• 0

Waar komt je bedrijfsnaam vandaan?

Afgelopen week een boek gekocht over merknamen, bedrijfsnamen en de hele story daarachter. Stonden leuke feitjes in, evenals interessante verhalen achter huisstijlen en -vernieuwingen.

 

 

Voorbeeldje 1: toen Federal Express haar naam in FedEx veranderde en het paarse ovale logo werd vervangen door het huidige logo, werden aanzienlijke besparingen geboekt op brandstofkosten van de vliegtuigen van het bedrijf. Doordat het paars was vervangen door wit, nam de romp minder warmte op en viel de weerstand lager uit, waardoor er per vlucht minder brandstof werd verbruikt. ;)

 

Voorbeeldje 2: Yahoo! heette eigenlijk "David and Jerry's Guide to the World Wide Web". Dat vonden ze wat te lang, dus zochten ze in het woordenboek naar een korter alternatief. Iets met ya,dat staat voor "yet another". Ze vonden toen "yahoo", toevallig ook een koosnaampje van een van de jongens (met dank aan zijn vader).

 

 

To the point: ik was benieuwd waar jullie bedijfsnaam vandaan komt, hoe deze tot stand is gekomen, wat je hebt gedaan om een goede naam te bedenken, etc.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hmm, jammer dat jij dan niet het spits afbijt. Ik heb geen leuke anekdotes of diepe gedachten achetr mijn naam.

Ik koos TelcOnline omdat het een leuke koppeling is van telco en online en de domeinnamen nog vrij waren :)

 

Telco, kort voor telecom provider, nam ik omdat ik veel met sms, internet ed doe.

Heel simpel. Maar goed mijn bedrijfsnaam boeit niet echt, want vooral de namen van mijn producten gebruik ik en promoot ik.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, jammer dat jij dan niet het spits afbijt.

 

Ja idd. De voorbeelden zijn leuk, maar allemaal bekende merken. Over FedEx overigens, het heeft lang geduurd voordat ik pas zag dat in het logo een pijltje verborgen zit doordat de 'e' en de 'x' dicht naast elkaar staan.

 

De naam YourCom heeft eigenlijk ook niet een heel bijzonder verhaal. 'Your' gaat in op denken vanuit de klant, dus wat wil de klant, niet wat willen wij verkopen. Laten zien dat je actief meedenkt met wat de klant wil bereiken. 'Com' is bewust gekozen omdat het op heel veel manieren geïntepreteerd kan worden. Com staat voor company, communication etc. In sommige gevallen werd voorheen 'Online' er nog aangeplakt, dan kreeg je in het geval van de woorden die bij 'com' passen YourCompany online, of YourCommunication online bijvoorbeeld. Nu gebruik ik eigenlijk alleen nog de naam los, dus zonder online erachter.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me laten inspireren door de 5-delige trilogie "The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy" van Dougles Adams. Een van de hoofdpersonen daarin heet Zaphod Beeblebrox, en omdat zijn karakter me om diverse redenen nogal aanspreekt heb ik die naam jaren geleden aangemoen als nickname op het internet.

 

Op een amerikaans discussieforum werd dat vaak afgekort tot Zaph, en toen ik dan ook een niet beschrijvende maar abstracte naam voor mijn eenmanszaak zocht, en er achter kwam dat dit vierletterige domein nog vrij was, was de keuze snel gemaakt.

 

Edit: dankjewel Maarten voor het opmerken van de enorme typo! ;)

Link naar reactie
  • 0

Mijn bedrijfsnaam is mSites

heet zelf Meijer van achternaam en doe veel met markteting, dus Meijer-Sites/MarketingSites kan je er beide van maken....

 

en natuurlijk Sites van websites, omdat het om enkel websites gaat....

