• 0

Waar komt je bedrijfsnaam vandaan?

Afgelopen week een boek gekocht over merknamen, bedrijfsnamen en de hele story daarachter. Stonden leuke feitjes in, evenals interessante verhalen achter huisstijlen en -vernieuwingen.

 

 

Voorbeeldje 1: toen Federal Express haar naam in FedEx veranderde en het paarse ovale logo werd vervangen door het huidige logo, werden aanzienlijke besparingen geboekt op brandstofkosten van de vliegtuigen van het bedrijf. Doordat het paars was vervangen door wit, nam de romp minder warmte op en viel de weerstand lager uit, waardoor er per vlucht minder brandstof werd verbruikt. ;)

 

Voorbeeldje 2: Yahoo! heette eigenlijk "David and Jerry's Guide to the World Wide Web". Dat vonden ze wat te lang, dus zochten ze in het woordenboek naar een korter alternatief. Iets met ya,dat staat voor "yet another". Ze vonden toen "yahoo", toevallig ook een koosnaampje van een van de jongens (met dank aan zijn vader).

 

 

To the point: ik was benieuwd waar jullie bedijfsnaam vandaan komt, hoe deze tot stand is gekomen, wat je hebt gedaan om een goede naam te bedenken, etc.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Serenity systems design is het resultaat van het schrappen van een aantal namen op een brain-stormlijstje. De eerste keus namen bestonden al.

Verder wist ik exact 10 jaar geleden, volgens m'n KvK papieren de oprichtingsdatum 17-11-1995 natuurlijk dat er een film met de naam Serenity op deze dag in Nederland in premiere zou gaan.

En nee, ik ben niet uitgenodigd voor de premiere.

Verder ontwikkel ik m'n dingetjes graag in stilte.

En zeeland is nog een van de laatste stiltegebieden van ons landje, waar Brussel overigens nader is dan Den Haag.

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

tja wat zal ik eens zeggen, ik heb gekozen voor de naam VibeIndustries..

 

Ik zal uitleggen hoe ik er op gekomen was....ik zat te surven op internet en tegelijkertijd was ik muziek aan het luisteren het nummer wat ik aan het luisteren was heette The Vibe van Robin M & Fedde le Grand.....en toevallig zat ik net een artikel te lezen op internet over hedendaagse capitals of industries

 

en daar was VibeIndustries geboren......

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu nog ff de relevantie met mijn werzaamheden....

 

VibeIndustries is een Event-organisator en Booking Agency voor DJ's en Live-artiesten...daarnaast doe ik ook grafische vormgeving...

 

Vibe staat dus de vibe die ik ga verzorgen met de muziek en industries is eigenlijk een overkoepelende term van mijn werkzaamheden

Link naar reactie
  • 0

Waar de naam Nobiru vandaan komt:

 

De payoff `Start, Groei, Ontwikkel` is eerder ontstaan dan de naam, maar de naam Nobiru dekt de lading en het idee achter ons bedrijf erg goed, omdat het een Japans woord is voor groei en ontwikkeling.

 

De viendin van een goede vriend van mij studeert Japans en kwam met het idee. Drie lettergrepen, drie woorden in de payoff. Hier is ook ons logo op gebaseerd. Het klopte gewoon, vandaar de naam Nobiru.

 

Link naar reactie
  • 0

UNIVENT komt voort uit de vele positieve woorden die met 'UNI' beginnen...

Unique, United, Universal, Unify... UNIVENT heeft drie bedrijfsactiviteiten: incentive travel, business events en loyalty marketing. Spreek onze bedrijfsnaam in het engels uit en je krijgt een soort unieke gebeurtenis -unique event-, en daar draait het om in mijn branche: unieke gebeurtenissen, belevingen.

