• 0

Pand gekocht, extra onaangekondigde kosten

Dames en heren van HL,

 

Ik heb een vreemde situatie. Ik heb een bedrijfspand gekocht voor ons zelf, even fictief, zegge € 300.000 euro exclusief BTW.

Ik neem bij de Rabobank een financiering voor dit bedrag en koop dit pand. Bij de notaris teken ik een koopovereenkomst en betaal € 100.000 euro. Vervolgens, tijdens de bouw, gedurdende 1 jaar, betaal ik per factuur € 175.000 euro af.

 

Vorige week maandag ontvang ik een brief van de ontwikkelaar met daarin: Bedankt, de laatste termijn van € 25.000 euro zit bijgesloten in deze envelop, we gaan het pand opleveren op 15-09-2009 om 11.00, zorg er voor dat de laatste € 25.000 betaald is dan gaan wij over tot sleutel overdracht. Dus ik direct de laatste € 25.000 betaald en de volledige € 300.000 is voldaan.

 

Nou mooi, afspraak staat, alles klaar, helemaal rond.

 

Vervolgens, ontvang ik vandaag een brief met de tekst:

 

De oplevering is de 15e maar we zijn nog wat bijkomende kosten vergeten te factureren. Bij deze een extra factuur voor een brandinstallatie, dit moet van de brandweer en hebben wij dus uitgevoerd, kosten € 10.000 euro. Betaal je niet, jammer joh, krijg je geen sleutel.

 

Ik heb vandaag 4x het koop contract gelezen, staat niets in over meerwerk of brandweer of onvoorziene kosten. Er staat ik koop Pand A voor bedrag B en meer niet. Ik ben langsgeweest om te kijken, van buiten zie ik alleen 2 rookmelders hangen aan het plafond. Leuk als zij 2 rookmelders ophangen maar als zij dan € 9950,00 arbeidsloon in rekening brengen schiet het niet op.

 

Ik heb hier nooit akkoord voor gegeven dus vraag ik mij af, makelaars en juristen op HL, moet ik dit betalen? Ik wil morgen de notaris bellen om te vragen of hij wat in de pot heeft achtergehouden en dit op hold te zetten.

 

Ik heb een specificatie gevraagd bij de project ontwikkelaar en aangegeven dat ik het er niet mee eens ben. Hij wil niet in discussie en het pand moest eerst voorzien zijn van een brandinstallatie anders kon er geen oplevering plaatsvinden wen krijg ik geen sleutel. Ik vind dat hij wel had mogen bellen en mij niet zomaar onaangekondigd even 10.000 in rekening mag brengen.

 

Wie heeft er een idee?

 

Bij voorbaat dank,

 

Desmond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Deze vraag kan alleen aan de hand van de overeenkomst, verdere stukken (zoals bestek / calculatie), verslagen bouwvergaderingen en de rest beoordeeld worden.

 

In ieder geval verstandig het geld bij de notaris te blokkeren, leg wel naar de aannemer vast dat je dat doet omdat er ten onrechte aanvullende kosten in rekening worden gebracht.

 

Het lijkt mij dat je het beste hiermee, met voornoemde stukken, naar een advocaat kunt stappen die daar ervaring mee heeft, om goed te beoordelen of er enige grond is voor de aanvullende facturatie.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik volkomen, maar verslagen bouwvergaderingen en extra stukken heb ik nooit gekregen.

 

Ik hoop dat de notaris nog wat in de pot heeft zitten wat ik kan blokkeren uiteraard zal ik een advocaat in de arm nemen om naar deze zaak te kijken.

 

Ik zie het zo, ik verkoop jou mijn auto voor 20.000 euro, jij boekt dit over per bank en je komt hem ophalen. Terwijl je voor mijn deur staat zeg ik, shit er zit nog een carkit in die ben ik vergeten, geef mij nog even 500 extra dan pas krijg je de sleutel...

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet de algemene voorwaarden van de aannemer. Daar staat naar alle waarschijnlijk wel iets over meerwerk. (helaas)

Voor het overige sluit ik me aan bij Steven.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.