog extra kosten waar ik rekening mee moet houden? Ik heb tot zover: kostprijs product+verzendkosten tot Rotterdam+10% invoerkosten (gebaseerd op de hs-code).

- BTW? (Ik ben particulier ondernemer in spe)

 

Mijn plan is om met mijn aanhangertje naar Rotterdam te knorren en het spul op te halen, dit klinkt echter wel heel gemakkelijk dus er zullen vast nog wel een aantal addertjes onder het gras zitten.

 

Any help is welcome.

 

- als het goed is sta jij op de lijst van de lading met jouw contact gegevens. Het is normaal dat een paar dagen voor aankomst van de container kontakt met je opgenomen wordt.

- Nadat je belasting, invoerrechten, documenten en handling hebt betaald kun je de goederen afhalen. Meestal heeft de schipper van de container een agent in Rotterdam die kan begeleiden in de papierhandel en betaling. Misschien kan hier even navraag op plegen via de fabriek.

- Extra kosten zijn de papieren voor invoer, handelingen voor lossen en tijdelijk opslag, wat haven gelden etc. Totaal meestal een paar honderd euro, ligt er ook aan om hoeveel goederen het gaat, maar voor de documenten zijn er standaard bedragen ongeacht de hoeveelheid.

- Tenzij je verlegging van de BTW hebt aangevraagd en is goedgekeurd moet je de BTW direkt afdragen.

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Heb even verdere info gevraagd, dit stuurden ze als kosten voor in de haven.

 

Arrive Charges:

 

un/re-loading: Eur 65/1000kgs(min=Eur65)or over 2.5*measuring:Eur 26/cbm

lcl charges: Eur 18 wm(min=Eur 18)

admin/do fee: Eur 78/hbl

eco-tax: Eur 8.5/hbl

isps: Eur 4/hbl

cisf: Eur 35 wm(min=Eur 65)

 

 

Nu heb ik geen enkel idee wat dit allemaal betekend.

cbm = cubic meter?

lcl charge = ???

wm = ???

hbl=???

isps=???

cisf=???

 

 

Kan iemand dit misschien even voor me invullen? zal vast niet heel moeilijk zijn maar met google valt het nogal tegen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Malemom

 

Normaalgesproken komt er altijd wel een antwoord op je vragen op HigherLevel, dus ook bij deze vragen

 

Houd echter in je achterhoofd dat er velen op HigherLevel zijn die net even een stapje harder voor je typen als je er zelf blijkt van geeft ook al wat zoekwerk te hebben gedaan om de betekenissen te achterhalen.(We zijn allemaal net mensen :))

 

Als je in google de afkorting typed gevolgd door +freight dan vind je vrij snel de meeste afkortingen terug.

 

Toch zal ook hier wel antwoord komen of wellicht tips nav deze afkortingen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 2

Ik heb wel wat geprobeerd maar ik kon weinig vinden op google. Maar + freight is een goeie.

 

hbl = House Bill of Lading

cbm= inderdaad cubic meters

lcl = less then container load

wm = iets met chargeable weight en chargeable volume, heeft te maken met max grootte en max gewicht van lading

isps = International Ship & Port-Facility Security (gewoon weer 1 of andere toeslag volgens mij)

cisf = China Import Service Fee, toeslag voor lcl ladingen uit china.

 

Maar even hier neer gezet, kunnen anderen er misschien nog wat van leren.

 

Het is niet zo dat ik niet gegoogled heb, ik ben gewoon niet zo handig met google als jij ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Let op er staan een aantal kosten niet genoemd die ze normaal gezien ook rekenen:

 

Inklaringkosten (ongeveer rond de € 50 + eventuele extra posten)

borgstellingprovisie (meestal 2% van de btw en invoerrechten)

 

Als je de goederen niet direct ophaald krijg je ook kosten voor opslag dus let daar ook op.

 

Groeten,

 

Roy

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.