 

zit verder geen lang verhaal achter :p

Link naar reactie
  • 0

Ik bedenk ze meestal zelf, of in een brainstorm met vrienden. Een "project" moet een naam hebben, anders kan je er geen identiteit aan koppelen. NeBIB moest een herkenbare klank hebben en niet al te veel geassocieerd worden met iets bestaands. 3 dagen puzzelen leverde een afkorting met een prettige klank. Acadine was het gevolg van een prijsvraag op HL. Het moest iets zijn met een betekenis. StarTech en Holland Innovation zijn het gevolg van ingevingen na een middagje associeren. KNIO klonk ook lekker en de internetnaam was nog vrij.

 

Kortom: ik bedenk eerst wat voor "soort" naam het moet worden en dan wordt het een middagje vrij nemen om te associeren en te overleggen met "vrienden".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mijn naam is Remco de Waal. Eerst werd ik Co genoemd en noemde ik mijn fantasiebedrijfje CoPress. Maar die naam is al veel gebruikt in de uitgeverswereld, ook in Nederland.

 

Ook om een nieuwe mijlpaal aan te kondigen (een officieel bedrijf worden op 04-04-04), heb ik voor remwerk en remwerk grafisch ontwerp gekozen. En ja, dat komt van rem zoals ik later genoemd werd. 'Werk' komt van mijn (grafisch) werk waarmee ik mensen hoop blij te maken.

 

Overigens 'remwerk' zoveel mogelijk in kleine letters geschreven... over personal branding gesproken! ;)

 

 

Nog even over andere bedrijfsnamen:

 

Mercedes is vernoemd naar de (klein)dochter van de Duitse autobouwer Benz. Mercedes is een gewone meisjesnaam, al denken mensen vaak dat meisjes met de naam Mercedes vernoemd zijn naar de auto, en niet andersom. Benz moest snel een naam hebben en kwam maar niet op een betere naam.

 

Chello is een combinatie van 'C' en 'Hello' (Say hello), al is het een kromme combinatie: 'say' als 'c' schrijven is niet Engels, terwijl 'Hello' wel Engels is.

 

Nike komt uit de klassieke mythologie en is de godin van de wijsheid en de overwinning. Zie hier. Het swung-logo komt van de vleugels van de godin.

 

Andere bekende bedrijfsnamen met herkomst vind je hier. Zo valt er te lezen dat Nokia een gehuchtje in Finland is.

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
  • 0

Over FedEx overigens, het heeft lang geduurd voordat ik pas zag dat in het logo een pijltje verborgen zit doordat de 'e' en de 'x' dicht naast elkaar staan.

 

Dat had ik nou ook! Ik zat me toen af te vragen of ik nu zo'n sukkel ben, of dat het eigenlijk gewoon helemaal niet opvalt.

 

Ik heb bewust niet zelf het spits afgebeten, omdat ik daarmee het topic misschien een bepaalde richting op zou duwen. Maar hier issie dan;

 

Media: was snel gekozen, omdat ik met mijn bedrijf vooral media-gerelateerde producten en diensten wilde gaan aanbieden. Eerder maakte ik gebruik van de werknaam 'DesignerZ', maar dat was te veel op vormgeving gericht en dat wilde ik niet.

 

Battery: juist had ik gelezen dat je, als je ff niets meer weet, gewoon om je heen gaat zitten kijken om inspiratie op te doen. Naast mijn monitor stond een AA-batterijtje rechtop, dat ik de weken daarvoor zorgvuldig rechtop had gehouden en als het dan toch omviel, weer rechtop zette (achteraf erg tekenend voor het vallen en opstaan van een startende ondernemer). Een battery is klein, compact, krachtig, "implementeer" je ergens in om het kracht te geven... dát was precies de functie die ik met mijn bedrijf wilde vervullen. Daarnaast is 'battery' een oorlogsterm, die nadruk legt op strijdlust.

 

Tot slot was de naam nog vrij en gebruikte alleen Sony het woord in de naam van een directory op haar Japanse site. Het werd nergens als handelsmerk gebruikt, meer als verzameling van batterijen voor laptops.

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=mediabattery&btnG=Google+zoeken&meta=

 

Grt!

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Dat had ik nou ook! Ik zat me toen af te vragen of ik nu zo'n sukkel ben, of dat het eigenlijk gewoon helemaal niet opvalt.

