• 0

Ondernemerskwaliteiten

Goedemorgen!

 

Ik ben bezig met het opzetten van een webwinkel, hiervoor heb ik een krediet nodig, deze is aangevraagd via qredits. Inmiddels ben ik door de eerste ronde, mijn plan is niet direct afgewezen en de ondernemerstest heb ik doorstaaan. Nu komt er een bedrijfsadviseur praten over mijn plan, hij zal de haalbaarheid bepalen en uiteindelijk beslissen over het al dan niet verstrekken van het krediet. Nu heb ik een beetje rondgelezen over ervaringen van anderen, en het is mij opgevallen dat er toch nog veel mensen afvallen in deze '2e ronde'. Bijvoorbeeld om gebrek aan ervaring in de branche. Uiteraard wil ik dit voorkomen en leren van anderen vandaar dat ik hier om tips vraag om deze 2e ronde ook door te komen maar vooral ook om straks goed voorbereid te starten met mijn winkel.

 

De webwinkel die ik wil starten is een winkel met sensuele producten voor vrouwen, hier heb ik in zoverre ervaring mee dat ik zelf een vrouw ben en naar mijn idee goed kan inschatten wat vrouwen leuk vinden en hier uitgebreid research naar gedaan heb. Verder is dit mijn achtergrond wat betreft ervaring:

 

In mijn baan als front office medewerker personeelszaken bij een universiteit heb ik veel ervaring opgedaan op het gebied van administratie, omgang met de (interne) klant en het verstrekken van informatie. Ook heb ik lange tijd voor uitzendbureaus gewerkt als administratief medewerker of medewerker klantenservice, waar mijn belangrijkste taak lag in het oplossen van problemen en omgaan met klachten. Hier heb ik geleerd snel en probleemoplossend te denken en te handelen. Het gaf mij enorme voldoening wanneer een klant in eerste instantie ontevreden was maar toch tevreden weer ophing. Dit heb ik ook ervaren als verkoopmedewerker bij een telefoonwinkel, waar ik veel heb opgestoken van de cursussen die ik heb mogen volgen over verkoop technieken.

 

In mijn periode als Office coördinator bij een softwarebedrijf en als Office manager bij een medische organisatie heb ik mijn organisatorische talent mogen aanboren. Hier heb ik vooral projecten gecoördineerd en uitgevoerd, zoals het opzetten van een nieuw centraal documentatie systeem, het ontwikkelen en schrijven van bedrijfsprocedures en het bewaken daarvan. Ook was ik verantwoordelijk voor de personeelsadministratie.

 

Via verschillende werkgevers heb ik cursussen mogen volgen over klantvriendelijkheid, verkoop en omgaan met agressie die mijn communicatieve vaardigheden ten goede hebben beïnvloedt en de omgang met collega’s, klanten en mensen in mijn directe omgeving hebben vergemakkelijkt.

 

Dit is de ervaring die ik in het verleden heb opgedaan, naar mijn idee moet ik hier een heel eind mee komen maar misschien zie ik zaken over het hoofd waar ik mij absoluut nog in moet verdiepen. De grootste hobbel op de weg lijkt mij mijn onvermogen om met cijfers om te gaan. Hier ben ik mij van bewust dus heb ik een boekhouder in de arm genomen die bekend staat om zijn duidelijke uitleg en goede service. Is dit voldoende?

 

Verder ben ik lang van stof... ;)

 

Ik hoop op tips om mijn bedrijfsadviseur te overtuigen van mijn kwaliteiten en ervaringen van anderen met Qredits. Ook wil ik dus heel graag weten of ik nog belangrijke zaken over het hoofd heb gezien.

 

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor het lezen!

 

Femke

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Femke,

 

Welkom op HigherLevel!

 

Met je ervaring is niets mis, veel daarvan zul je ook kunnen gebruiken in je webshop.

 

Aandachtspunten:

- cijfers. Een boekhouder is prima, maar zorg dat je zelf goed snapt waar je je geld mee verdient, wat de winstmarges zijn, hoe cijfers je kunnen helpen met het nemen van beslissingen. Dat kun je niet aan je boekhouder overlaten! Die kan de administratie doen, en je adviseren, maar te allen tijde moet jij beslissen.

 

- marketing. Weet je hoe je je doelgroep gaat benaderen? Is je doelgroep duidelijk gedefinieeerd? Alle vrouwen lijkt me wat veel, kijk of je bijv je kunt richten op vrouwen van zeg 20-30, met een bepaald inkomen / opleidingsniveau, etc. Wat ga je doen om die klanten binnen te krijgen, en hoeveel gaan ze kopen?

 

- let op zaken als de wet op de consumentenverkoop, retourzendingen, garantie etc.

