Helaas alleen voor particulieren, maar wel voor de ondernemers hier belangrjik om te weten.

Kamer maakt einde aan abonnementenergernis

Uitgegeven: 3 september 2009 13:54

Laatst gewijzigd: 3 september 2009 13:54

DEN HAAG - De Tweede Kamer maakt een einde aan een van de grote ergernissen van consumenten: het ongemerkt en ongewild jarenlang vastzitten aan abonnementen en lidmaatschappen.

© ANPEen initiatiefwetsvoorstel van de PvdA dat daar een einde aan maakt, kreeg donderdag steun van een overgrote meerderheid van de Kamer.

Honing

''Bedrijven vangen consumenten als een bij in een lege fles met honing. Hij weet de ingang te vinden, maar komt er nooit meer uit'', verwoordde initiatiefnemer Martijn van Dam van de PvdA het gevoel van veel mensen die moeilijk van een abonnement of lidmaatschap af komen.

Hij diende bijna vijf jaar geleden een eerste versie in van zijn initiatiefwetsvoorstel dat een einde moest maken aan het fenomeen van de stilzwijgende verlenging.

Onbepaald

Een aantal wijzigingen later is de Kamer het er nu over eens. Het is de bedoeling dat de wet al op 1 januari volgend jaar in werking treedt.

De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand.

Aangepakt

Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, internet- en telefoniebedrijven en autopechtdiensten.

Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet, telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.

Uitzondering

Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt.

Van Dam verwees hierbij naar logistieke redenen (bestellen papier, advertentiewerving) en naar het feit dat de Nederlandse krantensector het economisch moeilijk heeft, maar vooral ook naar het belang van kranten voor de Nederlandse democratie en samenleving.

Kranten zijn volgens de PvdA'er een bondgenoot van het parlement bij het controleren van het kabinet.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22529-nieuwe-regels-omtrent-abonnementen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Op zich een prima zaak, eigenlijk zou het voor nog veel meer dingen moeten gelden, bijvoorbeeld ook verzekeringen en dergelijke maandelijks opzegbaar houden na het eerste jaar.

Overigens vind ik de redenering voor de uitzondering voor kranten wel wat krom - telefoonmaatschappijen of energieleveranciers moeten net zo goed vooraf bandbreedte en vermogen inkopen en hebben ook last van fluctuerende aantallen klanten.

• 0

Ik vind het prima! En wel om 2 redenen. Die voor beide partijen goed is.

Voordelen voor consument:

Makkelijker beslissen wel of niet tekenen

Goedkoper kunnen inkopen

Voordelen leverancier

Klanten beslissen veel snel omdat er geen druk achter zit er aan vast te zitten.

Minder concurrentie, alleen de sterkste overleven dit.

• 0

Goede zaak :)

Was voor mij altijd al een grote ergenis.

In Engeland krijg je bij een abonnement op een tijdschrift tegen het einde van de periode een brief met de vraag of je wilt verlengen. Zo niet stopt het abonnement precies na een jaar.

Zou nog beter zijn als het zo wordt hier in Nederland.

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

• 0

Ik betwijfel het toch of het zo n goede zaak is.

Het is opvallend dat jullie dit allemaal benaderen vanuit klantenperspectief. (wellicht omdat je zelf al aan dergelijke stilzwijgende verlengingen vast zit?) Je zou zeggen dat dit ook zou moeten als ondernemer, immers je wilt tevreden klanten, maar toch, vanuit ondernemersperspectief kan dit nog best eens behoorlijk nadelig zijn.

Ik denk bijvoorbeeld aan inkoop en van personele bezetting? Op basis van het percentage stilzwijgende verlengers, kun je een inschatting maken van benodigdheden en hiermee scherp inkopen.

Daarnaast heb je natuurlijk te maken met behoorlijk extra werkzaamheden omdat je nu elke dag, ruimschoots voor het verstrijken van abonnementen je klanten moet gaan bellen om ze een nieuwe aanbieding te doen. Je maakt ze hiermee ook wakker. ( heb ik dat abonnementje nog wel nodig eigenlijk?) goede zaak voor de klant, risico voor de ondernemer.

