• 0

Brief van Graydon

Vandaag ontving ik een brief van Graydon "Credit managment services". Hierbij zat een lijstje met een aantal gegevens die ze van me wilde weten.

 

Dit bedrijf verwerkt diverse financiele gegevens om zo tot een afgewogen kredietwaardigheids advies te komen.

Volgens hun is het belangrijk om deze gegevens actueel te houden.

 

In hoeverre is het van belang om hierop te reageren en alles in te vullen? Ik neem aan dat iedere startende ondernemer zo'n brief van hun krijgt?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt, iedere startende ondernemer krijgt er bij aanvang één. Het is wel verstandig alles in te vullen, want er zijn bedrijven die bij de controle voor de kredietwaardigheid hiervan gebruik maken. Wij hebben een vrij forse borg moeten stellen voor onze mobiele telefonie zaken, omdat er op dat moment nog niets bekend was bij Graydon, en de telefonie-aanbieder z'n twijfels had over onze startende onderneming. Het schaadt je sowieso niet dit in te vullen.

Link naar reactie
  • 0

Maar moet het dan zo zijn dat als je 'niet kredietwaardig' bevonden wordt door Graydon je meteen niks meer kunt laten regelen?

In hoeverre mag iemand die 25.000 euro geleend heeft van de bank wel een telefoonaansluiting aanvragen en iemand die elders 10.000 euro schuld heeft niet?

In hoeverre is Graydon het aangewezen instituut hiervoor?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Throw it away. Filling in the Graydon form does not give you good credit, it just makes them money on your information. You want good credit? Pay your bills and you'll establish a great credit record. Most companies will extend credit if need be on your second purchase.

Link naar reactie
  • 0

Dat soort brieven gaan bij mij in de prullenbak. Bah, ik moet gegevens inleveren en zij mogen ze voor veel geld verkopen. Ze kunnen de pot op. Ik geef NOOIT informatie aan dit soort clubs. Ik heb overigens nooit problemen met bestellingen. Als je net begonnen bent moet je vooruitbetalen. So what? Zodra je wat geld binnen krijgt, of op je bankrekening hebt staan, mag je ineens dingen op rekening kopen. Dat gaat vanzelf als je bedrijf wat langer bestaat.

 

Ik wordt ook wel een gebeld door rechergebureau's die informatie over klanten of leveranciers willen hebben. Ze doen dat heel handig. Voor dat je het weet heb je ze van alles verteld, waar zij of hun clienten hun voordeel kunnen doen. Maar je kent ze niet. Je weet niet wat ze met die informatie doen. Misschien breng je iemand wel ernstig in de problemen.

 

Dus: geef nooit informatie! Je schiet er zelf niets mee op en je weet niet wat ze er mee doen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Je trekt de betrouwbaarheid in twijfel, omdat ze hun eigen kredietwaardigheid niet beoordelen!?!? Wie zou ze geloven als ze zeiden zelf een tripple-A rating te hebben?

 

Ik vind het eerlijk gezegd een stuk betrouwbaarder over komen dan wanneer ze dat wel hadden gedaan... By the way... ik ben ook van nature sceptisch ten opzichte van dit soort 'mannen in zwarte regenjassen'... ;)

 

Groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb gewerkt bij Graydon (debiteurenbeheer, incasso, archief tot eind 2003). Het is er zo grijs als dat het gebouw eruit ziet(Bullewijk). Ik vond het een zooitje ongeregeld daar. Ontslag genomen met bittere nasmaak. Het is gewoon een commerciële club en wat er met je info gebeurt weet je dus echt niet als bedrijf. Ik kreeg zelf de brief voor mijn B.V. in 2007 binnen en ik verbaasde me over de toon in de brief. Het klonk als een soort waarschuwing. Ik dacht "wat zullen we nou krijgen?". Ik heb ze gebeld dat ze me niet nog eens moeten durven zo een brief te sturen anders kom ik even langs. Ik weet van "insiders" dat ze meerdere boze telefoontjes krijgen van mensen die niet gediend zijn van de toon in de brief. Bah.

Link naar reactie
  • 0

Net "de" brief van graydon ontvangen..

Komt zeer vriendelijk over. (niet dus)

 

De gegevens die ze al hebben lijken uit een "verkort uittreksel" van de KvK te komen. (0,30 euro bij de KvK)

De gegevens die ze vragen, handelsregister,bedrijfsleiding en bedrijf , zijn gewoon opvraagbaar bij de KvK.

(zijnde een "uittreksel" van 2,50 euro)

 

Alleen onder overig staan wat dingen waar ze niet zo makkelijk achter kunnen komen.

Voorheen werkzaam bij?

In de functie van?

Referenties????

Etc.

 

Kredietwaardigheidsbeoordeling van wat?

Dat van mij of dat van het bedrijf?

 

Mij lijkt het meer een verzekeraar / incassobedrijf dat voor een dubbeltje ( 30 eurocent) op de eerste rij wil zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten is er maar 1 goede kredietinformatie verstrekker in Nederland, dat is Kisys

 

http://www.kisys.nl/indexn.html.

 

Deze organisatie is opgestart door de Nederlandse banken om kredietinfomatie te verstrekken aan bedrijven. Omdat de banken vanwege privacy dit niet zelf mogen doen hebben ze deze organisatie opgezet.

