• 0

eenmanszaak -> BV

zover ben ik nog lang niet, maar ik wil even een plan hier neerzetten om te kijken of er ook op- en aanmerkingen zijn.

 

Ik ben van plan een eenmanszaak op te zetten. Dat wordt een bedrijf aan huis die in feite het voorbereidende werk doet voor een later op te richten BV.

De eenmanszaak ontwerpt, onderzoekt en adviseert (uiteindelijk een klein stapeltje papier, maar waar behoorlijk wat werk in gaat zitten).

De eenmanszaak heeft bijna geen kosten (wel wat, maar niet belachelijk veel).

 

Als de BV is opgericht verkoopt de eenmanszaak de spullen (in de vorm van advies of licenties) aan de BV (en kan dan ook daar op de begroting, ondernemersplan etc.)

 

Waarom zo:

 

Omdat ik dat voorbereidend werk toch moet/wil doen en zo er in ieder geval mijn manuren en de redelijk lage investeringen betaald kan zien krijgen (wellicht wat BTW voordeel, enzovoort).

Mocht de BV op zijn gat gaan dan kan de eenmanszaak eventueel de spullen nog aan een concurrent verkopen. Door middel van een BV zorg ik er eventueel voor dat ik persoonlijk financieel niet helemaal uitgekleed wordt. En ik hoop dan op een dergelijke manier een eventuele al te grote financiele consequentie voor mijn gezin te voorkomen.

 

Is een dergelijke situatie O.K. of maak ik hier ernstige denkfouten.

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoewel ik mezelf zeker geen expert vind, heb ik me uitgebreid het volgende laten vertellen bij de keuze eenmanszaak of BV.

Als je bedrijf zich vooral bezig houdt met consultancy (adviezen e.d.) is het verstandig om als eenmanszaak te beginnen. Je hebt immers weinig apparatuur en machines nodig en hoeft dus niet gigantisch te investeren voor je aan de slag kunt. (moet je dure machines aanschaffen, dan kan het wel zinvol zijn om een BV op te richten, zodat je niet persoonlijk voor die zware investeringen moet opdraaien)

Je bent als eenmanszaak geen rechtpersoon, maar blijft een natuurlijk persoon die hoofdelijk aansprakelijk is (ook met je prive vermogen). Veel mensen denken dat als ze een BV oprichten dat ze dan onder die prive aansprakelijkheid uitkomen, maar dat is slechts gedeeltelijk waar. Als nl. blijkt dat jij als bestuurder van je BV onverantwoord beleid gevoerd hebt, ben je alsnog aansprakelijk.

Het loont pas de moeite om je eenmanszaak in een BV om te zetten, als je een behoorlijke omzet gaat draaien. (2 jaar geleden had men het over minimaal 300.000 fl). Als eenmanszaak betaal je immers alleen inkomstenbelasting en geen vennootschapsbelasting. Als BV ga je vennootschapsbelasting betalen en dat loont fiscaal pas de moeite als je omzet ook groot genoeg is.

Verder heb ik begrepen dat een eenmanszaak (zeker als starter) bij de Belastingsdienst kan genieten van meer fiscale voordelen dan een BV. Misschien is het de moeite om dat even op de site van de Belastingsdienst uit te zoeken (ze hebben een aparte pagina voor starters)

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Een bezoekje aan de belastingdienst levert je een prachtig boekwerk op waar heel veel info in staat.

 

Helaas is het mij ook nog niet geheel duidelijk hoe het een en ander werkt. (ondanks het mooie boekwerk).

 

Ik blijf bij een eenmanszaak, en ik ga er van uit dat alles wat ik nu doe (besteedde uren), aanschaf of straks aan moet schaffen zichzelf terugbetaald door de diensten die ik verleen.

Maar het is mij niet duidelijk of ik dan van de omzet ook nog wat overhoud. Ik krijg bv geen starterskorting omdat ik niet aan de uren ga voldoen.

 

Duidelijk is wel dat ik een afspraak ga maken met de starters helpdesk.

En misschien zit hier in het forum ook wel een belastingdeskundige?

 

Succes,

Tirza

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb direct Andy v.d. Mark benaderd. Hij is fiscalist bij Your Advice BV.

 

Heb even geduld met zijn antwoord, want ik heb hem zojuist per e-mail gevraagd of hij ons wil adviseren en ondersteunen in het Forum.

 

Misschien dat in de tussentijd anderen nog weetjes hebben in deze discussie.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik mezelf zeker geen expert vind, heb ik me uitgebreid het volgende laten vertellen bij de keuze eenmanszaak of BV.

Als je bedrijf zich vooral bezig houdt met consultancy (adviezen e.d.) is het verstandig om als eenmanszaak te beginnen. Je hebt immers weinig apparatuur en machines nodig en hoeft dus niet gigantisch te investeren voor je aan de slag kunt. (moet je dure machines aanschaffen, dan kan het wel zinvol zijn om een BV op te richten, zodat je niet persoonlijk voor die zware investeringen moet opdraaien)

Dat lijkt mij ook. De BV moet uiteindelijk namelijk het product gaan produceren en verkopen en daar zijn grotere investeringen bij betrokken.

