• 0

Bezig met het ontwikkelen van een franchise (handboeken, organisatie e.d.)

Beste mede-ondernemers,

 

SInds 2002 ben ik zelfstandig ondernemer, tot mijn grote genoegen kan ik wel zeggen.

Medio 2007 ben ik een onderneming gestart die gelinieerd is aan mijn eerdere ondernemerschap. Dit bedrijf is goed uitgewerkt en ik kan wel stellen dat ik erg content ben met hoe de zaken ervoor staan.

 

Indertijd (2007) heb ik het bedrijf opgezet zodat het in korte tijd te kopieren was naar een andere regio. Inmiddels kan ik ook terugzien op cijfers die mijn ondernemerschap bevestigen. Kortom het is een succes wat ik graag zou willen uitbreiden.

Ik loop tegen een aantal vragen aan waar ik graag over wil brainstormen.

 

Ik identificeer mij erg met het bedrijf.... ik ben het bedrijf, maar het bedrijf is ook ik. Binnen mijn netwerk heb ik een tweetal potentiele kandidaten die zelf op het punt zijn dat ze in loondienst niet verder kunnen maar het vak nog steeds erg leuk vinden en erg in de vingers hebben. Goede kandidaten dus om te koppelen aan de onderneming. Ik ben echter bang dat ik de identiteit van de onderneming kwijt zal raken. Daarnaast voel ik er ook weinig voor om minder met mijn vak inhoudelijk van doen te hebben als ik zelf nieuwe vestigingen start. De kandidaten zijn van een kaliber dat ondernemerschap ook hen goed zal passen. Daarover dus geen discussie.

 

Kortom met een kritisch oog ben ik de mogelijkheid van franchise aan het onderzoeken. Ik heb niet de pretentie om volgend jaar 10 vestigingen te hebben maar soms kom je mensen tegen die passen binnen het plaatje en waar ik de stap van franchisegever mee zou aandurven.

 

Ik heb in de voorbereiding de gebruikelijke handboeken en cd's aangeschaft en worstel mij hier inmiddels doorheen. Via de Nederlandse franchise vereniging heb ik een standaard franchiseovereenkomst ontvangen waar ik natuurlijk een heel eind kom. Maar het franchise handboek dat daar onderdeel van uitmaakt, daar kom ik tot op heden via het internet niet verder mee. Voor zover ik het momenteel kan inschatten is het weer een regulier ondernemersplan dat ik in 2007 op basis van mijn eenmans zaak nooit heb hoeven opstellen.

 

Vraag: hoe ver in detail zou je moeten gaan om het franchisehandboek op te stellen. ZIjn er geanonimiseerde franchisehandboeken beschikbaar... zo ja waar of kan iemand mij hieraan helpen.

 

Het grappige van alles is dat ik zelf alles dat plaats heeft gevonden in de aanvang van het bedrijf als vanzelfsprekend heb ervaren, noem het het ondernemerschap..... maar ik realiseer mij ook dat ik ook iets te bieden heb aan mijn franchisenemers.

 

zaken als deponeren van bedrijfsnaam etc. in de benelux heeft al plaatsgevonden bij aanvang. Het huidige bedrijf bestaat uit een holding en een werkmaatschappij.

Vragen waar ik verder tegenaanloop zijn o.a. : moet ik het intellectueel eigendom (de werking van het bedrijf etc. logo's, huisstijl, contracten met leveranciers etc. onderbrengen bij de beheermaatschappij van mijzelf. Hoe benader ik de leveranciers van de software.... waar ik al een contract mee heb etc. etc.

 

Wat zijn aandachtspunten...

 

Een advocaat zit op de achterbank van deze sneltrein maar ik wil alles eerst zelf uitwerken en dan laten checken door de advocaat.

 

Kortom.... wie maakt mij wegwijs in franchise-land en wie kan mij een anoniem handboek aanleveren waar ik verder mee kan.

 

Alvast bedankt.

Linda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Linda,

 

Je bent hier gelukkig heel erg serieus mee bezig. Ik zie wat vragen voorbij komen waarvan ik denk dat een harde franchise de te kiezen optie is om controle te houden over wat duidelijk jouw kindje is.

 

Ik neem aan dat je deze site al gevonden hebt:

http://www.franchiseformules.nl/index2.php

 

Er staat ook op HL vrij weinig over een franchise handboek. Hopelijk komt er nog iemand langs die kan helpen.

 

Hier nog een link naar literatuur en ook een goede club qua info:

http://www.nfv.nl/literatuur/literatuur.html

 

Literatuur van Drs. J.C. Bezemer is sowieso aan te raden. Hij geldt wel als de NL expert op dit gebied.