 

Nee hoor, volgens mij valt het helemaal niet op. Ik zei het laatst tegen iemand en die moest ook een paar keer kijken voor hij het erin zag.

 

Leuk verhaal achter de naam van je bedrijf! Overigens van iedereen in dit topic. Leuk om eens te lezen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Een van de hoofdpersonen daarin heet Zaphod Beeblebrox

 

En hij heeft twee hoofden, heeft die symboliek nog iets met jouw zaak van doen?

 

oomph had ik gereserveerd als domein voor mijn experimentjes. De naam is een (hoe heet dat ook alweer) klank. Een uitstoot. Bijvoorbeeld in strips als iemand een stomp in zijn buik krijgt.

Wanneer we gingen touren met de band waar ik mee werkte, was onze begroeting ook altijd dat we met de buiken tegen elkaar op botsten (gezellig!) en dan maakten we ook altijd dat geluid. Pas later kwam ik erachter dat het ook echt in het Engelse woordenboek voorkomt. Zie mijn sig.

En dan past het helemaal bij mij want als je oomph inhuurt krijg je een pittige smaakmaker met veel energie in huis. (Vandaar dat ik ook als sample tuinkerszaadjes bij mijn mailingen stop).

 

Link naar reactie
  • 0

We weten allemaal (of we zeggen het te weten ::) ) dat het succes van bedrijven uiteindelijk door de mensen wordt gemaakt. Ik richt me op het versterken en ondersteunen van die menselijke schakel via assessments, coaching en training. Daarnaast wilde ik een internationale naam omdat ik in 2003 rekening hield met de mogelijkheid om internationaal te gaan werken (en dat is maar goed geweest ook ;D).

En dus werd het Chainsupport.

Een goede ontwerper maakte er een (in mijn ogen) prachtig logo bij en klaar was ik.

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Nog maar 1 voor het lijstje dan..

 

WebChemistry, eigenlijk vrij eenvoudig. De producten zijn met name web-sites en web-winkels, eventueel uit te breiden met andere webrelated zaken. Chemistry in overdrachtelijke zin, zoals het 'klikken' tussen twee partijen. Verder is het chemistry-deel ook een verwijzing naar mn oorspronkelijke studieachtergrond, maar dat zal de gemiddelde klant waarschijnlijk weinig interesseren.

Link naar reactie
  • 0

DPid komt van Dirk Pieter industrial design, of Dirk Pieter identities of afgekort van Dirk Pieter idee.

 

Ik schrijf het zoveel mogelijk DPid, met twee kapitalen, twee onderkast. Beetje gezocht maar wel toepasselijk: design power, idea driven. Valt mooi samen met de kern van wat ik doe.

 

Mijn ontwerpbureau heette van oorsprong Studio van Walsum, volgens mijn achternaaam. Ik begin nu (na zo'n twee jaar) wel aan dpid gewend te raken. Gebruik ook af en toe DPid-ontwerp (of DPid-design). Het korte domein dpid.nl was gelukkig nog vrij.

 

Veel info over (persoons)namen

http://www.weddingvendors.com/baby-names/

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Gravita is Italiaans voor zwaartekracht.

Wij wilden graag met onze firma uitdragen dat we met beide benen op de grond willen blijven staan. Goedkope software maken zonder toeters en bellen dus.

De IT in Gravita komt natuurlijk ook goed uit en daarom zijn deze twee letters in een andere kleur.

Onze produktenlijn PSU komt vanuit het leger: Persoonlijke Standaard Uitrusting.

Onze produkten behoren tot de PSU van bedrijven, vinden wij.

Link naar reactie
  • 0

Mijn oorspronkelijke bedrijf (waar ik me nu niet meer mee profileer maar wat de meesten van jullie wel zullen kennen :-), impulsant (ook helemaal zonder hoofdletters) komt van ... "iets met een impuls". Ik vond "ant" een mooie suffix. Ik vond laatst het notitieboekje terug waar mijn brainstorms instonden, en ... pfoe, ik heb wel de beste uitgekozen, haha!