 

Veel mensen denken dat als ze een BV oprichten dat ze dan onder die prive aansprakelijkheid uitkomen, maar dat is slechts gedeeltelijk waar. Als nl. blijkt dat jij als bestuurder van je BV onverantwoord beleid gevoerd hebt, ben je alsnog aansprakelijk.

 

En hier heb ik nog wel eigenlijk een paar onzekerheden. Voor een BV moet je dus zowiezo startkapitaal hebben, dat ik zelf wou opbrengen en via andere zaken als persoonlijke leningen en "tante agaath"-leningen en -investeringen en ook de bank (vooropgesteld dat het plan goed is) of een andere instelling moet een flinke lening aan de BV verstrekken.

 

Nu wou ik in het begin van de BV meteen een deel van het startkapitaal besteden aan de koop van technologie en advies van de eenmanszaak. Van dat geld zou ik dan mezelf, de verstrekker (bank) van het persoonlijk krediet en de "tante's" (voor zover het leningen betreft) gedeeltelijk of geheel kunnen betalen als het mis gaat met de BV. Maar ik vraag me af of de investeerders (bank) en andere gedupeerden (mocht het mis gaan) dit slikken.

Aan de andere kant is het hartstikke fair, want er is wel degelijk wat gekocht waar het bedrijf (BV) voor een gedeelte op stoelt, en wat wel degelijk van grote waarde is.

 

Het gaat natuurlijk niet mis, maar tegen die 1% kans wil ik me natuurlijk wel zo goed mogelijk indekken, hoewel ik uiteraard bereid ben om een redelijk risico te lopen.

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Een bezoekje aan de belastingdienst levert je een prachtig boekwerk op waar heel veel info in staat.

 

Helaas is het mij ook nog niet geheel duidelijk hoe het een en ander werkt. (ondanks het mooie boekwerk).

Ik heb ook al wat orienterend rondgekeken, maar ook ik moet zeggen dat het me nog niet helemaal duidelijk is (vooral scheiding prive/bedrijf, werk/onderneming sociale verzekeringen, bijna alles dus), dus dat boekwerkje moet ik ook maar eens gaan halen!

 

Bedankt voor de tip!

 

En kermie ook bedankt voor in ieder geval de moeite!! :biertje:

 

Ik heb wel even geduld. (eventjes dan... ;) )

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Mwa, bij nader inzien wordt dit niets, volgens mij (dat met die eenmanszaak naar B.V.) en het is een hoop gedonder.

 

Als het plan volledig is uitgewerkt en het is een goed idee dan ga ik of voor de eenmanszaak (aangezien het blijkt dat er een hele hoop te huur is, dus hoef ik niet alles meteen te kopen) of voor de BV, als het geheel toch vrij duur uitvalt.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Indien in het begin nog geen aanzienlijke omzetten worden gemaakt, is het vanuit fiscale optiek verstandiger om in de vorm van een eenmanszaak (prive onderneming) te starten. Zoals molecuultje terecht opmerkte is het pas interessant om een BV op te richten indien op korte termijn aanzienlijke winsten te verwachten zijn. De reden hiervoor is de volgende.

 

De winst van een eenmanszaak wordt belast tegen het inkomstenbelastingtarief van maximaal 52%, echter een aantal belangrijke faciliteiten kunnen (veelal) worden genoten, die de belastingheffing aanzienlijk kunnen drukken. Hierbij kan met name worden gedacht aan de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek.

 

In de BV wordt 34.5% vennootschapsbelasting betaald, (over de eerste 50.000 winst overigens 29.5%) en is over de resterende winst te zijner tijd 25% inkomstenbelasting verschuldigd door de prive aandeelhouder. Per saldo een heffing die vergelijkbaar is met het maximale 52% inkomstenbelastingtarief van de prive ondernemer. Echter zonder de fiscale facilititen die de prive ondernemer wel kan genieten.

 

Overigens kan ik wel een klein rekenvoorbeeldje tonen hoe dat fiscaal uitwerkt, dat begrijpt wat gemakkelijk. Wellicht kan worden aangegeven met welke jaarlijkse winst ik kan rekenen?

 

Nog een fiscale aandachtspunt. Stel de onderneming komt onverhoopt niet van de grond. Indien de start via een eenmanszaak plaatsvindt is het in veel gevallen mogelijk om de aanloopverliezen ten laste van overig progressief inkomen te brengen (bijvoorbeeld inkomsten uit een dienstbetrekking et cetera). Dit hoeft niet in hetzelfde jaar; verliezen kunnen ook met inkomsten uit latere jaren worden verrekend.

 

Stel je start direct vanuit een BV, dan zitten de verliezen in de BV, en daar kun je niet zoveel mee. Tenzij je later weer nieuwe activiteiten vanuit de BV start.

 

Overigens heeft een BV uiteraard veel voordelen daar waar het gaat om risicobeperkingen. Hiervoor is daar reeds op ingegaan zie ik.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.