 

- heb je al een webshop of moet je die nog (laten) maken?

 

- hoe uitgewerkt is je ondernemingsplan?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Femke,

 

Naast de door Fred genoemde zaken is het ook belangrijk dat je weet wat en waar je gaat inkopen. Ken je de leveranciers in deze branche en weet je of je bij hen (in ieder geval in eerste instantie) kleine aantallen kunt inkopen? Daarbij komen ook zaken als keurmerken, productveiligheid en aansprakelijkheid om de hoek kijken.

 

Hoe ga je je profileren, op assortiment, op kwaliteit, op prijs? Heb je je al verdiept in je concurrenten? En heb je al nagedacht over betalingsmogelijkheden en verzendwijzen?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Om een financiering rond te krijgen moet je je financiele cijfers goed op orde krijgen. Vaak een combinatie van marketing en winst.

 

Zoals hiervoor al aangegeven wie is je doelgroep & hoe ga je deze bereiken. Hoeveel omzet verwacht je te draaien en welke winst hier uit te halen valt.

 

Natuurlijk is het ook goed om aan te geven dat je ervaring hebt op administratief gebied wat toch een financieel vertrouwelijk gevoel opwekt.

 

Ik wens je veel succes!

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Wat betreft de cijfers, daar moet ik dan echt nog induiken. Dit is echt mijn grootste struikelblok, ben mij ervan bewust dat dit wel een van de belangrijkste onderdelen van ondernemerschap is...

 

Mijn doelgroep heb ik vastgesteld op vrouwen tussen de 18 en 35 jaar, mijn website zal een rustige, warme uitstraling hebben die deze ruime doelgroep aan zal spreken. In eerste instantie probeer ik de marketingkosten laag te houden in verband met de kosten. Ik zal dus gebruik maken van sociale netwerken als Hyves en twitter. Ook adverteren op Marktplaats schijnt een goede voordelige zet te zijn. Verder wil ik proberen samen te werken en acties op te zetten met bedrijven die al binnen dezelfde doelgroep opereren en een goede naam hebben waar ik dan op mee kan liften. Ik heb een loyalty programma opgezet waarmee ik klanten probeer te binden en zal linkjes plaatsen op startpagina's voor webwinkels en met onderwerpen die nauw verwant zijn met mijn branche. Google adwords lees ik ook veel over, ik weet alleen nog niet precies hoe dat zit, daar ben ik ook nog mee bezig.

 

De wet voor consumenten verkoop... Wel bekend mee maar zal ik denk toch beter moeten bestuderen.

 

De webshop is bijna klaar en heel mooi al zeg ik het zelf, hier heb ik hulp bij gehad van een bouwer en een designer dus dat zou goed moeten zijn. Zodra hij in de lucht is zou ik deze graag laten beoordelen door de HL-ers, dat heb ik vaker gezien en dat lijkt mij heel nuttig.

 

Mijn bedrijfsplan is klaar, is inmiddels beoordeeld en goedgekeurd door het CWI, en in behandeling bij Qredits. Ik heb het idee dat alles er in staat. Volgens sommigen is het zelfs wat aan de lange kant... (dat wil natuurlijk nog steeds niet zeggen dat alles er in staat he?...)

 

Femke

Link naar reactie
  • 0

Jeetje wat een leuke reacties!

 

@John:

 

Inmiddels heb ik de leveranciers bekeken, vergeleken en uitgekozen. Het assortiment zal bestaan uit lingerie, verzorging, sfeer en een snufje erotiek. Maar dan goed gebracht. In het assortiment heb ik dus veel tijd gestoken. Het is een fijn lijntje tussen sensueel en net een beetje té. Extra gelet is op kwaliteit, betaalbaarheid maar vooral ook uitstraling en verpakking. Ik ga voor de "betaalbare kwaliteit".

 

Er zijn natuurlijk concurrenten, de combinatie van producten en de manier waarop ik het wil brengen ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb ze goed gevolgd de laatste tijd en probeer ervan te leren zonder het te kopieren.

 

Voor de betalingen lijkt I-deal ideaal, in combinatie met de ouderwetse overschrijving. Pay pal lijkt me ook handig, ik weet alleen nog niet precies hoe dat zit. Dat moet dus ook nog uitgezocht worden.

 

Voor verzendingen zal ik gewoon de TNT gebruiken, er is ook dropshipping beschikbaar maar in verband met de verschillende leveranciers is dat niet handig wanneer meerdere producten besteld worden en ze dan 3 pakketjes krijgen in plaats van gewoon één...