 

BIGSKY is ons group- & incentive travel-label. De naam komt voort uit Big Sky Country, Montana. De enorme 'plains' geven je een avontuurlijk gevoel; wat ook weer overeenkomt met het type reizen dat wij aanbieden. Als maatwerk overigens. Niet gehinderd door standaard-reisgidsen.

 

Leuk topic..!

Groeten,

Robbert

 

www.univent.nl | www.bigsky.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Tja, de bedrijfsnaam was wel even moeilijk.

Ik wist wat ik wilde aanbieden, hoe ik het wilde aanbieden en hoe alles er uit moest zien..geen idee. Mijn toko zou in iedergeval makkelijk te onthouden zijn en het moest enigszinds duidelijk zijn dat het om internet ging.

Toen liep ik langs een toko...en daar was Itoko geboren: i van Internet Toko van Winkel..en makkelijk te onthouden.

Link naar reactie
  • 0

Leuk om te lezen hoe al die namen tot stand komen. Onze naam heeft ook een uitleg:

 

Bij productontwikkeling komen vaak allerlei schijnbare tegenstellingen aan het licht die overwonnen moeten worden: uitstraling versus kosten, vormgeving versus sterkte, materialen versus milieu. Een van deze schijnbare tegenstellingen komt terug in onze naam - Bluelarix, een blauwe larix: hier dagen we menselijke stereotypes uit, niemand verwacht een blauwe boom.

 

Nog sterker is de tegenstelling tussen de naam waar de kleur blauw in voor komt en onze rode huisstijl. De kleur blauw staat voor systematisch denken en projectmatig werken, aspecten die we belangrijk vinden in het ontwikkelproces. Maar het is juist de mens die centraal staat bij ontwerpen van producten, de emotie, het gebruikersgemak, de uitstraling, wat door de frisse kleur rood wordt gesymboliseerd.

 

En dan de boom (larix) nog: de larix is een van de duurzaamste en sterkste bomen van Europa en staat symbool voor duurzaamheid, een kwaliteit die wij als kernwaarde in ons werk naar voren laten komen: in de technologieën waar we aan werken, in de producten die we ontwerpen en in de klanten die we dienen.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat leuk om te lezen allemaal!

 

Mijn bedrijfsnaam is verzonnen door mijn vrouw. Het moest een Engelse naam worden vanwege de 'wereldhandel'.

Kleine Speelgoed Autootjes, en dan in het Engels.

Het bekt goed, zelfs de afkorting (TTC) is sterk.

 

En het biedt volop mogelijkheden voor de toekomst:

TinyPromoCars

TinyUSACars

TinyMuscleCars

 

Etc, etc...

 

En de vormgeving is 100% geinspireerd door de vormgeving waarmee speelgoedauto's in de late jaren '60 werden omgeven (Verpakkingen, brochures).

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Na 3 namen afgekeurd te zien worden bij de KVK, 'gewoon' mijn achternaam gebruikt. Ik wilde het altijd veranderen, maar tegenwoordig ben ik het gewoon gewend. Tevens heb ik er ook zo zijn voordelen in gevonden, zoals dat het persoonlijker klinkt.

 

Hier nog zo één. De vent is de tent, zeg maar. Maar ik denk er wel over om een fijne fantasienaam als extra handelsnaam te gebruiken om online diensten aan te bieden. Bijvoorbeeld Planniq voor een online planbord.

Link naar reactie
  • 0
Na 3 namen afgekeurd te zien worden bij de KVK

Omdat ze al in gebruik waren?

 

Onze naam is een samenvoeging van twee woorden

 

Trinity: omdat we met zijn drieën zijn.

Innovations: Omdat we toch bezig zijn met vernieuwende en innovatieve concepten.