Wel raar om iets wat helemaal tot 'ding' verworden is terug te zien in een rijtje mogelijkheden, toen het nog één van de vele opties was.

 

Sanne: het woord dat je zoekt is "onomatopee".

 

Een Yahoo is een wezen uit Gulliver's Travels, trouwens. Niet alleen een koosnaampje :-)

 

Grappig om te weten is trouwens dat Bar leDuc gewoon Utrechts kraanwater is.

De kracht van een naam. (Of is dat eigenlijk helemaal niet zo grappig ;-)

Naar verluidt komt Sourcy een paarhonderd meter verderop uit de grond, en is dus ook gewoon Utrechts kraanwater.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Andere activiteit, andere naam. Eigenlijk een ander bedrijf dus, dan is een andere naam ook wel logisch :-)

Hoewel Nokia ook van autobanden naar mobieltjes is gegaan.

 

Om te komen tot mijn huidige profilering was ook niet gemakkelijk omdat het zo 'op de persoon' is en mijn personal brand in eerste instantie juist nogal veelzijdig was en ik hiermee wel behoorlijk heb gesneden in de veelheid van associaties.

Ik heb trouwens nog steeds impulsant-opdrachten, maar sla zoetjesaan een nieuwe richting in... Hoewel 'zoetjesaan' natuurlijk relatief is, het is een quantumsprong naar iets anders, maar ik zit niet van de éne op de andere dag iets heel anders te doen, is een organisch proces.

 

Leuk dat je er naar vraagt! :)

Link naar reactie
  • 0

Paragin is afgeleid van het Engelse woord 'paragon', wat neerkomt op "een model van perfectie of excellentie." Een ambitieuze doelstelling dus, direct in onze naam. We wilden een naam die leeg was, geen bekend woord of een associatie met onze werkzaamheden.

 

Celox (e-mailmarketingsoftware) komt rechtstreeks uit het woordenboek Latijn, en staat voor 'snel'. Even bladeren en klaar.

 

Remindo (e-learningsoftware) komt van 'reminder', e-mailherineringen die een essentieel element vormen in hoe wij succesvolle e-learning zien (regelmatig oefenen zorgt ervoor betere opname van de de te leren stof).

 

PHONifier (geen bedrijf, maar een open source product/project samen met OP3 van HL-lid zrski), is een combinatie van 'phone' en 'modifier' (met PHONifier kun je websites geschikt maken om te bekijken op de mobiele telefoon).

Link naar reactie
  • 0

White Rabbit Training & Development is gebaseerd op Alice In Wonderland en The Matrix. In beide verhalen is het 'The White Rabbit' (het witte konijn) die de hoofdpersoon meeneemt naar een virtuele wereld. Door management- en communicatietrainingen te koppelen aan Virtual Reality toepassingen gaan wij onze deelnemers een nieuwe innovatieve ervaring geven op trainingsgebied, waarbij volgens o.m. neuropsycholgen het leerrendement aanzienlijk wordt vergroot omdat alle zintuigen tijdens de trainingen aan bod komen en gebruikt gaan worden. Dit in tegenstelling tot de trainer met zijn flip-over en basic rollenspel..dus Follow The White Rabbit...

 

Link naar reactie
  • 0

FireStarters:

 

Zoekende naar een naam waar ons proces/dienst bij aansloot en tevens onze jong en frisheid uit blijkt kwamen wij op FireStarters, uiteraard afkomstig van de Prodigy.

 

Onze dienstverlening richt zich op begeleiding van projecten die vaak 'blijven liggen'. Ondernemers die (te) veel met hun core competence bezig zijn om noodzakelijke verbeter of verandertrajecten te starten.

 

Wij geven een kick start en zetten daarmee de ondernemer aan om het merendeel van het project zelf uit te voeren.

 

Overigens een losstaande gedachtengang die ooit door onze hoofden ging over Keith Flint (Prodigy) die schreeuwt "I am a firestarter!":

 

Keith Flint -> Flint is vuursteen -> vuursteen is vuurstarter -> firestarter.

jaja.. nummers hebben zoooo veel inhoud dezer dagen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.