Helaas alleen voor particulieren, maar wel voor de ondernemers hier belangrjik om te weten.
Kamer maakt einde aan abonnementenergernis
Uitgegeven: 3 september 2009 13:54
Laatst gewijzigd: 3 september 2009 13:54
DEN HAAG - De Tweede Kamer maakt een einde aan een van de grote ergernissen van consumenten: het ongemerkt en ongewild jarenlang vastzitten aan abonnementen en lidmaatschappen.
''Bedrijven vangen consumenten als een bij in een lege fles met honing. Hij weet de ingang te vinden, maar komt er nooit meer uit'', verwoordde initiatiefnemer Martijn van Dam van de PvdA het gevoel van veel mensen die moeilijk van een abonnement of lidmaatschap af komen.
Hij diende bijna vijf jaar geleden een eerste versie in van zijn initiatiefwetsvoorstel dat een einde moest maken aan het fenomeen van de stilzwijgende verlenging.
Onbepaald
Een aantal wijzigingen later is de Kamer het er nu over eens. Het is de bedoeling dat de wet al op 1 januari volgend jaar in werking treedt.
De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand.
Aangepakt
Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, internet- en telefoniebedrijven en autopechtdiensten.
Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet, telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.
Uitzondering
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt.
Van Dam verwees hierbij naar logistieke redenen (bestellen papier, advertentiewerving) en naar het feit dat de Nederlandse krantensector het economisch moeilijk heeft, maar vooral ook naar het belang van kranten voor de Nederlandse democratie en samenleving.
Kranten zijn volgens de PvdA'er een bondgenoot van het parlement bij het controleren van het kabinet.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Zomaar iemand
Zomaar iemand
Helaas alleen voor particulieren, maar wel voor de ondernemers hier belangrjik om te weten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22529-nieuwe-regels-omtrent-abonnementen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag