• 0

Waar komt je bedrijfsnaam vandaan?

Afgelopen week een boek gekocht over merknamen, bedrijfsnamen en de hele story daarachter. Stonden leuke feitjes in, evenals interessante verhalen achter huisstijlen en -vernieuwingen.

 

 

Voorbeeldje 1: toen Federal Express haar naam in FedEx veranderde en het paarse ovale logo werd vervangen door het huidige logo, werden aanzienlijke besparingen geboekt op brandstofkosten van de vliegtuigen van het bedrijf. Doordat het paars was vervangen door wit, nam de romp minder warmte op en viel de weerstand lager uit, waardoor er per vlucht minder brandstof werd verbruikt. ;)

 

Voorbeeldje 2: Yahoo! heette eigenlijk "David and Jerry's Guide to the World Wide Web". Dat vonden ze wat te lang, dus zochten ze in het woordenboek naar een korter alternatief. Iets met ya,dat staat voor "yet another". Ze vonden toen "yahoo", toevallig ook een koosnaampje van een van de jongens (met dank aan zijn vader).

 

 

To the point: ik was benieuwd waar jullie bedijfsnaam vandaan komt, hoe deze tot stand is gekomen, wat je hebt gedaan om een goede naam te bedenken, etc.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Mijn bedrijf heet Dununba (percussieworkshops)

 

Dununba heeft 2 betekenissen: De Dununba is de grootste van de 3 bastrommels die ze in Afrikaanse percussiebands gebruiken.

 

En Dununba betekent ook: dans van de sterke mannen.

Op een Dununba feest worden allerlei ritmes gespeeld (Dununba's)

En op die ritmes dansen alleen mannen. In die dans tonen de mannen hun krachten tegenover het publiek en tegenover elkaar.

 

De dununba gebruik ik dus dagelijks in mijn lessen als bastrommel en verder leer ik de vergevorderde leerlingen ook de dununba ritmes in de lessen.

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuk Topic.

 

EYE-D Design Innovation staat een beetje voor hoe ik tegen het ontwikkelen aankijk, eye is voor observeren van diegenen die het meest je ontwikkeling bepalen; de gebruikers en d voor design/ideeen. ID is de afkorting voor Industrial Design de branche waarvandaan ik kom en Design Innovation is het vakgebied die ik probeer een beetje meer zichtbaar te maken met mijn aktiviteiten: conceptuele product en dienstverlening waarin innovatie een belangrijke rol inneemt.

 

Was al 10 jaar aan het broeden op een naam en had er een heleboel die wel iets hadden wat ik wilde vertellen over hoe anders ik met Industrieel Ontwerpen bezig was: Verweij Productontwikkeling, Itteractive, Simple-ID, Factor-ID, etc. Een aantal daarvan zelfs het domein op aangevraagd en met de eerste 3 jaar zelfstandig geopereerd jaren geleden. Toen ik op de bedrijfsnaam EYE-D kwam viel alles op zijn plek wat ik zocht.

 

Logo ontwerp heeft hetzelfde, zit ook iets in wat ik wil communiceren maar dat is weer een ander Topic ;D Ik ben dus op zoek gegaan naar een naam en logo met een verhaal en dat is een evolutietraject geweest.... overigens net zo´n evolutie als mijn eigen ontwikkeling ;)

 

Groet, Ron

LOGO-10.JPG.9c01e9469f40aa5c1b0f0bed63712950.JPG

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 1

Laat je inspireren. Vraag om een antwoord in je dromen, in de kroeg, in de natuur dan ontstaat de naam.

 

Concreet. Mijn management BV heet Qui Vive. Aan elkaar geschreven is dit quivive = op je tellen passen. Nederlanders kenmerkend de enige betekenis die ze kennen.

Qui Vive los geschreven betekent echter: wat het leven te bieden heeft.

 

Een ander concreet voorbeeld.

Clear Finance. Clear = clearing house in de verzekeringssector en Finance spreekt voor zich

 

Zo kan ik nog meerdere bedrijfsnamen noemen maar de kern bij het ontstaan van alle namen is niet een 1 of ander marketingboek maar luisteren. Naar anderen en naar mijn innerlijke stem.