Met contracten met bepaalde tijden en stilzwijgende verlengingen heb je als ondernemer veel meer zekerheden. Daarnaast weet de klant normaal gesproken wel tot wanneer het contract loopt en wanneer er moet worden opgezegd om de stilzwijgende verlening te voorkomen.

Ik zie het dus niet echt een bijzonder goede ontwikkeling.

www.bofatelefoondienst.nl

• 0
Het is opvallend dat jullie dit allemaal benaderen vanuit klantenperspectief.

Ik heb zelf een garage bedrijf en wij sturen de klanten ook gewoon een brief voor de apk of een beurtje.

Wordt toch altijd nog gewaardeerd door veel klanten en bindt ze ook goed aan ons bedrijf.

Denk dat het verschil nu de service naar de klant gaat worden.

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

• 0

...

Je maakt ze hiermee ook wakker. ( heb ik dat abonnementje nog wel nodig eigenlijk?) goede zaak voor de klant, risico voor de ondernemer.

...

Ik denk juist dat je als slimme ondernemer beter je klanten bedient door ze zelf wakker te maken. Dat waarderen ze beter dan stilzwijgende verlengwurgcontracten. Plus, het is ook weer een contactmoment met je klant en misschien kun je hem nog meer verkopen (cross selling). Onderschat ook niet dat als een klant nu eindelijk moeizaam afkomt van zo'n ongewenst abonnement, hij nooit meer terugkomt en zijn ongenoegen ook nog spuit op feestjes / op het werk / op internet.

Uiteraard is 'gratis geld zonder inspanning' makkelijker maar of het beter is?

Ik kan me wel voorstellen dat sommige producten / diensten iets duurder kunnen worden (er is meer te doen aan leverancierskant en er is meer risico) maar dat hoeft op zich niet slecht te zijn. Houdt de ondernemers ook scherp ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0
Op zich een prima zaak, eigenlijk zou het voor nog veel meer dingen moeten gelden, bijvoorbeeld ook verzekeringen en dergelijke maandelijks opzegbaar houden na het eerste jaar.

Surprise! Je wordt op je wenken bedient: vanaf 1 januari 2010 mogen (ook) verzekeringen niet meer stilzwijgend verlengd worden; de verzekeraar (*) moet tijdig van te voren aangeven dat het contract afloopt en dat de klant verlenging kan weigeren met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

Ook zullen de meeste contracten niet meer standaard 3, 5 of zelfs 10 jaar lopen, maar omgezet worden naar 12-maandscontracten. (alhoewel er tegenwoordig ook al heel wat legitieme mogelijkheden zijn om tussentijds onder langlopende contracten uit te komen, of de contractermijn bij verlenging terug te brengen) . Vrijwillig en bewust kiezen voor een langere contracttermijn - tegen bijvoorbeeld een bepaalde korting - kan en mag uiteraard wel.

(*)= uiteraard doen pro-actieve adviseurs dat tijdig zelf, en doen slimme adviseurs dit al jaren, idem voor het hanteren van 12-maandscontracten voor alle bedrijfsmatige verzekeringen, zelfs voor AOV ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 1

Ik denk altijd, als het goed is voor de klant is het goed voor de ondernemer. Uiteindelijk moet je als ondernemer toegevoegde waarde leveren. Als je dat doet blijven die klanten echt wel bij je hangen. Als je rommel levert lopen klanten weg. Zo was het altijd al en dat is de realiteit waar je als ondernemer je weg in moet vinden.

Plannings technisch verandert er uiteindelijk ook niet veel. Via ervaringscijfers weet je op een gegeven moment wat er gemiddeld aan abonnementen bijkomt en weggaat. Hier kun je op plannen.

Wat een ondernemer natuurlijk wel moet doen is hands-on blijven op de hoeveelheid opzeggingen en aanmeldingen. Waar je voorheen vooral moest bekommeren om de aanmeldingen moet je nu ook actief gaan werken aan retentie.