 

succes en groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Er staat ook op HL vrij weinig over een franchise handboek. Hopelijk komt er nog iemand langs die kan helpen.

 

 

Die kans is erg klein i.v.m. geheimhoudingsplicht.

 

Het zijn boekwerken ( in de detailhandel) van zo'n 300 pagina's waarin alles tot in de puntjes beschreven is, van het gebruik van de huisstijl tot schapindeling.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Bedankt voor de info tot op heden. Inmiddels ben ik ook alweer een stapje verder in mijn onderzoek. Vanmiddag een afspraak met de bank om te kijken of ik qua financieen de instap voor de toekomstige franchisenemers iets kan vergemakkelijken . Tenslotte is de relatie met de bank goed en zal ik hen moeten overtuigen dat de kandidaten waar ik het over heb, niet uit de markt geplukt zijn maar kandidaten zijn waar ik op heb zitten wachten om deze stap te kunnen maken.

 

Morgen een afspraak met de advocaat die mij t.a.v. een handboek ook erg op weg kan helpen.

Inmiddels ook daarmee een kort orienterend gesprek over de telefoon gehad en het lijkt erop dat franchise een mooie vorm is indien deze goed is uitgewerkt.

 

Ik heb zo mijn gedachten over franchise en ben sterk van mening dat je de franchisenemers niet het vel over de neus moet trekken... tenslotte is het samenwerken waar alle partijen hun voordeel uit zullen halen. Ik had dus het plan om t.a.v. de managementfee (of in welke vorm ik het dan ooi stop) via een staffeling te factureren, Uitgangspunt zou moeten zijn dat men in het begin van de onderneming, de periode waarin omzet het laagst is i.v.m. de opbouw, een lagere jaarlijkse fee zou moeten betalen en gedurende een periode van 3 jaar op het uiteindelijke percentage zou moeten komen dat representatief is voor de diensten, faciliteiten etc. die geboden worden.

Instappen zal met een instapfee gebeuren waarvoor ik bij de bank ga praten indien de kandidaten dit niet zelf kunnen of willen financieren vanuit een privé situatie. Juridische vorm zal ook een nieuwe BV zijn die onder de huidige beheermaatschappij hangt.... zo denk ik er nu over.

 

Ik weet nog toen ik in 2002 voor het eerst als ondernemer begon..... naarmate je bezig bent met nadenken en het vormgeven van een idee.... dan komt er een moment waarop je niet meer terug kan en eigenlijk is het bedrijf er dan opeens zonder weg terug.... Op zo'n moment zit ik nog niet... maar ik weet nu wel dat ik daar op uitkom.....

 

Ik ga de linken in jullie reacties ook nog even bezoeken en hou jullie op de hoogte.

 

Indien iemand aanvullingen c.q. opmerkingen c.q. goede raad of andere aanvullende informatie heeft t.a.v. franchise of een ervaring die hieraan gelinkt is, dan hoor ik dat graag... sta open voor commentaar en aanvullingen.

 

M. vr.gr.

Linda

 

Link naar reactie
  • 0

@Linda, ken je het boek 'de Succesfactor' van Michael Gerber? Dat gaat precies over wat jij nu aan het doen bent. Zie ook www.e-myth.com waar je meer algemene info daarover kunt vinden.

 

Daarnaast over instapfees etc. Misschien een idee om een minderheidsbelang in een franchisenemer BV te nemen, en dat geleidelijk te verkopen aan hun? Je zou kunnen beginnen met bijf 40%, en jaarlijks 10% verkopen aan de franchisenemer.

 

Als zo'n BV niet goed (genoeg) draait, zit je er meteen ook bovenop om bij te sturen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

hoi, interessant verhaal wat je hebt neergezet, heb je al eens rondgekeken op http://franchiseplus.nl/?

daar staat ook een hoop info.

 

mijn eigen gedachten gaan ook uit naar meerdere vestigingen maar ik ben reeds franchisenemer,

echter ben ik ook de mogelijkheid aan het overwegen of het niet beter zou zijn als ik zelfstandig verderga met meerdere vestigingen. ???

 

Ik denk dat jij er ook wel achter bent inmiddels dat dat niet zomaar gaat,

franchisegever zijn/worden zitten nog een hele berg haken en ogen aan, mijn organisatie bestaat al 10 jaar en die moet ik af en toe nog vertellen hoe ze het moeten doen... ;D

 

geen idee in welke branche je opereert, wellicht kunnen we elkaar eens een handje toesteken.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook eens een lid van een bestaande franchiseorganisatie in jouw branche of een daar aan verwante branche bellen en vragen of ze je willen vertellen wat de belangrijkste tips en valkuilen zijn inzake de start van een franchiseformule in jouw branche.