 

Probeer eens uit.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Ach, eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit waar je naam vandaan komt, als íe maar pakkend is! Hierbij de oorsprong van onze naam:

 

Waar komt “Bratpack” vandaan?

De Bratpack was een groep jonge acteurs en actrices die in de jaren ’80 bekend werden en in vele films speelden. De “Brat Pack” bestond uit bekende acteurs als Demi Moore, Sean Penn en Tom Cruise. Eén van de bekendste films van de “Brat Pack” was The Breakfast Club.

 

De term “Brat Pack” is bedacht door een redacteur van New York Magazine en is afgeleid van de term “Rat Pack”. De “Rat Pack” bestond uit een groep talentvolle muzikanten en acteurs die in de jaren ’60 furore maakten in Las Vegas, onder andere Frank Sinatra hoorde bij hen. De “Rat Pack”-leden speelden ook in films, waaronder de originele versie van Ocean’s Eleven. Het vervolg op de remake van deze film, Ocean’s Twelve, is opgenomen in Haarlem en Amsterdam. Bratpack is in Zwanenburg gevestigd: precies tussen deze steden in.

 

Naast de Bratpack die gevormd werd in de filmindustrie, muziek en entertainment kwam er ook in de literatuur een stroming op gang die Bratpack genoemd wordt. De Nederlandse vertegenwoordiging hierin bestond o.a. uit Ronald Giphart. Eén van de bekendste schrijvers uit Nederland die o.a. “Phileine zegt sorry” heeft geschreven.

 

Tom Cruise, Frank Sinatra en Ronald Giphart: alle drie zéér talentvolle vakmensen die het gemaakt hebben in hun vak. Bratpack staan dan ook niet voor niets voor een groep jonge, talentvolle vakmensen die het gaan maken op hún vakgebied!

 

Staat binnenkort ook op onze nieuwe website, aangezien we zeer regelmatig bovenstaand verhalen moeten vertellen!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

toen ik druk aan het brainstormen was had ik een aantal dingen duidelijk en t belangrijkste was wel dat het een nederlandse naam moest zijn. Kijkende naar mijn doelgroep; vooral senioren, moest het nederlands zijn.

Belangrijk voorbeeld voor mij over hoe het niet moet is: 'Icare' (in vele gemeente het voormalige groene kruis) Het is een engelse naam met op zich een passende betekenis maar wordt door de klanten (en inmiddels ook door het personeel) uitgesproken als 'iekaare'.

 

Ik heb altijd pen en papier naast mijn bed liggen, want kom vaak 's nachts op dit soort dingen en ook in het geval van 'Hulpplus' kwam ik hier midden in de nacht mee.

Ik wilde een naam die iets zegt over hetgeen ik doe en ik denk dat het wel gelukt is.

 

'Hulp' staat voor de hulpmiddelen (maar ook voor de informatie die ik mensen verschaf om ze verder te helpen ) en 'plus' staat voor de service en de tijd die ik voor mensen neem en de informatie die ik verschaf.

 

Inderdaad leuk om dit allemaal te lezen!

 

Bratpack: Ben toevallig afgelopen zondag naar de musical 'The Rat Pack' geweest, die groep bestond uit Dean martin, Sammy Davis JR en Frank Sinatra. Mijn associatie met jou naam was ook gelijk met de rat pack. Sprak mij gelijk aan!

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

Het is allemaal begonnen toen een bekende het Modulair Verankering Systeem had uitgevonden en gepatenteerd. Neem je de eerste 2, 3 of 4 letters van ieder woord dan krijg je de bedrijfsnaam.

 

Heerlijk bleek het toen de naam nog vrij was, de .nl en .com geclaimd konden worden en Google 3 nietszeggende hits gaf. Daar zat dus potentie in!

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me laten inspireren door de 5-delige trilogie "The High Hiker's Guide To The Galaxy" van Dougles Adams.

dan ben je niet de enige. De vrouwelijke hoofdpersoon heet Trillian, die is sterrenkundige. Ik heb zelf sterrenkunde gestudeerd en vond het boek heel mooi, dus mijn vorige bedrijf heette Tryllian. Mijn holding bv heet dan toepasselijk Zaphod BV.

