• 0

Factuur met BTW corrigeren ivm niet belaste diensten

Afgelopen maanden heb ik een aantal particuliere klanten een bemiddelingsfactuur gestuurd in verband met de bemiddeling van een hypotheek. Nu heb ik deze klanten een factuur gestuurd inclusief BTW. Nu kom ik pas te weten dat deze diensten vrij gesteld zijn van BTW en dat ik dus geen BTW op de factuur had hoeven vermelden.

 

Stel:

Bemiddeling: 1000,-

BTW: 190,-

Totaal 1190,-

 

Reden van mijn vraag is dat ik nu een verkeerde BTW aangifte heb gedaan en deze moet ik corrigeren, hoe doe ik dat?

 

Moet ik die relaties een nieuwe factuur sturen van 1190,-? en voor de eerste factuur een creditfactuur sturen van 1000 plus 190?

en al de debet en credit facturen in 1 aangifte meenemen?

Ik heb met de klanten een vast bedrag afgesproken, (of dat nu incl. of excl. BTW is maakt dan niets uit)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Kruising,

 

Als je denkt dat je klanten het nodig vinden, moet je ze eerst crediteren en dan gelijk debiteren.

 

Belangrijker is dat je het wel in je boekhouding doet. Je maakt alle creditfacturen aan en tegelijk ook de debetfacturen. Je kan dat verwerken in de eerst komende aangifte. Het kan dan natuurlijk wel gebeuren dat de BD vragen gaat stellen, maar dat kan je uitleggen.

 

Als je een vrijgestelde prestatie levert, heb je ook geen recht op aftrek van de voorbelasting. Indien je dus niets anders doet dan de vrijgestelde prestatie, moet je ook de voorbelasting corrigeren. Ook dit kan in de eerst volgende aangifte (wederom moet je wel rekening houden met vragen van de BD). Je moet je daarna ook afmelden voor de BTW, want vrijgestelde prestaties hoeven niet te worden aangegeven.

 

Echter, een andere vraag kan je ook stellen. Zijn jouw prestaties vrijgesteld? Wat voor werkzaamheden deed je precies? Als je namelijk het makkelijker maakt voor je klanten om een hypotheek rond te krijgen (bijvoorbeeld door vermogen en schulden aan te passen) dan kan je natuurlijk altijd zeggen dat het niet een financiële handeling (deze zijn vrijgesteld van BTW) maar gewoon een dienstverlening is geweest (deze is wel een belaste prestatie).

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp:

 

Creditfactuur maken, en nieuwe debetfactuur maken, deze hoeven niet perse verstuurd te worden aan de klant aangezien de totaalbedragen gelijk zijn.

 

Vervolgens in de volgende aangifte de BTW op- en afvoeren.

 

Daarnaast rekening houden met de betaalde BTW, omdat ik die niet meer terug krijg omdat de diensten die ik lever onbelast zijn. Per saldo zal ik dus 0,00 BTW moeten betalen aan de BD en ik zal ook 0,00 BTW terug krijgen van de BD.

 

Daarnaast goed documenteren, mocht ik vragen krijgen dat ik het verhaal aan de BD kan uitleggen.

 

Helder!

Dank je.

Link naar reactie
  • 1
Moet ik die relaties een nieuwe factuur sturen van 1190,-? en voor de eerste factuur een creditfactuur sturen van 1000 plus 190?

en al de debet en credit facturen in 1 aangifte meenemen?

Ik heb met de klanten een vast bedrag afgesproken, (of dat nu incl. of excl. BTW is maakt dan niets uit)

 

Een wel erg "bijzondere" gedachtegang! Je klanten zijn met dat vaste bedrag akkoord gegaan in de veronderstelling dat er 19% btw inzat. En nu wil jij jouw fout corrigeren en het voordeel in je eigen zakken steken? Zo zie je maar weer dat transparantie en moraliteit twee totaal verschillende begrippen zijn >:(

 

Dat je - om wat voor reden dan ook - niet op de hoogte was van de BTW-vrijstelling bij bemiddeling (is ook pas sinds januari 2000 van kracht, dus nog net geen 9 jaar oud ::)) is nog tot daar aan toe, maar IMHO doe je er niet alleen moreel maar ook commercieel verstandig aan om het btw bedrag terug te betalen aan je klanten: je zult zien dat dat je gunning en vroeg of laat nieuwe opdrachten oplevert. Aan jou de taak om dat vertrouwen niet te beschamen!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met de klanten 1% van het hypotheekbedrag afgesproken.

 

ik heb 1% van het hypotheekbedrag genomen als totale factuur. laten we zeggen 2500,-

 

Vervolgens de volgende factuur gestuurd:

2100,84 Netto fee

399,16 BTW

2500 Bruto Fee.

 

Als ik toch 1% heb afgesproken, dan is er toch moreel helemaal niets verkeerd?