 

Verder zou ik eerst een paar goeie partners proberen te vinden met wie je het franchiseconcept verder kunt uitwerken. Drie weten en kunnen immers meer dan één (ook qua financiering van adviseurskosten e.d.). En het is volgens mij ook zeer belangrijk om z.s.m. te weten wat relevante anderen (potentiële franchisenemers) van jouw concept vinden. Als eerste partners zou ik zelf kiezen voor mensen die niet alleen branche-ervaring, maar ook al een paar jaar ondernemerservaring daarin hebben, want daar heb je mijns inziens bij de opzet het meeste aan en dat maakt tegenover derden ook de beste indruk, denk ik.

 

Vanzelfsprekend moet je die eerste partners voor hun inbreng ook belonen, bijvoorbeeld met een minderheidsaandeel in de BV die fungeert als exploitant van de franchiseformule (aandelen/certificaten van aandelen). Uiteraard alleen als zij ook voldoende kapitaal e.d. inbrengen. Gevoelsmatig zou ik proberen om de eigendomsrechten onder te brengen in een BV waar je alleen zelf de aandelen van hebt. Maar of dat ook echt zinvol en haalbaar is, weet ik niet, want ik heb vrijwel geen juridische praktijkervaring met franchising.

 

Wel loop ik al langere tijd rond met het idee om een franchiseformule voor zelfstandige MKB-fiscalisten te starten (zoiets als XS2Justice) en ben ik de laatste maanden tussen de bedrijven door bezig om mijn ideeën op papier te zetten en eventuele partners te polsen om mee te doen.

 

Dus ik brainstorm graag met je mee! Het is daarvoor wel handig om te weten om wat voor soort business het gaat. Professionele zakelijke dienstverlening?

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ligt het concept er al.... het bedrijf draait alweer een aantal jaar en gaandeweg die jaren is het bedrijf verder en verder ontwikkeld. Ben denk ik een echte ondernemer, percentages van aandelen etc. daar begin ik niet aan, ik hou graag de boel zelf in handen.

 

Dus.... er is een nieuwe BV die de exploitatie van de franchiseformule beheert en verder ontwikkeld. Deze nieuwe bv voert ook administratie en financiele administratie met 1 van de first-suppliers. Het intellectueel eigendom (huisstijl, logo's etc. alle ontwikkelde zaken als boekjes, foldermateriaal, websites en mailingbestanden) zijn ondergebracht in de beheermaatschappij die de franchise BV autoriseert om het verder te exploiteren.

 

Ik denk in mijn vak dat het juist van belang is om corryfeen te benaderen binnen de branche. Ondernemen, dat is nu net iets dat vaak binnen de franchiseformule de stap is die te groot is. Het is denk ik ondernemen in iets afgezwakte vorm. Als ik met ondernemers zoals ikzelf in zee zou gaan, dan gaat het denk ik niet lukken... meerdere kapiteins etc.

 

Enne, ik zit in de zakelijke dienstverlening.

 

m.vr.gr.

linda

Link naar reactie
  • 0

Linda, ik begrijp dat het bedrijfsconcept op zich al staat en succesvol is. Maar daarmee is de franchise-organisatie er nog niet. Van een succesvolle eenmanszaak naar succesvolle franchiseorganisatie vergt heel andere kwaliteiten, waaronder vastleggen wat voor jou inmiddels welhaast vanzelfsprekend is en nu misschien vooral nog in je hoofd zit. En samenwerken met anderen niet te vergeten. Dit wist je zelf natuurlijk ook allemaal al. Uiteindelijk maak je die keuzes die je het meest aanstaan.

 

Ik zou in het begin starten met 2 partners die jou kwaliteiten aanvullen en jou kunnen meehelpen om de organisatie echt goed op de kaart te zetten en snel uit te rollen. Corryfeeën kunnen die rol prima vervullen, maar ook dat zijn m.i. personen die zich al snel kapitein van het schip voelen. Of tenminste de nodige credits willen hebben voor hun inbreng. Hoeft helemaal geen probleem te zijn, zolang je de taken en bevoegdheden e.d. maar goed verdeelt en elkaar aanvult. Zoals dat gebeurt bij elk bedrijf van een beetje omvang. Dat heeft immers meestal een bestuur met een algemeen, commercieel, financieel en een operationeel/technisch directeur.