 

zo ontstaat Trinnivations

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Tja,.....na diverse opties de revue te hebben laten passeren, waaronder de gebruikelijke combinaties van voor- en achternamen die het allemaal 'net niet waren', kwam mijn vrouw met een voorstel die ze volgens mij in een paardenblad de Hoefslag las.(ja, ze is een fanatiek paardrijdster)

Hierin stond een artikel over een bekende hengst genaamd: "Uptodate". Volgens mij was het daar niet zo goed mee afgelopen, maar een minuutje verder en Up2date Projecten VOF was geboren. ;D

www.up2dateprojecten.nl | www.kenteken-daten.nl | SMS voting manager

 

Volg ons op Twitter: http://twitter.com/u2dp

 

Volvo 1800S: http://volvo1800s.up2dateprojecten.nl/

Link naar reactie
  • 1

Voor we binnen ons bedrijf besluiten tot een handelsnaam voor een nieuwe activiteit gaan er altijd behoorlijke brainstorm sessies aan vooraf waarbij we streven naar een aparte en pakkende naam die bij voorkeur ook buiten de landsgrenzen goed klinkt (aangezien we sterk internationaal georienteerd zijn).

 

Zo dus ook destijds met Mediascape.

 

Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwerpen voor verschillende typen media en realiseert daarbij een keur aan verschillende zaken. Als het ware creeeren we een medialandschap.

 

Op zijn engels een Mediascape dus.

 

Wat overigens binnen ons bedrijf vaak gekscherend verbasterd wordt tot Mediaschaap (ik ben eigenlijk van plan hier nog eens een mascotte voor te laten maken) ;)

 

De naam van onze hoofdonderneming is Alt. Culture, dit gezien het feit dat we voor wat betreft de overige dochterbedrijven en een aantal andere zaken die in de stijgers staan, ons richten op alternatieve culturen en we zelf ook uit die hoek komen.

 

Tevens klinkt het intrigerend en maakt het mensen nieuwsgierig naar onze activiteiten (bedrijfs en productnamen bedenken is er overigens een van).

 

De overige bedrijven hebben ook redelijke aparte namen:

EDICA darkwear (een online shop in underground mode en aanverwante artikelen) is vernoemd naar een gothische krijgsheer met daarbij het toevoegsel darkwear (hetgeen het type mode prima dekt).

 

En Amerelia Alternative (online shop in alternatieve mode en aanverwante artikelen) waarbij het kleurige karakter van de kleding (voornamelijk hippie en retro achtig) terug komt in de naam die gebaseerd is op de plant Amerilis. Met ter verduidelijking het toevoegsel Alternative.

 

Aparte namen voor een apart bedrijf zullen we maar zeggen :)

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Altijd leuk die bedrijfsnamen, soms een puzzel als ik namen lees die geen associatie vormen met het product en meestal een breinbreker als je je eigen bedrijf een naam wil geven die logisch klinkt.

 

Met mijn broer en zijn compagnon een bedrijf opgezet in houten meubelen en import van hout: TriWood

Ook uitgesproken klinkt het natuurlijk.

 

Alleen een bedrijf opgezet in reisartikelen. De site Reisartikelen.nl was snel geclaimd en weer duur verkocht, alsmede de naam Travel Additionals. Ik moest die naam veranderen en het werdt Travel Goods.

 

Naast de koffers en tassen kwam er meer vraag naar Promotionele artikelen en voila: PromoGoods.

 

Je blijft bezig :)

 

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

myscape --> mijn landschap --> mijn media landschap -- media landschap van een onderneming...

 

maar het ligt eigenlijk gewoon goed in de mond, en je kan er gemakkelijk extensies achter plaatsten ( myscape-television ...etc.)

 

Entr-ID --> komt van entree / identiteit.... omdat het systeem bestaat uit een entree controle systeem en ID controle mogenlijkheid.

 

leuk topic.. had t nog niet eerder gezien trouwens.. :o

Link naar reactie
  • 0

Soesanna Werkt. komt van m'n eigen naam Soeshma en van m'n partner Anna.

We doen voornamelijk personeelsbemiddeling dus vandaar Werkt erachter. Blijft ook meteen hangen.