 

Mijn huidige bedrijf maakt encryptie software, in cyberpunk boeken heet dat "ice". ice.com was al bezet, en vele andere namen, en met wat fantasie en een knipoog naar "eyes" heten we nu Izemail.

 

dagdag

X10

Link naar reactie
  • 1

Als je..zoals ik tot de wat oudere garde behoort.. kan het natuurlijk zijn dat er verschillende "eigen" bedrijfsnamen en rol spelen of hebben gespeeld.

 

Iets ondernemends had/heb ik wel in me want voor m'n 40e heb ik hoofdzakelijk voor werkgevers gewerkt met enkele korte periode's als ondernemer daar tussendoor.

Als LTSer ( Technische school ) had je natuurlijk aardig wat te leren..

 

Rond m'n 25e een leesmap bedrijfje begonnen "De Leesmap" ... liep goed maar toen ik na 2,5 jaar een bod kreeg dit verkocht.

 

Rond m'n 32e een Bedbank fabriekje ( 6 medewerkers) overgenomen van de eigenaar die inmiddels 70 was en wat rustiger aan wilde gaan doen. Zelfde naam als vorige eigenaar aangehouden omdat dit bedrijfje inmiddels 40 jaar "bekend" was .. " Wolf bedbanken "

Na 3 jaar bod gekregen en dit ook weer verkocht.

 

M'n nieuwe werkgever was werkzaam in de revalidatiebranche.. en omdat ik als eigenwijs dacht bepaalde dingen beter te kunnen ben ik rond m'n 40e in de garagebox van m'n schoonvader begonnen als "groothandel" in revalidatiehulpmiddelen...

Naam maakte me verder niet uit dus werd CV " van Prooyen" in KvK ingeschreven ... gewoon m'n achternaam dus.. en de CV omdat ik wat extra geld nodig had.

CV is nu VOF m'n vrouw en ik .. en daarboven een BV.

Naam niet verzonnen dus en Logo zelf in elkaar geknutselt.

Dit bedrijf zal nooit verkocht worden door me.. zit in stappenplan om 3 huidige werknemers die het nu hoofdzakelijk runnen de buy in te doen.

 

Wel is hier een nieuwe BV uit onstaan die "alleen" import en distributie EU verzorgt ...wat voorheen in 1e bedrijf zat.

Naam vond/vind ik ook nu weer niet zo belangrijk .

"Preston Ability BV" is eigenlijk ook weer simpel tot stand gekomen... m'n hond heet Preston ;D en Ability is wat wij bieden aan mensen met een moeilijk lichaam..- Disability -

Huisstijl en logo is onworpen door een reclameburo waar ik al jaren mee samen werk.

 

Baby ligt in de wieg en zal op korte termijn z'n weg vinden.

Samenwerkings verband tussen mij en 2 Turkse agenten

De Turkse agenten hebben Mehmet en Uger als voornaam..

plus mijn voornaam krijg je..." Manduandco" toch ? ;D

 

59 jaar jong belet me dus niet om zolang ik kan bezig te blijven met m'n "hobby" ::)

 

 

 

 

 

 

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet zo'n mooi verhaal achter, maar stel ook niet te hoge eisen.

Mijn bedrijfsnaam is Inpud.

 

Het komt er een beetje op neer dat we luisteren naar de wensen en eisen van de klant (input). Verder is het een afkorting van INternet Programming Using Design. Ik programmeer webapplicaties, en mijn vriending zorgt voor het grafische design. Samen een goede combi.....

 

je kan er natuurlijk weken over brainstormen. Ik vond een half uur wel genoeg :)

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

Ik ben zelf heel happy met Amadeos. Dat is natuurlijk de moeder van mijn activiteiten.

 

Bij het bedenken van een naam heb ik altijd een aantal voorwaarden:

- bij voorkeur starten met een a

- bij voorkeur 2 lettergrepen (ja ik weet het ...)