 

Als jij voor enkele van die functies, of voor de financiering 1 of 2 partijen nodig hebt, ontkom je er m.i. niet aan om die een aandeel te geven in de franchise-organisatie. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat je moet kunnen delen om te kunnen vermenigvuldigen.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het er mee eens dat delen zorgt voor vermenigvuldigen... echter ik denk niet dat het delen in het franchise-aandelenpakket zou moeten worden ondergebracht.

Delen kan ook zijn delen in het succes van de formule, rechten toewijzen op gebruik, faciliteren, kansen bieden, etc.

Zaken als technisch directeur, commercieel directeur etc. dat is nu net waar ik niet aan begin. Ik heb hier een bedrijf dat staat en juist het verknippen van functies... .tot niet meer de uiteindelijke core-business maakt dat mensen uiteindelijk afstand krijgen met het vak.... bezig zijn met bijzaken in plaats van hoofdzaken. Grote organisaties maakt dat effectiviteit en snel handelen en vrijheid van handelen onderbedolven wordt door regels, beperkingen van vrijheid, log reageren, groter laten lijken dan het werkelijk is.

 

Ik heb een uitzendbureau en juist in die brache is men bezig om functies uit te melken... te cijfermatig aan te pakken... en ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk nog steeds gaat om het juiste mannetje of vrouwtje op de juiste plek..... open en eerlijke communicatie en vakkennis en dat wordt denk ik teveel uit het oog verloren. Kracht zit in de ondernemer zelf en dat bepaalt het succes. Verloop in mijn brache is één van de meest frustrerende factoren van een opdrachtgever, 2 jaar tevreden zijn met een goed contactpersoon en weg zijn ze weer... daar liggen ook kansen.

 

Ik denk dat het zo van een afstandje slecht te beoordelen welke visie ik hanteer en hoe goed bedoeld ook het advies, ik ben er van overtuigd dat de corryfeeen waar ik het over heb, toe zijn aan het oogsten na jaren lang gezaaid te hebben.

 

Linda

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je alle functies zelf kunt vervullen, hoef je ze inderdaad niet te verdelen over meerdere personen. Maar als je van je business een franchise-organisatie wilt maken van enige omvang, vrees ik dat je uiteindelijk toch de keuze moet maken: of naast bestuurder ook één van de uitzendprofessionals blijven en één of meer personen inhuren voor o.a. het monitoren van de franchisenemers, of t.z.t. van de werkvloer af om je fulltime te kunnen richten op bestuurstaken, zodat je die t.z.t. niet hoeft te verdelen over meerdere personen. Maar dat kan alleen jij het beste beoordelen. Beschouw mijn reacties dus a.u.b. niet als advies. Ik kan een ei kwijt en misschien heb jij, of heeft iemand anders er ook nog wat aan.

 

De situatie in de uitzendbranche die je schetst komt me overigens erg bekend voor. De focus op korte termijn rendement gaat ook in mijn branche (ook bij de kleinere kantoren) vaak ten koste van investeringen t.b.v. het personeel die nodig zijn om hen op de langere termijn ook met plezier te kunnen blijven laten werken. En dit roofbouw-systeem is precies de reden waarom het verloop bij organisaties die dit systeem hanteren, zo groot is. En waarom sommige professionals afkomstig van dat soort organisaties uiteindelijk voor zichzelf beginnen.

 

Ik denk dat veel professionals - vooral diegenen die werken voor kleinere bedrijven - ook het liefst min of meer zelfstandig hun eigen toko zouden willen runnen. Zij hebben immers niet zozeer behoefte aan een baas, maar veel meer behoefte aan een goed en stabiel systeem waardoor ze kennis, kosten/niet declarabele taken en klanten met elkaar kunnen delen, zodat ze samen sterker en rendabeler zijn dan wanneer ze allemaal alleen opereren. Franchising van een opzet die zich reeds heeft bewezen, lijkt mij daarvoor een prima oplossing.

 

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

 

Als ik erachter wil komen wie geïnteresseerd is in netwerkmarketing en samen met mij een team wilt opzetten, hoe doe ik dat dan?

Kan ik dat via hier doen.. Of?

 

Gr. Duan.

 

Hallo Duan

 

Je hebt je vraag 5 maal gesteld in 2 topics die niets van doen hebben met je vraag. Ik heb er 4 verwijderd. Crossposting is nergens voor nodig en drie of twee maal dezelfde vraag onder elkaar stellen ook niet!

 

Daar komt bij dat netwerkmarketing niet op de agenda staat van HL, zie de huisregels mbt MLM.

 

Dus nee, HL is niet de plek om dit soort vragen te stellen.

 

groet

Joost

 

HL admin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.