Je kan je af vragen waarom banken gebaat zijn bij het verstrekken van kredietwaardigheid informatie, maar als je bedenkt dat wanneer jij een lening hebt bij de bank, en vervolgens in zee gaat met iemand die niet betaald, de bank uiteindelijk de pineut is omdat jij vervolgens de bank niet meer kan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is Ksys een dochter van Graydon, dus..

Er zijn twee gerespecteerd spelers in de markt D&B en Graydon. Sinds kort is ook er een andere speler, CreditSafe in de markt die beduidend minder vraagt voor zij diensten. Het verschil is substantieel te noemen en de info is vrijwel gelijk.

Allen gebruiken zij de data van KvK. De ratios erachter zijn belangrijker, zoals branche, betaalhistorie, etc.

 

gr

Link naar reactie
  • 1

Vandaag kreeg ik een brief van een incassoburo.

 

Persoonlijk stond de toon van de hele brief mij niet aan en ben ook niet van plan er op in te gaan.

 

In de brief vragen de heren of ik even al mijn gegevens wil geven omdat zij beweren dat heel veel leveranciers en kreditverstrekkers gebruik maken van hun diensten om te kijken tegen welke condities ze kunnen leveren en krediet kunnen verstrekken.

 

Ze beweren de gegevens uit de kvk te hebben gehaald, maar deze gegevens zijn veel te oud om als recent te worden beschouwd.

De volgende gegevens willen ze hebben:

 

BTWnummer

Inkoopsorganisatie

branchevereniging

Gegevens eigenaar (is toch bekend bij de kvk)

 

Bankgegevens incl slado en kredietruimte!!!!!!!

Pandeigendom

Omzet 2009/2008/2007

Resulaten 2009/2008/2007

Aantal werknemers (is ook bekend bij de kvk)

Gegevens boekhouder

 

Toeleveranciers

 

 

Ik ben alleen van plan dit in te vullen als het verplicht is bij de Nederlandse wet en aangezien er nergens gezegd wordt dat het wettelijk verplicht is...

Een beetje zelfrespecterende krediet verstrekker vraagt gegevens op bij de BKR en mijn leverancier leveren toch wel, als ik maar binnen 30 dagen betaal en niet voor 100.000 euro bestel in de eerste bestelling.

Dus ik heb er ook weinig aan.

 

Nergens in de brief staat overens wat zemet de gegevens gaan doen, ze zouden het ook kunnen verkopen aan een reclamebedrijf .

 

Wat zeggen jullie?

 

edit: heb toch weer niet goed gezocht:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=1622;start=msg11655#msg11655

 

 

Link naar reactie
  • 0

Graydon is voornamelijk geintereseerd in al die gegevens voor als ze zelf eens een incasso zaak tegen je krijgen.

 

Aangezien ze zelf ook incasso's doen is het dus gewoon een kwestie van vooraf vast wat financiele informatie inwinnen over bedrijven zodat hun incasso bureau zoveel mogelijk weet en ze zo hopen meer incasso zaken binnen te halen.

Hun al je gegevens verstrekken is dus nooit slim (beter is natuurlijk zorgen dat je geen incasso zaken tegen je krijgt maar kan om wat voor reden dan ook natuurlijk altijd gebeuren).

 

Heb die brief van hun in elkgeval al diverse keren ontvangen en altijd direct bij oud papier gedaan.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik kan me nog wel herinneren dat ik - overigens een behoorlijke tijd geleden - werd gebeld door een leverancier die mij aangaf dat zij de kredietverzekering via Graydon lieten lopen en dat er pas een limiet gegeven werd nadat Graydon al die informatie had ontvangen. In die tijd heb ik die Graydon formulieren om die reden ingevuld.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb dan gelukkig als voordeel dat er nog meer leveranciers zijn. Want als een relatie al zo verstoord begint zou ik zo naar een ander gaan.

 

Dat is 1 kant van het verhaal. Een leverancier wil bij een nieuwe klant ook enige zekerheid hebben dat er betaald gaat worden, dus zo raar is het niet om een kredietwaardigheidsinschatting te maken. Sterker nog, ik vind dat wel goed ondernemerschap.

 

Uiteraard is dit afhankelijk van de branche en de ordergrootte.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb dan gelukkig als voordeel dat er nog meer leveranciers zijn. Want als een relatie al zo verstoord begint zou ik zo naar een ander gaan.

Verstoord? Een leverancier die mij op rekening leverde zag ik over het algemeen als een gewaardeerde leverancier, waar ik zuinig op was.

Link naar reactie
  • 0

@ Fred:

Ik ben het deels met je eens dat het goed is dat een leverancier niet zomaar bestellingen opstuurt zonder background check. Maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om een vertrouwensband op te bouwen.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld een vooruitbetaling, een borg bedrag of gewoon beginnen met kleine bestellingen. Dit spreekt mij veel meer aan dan geld weggooien aan een incassobureau. Vooral omdat het systeem totaal niet waterdicht is.

Maar ik kan me voorstellen dat leveranciers de methode gebruiken.

 

@ Steven:

Kan ik me ergens ook wel wat bij voorstellen, alleen is het in onze branche 'normaal' dat er op rekening geleverd en verhuurd wordt, alleen niet bij particulieren.

Vandaar dat wanneer een leverancier het bij ons zou doen hij er ook echt uitspringt met zijn methode.

Maar dat zal per branche verschillen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.