• 0

conflict met zakenpartner

Beste forumleden,

 

Paar jaar geleden had een vriend een idee, dit idee is verder uitgewerkt, door mij is de techniek erbij gezocht. Een 4 tal jaren heeft het project stil gelegen omdat de vriend er geen tijd voor had, bij mij belandde het op een laag pitje.

 

Vorig jaar kwam de vriend ermee dat hij aangezien zijn inkomsten terug liepen hij snel het bedrijf in de markt wilde zetten. We zijn toen keihard gaan werken waarbij ik me volledig richtte op de techniek en hij het commerciele traject voor zijn rekening nam, ook het bedenken van de specs zit hierbij en de overall visie. Tijdens dit traject zijn er veel irritaties onderling geweest en nu heb ik inmiddels besloten om de stekker eruit te trekken. Ook vanwege gezondheidsredenen Het product bestaat uit een website en een technische oplossing die door de website gevoed wordt. Zowel de website als de technische oplossing is door mij gebouwd.

 

Ik heb de technische oplossing inmiddels uitgezet en ook de website offline gehaald. Deed ik dit niet, dan zou hij doordat hij overal toegang toe had de mogelijkheid gehad alles te kopieren en zelf een andere partner te zoeken. Ik heb hier een jaar keihard voor gebikkeld om het af te krijgen. Hij heeft me inmiddels gevraagd om een zakelijk voorstel om het bedrijf te kunnen opstarten, dus de techniek overnemen. Ik heb hier weinig trek in, het zou financieel aantrekkelijk kunnen zijn, maar ik zou m'n eigen code liever zelf ooit gebruiken voor een andere product, niet op korte termijn maar over een paar jaar. Ook zit er wat wroeging door de manier waarop we de laatste tijd met elkaar omgaan.

 

Er zijn nooit contracten getekend, geen enkele vorm van betaling. De images die hij zelf betaald heeft zijn nog in zijn bezit. Het enige wat vastligt zijn emails waarin staat dat we voor het bedrijf gaan en we het op zullen starten. Als ik niet met een zakelijk voorstel kom waarin staat dat hij alles kan overnemen wil hij een gang naar de rechter maken. Ik heb het idee dat dit bangmakerij is, maar.. better be sure... Ben ik fout door hem niet de website en technische oplossing te willen overdragen?

 

Het is natuurlijk het zoveelste verhaal van 2 vrienden die het samen niet trekken, mijn excuses daarvoor. Ik had beter moeten weten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn jullie ingeschreven als een rechtsvorm of ook dat niet? Geen vof ofzo?

 

Over wat voor omvang hebben we het? Heb je hier een jaar lang fulltime aan gewerkt?

 

Is er al business?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je interesse,

 

Er is geen rechtsvorm, hij heeft een bedrijf in portugal waar hij wat kosten mee gemaakt heeft. De bedoeling was een nieuwe BV op te richten voor het bedrijf. De website naam komt niet overeen met z'n huidige bedrijf. Ik heb geen betaling ontvangen en ben ook niet werkzaam voor zijn bedrijf.

 

We hebben het hier over 9 maanden weekend & avonduren. Ik ben in loondienst en zou pas na het nieuwe bedrijf overstappen als dit opgericht werd ook zou ik dan een aandelenpercentage ontvangen.

 

Er zijn een aantal gesprekken geweest met potentiele klanten en investeerders, er zijn demo's geweest voor deze personen. Er zijn geen inkomsten en ook geen contracten getekend met deze klanten / investeerders.

Link naar reactie
  • 0

Als de situatie zo is zijn er 3 mogelijkheden.

 

1. Het stopt, dus niemand doet er meer iets mee.

2. Jij gaat er mee door.

3. Je partner gaat er mee door.

 

Optie 2 en 3 kun je beide een waarde aan hangen. Stel dat jij door wil gaan, wat ben je hem dan verschuldigd? Wat is zijn inbreng geweest?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Zijn inbreng is het idee op zich, de visie, het vinden van klanten en investeerders. Het schrijven van buss-plan. Het schrijven van specs wat het product moest kunnen.

 

Had ik zelf nooit op het idee kunnen komen? Nee.. het is niet zo speciaal. Het is meer marktonderzoek geweest en een oppurtunity zien. Op de vraag of het netjes zou zijn om zijn idee te gebruiken... Nee, dat niet. Het product is echter op meer manieren inzetbaar dan hij in z'n visie voorzien had, daar denk ik het wel voor te kunnen gebruiken. Hmm.. lijkt op schoolvoorbeeld. Iets duidelijker dan: we hadden een oplossing nodig die per telefoon kon bellen naar personen / bedrijven. Ik heb niet alleen dit gemaakt maar een interactive voice response (ivr) wat te gebruiken is voor meerdere doeleinden, voicemail bijvoorbeeld of als technische oplossing om betaallijnen af te handelen. Dat het product dit ook moest kunnen heeft hij niet beschreven.

Link naar reactie
  • 0

Ok, nou is het in principe zo dat een idee geen waarde heeft. Tenzij jij dus echt met zijn idee er vandoor gaat doe je in principe niets fout. Jij mag jouw ideeën hebben en uitwerken wat je zelfs al gedaan hebt. Het lijkt me echt lastig voor hem om jou te dwingen die code over te dragen. In principe mag je volgens mij gewoon vragen wat je wil. Als hij dat teveel vindt is dat zijn probleem en kan hij het opnieuw laten maken?

 

Heeft hij kenbaar gemaakt op wat voor gronden hij denk wat af te kunnen dwingen?

 

Wellicht ook interessant om de reactie van iemand af te wachten hier die juridisch onderlegd is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hij kan een willekeurig websitebureau vragen om de website te herbouwen, is geen rocketscience. De telefonie oplossing zou hij bij een bedrijf kunnen inkopen, het is niet iets wat geen ivr-leverancier zou kunnen bieden. Misschien maar gewoon een bedrag noemen idd met veel nullen (ik wacht nog de andere reacties af natuurlijk, ik moet hier zowieso niet overhaast handelen). Dat ik al ideeen heb om ooit verder te borduren op de ivr, dat was er al heel lang, ik dacht dit samen met hem in de markt te zetten en gaandeweg het bedrijf uit te breiden met deze nieuwe services, ik heb het hem alleen nooit verteld omdat we al werk genoeg hadden.

 

Hij noemt niet echt een grond waarop hij me denkt te kunnen aanklagen:

Stukje quote:

Je staat echter niet verder open voor het zoeken naar een oplossing, en laat de boel gewoon knallen, met de gedachte dat dit juridisch zo maar kan en alles hiermee is afgehandeld. Je staat feitelijk ook niet open voor een zakelijke oplossing, en hebt zelfs al de gehele service van het internet verwijderd, wat zeker imago schade geeft naar financiers en partners en gevolgen voor financiering en partnerships.

 

Indien je niet bereid bent om e.e.a. op een open manier uit te praten en naar redelijkheid af te bouwen dan rest mij niets anders dan een gang naar de rechter.

Link naar reactie
  • 0

Sowieso betwisten dat je niet bereid bent tot het zoeken naar een oplossing? Je bent daar op dit moment namelijk mee bezig en je bent met derden aan het uitzoeken wat de mogelijkheden op dit gebied zijn?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 2

Beste forumleden,

 

[knip]

 

Ik heb de technische oplossing inmiddels uitgezet en ook de website offline gehaald. Deed ik dit niet, dan zou hij doordat hij overal toegang toe had de mogelijkheid gehad alles te kopieren en zelf een andere partner te zoeken. Ik heb hier een jaar keihard voor gebikkeld om het af te krijgen. Hij heeft me inmiddels gevraagd om een zakelijk voorstel om het bedrijf te kunnen opstarten, dus de techniek overnemen. Ik heb hier weinig trek in, het zou financieel aantrekkelijk kunnen zijn, maar ik zou m'n eigen code liever zelf ooit gebruiken voor een andere product, niet op korte termijn maar over een paar jaar. Ook zit er wat wroeging door de manier waarop we de laatste tijd met elkaar omgaan.

 

Er zijn nooit contracten getekend, geen enkele vorm van betaling. De images die hij zelf betaald heeft zijn nog in zijn bezit. Het enige wat vastligt zijn emails waarin staat dat we voor het bedrijf gaan en we het op zullen starten. Als ik niet met een zakelijk voorstel kom waarin staat dat hij alles kan overnemen wil hij een gang naar de rechter maken. Ik heb het idee dat dit bangmakerij is, maar.. better be sure... Ben ik fout door hem niet de website en technische oplossing te willen overdragen?

 

Kort en bondig (dus misschien wat ongenuanceerd maar daarna wat uitleg)

1. Goed dat je de website en technische oplossing uit hebt gezet, je hebt het recht je eigen belangen te verdedigen

2. Zonder contracten is er niet veel direct af te dwingen, maar kansloos is hij ook niet.

3. Proef wel dat jij vooral vanuit je boosheid aan het reageren bent. dat gaat niets oplossen en mogelijk een hoop (onnodig) kapot maken voor hem maar ook voor jezelf (dus in die zin ja wat mij betreft wel een beetje "fout").

 

Zoals Joost ook al aangaf, als jij de code hebt gebouwd ben je eigenaar en kun je het dus in licentie verkopen of verhuren aan wie jij wilt. Dat lijkt me een goed startpunt. Voor zover ik kan zien aan de korte quote blijft je (voormalige?) vriend correct en vraagt reelijk netjes om een oplossing, omdat je zelf ook zegt dat het financieel aantrekkelijk zou zijn zou ik eens goed nadenken wat je wilt, je hebt redelijk sterke kaarten in handen om er een goed bedrag voor te vragen en misschien zelfs tot in lengte van jaren door een jaarlijkse licentie fee (die dan ook wel weer onderhoudsverplichting meebrengt).

 

Het is natuurlijk enorm vervelend dat de boel nu strand maar zorg dat de siuatie zo snel mogelijk word opgelost ook voor je eigen gemoedsrust (en gezondheid?), een juridisch traject duurt altijd lang en heeft zelden een echte winnaar.

 

Stel gewoon een voorstel op onder welke condities jij bereid ben de code beschikbaar te stellen en tegen welke prijs, zodat jij je ook serieus genomen voelt voor de inspanningen die je tot nu toe heb gedaan.

Vraag gerust een goede (stevige) prijs maar blijf wel reeël, kijk bijvoorbeeld naar hoeveel uur erin zit en wat je als uurtarief had kunnen vragen als je dit als freelancer (of desnoods als werknemer) had gebouwd. Een van je voorwaarden kan dus zijn dat jij die basis code ook mag gaan gebruiken om eigen activiteiten te starten op ivr gebied.

 

Als blijk van goede wil kun je misschien de site ook met beperkte rechten voor je partner online zetten? (Zodat hij niet kan kopieren maar wel iets aan potentiele partners kan laten zien..)

Laat in elk geval blijken wat je wilt, ook als je mening blijft " je kan de boom in, zoek het maar uit", gevolg van die keuze is dat hij dus juridische stappen neemt of dat succes/kans heeft geen idee, maar 1 ding weet ik wel, er zijn maar zelden klip en klare situaties waarbij één partij 100% in het gelijk word gesteld, de meeste zaken slepen zich voort of komt een er een oordeel die neer komt "allebei een beetje gelijk maar zakelijk gezien beide met lege handen".

Ik heb zelf ooit ook een poging gedaan met 2 vrienden een internet project op te zetten en dit is ook gestrand door een heel andere kijk op zaken doen met als gevolg veel irritaties, ook wij hebben op het punt gestaan mekaar de tent uit te procederen, maar uiteindelijk hebben 2 van ons (waaronder ik) ons terug getrokken en de techneut de gelegenheid gegeven (hij was ook de vader van het idee, wij de commerciele en het financiele geweten) zijn idee op zijn manier op de markt te zetten. Het was voor ons ook even slikken om al dat werk voor niks te hebben gedaan, maar ja liever zo uit elkaar als een hoop ellende.

 

Het is zeker niet mijn bedoeling om je de les te lezen of terecht te wijzen, maar dit is denk ik een goed moment om alsnog de virendschap (emotie) te scheiden van de zakelijke problemen (ratio). Misschien is de vriendschap er niet mee gered maar zorg in elk geval dat je mekaar zeker zakelijk niet onnodig dwars blijft zitten. Dus maak een mooi voorstel waar jij vrede mee kan hebben en ga daar over onderhandelen en probeer tot een zo goed mogelijk einde te komen

 

zo dit waren dan "my 2 cents"'.. hoop dat je er wat mee kunt en anders gewoon naast je neerleggen :-)

Link naar reactie
  • 0

@roel

Dank voor je bijdrage. Ik vind het niet erg dat je kritisch bent, met opbouwende kritiek kom ik vooruit.

Er zit veel boosheid bij me, daar heb je gelijk in. Het was toch wel het project waar ik veel van verwacht had en ik zie het er nu zeker op korte termijn niet meer van komen. Ook als persoon ben ik behoorlijk gekwetst door een vriend die weinig oog heeft voor mijn situatie. Natuurlijk moet je alles zakelijk zien, maar je neemt toch een stukje prive naar je werk mee en andersom. Toen we startten met dit project waren we ook 2 andere personen. Hij zat financieel beter in z'n vel ik had minder stress waardoor ik nu een wandelend vaatje buskruit ben. Ik weet ook wel dat niet alles qua problemen bij hem vandaan komt en dat ik ook een fair aandeel erin heb. Ik probeer niet te reageren uit boosheid en probeer een dag tussen mijn reacties te hebben zodat ik niet overhaast reageer.

 

De laatste reacties van hem zijn gelukkig op zakelijke toon zoals gequote, de andere zijn verwijtend en missen enige vorm van zelfreflectie. Weer andere zijn zelfbeklag en verwijten naar mij dat hij nu geen zicht op inkomsten meer heeft en weer naar nederland terug zou moeten gaan om inkomsten te krijgen. Ik zal denken over de aanbieding die ik hem ga doen, een bedrag X voor de website om die te verkopen is geen probleem voor me. De telefonie is een ander verhaal. De broncode daarvan wil ik niet openbaar maken. Licensering is een optie, maar betekent ook dat ik de komende jaren nog met hem zal moeten samenwerken. Moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

 

...Licensering is een optie, maar betekent ook dat ik de komende jaren nog met hem zal moeten samenwerken. Moeilijk.

 

Nee hoor, een licentie verkopen hoeft nog geen samenwerking in te houden, maak het niet moeilijker dan nodig. ;)

 

Ik sluit me bij Roel aan. Als je teruggaat naar een jaar geleden, wilden jullie beiden vast niet terechtkomen waar je nu bent. Wat zou jij met de wijsheid van nu, anders doen? En kun je daarmee nu ook nog de zaak netjes afronden? Of misschien zelfs de basis voor samenwerking weer terugvinden?

 

Zijn verwijten naar jou over 'gebrek aan zelfreflectie' zijn niet meer dan zijn ervaring. Misschien terecht, misschien ook niet. Jouw verwijt naar hem, dat hij geen oog heeft voor jouw kant van de zaak, is jouw ervaring. Misschien terecht, misschien ook niet.

 

Hebben jullie niet iemand die jullie beiden vertrouwen, die hier een bemiddelende rol kan spelen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf ook software ontwikkelaar en in zo'n situatie zou ik het puur zakelijk bekijken en mijn emotionele belangen overboord gooien. Oftewel ik zou de software gewoon voor een behoorlijk bedrag verkopen en dan mag hij het verder zelf lekker uitzoeken. Dikke kans dat er toch niets gebeurt met je software, omdat een ander er niet uit komt. Als je het namelijk onder licentie gaat aanbieden o.i.d. wordt er ook nog van je verwacht dat je support gaat leveren. En nu ben je er gewoon van af. Tuurlijk is het jouw code, maar is die code zo bijzonder? Waarschijnlijk zul je gebruik hebben gemaakt van standaard componenten en/of een of ander framework. En als je over een paar jaar weer voor jezelf bezig gaat zijn er al weer vele nieuwe technieken en mogelijkheden, nieuwe frameworks, nieuwe taalversies en dan wil je zelf ook niet meer met je eigen oude code bezig zijn, maar gewoon iets nieuws willen maken. Dus ik zou zeggen, gewoon verkopen, goed cashen en uiteraard afspreken dat je verder nul komma nul support levert.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

@Fvddungen

Wat gemaakt is is niet af, dus wil hij het kunnen gebruiken zit er zeker nog enkele weken fulltime werk aan. Licenseer ik het aan hem dan zal ik dus aan de slag moeten, op zich geen probleem zakelijk gezien, echter het lukt me niet om nu daarvoor de tijd op te brengen. Aangezien hij haast heeft is het voor hem geen oplossing om het bijv. over 3 maanden pas te kunnen afnemen. Wat er nu staat is net aan genoeg om een demo te kunnen geven.

 

De code is inderdaad bijzonder, klinkt misschien arrogant, zo is het niet bedoeld. Het is een combinatie van java en c++ die telefonie hardware aanstuurt. Er wordt geen gebruik gemaakt van open source componenten. Tegenwoordig zou je voor asterisk kiezen met een framework, echter in de tijd dat ik een eerste pre-pre versie maakte (2004) was dat minder voor de hand liggend.

De website is niet bijzonder (php) en heb ik ook geen moeite mee om te verkopen.

 

In telefonie zijn wel ontwikkelingen, maar loopt het niet zo hard. Grotendeels is alles nog c, wat toch wel bestempeld mag worden als niet de nieuwste taal. Nieuwe talen worden wel overgenomen C# bijvoorbeeld, maar heeft nog lang niet de toegang tot alle functionaliteit waar je met de c api toegang toe hebt.

 

@Rick

Bij licensering zal ik idd gebruik maken van een encryptie methode met de key op usbstick zoals bijv. codemeter. Ik ben hiermee bekend. Bedankt voor je hint.

 

@Fred

Ik zou zo snel helaas niemand weten die die mediator rol op zich zou kunnen nemen. Het lijkt mij handig dat die persoon ook weet waar we het over hebben en dus enige kennis van techniek & product heeft. Ik zal eens gaan zoeken.

 

Ik verwijt hem trouwens geen zelfreflectie toe te passen. Hij mij niet, ik heb minder moeite om toe te geven dat ik fouten maak, vroeger wel, gelukkig nu minder.

 

Er zijn meer conflicten geweest de afgelopen tijd, het lijkt mij onverstandig om op een basis door te gaan dat we iedere dag met elkaar te hebben. De afstand blijft tussen ons (portugal - nederland) dat zal de communicatie niet verbeteren. De financiele druk bij hem zal niet afnemen, pas als er winst gemaakt wordt en dat kan nog een tijd duren. Voor mij zou het betekenen dat ik zou moeten blijven bikkelen en m'n gezondheid er niet beter op wordt, wegens maag problemen & migraine heb ik rust nodig. Volgens de huidige structuur is hij mijn aanstuurpunt en sta ik niet op gelijke voet, dit zou zeker veranderd moeten worden om 1 en ander op te lossen. Als ik als zelfstandig bedrijf aan hem uitlicenseer is hij klant en hebben we een andere relatie, ik denk dat dat een samenwerkingsvorm is die voor mij de afstand schept om m'n ding te kunnen doen.

 

Is er misschien een jurist in de zaal die mij wat meer zekerheid kan geven op welke grond ik wettelijk verplicht ben om met de ex-partner zaken te moeten doen. Of ben ik geen enkele verantwoording schuldig als ik mij terugtrek en hij niet meer beschikt over de technische mogelijkheden om de service in de markt te zetten? Ik wil dit op een nette manier oplossen, maar ben zeker benieuwd waar ik sta, ik laat me nog weleens overbluffen, dit wil ik niet laten gebeuren. Want als hij het onacceptabel vind om bedrag X op te hoesten staan we weer op hetzelfde punt, gaan we de rechtszaak in of zak ik met de prijs.

Link naar reactie
  • 0

Zielig man dat je het allemaal niet aankan met je maagpijn en migraine. Misschien moet je in plaats van een jurist een verpleegster zoeken? :-K

 

Conflicten confronteren ons met onze diepe gevoelens van machteloosheid en angst, als je het tenminste een beetje handig aangepakt hebt allemaal. ;) En wat we allemaal als ondernemers hier regelmatig meemaken: achteraf wist je het eigenlijk wel . Maar we zijn ook vaak erg goed in de kleine, eerste aanwijzingen negeren.

Samen iets bouwen, een mooi zandkasteel, en die dan uiteindelijk in elkaar stampen omdat we ruzie kregen is ook redelijk veel voorkomend (helaas).

 

Ik denk dat je niet moet kijken naar wat emoties zijn en wat zakelijk is, maar wat 'the right thing to do' is.

Vraag je af of iemand is begonnen met jullie samenwerking te schaden, of persoonlijke agenda's de gezamelijke venture hebben beschaamd, of je dat zelf bent geweest of de ander, of tegelijkertijd.

 

Migraine en maagpijn (hoofd en maag staan in de energiehuishouding met elkaar in verband) duiden erop dat je angst voelt. Ben je bang dat die ander macht over je heeft en vecht je daar tegen? Ben je misschien op een vreemde manier ook bang om deze samenwerking "los te laten" omdat hij iets kan dat jij niet kan; verkopen?

 

Als twee mensen een kind gemaakt hebben kunnen ze bij een scheiding ook niet precies achterhalen welk deel van het kind ook alweer van wie was- zo kan je nu jullie product wel in onderdelen opsplitsen van wie wát heeft gedaan, maar uiteindelijk is het een gezamenlijke venture geweest.

 

Wanneer je voormalig zakenpartner op zeker moment in zijn eigen belang is gaan handelen en jou hiermee schade heeft berokkend zou ik geen zaken meer met hem doen. Als jij degene bent geweest die het vertrouwen beschaamd heeft kan ik me voorstellen dat die ander met maatregelen 'dreigt'. Als jullie nu allebei handelen vanuit angst gaat het niet opschieten.

 

Zie je hem er voor aan dat als je het weer online zet hij jou zal passeren?

Wat lijkt een thema te zijn in de conflicten die tussen jullie ontstaan, of is het steeds weer iets totaal anders?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou zo snel helaas niemand weten die die mediator rol op zich zou kunnen nemen. Het lijkt mij handig dat die persoon ook weet waar we het over hebben en dus enige kennis van techniek & product heeft.

 

Dat laatste is expliciet niet nodig wanneer je zoekt naar een mediator. Een goede mediator gaat niet op het bedrijf en de producten zelf in en verzandt niet in discussies wie welke regel code heeft geschreven. Nee, hij of zij probeert de relatie tussen de mensen in het bedrijf bespreekbaar te maken, en bekijkt het conflict van verschillende gezichtspunten om zo te proberen partijen nader tot elkaar te brengen en tot een oplossing te komen die voor iedereen acceptabel is. Daarvoor is dus geen inhoudelijke kennis van zaken nodig, juist niet zelfs zou ik zeggen.