 

Heb een eigen bedrijfje dat ik over een tijdje ga opzetten waar ik wel al een naam e.d. voor heb. Anashya. Betekent onverslaanbaar in het Hindi/sanskriet. Is een woord dat me altijd bijgebleven is.

www.soesannawerkt.nl

Bedrijfsondersteuning en personeelsbemiddeling.

 

Op 2 januari opening en website online!

Link naar reactie
  • 0

Tijdens mijn studie had ik al een enorme neiging om te stoppen en een eigen bedrijf te starten. Door de enorme druk en steun van (vooral) familie, ben ik doorgegaan om mijn bachelor af te maken, waar ik erg blij mee ben. In die periode had ik mijn eerste concept voor mijn eigen bedrijf wat stamde van mijn eigen nickname Dawn; wat zonsopgang betekent.

 

Die nickname, ookal vrouwelijk van aard, wees mij er steeds op dat iedere dag nieuwe kansen bood. Omdat dawn niet echt een mooie bedrijfsnaam is, ging ik in het latijn en grieks verder zoeken naar alternatieven. Zo kwam ik uit op Eos, de Griekse god van de zonsopgang. Veels te kort, dus wilde ik er een iets `schijnendere` vorm op zoeken en daardoor kwam ik uit op "het licht van de zonsopgang" - Luc Eos, oftewel Luceos.

 

Na mijzelf gedurende de rest van mijn studie en mijn halfjaartje werk zo genoemd te hebben op het net (en zowat alle domeinen ervan geregistreerd te hebben), kreeg ik het advies om juist deze naam niet voor mijn op te richten bedrijf te gebruiken.

 

De periode voor 1 september jl, de datum dat ik mijn bedrijf na jaren smachten geregistreerd heb, was ik op zoek gegaan naar een uitermate geschikte naam. Met een informele naam voorafgaand, moest het dus een professioneel klinkende naam worden. Aangezien ik me vooral wilde richten op codeerwerk als toevoeging aan bestaande cms'en, was de keuze voor het eerste deel `digi` snel gemaakt. Daarna was het puur brainstormen naar een toevoeging die nauw aansloot met mijn houding.

 

De toevoeging prospect geeft aan dat ik altijd een positieve houding wil hebben naar de toekomst (net als dawn en luceos dus).

 

Een hele geschiedenis en ik ben uitermate tevreden met de keuze DigiProspect, alleen nog niet met het logo. ;D

Link naar reactie
  • 0

Mmmm..te leuk onderwerp om niet te vertellen. Al was het maar omdat veel mensen bij het horen van mijn naam willen weten waar hij vandaan komt (daar er een aparte post van gemaakt) : http://onedaycompany.blogspot.com/2007/02/het-begin.html :

 

"Wat betekent je naam ?" - een vraag die bekend voorkomt voor iedereen die een nieuw idee of activiteit begint met een nieuwe naam.

 

In mijn geval is die eenvoudig : lang geleden al wilde ik een eigen bedrijf beginnen, ondernemer worden. Alleen probleem : ik wist niet hoe. Barrières, veel geld, verplichtingen en de noodzaak om alle sociale wetten te kennen leken in de weg te staan. Het werd zo niets, dat eigen bedrijf.

 

Tot ik iemand tegenkwam, die zei : begin met laagdrempelige dingen, die je leuk vindt. En doe dit niet direct al je tijd, maar hooguit een dag in de week. Noem het je "one day-company" en kijk of later van een "day" tot een week kan groeien. En van een week naar...wie weet ?

 

Zo is het dus begonnen : met presentaties op een avond, een marketing workshop voor uitvinders, marketing-hulp voor ondernemers via Higherlevel.nl, tot internet-marketing advies voor vrienden.

 

"One day company" is allang niet meer beperkt tot die ene dag. Maar het is wel een prachtig begin geweest.

 

De naam van mijn bedrijf waard.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.