• 0

Verpanding prive woning en hypotheek

Sta op het punt een start-up te financieren.

Ik wil alleen van de ondernemer meer 'risico inbreng' dan hij nu aanbiedt.

Stel hij zou zijn eigen woning (waarop zeker een bank het eerste recht van hypotheek heeft) aan mij verpanden; is dat uberhaupt zinvol? Stel; start-up valt om, ondernemer gaat gewoon weer in loondienst en betaalt zijn hypoheekrente vrolijk door. Bank tevreden.

Kan ik dan uberhaupt wat met die verpanding als ik de bank niet achter me heb?

Mss handiger een auto te verpanden? Het gaat om een paar 10'tallen k's.

 

gr M.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste M.

 

Verpanding van een registergoed is niet mogelijk. Je hebt dan geen enkel recht. Je zult dus de ondernemer moeten vragen een hypotheek te vestigen op de woning ten behoeve van jou. In dat geval moet er een schuldverhouding zijn. Jij leent geld aan de ondernemer.

 

Als de vordering op de ondernemer opeisbaar wordt (door wanbetaling bijvoorbeeld) kun jij je hypotheekrecht inroepen en de woning laten veilen via een notaris. De bank heeft dan de mogelijkheid de veiling (executie) over te nemen. De betalingsvolgorde is natuurlijk eerst de bank, daarna jij. De bank heeft niets te willen, als jij je hypotheekrecht inroept omdat de vordering opeisbaar is moet zij overnemen of leidzaam/lijdzaam ;D toekijken hoe jij de woning laat veilen.

 

Verpanding van een auto kan prima. Is het geen lease-auto? Geen huurkoop? Etc?

 

Succes en bij vragen.... gewoon vragen!

 

Groet,

 

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dank alvast voor de reacties.

 

Rechtsvorm : BV

Is eigenlijk zo vanzelfsprekend dat ik zelden naar andere vormen kijk.

Ik investeer altijd vanuit mijn holding structuur (bv's).

Wat zou uberhaupt een reden zijn om een andere rechtsvorm in overweging te nemen?

 

M.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Johan,

 

Ik financier vanuit een van mijn BV's de start-up BV (vrijwel) volledig. Omdat de ondernemer alleen in staat is tijd / uren in te brengen wil ik graag meer zekerheden voor mijn financiering aangezien ik onevenredig (in verhouding tot belang) financier. Ik zie te vaak 'ondernemers' met een liquiditeitsbehoefte die voor het overgrote deel bestaat uit het eigen management fee. Heb dan wel mijn twijfels bij de intenties van deze 'ondernemers'.

 

M.

Link naar reactie
  • 1

Beste M.

 

Als je bang bent dat de 'ondernemer' het aan de B.V. geleende geld gaat gebruiken voor verkeerde doeleinden is er natuurlijk een andere weg:

Jouw B.V. leent geld aan de ondernemer PRIVE. De ondernemer leent dit geld door aan de start-up B.V.

Bij faillissement van de B.V. heb je een vordering op de ondernemer, niet op de B.V.

Je kunt ook werken met een borgstelling. Laat de ondernemer in prive meetekenen voor de schuld van de B.V. aan jou.

 

Meerdere opties denkbaar.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Johan,

 

Dank wederom voor de suggesties! In prive mee tekenen voor de gehele schuld aan de BV wellicht de beste oplossing. In combinatie met vestiging van een hypotheek / verpanding van roerende goederen (eigen auto) van een deel van de schuld.

 

Risico ligt er niet in dat het geld verkeerd besteed wordt, maar meer dat het concept toch niet zo succesvol is als gedacht en de ondernemer vrolijk met een volgende 'start-up' aan de gang gaat en ik mijn investering kan afschrijven.

 

gr Marc

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer het even helder te krijgen.

 

Jij financiert een BV met 30.000 euro. Er komt iemand in die BV werken die zijn tijd investeert maar ook aandelen krijgt. Die persoon krijgt gewoon een loon uitbetaald (DGA?). (Jij noemt hem een ondernemer, ik zie hem meer als een manager.)

 

Wat gaat er eigenlijk met die 30.000 aangekocht worden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nee... dat zou wel erg mooi worden. Dan loopt hij geen risico en krijgt nog aandelen ook :)

 

Ik financier de BV waarvoor hij in prive mee tekent en/of een hypotheekrecht op zijn woning geeft bijv. Daarmee loopt hij dus volledig risico loopt over de hele financiering. Hij keert een minimum benodigd loon uit (hij zal toch ergens van moeten leven).

 

Gaat het mis heb ik een vordering op hem in prive. Niet echt lekkere positie, en dan maar hopen dat het geen kale kip is.

Gaat het goed wordt de financiering terug betaald en heb ik een pakketje aandelen.

 

gr M.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja.... naast een paar procent punten meer rente op de lening dan ik van de staat krijg is het rendement natuurlijk onzeker. Zie altijd excel sheets van start-ups met scenarios tot 3 jaar voorruit. Loopt vrijwel altijd anders... erop blijven zitten en op bijsturen of de stop eruit trekken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.