• 0

Negatieve of Positieve reactie?

Beste Higher Level's,

 

Ik ben een startende ondernemer die zojuist een antwoord heefd gekregen, na de vraag of een grote retailer mijn product zou willen verkopen:

 

"Op dit moment zie ik geen aanleiding om jou product te listen. Vooral onze Europese integratie focus en de benodigde rationalisatie verdienen nu onze aandacht.Ik wens je veel succes met de verdere vermarkting van je nieuwe product."

 

Is dit een vriendelijke manier om "nee" te zeggen? Of moet ik nog een keer na een half jaar of zo proberen?

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Wijnands

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dit een reactie die je op een brief hebt gekregen?

 

Een persoonlijk gesprek is denk ik in het vervolg wel aan te raden, want dan kun je door vragen zonder opdringerig over te komen. En je kunt ze een product in hand geven.

 

Mijn persoonlijke mening is dat dit een nette manier is om nee te zeggen, maar het staat natuurlijk vrij om het over een tijdje weer te proberen, misschien kun je het dan weer net iets beter onderbouwen waarom ze jouw product moeten kopen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad een afwijzing. Dus op dit moment gaat dit je 0,0 euro's opleveren. Maar geen reden om nooit meer contact op te nemen met deze potentiele klant.

 

Door de dialoog aan te gaan met deze inkoper kun je misschien nog wat tips krijgen:

Bijvoorbeeld: "bedankt voor uw reactie. Op welke termijn kan ik u weer een dergelijk voorstel doen?

Naar uw mening als deskundige op dit gebied, bij welke andere marktpartij vindt u dit product passen?"

 

Alles wat er nu aan reactie uitkomt is winst. Zegt hij over 1 jaar dan bel je volgend jaar mei terug. Geeft hij aan partij X, dan stuur je hem weer een mailtje met de vraag of hij een contactpersoon bij partij X weet met wie je contact op kunt nemen.

 

Ook dan geldt weer: alles wat eruit komt is winst. Krijg je een naam dan heb je meteen een mooie ingang. ("Dag meneer Janssen, de heer Klaassen van bedrijf Y gaf aan dat ons product mogelijk interessant voor u kan zijn etc etc").

 

Moraal van het verhaal: het houdt nooit op, pas wanneer jij opgeeft eindigen de mogelijkheden om iets te verkopen.

 

Succes,

 

Ard

 

P.S. wanneer het verkrijgen van distributie heel belangrijk is, is het hebben/verkrijgen van verkoopvaardigheden dit ook. Investeer in jezelf en volg een verkooptraining/opleiding!

 

Link naar reactie
  • 0

Wijnands, dit is zeker een reden om hem op te bellen! Waarom? Om meer feedback te vragen!

 

Vertel hem dat je net gestart bent en graag leert van zijn kennis. Vraag hem waarom er geen reden is, ziet hij de potentie niet voldoende? Is de prijs te hoog? Is het product niet onderscheidend van zijn concurrenten? Past het niet bij zijn doelgroep?

En vraag hem ook wanneer hij het wel zou willen verkopen! (als het goedkoper is, als feature B er in zou zitten, als je het kan koppelen aan x en y, als het ....).

 

Als je uit het gesprek merkt dat hij bepaalde voordelen van jou product niet begrepen heeft, weet je meteen dat jou communicatiemateriaal ook beter kan, dat je bepaalde dingen moet benadrukken.

Zeker bellen dus!

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Was de communicatie mondeling/telefonisch of via email?

 

Ik zou inderdaad wel oppassen niet te opdringerig gevonden te worden. Blijven vragen klinkt leuk maar bij drukbezette mensen zal dat vaak in de al dan niet digitale prullenbak verdwijnen, al dan niet met een kruisje achter je naam zodat je in de toekomst geen kans meer hebt. Verplaats je ook eens in zijn positie: hoe zou je zelf benaderd willen worden als je zijn functie had?

 

Vragen naar zijn mening als expert bij wie dit wel zou passen is goed. Over een tijd weer contact opnemen is ook niet verkeerd, hij had het over 'op dit moment' tenslotte en dat is niet 'nooit'.

 

Als je tot nu toe email contact hebt gehad, dan nu niet opeens gaan bellen. Komt denk ik zeer opdringerig over (bij mij wel, iig ;)).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Aan het antwoord te lezen heb je getracht jouw product te verkopen aan een grote speler.

 

Is het echt noodzakelijk dat het een grote speler is in de retail kan je jouw product niet proberen te verkopen aan kleinere ketens of zelfstandige detailisten?

 

Kan je een hint geven in welke branche jouw produt valt?

Link naar reactie
  • 0

 

Alvast heel erg bedankt voor de vele en snelle reacties.

 

Het contact was via mail, heb nog niet met hem telefonische gesproken. Ik heb zijn adress gekregen via een oud collega, die voor de betreffende persoon werkt. De mail die ik gestuurd had naar meneer X, was de eerste keer dat ik contact met hem had. (Zijn collega had wel eerst toestemming gevraagd of ik Meneer X een mail mocht sturen met informatie over mijn product.)

 

P.S.: Het product valt in het "Office Segment" .

 

Hopelijk maakt dit het een beetje duidelijker!

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies. Niet stil blijven staan maar gewoon verder zoeken naar de volgende. Hij heeft namelijk geen idee wat hij laat lopen is mijn gedachte gang. Als je afgewezen wordt voor een sollicitatie dan mist het bedrijf een potentiële goede kracht toch?

Nou zo is het ook met je product. Dus afwijzingen zijn normaal maar geloof blijven houden is je kracht.

Go 4 it ;)

Link naar reactie
  • 0

Maar weet je nu eigenlijk wat de werkelijke reden van afwijzing is?

Wat wordt nu eigenlijk bedoeld met die "Europese integratie focus en daarbij benodigde rationalisatie"??

 

Als je dat weet, dan weet je ook of het een echte afwijzing is of wellicht een signaal dat je product met wat "rationele" aanpassingen wél zijn interesse zou hebben.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Beste Ed,

 

Het bedrijf dat ik gecontacteerd heb, heeft sinds een half jaar een bedrijf gekocht voor 6.2 miljard euro, het loopt alemaal een beetje stroef om het een bedrijf in het andere te verwerken.

 

P.S. Ik denk dat deze man op zijn positie echt wel zegt als hij het product niks vindt, (dat denk ik teminste) want deze man heeft zeer weinig tijd. Dus ik denk dat ik hem een "bedank" email schrijf en dan naar een half jaar eens informeer, hoe alles er voor staat met de integratie ect.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wijnands,

 

Je hebt aangegeven dat je de persoon benaderd hebt via de mail. Nou zijn er m.i. twee belangrijke aspecten die hier spelen:

 

1) Mail is geen optimaal middel om te beginnen met een band op te bouwen met iemand met wie je een goede relatie moet krijgen. Telefoon heeft de voorkeur. Mail komt altijd wat kitscherig over.

 

2) Ke maakt nogal wat grammatica fouten. Nou doe je dat uiteraard niet expres, maar als je een e-mail schrijft, dan worden die grammatica fouten ook opgemerkt en dat komt niet heel positief over.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.