 

Heb je een zakelijke rechtsbijstandsverzekering? Daar zit vaak ook een goede mediatorregeling bij.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ben ik begonnen de punten die verkeerd gelopen zijn de afgelopen tijd te benoemen en hoe we deze samen kunnen oplossen. Ik denk dat we er beide niet beter van worden om ieder een eigen weg te gaan. Ik heb vernomen dat hij ook met de kwestie in z'n maag zit en zoekt naar een oplossing waarbij een samenwerking nog steeds mogelijk is.

 

Enige waar ik bang voor ben is dat ik straks moet stoppen vanwege gezondheid. Ik had het niet vermeld om zielig te zijn dat terzijde. Een verpleegster ben ik mee verloofd, dus dat moet goedkomen. Voor m'n migraine slik ik medicijnen die niet geweldig voor m'n maag zijn dus daar komen klachten vandaan. De medicijnen voor m'n maagprobleem hebben weer andere bijwerkingen. Migraine wordt versterkt door de druk waar ik nu onder werk, de tijdsdruk is gigantisch en ik neem daardoor te weinig tijd voor mezelf. Beetje een cirkel waar ik in beland ben en waar ik uit moet komen. Een verbeterpunt zou dan ook zijn het afbakenen van functionaliteit en hier een duidelijke planning aan hangen, zodat het mij wat rust geeft en ik het idee heb dat we met een project bezig zijn wat haalbaar is. Dit soort punten ben ik dus allemaal aan het opschrijven met hun mogelijke oplossing. Hier moeten over praten, ik heb hem gevraagd eenzelfde lijst op te stellen.

 

De conflicten zijn divers, meestal kunnen we ze wel uitpraten en zijn ze daarmee ook afgedaan, echter het zijn wel erg verhitte discussies.

 

Ik heb niet het idee dat er een persoonlijke agenda speelt bij 1 van ons of dat er andere redenen zijn voor deze laatste botsing. Ik heb hem gehinderd in het contact met potentiele klanten door de website offline te halen, met als reden bescherming van het werk dat ik gedaan heb. Verder hebben we elkaar niet benadeeld, echter de hoop op een toekomstig florerend bedrijf wat waziger gemaakt.

 

Op persoonlijk vlak heb ik geen idee wat hij denkt of hoe hij zich voelt over bepaalde dingen. Ik los dit meestal op door z'n mening over iets te vragen en ik heb het idee dat hij daarin ook oprecht is. Ik denk niet dat hij mij zal passeren als ik de service weer online zet, echter ik weet het niet met zekerheid. Het lijkt me geen goed idee om op m'n gevoel te vertrouwen en dit niet zakelijk te bezien. OK, het lijkt me ook niet 'the right thing to do'. Onderdeel van de puntenlijst is dan ook dat er een aandelen uitwisseling plaats vindt op het moment dat alle sources ter beschikking gesteld worden. Geeft ons beiden zekerheid.

 

Ik heb nog geen bedrijf en dus geen zakelijke rechtsbijstandverzekering.

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft die vriend al een bedrijf? Anders begrijp ik niet zo goed dat er aandelen overgedragen kunnen worden?

 

Als ik het zo allemaal eens lees, lijk jij mij degene die zich vooral met de techniek moet bezighouden, en je vriend degene die de sales etc doet. Waarom is die tijdsdruk zo gigantisch? En hoe gigantisch dat ook is, jouw gezondheid is toch nr 1 hier, anders komt er ook niks van terecht, toch? Dus jij moet alles stoppen wat voor jou de druk verhoogt, en alleen dat doen wat nodig is om dit goed af te ronden.

 

Als jij voldoende vertrouwen hebt, zou je kunnen overwegen toch de site weer online te zetten. In het ergste geval kan hij de boel belazeren, maar dan heb jij het toch netjes gespeeld. Als je in wantrouwen blijft hangen gaat het ook niet werken en heeft dat negatieve impact op jegezondheid, vermoed ik.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Fred

 

Bij oprichting van het nieuwe bedrijf wat deze service als eigendom heeft zal er een aandelen overdracht van dit nieuwe bedrijf plaatsvinden. Mijn bedoeling is dus nu de service open zetten op een voor mij veilige plek, maar zodat we het wel kunnen gebruiken. We moeten daarna het bedrijf oprichten en als dat allemaal geregeld is en ik dus een aandelenbelang heb draag ik de code over aan het nieuwe bedrijf.

 

De verdeling commercie / techniek is idd zo afgesproken.

 

De tijdsdruk is zo gigantisch omdat de service niet 100% klaar is en er wel demo's gegeven zijn waardoor klanten de dienst af willen nemen. Een klant kun je wel een tijdje zoet houden, maar er komt een tijdstip waarop de klant geen interesse meer heeft, voor die tijd moet er geleverd worden wat veel tijdsdruk oplevert. Ook ben ik nog in loondienst, heb mijn vakantiedagen al verspijkerd aan het opzetten van de service, dus ik kan niet meer zo snel zorgen dat het product compleet en af is. Ik denk dat we op een 85% zitten, maar die laatste loodjes is best nog wat werk. We hebben het dan over een paar maanden. Met de demo's hadden we moeten wachten totdat we een redelijk complete service hadden. Echter omdat de partner geen geld meer had heeft hij 1 en ander bespoedigd, hierdoor kunnen we sneller starten met de service en dus ook inkomsten krijgen. Alleen.. doordat het niet af is zorgt dit bij mij voor grote druk. Er is dus eigenlijk lucht verkocht en we zitten nu met een leveringsprobleem wat ik op kan lossen (zwart wit gesteld).

 

Idd mijn gezondheid is het belangrijkste, daar heb je gelijk in. 1 van de voorstellen gaat zijn dat er iemand ingehuurd gaat worden die een gedeelte van mijn taken op zich neemt. Dit verlaagt voor mij de druk. Samen moet het mogelijk zijn deze persoon te financieren, als ik uit loondienst en volledig op de service ingezet wordt zou dat beter zijn, maar dat is financieel niet haalbaar. Ik wantrouw de partner niet, dat zou idd geen gezonde basis zijn om op verder te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm,

 

Sancho ziet dat er maar weinig afspraken vooraf zijn gemaakt. Hij denkt dan ook dat "de onderneming" is ontstaan vanuit vriendschap. Oude jongens krentenbrood, wij gaan dit doen! Daar is niets mis mee, want zo ontstaan er heel veel.

 

Later ontstaat er een basis van "nuttigheid", ofwel een een kosten baten analyse, die klaarblijkelijk doorslaggevend moet zijn voor het al of niet voortzetten van de relatie. De discussie gaat dan over rechten en plichten, verantwoordelijkheden en belangen en natuurlijk geld.

 

Sancho denkt dat het verstandig is om na te gaan waar die verandering heeft plaatsgevonden, want een zakenpartner die je niet aardig vindt, kan alleen maar een zakelijke (contract) partner zijn. ;)

 

Sancho Panza

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 1

Eerst maar eens wat vakantie genomen om wat dingen op een rijtje te zetten. Inmiddels zijn we verder gekomen en hebben we besloten de samenwerking voort te zetten. Afspraken staan inmiddels grotendeels op papier, we zijn nog wat dingen aan het uitwerken. Nu weer verder, we weten nu wat we aan elkaar hebben en hoe we reageren op heftige conflicten, we hebben beiden weer vertrouwen in de toekomst.

 

Heel veel dank voor al jullie reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.