• 0

Boeken Dividend

Dames, heren,

 

het volgende: ik ben bezig met het uitzoeken/boeken van de dividend met de daarbij horende dividenbelasting voor een B.V.

 

Nu hebben beide DGA's een x bedrag ontvangen aan voorschot dividend, boeking is (mijns inziens) als volgt:

 

RC privé x

a/ Bank x

 

Naast deze DGA's hebben wij nog een 4-tal aandeelhouders. Bij besluit om het voorschot dividend uit te betalen is aan deze aandeelhouders is de boeking (mijns inziens) als volgt:

 

Te betalen dividend x

a/ RC privé x

 

Mijn vraag: wat gebeurd er met het dividend dat overblijft na uitbetaling aan de andere 4 aandeelhouders?

Kunnen de DGA's ervoor kiezen om dit toe te voegen aan de algemene reserve of kunnen ze dit privé houden en wat is in beiden gevallen de boeking?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

 

Grt,

Dennis

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi dennis,

 

Volgens mij wordt dividend uitgekeerd bij besluit van AVA. Iedereen ontvangt dan zijn dividend, dus ook die andere 4.

 

de boeking wordt dan als volgt

 

winstreserve

aan te betalen dividendbelasting

aan te betalen dividend.

 

De netto uitkering (want de BV doet de dividendbelasting aangifte en draagt die af) wordt dan

te betalen dividend

aan bank (of RC DGA als zij hem niet netto opnemen)

 

Het voorschot, wat een netto voorschot is geweest, kan je dan als volgt boeken

RC DGA

aan bank

 

Bij de uitbetaling moet je dus rekening houden met de reeds gedane voorschot.

 

Overigens, als er 4 andere aandeelhouders zijn, zijn de DGA dan ook wel DGA voor de loonheffing (fictief dienstverband). De besluitvorming is namelijk niet meer in handen van de DGA, want er moet altijd steun van iemand anders zijn. Maar dit ter zijde.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Ineens bedacht ik dat je bij het toekennen van de dividend en het boeken van het bedrag in de RC van de DGA (dus geen daadwerkelijk geldstroom) je wel dit moet aangeven in de aangifte IB van de DGA, namelijk in box II. Ik weet natuurlijk niet of jij ook die aangiftes verzorgt, maar ik vond wel dat ik je het even moest melden.

 

Daarnaast moet je ook rekening houden dat het voorschot misschien via een buitengewone vergadering van aandeelhouders moet vaststellen als interim dividend. Dit voor de besluitvorming binnen de BV goed te houden en de aansprakelijkheid later niet in het geding te krijgen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Snap echter nog niet helemaal wanneer (het moment) je in de boeking de reserve betrekt ?

 

Het is nu bij ons dat er nog een x bedrag openstaat aan nog uit te keren dividend, bedrag x is al wel opgenomen door de DGA, deze staat daarom credit op R/C DGA geparkeerd. De tegenrekening hiervan is te betalen dividend. (klopt dit?).

 

Op de rekening te betalen dividend staat nu debet een erg groot bedrag aan te betalen dividend, dit omdat de DGA's nog niet besloten hebben om deze uit te keren. Kan je misschien stap voor stap de boekingen op een rij zetten? Wanneer wat gebeurd en ik dit weer moet tegenboeken?

 

Zucht vindt het lastig in elkaar zitten :-( , terwijl het dat misschien helemaal niet zo is....

 

Bedankt voor je hulp in ieder geval!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Ik denk dat er in het verleden een boeking is vergeten te maken, want te betalen dividend debet betekent dat je het bedrag te vorderen hebt, ergo uitgekeerd is zonder dat het toegekend was.

 

Ook de credit op de RC is nu even niet te beantwoorden, want ik zou zeggen dat er dus geld op de bankrekening is binnengekomen van de DGA in plaats van uitgaande geldstroom.

 

Groetjes

 

PS... PM heb ik al gestuurd.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

De boeking van de beginbalans te betalen dividend is wel gemaakt. Deze staat inderdaad credit op de balans.

Echter is deze lager dan hetgeen wat ook daadwerkelijk uitbetaald is en dus debet op de balans komt te staan.

En het vreemde is dat er ook geen balanspost te betalen dividendbelasting is opgenomen....

 

Waar moet ik het verschil op boeken tussen hetgeen dat op de beginbalans staat en hetgeen dat daadwerkelijk uitbetaald is? In principe hoort de beginbalans in vergelijking met hetgeen dat uitbetaald wordt toch te sluiten of zie ik dat verkeerd?

 

Verder is er nadat de betaling van dividend had plaatsgevonden de volgende memoriaal boeking gemaakt, wat volgens mij niet juist is:

 

Te betalen dividend

a/ RC DGA

 

Deze is geboekt voor het totaalbedrag van wat de DGA opgenomen heeft als voorschot.

 

Hellup! :-)

 

Bedankt weer!

 

 

Link naar reactie
  • 0
De boeking van de beginbalans te betalen dividend is wel gemaakt. Deze staat inderdaad credit op de balans.

Echter is deze lager dan hetgeen wat ook daadwerkelijk uitbetaald is en dus debet op de balans komt te staan.

