• 0

Met donaties een stichting starten (hoe zit het met BTW ed.)

Beste,

 

Ik ben bezig met de realisatie van een idee welke ik wil gaan financieren dmv donaties.

 

Echter heb ik het volgende idee (met de volgende vragen):

 

Situatie:

 

Ik heb een website met erg veel bezoekers die het zo erg waarderen dat ze er geld voor over hebben. Hoeveel? Dat is de vraag. De website draai ik als particulier (lees hobby).

 

Nu wil ik dus het volgende gaan ondernemen:

 

1. Donatie actie starten

2. Als er genoeg donaties zijn stichting starten

 

Nu heb ik daar de volgende vragen bij:

- Hoeveel belasting moet ik over die donaties betalen (want op het moment van ontvangen ben ik nog een particulier)

- Welke rechten / verplichtingen heb ik tov van de mensen die een donatie hebben gedaan?

 

De reden waarom ik het zo wil aanpakken?

Als ik eerst een stichting start loop ik teveel financiele risico's (aan bepaalde instanties moet ik direct geld betalen).

 

Graag hoor ik uw antwoord.

 

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rob,

 

Een hobby website die donaties oplevert omdat bezoekers de site erg waarderen, hmm....

Beetje mysterieuze omschrijving. Die bezoekers betalen je niet zomaar, daar doe je wel iets voor, maar wat?

En die betalingen, zijn die zo vrijwillig dat ze ook zonder te betalen mee kunnen genieten van hetgeen jij aanbiedt?

 

Als dat het geval is hebben we hier een 'Tolsmaatje', een arrest uit 1994 over het wel of niet BTW-plichtig zijn van een orgeldraaier. Die draait zonder dat mensen gedwongen worden tot betalen (niet onder bezwarende titel). De rechter vond de orgeldraaier niet BTW-plichtig.

 

Daar staat tegenover, dat als de orgeldraaier op verzoek van bijv. een winkeliersvereniging draait, er wel een bezwarende titel is en dus BTW-plicht, maar dit terzijde.

 

Blijft de vraag, wat versta jij onder donatie? Ik vind een donatie een gift waar geen prestatie tegenover staat.

Sommigen vinden giften, waarbij als dank de naam van de gulle gever wordt genoemd, ook donaties.

Ik vind dat reclame en dus belast voor de BTW.

 

Dit zijn even wat BTW-voorbeelden die op jou kunnen slaan. Maar ik kan pas verder als je wat meer info geeft.

 

groet,

 

John

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

oh sorry ff vergeten (beetje vroeg hè)

 

quote:

- Hoeveel belasting moet ik over die donaties betalen (want op het moment van ontvangen ben ik nog een particulier)

- Welke rechten / verplichtingen heb ik tov van de mensen die een donatie hebben gedaan?

 

Jij bedoelt particulier als tegenhanger van ondernemer. Niet lullig bedoeld: maar dat bepaal jij niet, daar hebben we nou de fiscus voor. Het kan best zijn dat jij al jaren vindt dat je een hobby hebt, terwijl je belastingplichtig bent.

 

En dat 2e punt, daar gaat het dan om, dat is de crux.

Citaat Wikipedia: Een schenking, gift of donatie is een eenzijdige overeenkomst en een meerzijdige onverplichte rechtshandeling waarbij een schenker roerend of onroerend goed op definitieve wijze overmaakt aan een ontvanger zonder tegenprestatie, uit genegenheid of uit erkentelijkheid.

Het geschonkene wordt, afhankelijk van de context, vaak cadeau genoemd.

 

Als het echt om donateurs gaat heb je geen rechten en plichten tegenover die lui, tenzij je wat met ze afspreekt op dat vlak.

Maar dan zijn het ineens geen donateurs meer en ben jij hoogstwaarschijnlijk BTW-plichtig.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Het punt is dat ik aan het overwegen ben om de hobby (waar meer mensen profeit van hebben) te beeindigen.

De aart van de hobby (het is een internetproject waarbij meerdere mensen gratis gebruik kan maken van de diensten die ik aanbied) wil ik graag even in het midden laten.

Verder kunnen de mensen gratis profiteren van deze hobby.

 

Echter als ik je verhaal goed begrijp, als ik zeg: ik stop met de hobby of ik moet donaties krijgen dan ga ik verder dat dit belastingtechnisch gezien een andere invalshoek geeft?

 

En ik weet dat de kans bestaat dat ik al langer BTW plichtig ben, echter kan ik nog aantonen (door de beperkte inkomsten) en het uitgave patroon dat het om 100% hobby matige zaken gaat.

 

Aan hoeveel BTW (tarief) moet je dan bijvoorbeeld denken?

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Het BTW tarief is weer afhankelijk van de dienst die je levert, maar ga voor de zekerheid uit van 19%. De website van de belastingdienst heeft onder het kopje: 'Ondernemers -> omzetbelasting' de officiële lijst met alle tarieven en vrijstellingen.

 

Over je vraag of het stoppen van de hobby en omruilen voor diensten tegen betaling: Om ondernemer te zijn voor de belastingdienst is het beroemde uren-criterium van belang: aantoonbaar 1225 uur per kalenderjaar bezig zijn met de onderneming.

Nu had je het over het oprichten van een stichting: dit geeft weer andere vragen en aandachtspunten. Een stichting is een onderneming voor de Vennootschapsbelasting als de belastingdienst vindt dat er een commercieel doel mee nagestreeft wordt, met andere woorden: je bent/wordt een concurrent van andere bestaande of niet bestaande ondernemingen. Ook wel beschreven als het meedoen in het economische verkeer. Wordt de stichting als belastingplichtig bestempeld, dan heb je te maken met de VPB tarieven over de winst (dus de omzet/ontvangsten minus de kosten, inclusief jouw salaris). Over je salaris is dan weer loonbelasting of inkomstenbelasting verschuldigd.

 

En zo zijn er nog een aantal punten waar je goed naar moet (laten) kijken.

Succes

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.