- bij voorkeur makkelijk te onthouden (doordat de naam bekend klinkt)

- diepere boodschap in de naam

 

Wel, Amadeos start met een a (was dat al opgevallen?) en vrijwel iedereen is vertrouwd met de klank (je kent die popmusicus Amadeus wel). Daarnaast is dan meteen de brug geslagen naar de muziek. Net als in de muziek is marketing meer dan het willekeurig aanslaan van instrumenten. Een mooie 'compositie' en 'samenspel' vereist coordinatie en planning. En dat is wat Amadeos doet (zou willen doen :).

 

Verder vind ik het leuk als ergens een diepere boodschap inzit die alleen voor een paar zichtbaar zijn. Zij die erover willen nadenken. Maar als je doelgroep 'het volk' is moet je ook weer niet te 'diep' willen. Vandaar dat een simpele naam opgebouwd uit afkortingen van wat je doet ook erg mooi kan zijn. In mijn geval bv. 'Verzekerd Collectief' of 'ALOT Hosting'.

 

Argh, whatever. Heerlijk om namen te verzinnen. Maar ja, daar verdien ik geen brood mee.

 

Fijne dag allemaal, groet,

 

Remo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Booreiland...

 

Het is oer Hollandsch, herkenbaar en de domeinnaam was nog vrij. Ietwat vreemd voor een grafisch bureau en dus bleef verwarring met zo'n ding in de Noordzee niet uit. Dagelijks krijgen we telefoontjes en mails van mensen die graag willen werken op een Booreiland. Hier een kleine greep uit het assortiment:

 

hallo ik ben elloubani wonnende genk ik wel graag info hebben over booreiland om dat ik graag wel op platform werken als me graag wel helpen stuur mij paar info

 

ik wil graag op een boor eiland werken het lijk me wel mooi en itresant dus ik hoop dat jullie iest voor me kan vinden ik hoop dat u me een beetje informatie kunnen vriendelijke groeten patrick

 

Ik heb wat gelezen op internet en omdat ik rijp ben voor

veranderingen, wil ik het vragen over een job voor mij op een

booreiland?

 

fouadi, ik (ben 24 jaar, man)

ik zou zo graag op een booreiland willen werken .

ik heb vooral werkervaring in de horeca

maar ik ben ook bereid alle soorten werkzaamheden te verrichten

 

Overigens ben ik nog steeds blij met de naam hoor :)

 

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

als bouwer en beheerder van netwerken voor kleine en middelgrote organisaties kwam ik altijd veel 'net niet' oplossingen tegen.

 

Het leek me dan ook leuk om een kaartje te hebben met 'Joost Bartels, Werkende Netwerken'.

 

Zo heb ik m'n bedrijf dus ook maar genoemd... :-)

Link naar reactie
  • 0

en mijn vriending zorgt voor het grafische design.

En is dat dan een typo of heeft dat ook een achterliggende reden, die 'naam'?

;D

 

Laten we het erop houden dat het geen typo is :)

Link naar reactie
  • 1

Hoi, allemaal!!

 

Na even een (te lange?) tijd van afwezigheid wil ik graag ook mijn bijdrage aan deze thread met jullie delen...

 

Ik houdt mij vornamelijk bezig met CAD. Voor degenen die zich hier niets bij kunnen voorstellen: m.b.v. de PC en het programma AutoCAD (of als de klant iets anders gebruikt, zijn software zoals inventor of Solidworks; allebei 3D-pakketten) verzorg ik het engineerings- en tekenwerk voor kleine en middelgrote bedrijven. Soms als aanvuling op, soms ter vervanging van de eigen "tekenkamer". Kernwoord bij elke opdracht is werktuigbouwkunde.

 

Nou zijn er uiteraard meer gekken die dit trucje uitbuiten (tekenen met de PC, bedoel ik ;D ) en de meesten gebruiken dan de term Engineering in de naam. Reden genoeg voor mij dus om dat NIET te doen...

Eén principe waaraan mijn naam moest voldoen was KISS: Keep It Simple Stupid!