Er zijn genoeg ideeen om hier mee aan de slag te gaan:

1) kortingen voor abonnees die langer lid blijven. 5 jaar lid 10% korting, etc.

2) product aanbiedingen en acties die gekoppeld zijn aan abonnees die langer lid zijn.

3) Langdurig klanten krijgen de specials gratis.

4) klanten in de retentie mail aanbiedingen doen binnen je eigen netwerk en zo je klanten laten rouleren door eigen tijdschriften.

5) Makkelijk opzeggen betekent ook dat klanten makkelijker naar jou overstappen.

6) Meer gaan werken met losse verkoop via de post zoals sellvia nu al doet.

7) 3maands abonnementen waarbij je korting geeft als iemand besluit om voor 1 jaar vooruit te betalen.

enzovoort, enzovoort.

• 0

Heb altijd een gratis blad toegezonden gekregen. Toen er voor betaald moest worden hebben we dit niet geaccepteerd. Echter de daarvoor bestemde creditnota is door hen INTERN verwerkt. Bij betaling van onze openstaande posten vond men dat dit abonnement weer moest ingaan. En nu willen ze dat we er een jaar aan vast zitten. Betaling was 24-12-10 en heb dus nu nieuwe factuur voor het gehele jaar tot januari 2013. Kan dit zo maar??

• 0

Leg dat nu eens duidelijk uit. Wanneer is betaald over welke periode? Hoe is betaald? Hoe kan betaald zijn als het gratis was? Waarom is er sprake van een creditnota? Hoe kan die intern verwerkt zijn?

Dit is een warrig verhaal.

Heb altijd een gratis blad toegezonden gekregen. Toen er voor betaald moest worden hebben we dit niet geaccepteerd. Echter de daarvoor bestemde creditnota is door hen INTERN verwerkt. Bij betaling van onze openstaande posten vond men dat dit abonnement weer moest ingaan. En nu willen ze dat we er een jaar aan vast zitten. Betaling was 24-12-10 en heb dus nu nieuwe factuur voor het gehele jaar tot januari 2013. Kan dit zo maar??

Heeft het iets met ondernemen of ondernemers te maken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Was een brachegebonden blad. 30-6-10 fact met mededelingsbrief. Op 31-8 gemeld dat we het blad niet meer wilden en de uitgever heeft toen een INTERNE creditnota gemaakt (door ons dus nooit ontvangen anders was het nooit betaald). In dec 10 hebben we onze openstaande posten betaald waaronder deze dus ook. In januari 12 ontvangen we een betalingsherinnering met tegelijk een factuur van 11 2011 dat de toezending van facturen niet goed was gegaan. Hierop heb ik gereageerd per mail dat wij geen abonnement hebben en vandaag te horen gekregen dat; omdat u de factuur van 30-6-10 betaald heeft (nb in december) zien wij dat als een heracceptatie van uw abonnement en hangen we er dus weer in tot januari 2013. Wat hier aan te doen?

• 0

Blijft een vaag/zwak verhaal:

- Op 30-06-2010 krijg je een factuur over het jaar 2010.

- Je laat op 31-08-2010 de leverancier weten dat je het blad niet meer wil hebben (en dus ook de factuur van 30-06-2010 niet gaat betalen).

- Vervolgens betaal je deze factuur tóch in december 2010. Da’s knap stom zeg, met alle respect dan natuurlijk, want dan wil je kennelijk het abonnement toch wel hebben (neemt men dan aan).

- Nu heb je in januari 2012 een herinnering over 2011 gekregen, want over 2011 had je het abonnement niet betaald (want je had de factuur nooit ontvangen – maar wel je bladen, neem ik aan?).

- En je moet nog over 2012 betalen, omdat het abonnement nog niet (tijdig) opgezegd is.

Tja, wat moet je daar nou mee…

Ik zou zeggen: betalen en goed, schriftelijk, opzeggen. Zo veel geld kan het toch niet zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar