• 0

gemengde factuur boeken

Hallo iedereen!

 

Ik heb een vraag over het boeken van een ontvangen factuur met voor een deel voorraad en een deel kosten. Hoe en en waar kan ik deze het beste boeken? Wat ik heb geleerd is dat voorraad op voorraad komt en kosten op kosten (logisch), maar in de literatuur (mijn boekhoudboeken) zie ik nergens (meer) voorbeelden en een onderscheid tussen de twee uitgaven.

 

Stel, als timmerman ontvang ik één factuur voor hout ter waarde van 900 euro en wat handgereedschap ter waarde van 75 euro en 25 euro aan verzendkosten. In het inkoopboek zou ik dan de volgende boeking krijgen:

27-08-2009, factnr. 10020, leverancier, totaal 1190, goederen 1000, OB 190. Een simpele journaalpost zou er volgens mij zo uit moeten zien:

 

Voorraad hout 925

(materiaal)kosten 75

Te vorderen OB 190

Aan Crediteuren 1190

 

Hoe wordt het bovenstaande geboekt in het inkoopboek (in een boekhoudpakket); niet alles als voorraad, lijkt me? Of wordt er geboekt én in het inkoopboek én in bijv. een dag/grootboek voor kosten?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Groeten, Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een en ander hangt er een beetje vanaf welke informatie je periodiek uit je boekhouding wilt krijgen en hoe je je aansluiting hebt met je project administratie en je voorraad administratie. Voor jou is het denk ik belangrijk om onderscheid te maken tussen directe (project) kosten en algemene kosten. De directe projectkosten worden in de projectadministratie geboekt op het betreffende project. De overige kosten vallen onder de noemer algemene kosten.

 

Zelf zou ik gereedschap zeker niet op inkoop materiaal zetten maar op een aparte grootboekrekening "gereedschap aankoop en onderhoud". Gereedschap gebruik je voor meerdere projecten en vallen onder je algemene kosten.

 

De verzendkosten zou ik op een aparte grootboekrekening zetten, deze vallen ook onder algemene kosten. Als je ze op voorraad boekt dan moet je bij het afboeken van de voorraad de verzendkosten doorberekenen in de materiaalprijs anders loopt je voorraad niet 'glad'. Overigens vraag ik me af of bij jou de voorraad wel een balansrekening is. Veel kleine bedrijven hebben gewoon een kostenrekening inkoop voorraad en doen de balansboeking alleen aan einde van het jaar.

 

Kortom een eenduidig antwoord valt denk ik niet te geven. Veel hangt af van je doel en de inrichting van je administratie. Ben benieuwd naar hoe je daadwerkelijk je hele administratie geregeld hebt, met name het deel projectadministratie. Daar moet het geld tenslotte verdiend worden.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Dennis,

 

Allereerst het volgende: Ik krijg de indruk dat jij denkt dat een inkoop boek, nagenoeg, uitsluitend bedoeld is voor de inkoop van voorraad. Niets is minder waar het inkoopboek wordt gebruikt voor alle inkoop / kostenfacturen.

 

Enige vragen zijn. Hoe is je administratie ingedeeld ? Welde rubrieken gebruik je en waarvoor ? Hoever gaat je onderverdeling ?

 

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen kan de boeking verschillend verlopen;

Een voorbeeld is:

 

1660 Te verrekenen BTW 19% € 190

3000 Voorraad hout € 900

4125 Kleine gereedschappen € 75

4225 Inkomende transportkosten € 25

aan 1500 Crediteuren € 1.190

 

Nogmaals dit is afhankelijk van de inrichting van jouw administratie.

 

Indien je mij inzicht geeft in het door jou gehanteerde rekeningschema kan ik een passend antword geven.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet dat ik denk dat het inkoopboek alleen voor voorrraadboekingen is, maar dat zijn eigenlijk de enige voorbeelden die ik in de literatuur ben tegengekomen. Ik denk dat de voorbeelden in het boek te simpel zijn weergegeven. Ik ben bezig een boekhoudprogramma in Excel te maken en wilde wat duidelijkheid en zekerheid over het gebruik van het inkoopboek. In ieder geval bedankt daarvoor!

 

Ik ben voor mezelf en ook voor anderen bezig de administratie goed in te richten. Ik heb wel wat ervaring met boekhouden ((v)jp's, kb, w&v, balans), maar het meer automatiseren in Excel roept dus soms nog wat vragen op. Ik maak voor mezelf gebruik van zoveel mogelijk rekeningen en voor anderen alleen het nodige. Mijn indeling heeft o.a. de volgende (onder)verdeling met de rekeningnummers van Exact. Zelf heb ik een handelsonderneming.

 

Een kleine, niet volledige opsomming van wat ik ongeveer gebruik:

- verschillende balansrekeningen voorraad

- verschillende kostenrekeningen, zoals directe, indirecte verkoopkosten, assurantie, voorraadverschillen, algemene kosten, afschrijvingskosten, autokosten

- crediteuren, ((afschrijving)(dubieuze)) debiteuren, nog te verzenden facturen, nog te ontvangen goederen, interest

- kas, bank, ING, kruisposten, voorzieningen

 

Ook apart intracommunautaire transacties, in- en uitvoer en koersverschillen

 

Ik heb (nog) geen projectadministratie; is voor mezelf iig niet nodig. Ik heb geleerd dat verzendkosten e.d. in de voorraad en dus de kostprijs mogen zitten, maar boek ze liever gelijk als kosten i.p.v. dat ze voor een deel in de vaste voorraad gaan zitten en dus niet ten laste van de winst komen.

 

Wat ik me nog wel afvraag is hoe de journaalpost in een boekhoudpakket o.i.d. wordt geboek?

 

Debiteuren

Aan Opbrengst verkopen

Aan Te betalen OB

+

Inkoopprijs verkopen

Aan voorraad

 

Volgens mijn boek komt het eerste deel in het verkoopboek of kasboek en het tweede deel in het memoriaal.

 

Denk dat mijn eerdere vragen nu wel beantwoord zijn, bedankt!

 

Ben wel benieuwd naar de rest. Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.

 

Dennis

Link naar reactie
  • 0

 

Goede morgen Dennis.

 

IK zal een voorbeeld geven van de mogelijke boekingsgang.

 

 

Wat ik me nog wel afvraag is hoe de journaalpost in een boekhoudpakket o.i.d. wordt geboek?

 

Debiteuren

Aan Opbrengst verkopen

Aan Te betalen OB

+

Inkoopprijs verkopen

Aan voorraad

 

Volgens mijn boek komt het eerste deel in het verkoopboek of kasboek en het tweede deel in het memoriaal.

 

Uit het verkoopboek / of kas / of ING komt de volgende journaalpost.

 

1300 Debiteuren (Balans)

aan 1625 BTW Af te dragen (Balans)

aan 8000 Verkopen (V&W)

 

De verbruikte voorraad wordt tegen inkoopprijs in memoriaal geboekt:

 

7000 Kostprijs verkopen (V&W)

aan 3000 Voorraad (Balans)

 

Hiermede is de vraag volgens mij beantwoord.

 

Mocht je nog verdere, korte, vragen hebben dan kun je ook mij rechtstreeks benaderen via mijn e-mail.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.