Een naam moet zich een beetje onderscheiden van de rest, dacht ik verder. Maar ik wilde ook een naam die niet hoogdravend was en geen hoog psycho-gehalte had (met allerlei verborgen betekenissen enzo. Heb ik slechte ervaringen mee). Dat geldt dan natuurlijk ook voor het logo, als dat er zou moeten komen. En je moet een beetje aan de naam kunnen zien wat ik doe. Ook heb ik even gedacht om een naam te nemen die met een A begint, want dan sta je vooraan in het telefoonboek......... Toch maar niet, als ze je willen benaderen vinden ze je desnoods ook bij de Z.

 

Omdat ik mijn HBO destijds met een diploma heb afgesloten mag ik de titel ing. voeren. Naast teken- en engineeringwerk geef ik ook(werktuigbouwkundige) adviezen. Verder vind ik dat je als je als ZZP-er werkt je niet echt van een "bureau" kunt spreken, en wat ik doe is uiteraard DIENSTverlening. De meeste mensen in "mijn wereldje" kennen mij bij naam, en dus was de combi snel gemaakt:

 

ingenieurs- en adviesdiensten Rob Froeling

 

Maar dat is een hele mond vol, dus wordt het afgekort: iaRF.

Bewust de eerste 2 in kleine letters, de initialen als hoofdletter. In het lettertype dat ik gebruik (kijk maar op de site) komt dat mooi over...

Met de afkorting, de schrijfwijze en het lettertype was het logo een fluitje van een cent. Daarbij kwam dat het nl-domein ook nog vrij was, dus dat was ook mooi meegenomen!

 

Je ziet het, life can be easy when you KISS!

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Falx Aurea is Latijn voor De Gouden Sikkel. Dit komt uit de strips van Asterix en Obelix, waarin de Galliers het met succes opnemen tegen de Romeinen, dankzij een toverdrank gebrouwen door de druide Panoramix.

 

Wij identificeren ons met de druide Panoramix; net als hij brengen wij een unieke mix van ingredienten bij elkaar die tesamen onze klanten, hoe groot of klein ook, onoverwinnelijk maken in hun markt!

 

Groetjes,

 

Jeroen

Falx Aurea bv

www.falxaurea.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn stuiver voor dit draadje...

 

Na een heleboel goede en minder goede ideeën, waarbij anderen al lang met de bijbehorende domeinnaam aan de haal waren gegaan, ging ik uit gekkigheid eens kijken of ik niet iets met een minder gangbare letter kon bedenken... dan is de kans op een domeinnaam immers groter.

 

Quandan is een afwijkende afkorting van QUestion AND ANswer, normaliter afgekort tot Q&A. Dit verwijst naar de hoofdtaak van Quandan: ondersteuning bieden aan spreadsheetgebruikers, veelal komt dit neer op het beantwoorden van vragen op spreadsheetgebied.

 

Nadeel van zo'n naam is dat het een vermogen aan domeinnamen kost om de voorspelbare spelfouten te ondervangen...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

En nu ik: Cold Coffee

 

Hard aan het werk... rook komt van je muis en je krijgt dorst. Dorst naar een heerlijk bakkie troost. Je loopt naar de keuken en schenkt 'n kopje koffie in. Loopt terug en gaat weer achter je grote rekenmachine zitten. Je ziet alleen pixels en opeens bedenk je je... ik heb wel trek in een kopje koffie. Ow kijk... ik had toch koffie gehaald. Je neemt een slok................. juistem: cold coffee.

 

Ik drink altijd koude koffie omdat ik zo druk bezig ben dat ik vergeet dat ik net koffie heb gehaald. Wanneer ik eindelijk een slok neem is het koud. Denk wel erg herkenbaar voor de harde werkers onder ons. Vooral pixelaannemers (grafisch ontwerpers).

 

Ik wou zowiezo een naam waar mensen meteen naar zouden vragen. Dan zullen ze ook die naam nooit vergeten. Als ik vertel hoe het is ontstaan herkennen ze het "probleem" meteen en zullen ze dus mijn naam niet snel vergeten ;)

 

www.coldcoffee.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.