 

Femke

Link naar reactie
  • 0

Beste Femke,

 

Ik heb geen ervaring met dergelijke bedrijfsadviseurs, wel met financiers. En al het hierboven beschrevene, cijfers zijn het belangrijkst. En dan liever een uitgewerkte excel met inkomsten en uitgaven per periode (maand/kwartaal) en idem voor liguiditeiten (houdt rekening met betaaltermijnen, let ook op de BTW verrekening hierbij (afdracht voor terugggaaf). Wat het erg goed doet is het werken met scenario´s, maak een "real case", "worst case" en een "best case". Werk de korte termijn (jaar?) gedetailleerd uit (per maand) en de langere (3 jaar?) minder (per kwartaal) In sommige gevallen is zo´n Excel voldoende. Een beetje bedrijfsadviseur wil natuurlijk ook weten waarop je je omzet getallen baseert! Oh en een paar grafieken kan geen kwaad.

 

Persoonlijk (als ik onderzoek zou doen) zou ik ook nadrukkelijk naar je logistiek vragen, heb je voorraden (hoeveel en waarom), drop shipment? wat is dan het voordeel van de leverancier dat jij er nog tussen zit. Risico´s als wanbetalers et cetera, hoe ga je daarmee om.

 

Ik weet niet wat voor krediet het is, maar denk er aan dat de meeste banken weliswaar kredieten geven (rekening courant) maar dit, als het puntje bij het paaltje komt, net zo makkelijk weer intrekken of aanvullende eisen gaan stellen.

 

Misschien kun je er wat mee

 

groetjes

Jelle

Link naar reactie
  • 0

Beste Jellek,

 

bedankt voor je tips, de beste man heeft nog niet gebeld voor een afspraak dus ik heb nog tijd om dit in orde te maken. Ik heb inmiddels geleerd dat "Ik ben slecht met cijfers maar ik heb een boekhouder" niet het antwoord zal zijn waar de bedrijfsadviseur goed op gaat reageren. Uiteindelijk zal ik het zelf ook moeten snappen. Ik ga de cijfers uitwerken!

 

Femke

Link naar reactie
  • 0

Aangeven dat "cijfers niet je sterkste kant zijn" is prima (eerlijkheid duurt het langst), maar zorg dan dat je daar op ingespeeld hebt. Door het extreem goed uit te werken, maar wel zodanig dat je het zelf ook begrijpt en kunt uitleggen. Niets zo desastreus als een kandidaat die zelf de draad kwijt raakt.

 

Als het een echte financier is kijkt ie ook goed naar de persoon, ben je zelf bevlogen genoeg om er 200% voor te gaan.

 

enfin, nogmaals succes

Link naar reactie
  • 0

Dag Femke,

 

Ik heb geen specifieke ervaring met Qredits, maar ik denk dat ze qua aanpak niet veel zullen verschillen van andere financierders. Je zegt dat men in de tweede ronde vooral naar het plan gaan kijken en mijn ervaring is dat ze dan toch veel meer naar de persoon dan naar het plan kijken. Plannen kunnen veranderen, personen vaak niet.

 

Dus je plan zal vast als uitgangspunt worden genomen voor het gesprek maar bedenk dat jij vooral moet overtuigen en niet je plan op zich. Ik denk dat in deze ronde je met name aan de tand wordt gevoeld in hoeverre je in staat bent om adequaat te reageren wanneer je plan niet helemaal uitkomt. Hierbij een aantal tips:

 

1. Welke zekerheden kun je bieden aan de bank? Men is vooral geïnteresseerd in de vraag of jij in staat zult zijn om het geleende bedrag ooit terug te betalen, linksom of rechtsom.

2. Maak een drietal scenario's: worst case, gemiddeld en best case en beschrijf waardoor deze kunnen ontstaan en hoe het kostenplaatje er dan uitziet;

3. Welke onzekerheden en aannames zijn er in je plan. Verberg niet dat je nog niet alle antwoorden hebt, maar laat zien dat je je bewust bent van onbekendheden en onderbouw waarop bepaalde aannames zijn gestoeld.

4. Verstrek wat munitie aan de bedrijfsadviseur waarmee hij kan schieten op je plan. Dan kun je laten zien dat je om kan gaan met wat tegenwind.

 

Het draait allemaal om geloofwaardigheid. Een te gelikt plan is vaak niet geloofwaardig.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je niet goed bent met cijfers zoek dan iemand erbij (bv boekhouder, administratiekantoor) die dat wel is. Zeker voor de start fase hebben die de ervaring. Dit zal naar Qredits vertrouwen wekken dat je je minpunten kunt compenseren.

Sommige kantoren hebben speciale regelingen voor starters zodat de kosten beperkt blijven. Ook kunnen die nog eens cijfermatig naar je ondernemingsplan kijken. Ze kunnen dan wel alleen cijfermatig kontroleren of alle plussen en minnen goed zijn en of je niet toevallig een veel gebruikte post vergeten bent. Of de cijfers als verwachte omzet realistisch zijn is natuurlijk niet hun expertise.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen!