 

De reden dat dit onduidelijk is ligt in het feit dat tot voor kort het standaard was dat de bank de tp betaalde voor de hypotheken. Dat was allemaal BTW vrij gesteld./ In het kader van veranderende regelgeving, provisietransparantie e.d. gebeurt het nu steeds vaker dat de klant de adviseur direct betaald. (per uur, percentage hypotheek oid).

 

Overigens is het niet zo dat ALLE hypotheekadvieskosten vrij gesteld zijn van BTW. Er zijn hypotheekadviezen die WEL met BTW worden belast. Maar dat weet jij zelf ook.

Link naar reactie
  • 0

Als je zeker weet dat je klanten de voorbelasting niet hebben afgetrokken, ergo particulieren zijn, dan zie ik niet waarom je de correctie niet kan doorvoeren.

 

Het maakt een particulier niet uit of wel of geen BTW in een afgesproken prijs zit.

 

je zult zien dat dat je gunning en vroeg of laat nieuwe opdrachten oplevert. Aan jou de taak om dat vertrouwen niet te beschamen!

 

Hier ben ik het wel mee eens, maar dit staat los van het feit of je de BTW moet corrigeren.

 

Het is wel zo, dat als je de klanten crediteert, zij dit ook weer in hun aangifte inkomstenbelasting moeten verwerken!

 

Overigens is het niet zo dat ALLE hypotheekadvieskosten vrij gesteld zijn van BTW. Er zijn hypotheekadviezen die WEL met BTW worden belast. Maar dat weet jij zelf ook.

 

Indien je zowel belaste als onbelaste prestaties levert, heb je een leuke klus voor de boeg. Enne, wie is jij??

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Hier ben ik het wel mee eens, maar dit staat los van het feit of je de BTW moet corrigeren.

Daar heb ik geen uitlatingen over gedaan: ik had het niet over formaliteit, maar moraliteit.

 

Het is wel zo, dat als je de klanten crediteert, zij dit ook weer in hun aangifte inkomstenbelasting moeten verwerken!

Dat is hier geen houtsnijdend argument: TS geeft aan dit pas de laatste paar maanden - in 2009 dus - te doen. Er is dus nog geen aangifte gedaan.

 

Overigens is het niet zo dat ALLE hypotheekadvieskosten vrij gesteld zijn van BTW. Er zijn hypotheekadviezen die WEL met BTW worden belast. Maar dat weet jij zelf ook.

Klopt, Daarom heb ik het in het voorafgaande consequent heb over "bemiddeling" Advies met bemiddeling (= tot stand komen van een financiering, hypotheek of verzekering) is BTW vrij, advies zonder bemiddeling is BTW belast.

 

Indien je zowel belaste als onbelaste prestaties levert, heb je een leuke klus voor de boeg.

Valt wel mee. dat reken je bij je laatste btw aangifte in 60 seconden uit: BTW teruggave in verhouding omzet belaste prestaties versus totale omzet. Daar werden al in 1990 afspraken met de belastingdienst over gemaakt, maar sinds Vinkenslag is de regel voor iedere adviseur gelijk.

 

Enne, wie is jij??

That's me that is ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb met de klanten 1% van het hypotheekbedrag afgesproken.

 

ik heb 1% van het hypotheekbedrag genomen als totale factuur. laten we zeggen 2500,-

 

Vervolgens de volgende factuur gestuurd:

2100,84 Netto fee

399,16 BTW

2500 Bruto Fee.

 

Als ik toch 1% heb afgesproken, dan is er toch moreel helemaal niets verkeerd?

Je hebt aan je klanten een factuur gestuurd voor een fee van 2100.84 en een bedrag van 399.16 dat je namens de belastingdienst int. Nu blijkt dat jij je hebt vergist en dat moet je met je klant communiceren, want als op enig moment blijkt dat de klant een factuur met BTW heeft, terwijl jij die niet in je administratie hebt zitten, heb je wel iets van een probleem.

 

Wat je nu wilt doen is je klant een correctie sturen waarin je zegt: 'Je dacht dat ik 2100 verdiende, maar het 2500. Bedankt'. Dat kan verkeerd uitpakken en tot verkeerde reclame leiden.

 

Waarom geef je de mensen geen extraatje: je belt ze - contact is altijd goed - en je vertelt ze dat je erachter bent gekomen dat eea aan de factuur fiscaal niet juist is en dat je het voordeel met hen gaat delen. Zij sturen jou dan de factuur met BTW terug en jij stuurt een nieuwe voor 2100.84 + 199.58 = 2300.34 en je betaalt hen 199.58 terug. Heb jij 199.58 meer omzet dan je op gerekend had en dat levert jou ongetwijfeld positieve reclame op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.