• 0

waarom beleggen in vastgoed in een b.v. ???

Ik vraag me af waarom veel vastgoedbeleggers/ handelaren werken vanuit een B.V.

 

Het is toch veel voordeliger om panden in prive in BOX 3 te houden? In een B.V. heb je te maken met VPB en Dividendbelasting in Box 3 slechts 1,2 % renedementsheffing.

 

En volgens mij mag je in Box 3 ook verbouwingskosten aftrekken.

 

Ik hoor van jullie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit werd van oudsher gedaan om vermogen binnen de familie te houden.Vroeger kon er met een vastgoed b.v. de doorschuiffaciliteit gebruikt worden.Dat wil zeggen dat er geen erfbelasting betaald hoefde te worden.In privé was dat , tot voor kort 27%. van het vermogen.Dit is niet meer van toepassing met de nieuwe BOF(bedrijfsopvolgingsfaciliteit) als het passief word beheerd ,wel als de belastingdienst/rechter bepaald dat je het als onderneming runt.Dan betaal je boven de 1.000.000 ca 3% over het ondernemingsvermogen/vastgoed.

Ook zie je vaak dat een vastgoed b.v. de vastgoedtak is van een een andere onderneming .Er wordt dan in vastgoed geïnvesteerd binnen het concern om kasstroom te genereren voor het bedrijf.Zie bijv. familie Zeeman met zeeman vastgoed B.V. etc.

Natuurlijk spelen er ook andere factoren zoals bijv. het vastgoed als een onderneming runnen en actieve projectontwikkeling ,zoals bijv. Metterwoon doet in Den Haag.

Het is uiteindelijk een strategische keuze.Ken zelf genoeg mensen die beiden doen.Vastgoed b.v. in dienst van hun onderneming en daarnaast ook in box 3 paden hebben. .win=win ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat het een oud topic is... toch past mijn vraag hier goed onder ;)

 

Ik wil samen met mijn partner gaan investeren in vastgoed. We willen dan ook het beheer zelf doen. Ik lees dat dit niet mag als je in box 3 belast wilt worden.

 

Is het een optie om een eenmanszaak op te laten zetten door mijn partner die het beheer zou doen (maar die ook eigenaar is van de panden), en dus het beheer uit te besteden aan deze eenmanszaak?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben NVM makelaar en ik heb momenteel 1 woning als belegging, in box 3, die ik voor de verhuur heb. (geen intentie om te gaan verkopen).

 

Mag ik nu nog een 2e woning kopen als belegging voor de verhuur en deze in box 3 plaatsen of is het verstandiger om deze 2e woning door mijn holding te laten kopen?

 

Mijn voorkeur zou normaliter uitgaan naar beide beleggingspanden in BOX 3, maar ik hoor geluiden dat het niet verstandig zou zijn om meer dan 1 beleggingspand in box 3 te hebben als je makelaar bent.

 

Hoe zien jullie dit?

Link naar reactie
  • 0

Makelaar zijn is van invloed maar geen doorslaggevend gegeven.

Ook jij kunt gewoon beleggen in vastgoed en daar een rendement uit trekken zonder dat jouw kennis van vastgoed je aangerekend wordt als meer dan normaal vermogensbeheer.

 

Het wordt anders als je gaat aankopen, verbouwen, splitsen en verkopen. Ook kan je kennis van vastgoed een rol gaan spelen als je je vastgoedportefeuille blijft uitbreiden. Maar dan wordt het wel erg casus specifiek...

 

Groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo ik heb ook een vraag gerelateerd aan dit onderwerp:

 

Is dit haalbaar?:

 

Ik richt een nieuwe bv op.

Ik creeer omzet door mijn dagelijkse werkzaamheden. (verleen service binnen een bepaalde sector).

Stel: Jaaromzet 150.000.

Bruto dga salaris: 60.000

Overige bedrijfskosten 25.000

Winst voor VPB: 65.000

VPB = 20% * 65.000 = 13.000

Winst na VPB: 65.000 - 13.000 = 52.000

Dit is uiteraard dan nog niet in prive.

 

Kun je de VPB tot 0 reduceren door de 65.000 winst voor de VPB te investeren in OG?

Kun je dit dan zien als bedrijfsinvestering waardoor de Winst voor VPB 0 wordt?

 

Voordeel hiermee is dat je snel OG vermogen opbouwt in je BV zonder VPB te betalen. Hierdoor kan het vermogen sneller renderen. Uiteraard moet er dan wel VPB betaalt worden over de uiteindelijke winst + ook nog eens dividentsbelasting.

 

Klopt dit, of kan dit zo niet?

 

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie...

 

Groet.

Link naar reactie
  • 0

Kun je de VPB tot 0 reduceren door de 65.000 winst voor de VPB te investeren in OG?

 

Jazeker!

 

Als je zo enorm beroerd investeert dat je de 65.000 steekt in totaal waardeloos onroerend goed zodat je al het geld kwijt bent voor niets, dan heb je inderdaad in dit voorbeeld 13.000 aan belasting bespaart.

 

Maar je moet natuurlijk wel een erg slechte zakenman zijn om 65.000 uit te geven om 13.000 te besparen...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.