 

Ik hoopte hier inmiddels neer te kunnen zetten dat het gelukt is met de aanvraag maar ik ben nog in behandeling. De adviseur is vorige week geweest en zag wel wat in mijn plan, er moesten nog wel wat puntjes op de i om het goed te keuren..

 

Ik wil dat nog dit weekend op te sturen naar de adviseur en hoop jullie dan volgende week terug te zien in het topic "Yes, vier je successen hier!" ;)

 

 

Femke

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd..

 

Als ik nog een tip mag geven. Grote webwinkels zijn niet groot geworden met hun prijs of hun kwaliteit van het product. Maar op de manier van leveren en de service er om heen.

 

Service is wat je jezelf onderscheidt van concurrenten.

 

Succes!

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Tja, het wordt spannend. Ik zit in hetzelfde traject met Qredits en verwacht binnen 2 weken ook een response te krijgen.

 

Na het inleveren van het ondernemersplan kregen wij bezoek van hun bedrijfsadviseur die nog ontbrekende informatie wilde. Doordat wij al met ons bedrijf gestart zijn en het ondernemersplan uit juni 2009 kwam hebben wij een nieuw plan geschreven dat gebaseerd is op de financiele ontwikkelingen tussen juni en augustus, de huidige stand van zaken en wat wij binnenkort (binnen 3 maanden) voor nieuwe ontwikkelingen plannen.

 

De bedrijfsadviseur oordeelt o.a. op de ondernemer die hij voor zich ziet, zijn prive situatie, waarop het ondernemersplan gestoeld is, toekomstperspectief maar ook of het plan correct in elkaar zit. Op een aantal punten hebben wij de tekst herschreven, dit op advies van hem.

Een collega van hem beoordeeld het plan ook en kijkt niet verder dan tekst en cijfers. Je plan en met name de verantwoording voor de cijfers moet dan ook duidelijk onderbouwd zijn.

 

Het zou mooi zijn als je een ander (bv accountant) naar kan laten kijken en zijn opmerkingen/toevoegingen in je plan kan verwerken.

 

Succes met je verdere aanvraag bij Qredits,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een lening bij Qredits aangevraagd. In een persoonlijk gesprek heb ik mijn situatie uitgelegd hoe het op dat moment was. Ik heb ruim 2 weken moeten wachten op bericht. Uiteindelijk kwamen ze met het bericht dat mijn ondernemingsplan niet haalbaar zou zijn. In die ruim 2 weken wachttijd had ik alweer 3 klanten erbij. Ik kon dit aantonen door getekende opdrachtbevestigingen. Toen hadden ze opnieuw naar mijn plan gekeken en heb de lening gekregen. Aanhouder wint zullen we maar zeggen! ;)

 

Hebben jullie de leningen een beetje makkelijk kunnen krijgen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit onderwerp zojuist aandachtig doorgelezen. Niet eens zozeer omdat wij een webwinkel hebben. MAar wel omdat alle onze potentiele klanten (of tenminste 90% daarvan) via onze website bij ons komt. Daardoor weet ik dat het belangrijk is om en een goede website te hebben en naarmate deze langer bestaat wordt je beter gevonden.

 

Voor een webwinkel (wij verkopen per klant 1x, tenzij iemand vaker trouwt) is het ook belangrijk dat klanten later nog eens terug komen. Dus je wil graag naamsbekendheid opbouwen.

 

Om die reden denk ik dat je als webshop altijd een tijdje nodig hebt om op te starten. Of zie ik dat verkeerd?

Als dat het geval is, zou je dan zo'n webshop niet net zo goed kunnen starten vanuit/naast je vaste baan?

Want hoeveel werk heb je daar nu precies aan?

(niet zozeer als kritiek bedoeld, maar gewoon als vraag omdat ik totaal geen idee heb. En ik denk dat ik behoorlijk veel over het hoofd zie!).

 

Daarnaast heb ik ook nog een vraagje aan Femke (maar ook die kan als algemene vraag worden gezien).

Een aantal mensen gaven je het advies om de cijfers (in je ondernemingsplan) te laten verzorgen (of iig bekijken/verbeteren) door een financieel adviseur. Ik vermoed dat je dit liever niet wil doen (of zelfs simpelweg niet kan) omdat je daar de financiele middelen niet voor hebt. Waarom zou je anders financiering aanvragen dacht ik?

Maar ook in dit geval ontbreekt het me aan enige kennis om hier een goede inschatting (opstart kosten webshop) van te kunnen maken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.