En het vreemde is dat er ook geen balanspost te betalen dividendbelasting is opgenomen....

 

Vreemd dat er meer uitgekeerd wordt dan er beschikbaar is. Is de beginpositie wel goed? Ik krijg het gevoel dat jij de werkzaamheden hebt overgenomen van iemand door die opmerking van. Verder neem je het bruto dividend als schuldpositie op. Bij uitbetalen van het dividend boek je netto bedrag van de balanspositie af en de te betalen belasting boek je door naar te betalen dividend belasting (nieuwe schuldpositie). Na de aangifte van het dividend, boek je de betaalde belasting daar weer van af

 

Waar moet ik het verschil op boeken tussen hetgeen dat op de beginbalans staat en hetgeen dat daadwerkelijk uitbetaald is? In principe hoort de beginbalans in vergelijking met hetgeen dat uitbetaald wordt toch te sluiten of zie ik dat verkeerd?

 

Je beginpositie is het bedrag wat de AVA als dividend heeft toegekend van de netto winst. Meer kan er niet worden uitgekeerd.

 

Verder is er nadat de betaling van dividend had plaatsgevonden de volgende memoriaal boeking gemaakt, wat volgens mij niet juist is:

 

Te betalen dividend

a/ RC DGA

 

Deze is geboekt voor het totaalbedrag van wat de DGA opgenomen heeft als voorschot.

 

Die snap ik even niet. De uitbetaling had namelijk direct vanaf de bank op te betalen dividend geboekt moeten worden, dus

te betalen dividend

aan bank

 

Het voorschot kan je dan boeken (ik ga er van uit dat het een geldstroom is geweest)

bank

aan RC DGA

 

Kan je de gemaakte boekingen nog terugboeken?? Dus zijn deze boekingen niet in een reeds afgesloten boekjaar?

 

Suc6 zou ik bijna willen zeggen, maar met logisch nadenken, moet je de correcties kunnen maken

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Je boekt als de AvA of BvA besluit tot uitkeren van dividend het bedrag dat zij besluiten (kan nooit meer zijn dan de winst) als volgt

 

reserve

aan te betalen dividend

 

Als het dividend wordt uitgekeerd (dat kan dus veel later zijn), boek je

te betalen dividend

aan te betalen dividend belasting

aan bank (netto uitkering)

 

Wanneer dan de belasting wordt betaald, boek je

te betalen dividend belasting

aan bank

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Sander,

 

Als ik bovenstaande zo lees, ben ik een kneusje op het gebied van boekhouden. :-\

De boekingen m.b.t. dividend en de belasting daarover heb ik niet gemaakt, maar het boekjaar is ondertussen wel afgesloten.

 

Is er een manier om e.e.a. nu nog simpel te boeken of moet ik de afsluiting ongedaan maken (aka het jaar opnieuw in de boeken verwerken :()?

 

Alvast bedankt voor jouw reactie.

Grtz, Ton

Grtz, Ton

Link naar reactie
  • 1

Hoi Ton,

 

Ik ga er van uit dat bij het afsluiten van het boekjaar wel je winst is doorgeboekt naar je winstreserve (bijna alle boekhoudpakketten doen dat ook). Je kan dan nu in dit boekjaar dan de toegekende dividend als nog doorboeken naar de genoemde rekening.

 

Echter, misschien heb je het netto dividend en de dividend belasting wel direct van je winstreserve afgeboekt op het moment dat je het betaalde. Daarmee is je winstreserve nu dus in principe ook zuiver. Als je dat hebt gedaan, dan hoef je niets meer te corrigeren.

 

Je maakt al de boekingen om de verhouding tussen EV en VV goed te houden. Daarmee houd je dus ook de ratio's zuiver. Dat kan handig en nodig zijn als je een financiering nodig hebt of één hebt lopen.

 

Het saldo op je winst reserve moet het bedrag zijn dat nog aan de aandeelhouders kan worden uitgekeerd, met andere woorden, alle winst van voorgaande jaren minus de toegekende dividend bedragen.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ga er van uit dat bij het afsluiten van het boekjaar wel je winst is doorgeboekt naar je winstreserve (bijna alle boekhoudpakketten doen dat ook). Je kan dan nu in dit boekjaar dan de toegekende dividend als nog doorboeken naar de genoemde rekening.

 

Echter, misschien heb je het netto dividend en de dividend belasting wel direct van je winstreserve afgeboekt op het moment dat je het betaalde. Daarmee is je winstreserve nu dus in principe ook zuiver. Als je dat hebt gedaan, dan hoef je niets meer te corrigeren.

 

Groetjes

 

Hoi Sander,

 

Bedankt voor jouw reactie.

 

Helaas is dat niet gebeurd. Ik zal het jaar opnieuw moeten doen.

 

Grtz, Ton

Grtz, Ton

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ton,

 

Sommige pakketten hebben de mogelijkheid om de jaarwissel opnieuw te draaien, misschien die van jou ook wel. Ook kan het zijn dat je zelf eerst in het oude boekjaar de winst moet doorboeken naar de reserve en dan een jaarwissel te draaien.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.