• 0

wat te doen bij voorstel om van eenmanszaak mee te doen in een gezamelijk bv

heren graag wil het volgende voorleggen:

ik heb eenmans zaak met een personeelslid.

ik draai niet verkeerd en ben best tevreden met de omzet.

ik verricht werkzaamheden voor een groot bedrijf in mijn branche.

zij hebben me de volgende voorstel gedaan:

een nieuw bv op te richten voor 30% voor mij en 70% voor hun.

het enige wat ik inbrengt is nowhow en mijn personeelslid.

graag wil ik weten wat verstandig is om te doen.

ik heb vandaag iemand gesproken en die zei dat ik misschien beter een vof kan oprichten.

trouwens de constructie die ik eventueel zou doen is het volgende:

er komt een holding op mijn naam alleen en de bv wordt 30% voor de holding en 70% voor hun.

graag wat advies.

alvast bedankt

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

hoi Chamba

Zonder de cijfers en motieven kunnen we onmogelijk antwoord geven, dus eerst wat wedervragen:

- waarom wil de andere partij een BV?

- zoek je de rechtsbescherming van een BV?

- waarom zij 70% en jij maar 30%?

- welke branche?

- winst per jaar?

Een VOF kan ook, maar doe dat nooit als zij met hun BV in de VOF gaan zitten en jij als natuurlijk persoon. Als het fout gaat, dan hebben schuldeisers de keuze om aan te kloppen bij elke vennoot voor 100% van hun vordering. Drie keer raden bij wie ze komen als de BV leeg blijkt te zijn. Dan draai je privé op voor 100% van de vof schulden.

Dus graag wat toelichting

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

De branche is voornamelijk het verwijderen van asbest.

de andere heren willen zich bezig houden voornamlijk bezig houden met de grond en sloopwerkzaamheden en dat ik projectmatig de asbest geraleteerde werken ga uitvoeren onder de naam van de nieuw bv.

ze hebben vorige jaar ongever €450000,= aan asbest gerelaateerde werken uitbesteed.

verder ze zijn van mening dat doordat ze het geld, klanten en materialen inbrengen ze recht hebben op de 70% van de nieuw bv, met optie dat ik in de loop van de tijd aandelen kan kopen tot 50% en misschien wel meer.

• 0

okay, duidelijk.

Maar dan nog kunnen we weinig zeggen of jij de BV in moet.

Krijgt de BV die 450K aan opdrachten? Dan zou het aandeel voor jouw holding BV 135K zijn. Dat is op zich een aardig bedrag voor een BV.

Ik heb echter de indruk dat je geen keuze hebt omdat zij het niet zonder BV willen doen. Vraag blijft dus of jij er iets in ziet en daarom in het plan mee wilt gaan. Daarvoor zou ik toch echt een adviseur inschakelen die vervolgens alle ins en outs te zien krijgt en je zo kan adviseren of dit een goed plan is.

Maar wacht ook nog even een dag of 4 af op HL. Je krijgt vast nog meer reacties.

Groet

Joost

• 0

ik zal wel niet alle opdrachten krijgen. want ik kan ze niet allemaal uitvoeren maar zal in overleg gaan welk opdracht naar de nieuw bv gaat en welk niet.

ik hierover met mijn boekouder gesproken maar ben eerlijk gezegd niet wijzer van geworden en door het advies van de kennins van me om een vof op terrichten werd voor me nog onduidelijker.

ik ben iemand van de uitvoering en kan heel goed projectmatig zaken goed regelen maar bv en holdings zijn voor me abracadabra.

bij welk soort adviseurs zou ik terecht kunnen om een degelijk advies te krijgen?

gr. chamba

• 0

Kijk eens naar de kleine rode lettertjes onder ieder bericht van Joost ;D

En via het groene knopje links kun je hem persoonlijk benaderen. ;) Succes in ieder geval !

• 0

ik zal wel niet alle opdrachten krijgen. want ik kan ze niet allemaal uitvoeren maar zal in overleg gaan welk opdracht naar de nieuw bv gaat en welk niet.

ik hierover met mijn boekouder gesproken maar ben eerlijk gezegd niet wijzer van geworden en door het advies van de kennins van me om een vof op terrichten werd voor me nog onduidelijker.

ik ben iemand van de uitvoering en kan heel goed projectmatig zaken goed regelen maar bv en holdings zijn voor me abracadabra.

Dat kunnen toch een argumenten zijn om dit niet te doen.

1. je maakt jezelf helemaal afhankelijk van wat zij jou gunnen aan opdrachten

2. de winst zou wel eens dusdanig laag kunnen zijn dat een BV helemaal niet aantrekkelijk is qua belastingheffing, maar nogmaals, zonder cijfers is dit niet te bepalen. Let er wel op dat jouw boekhouder wellicht niet voldoende van deze materie weet om een goed advies uit te brengen.

3. eerst de BV begrijpen is een absoluut vereiste voordat je hier serieus over na kunt denken.

en 4. Vergeet de VOF. Je wilt niet als hoofdelijk aansprakelijke in de asbest business verder als jouw mede-vennoot een BV is.

salut

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar