• 0

Aandelenbeheer in een BV, wat kan en wat kan niet

Beste Higher Level-lezers,

Na al jaren hier met veel interesse te lezen en al vaak nuttige informatie te hebben gevonden, zoek ik nu toch jullie hulp. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het werkt als ik aandelen in een bedrijf zou krijgen en of ik deze in een BV kan plaatsen. Ik zal jullie de situatie even schetsen.

Momenteel zijn mijn vader en ik bezig om mij als zoon toe te laten in ons familie-bedrijf. Ik zou in de loop van de tijd aandelen krijgen in dit bedrijf, maar wil deze aandelen graag wegzetten in een holding/bv. Enerzijds om wat risico's privé af te dichten en anderzijds om het geld wat ik verdien, zakelijk door te kunnen investeren (anders is het geld direct netto). Het eerste jaar zou ik in loondienst komen, maar zou ik ook liever dat geld zakelijk in een bv gestort willen zien (zodat ik weer meer over hou bruto gezien). Ik kan het geld later altijd omzetten naar netto-inkomen.

Mijn vragen:

1) Kan ik aandelen van mijn vader geschonken krijgen in een BV die ik beheer? Of moet hier een x-bedrag tegenover staan?

2) Kan ik vanuit een andere BV voor het bedrijf van mijn vader werken en hem facturen sturen? Of dien ik meerdere klanten aan mijn BV te hangen?

3) Mag een bv aandelen bezitten van één bedrijf en voor de rest niks doen of moeten er aandelen van meerdere bedrijven zijn?

4) Kan mijn holding/bv uiteindelijk het geld zakelijk door investeren in bijvoorbeeld zakelijk vastgoed? Is het ook mogelijk om uit de holding het geld door te "geven" naar een andere werkmaatschappij om zo vanuit die werkmaatschappij door te investeren, zodat mijn holding geen risico loopt?

Rest mij nog te vragen: wie tips heeft of meer vragen heeft over mijn situatie, laat het aub horen! Ik ben een redelijke leek op dit gebied, maar het gaat om dusdanige bedragen dat ik graag mijzelf goed informeer. Eerst door jullie ening te vragen en wellicht in een later stadium een adviserend bedrijf.

Dank jullie wel!

Mvg,

Sjoerd

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

1) Kan ik aandelen van mijn vader geschonken krijgen in een BV die ik beheer? Of moet hier een x-bedrag tegenover staan?

Ja dat kan, maar zou ik afraden. Dan zou schenkingsrecht verschuldigd zijn door de B.V.. Beter is schenken aan jou (bedrijfsopvolgingsfaciliteiten meepakken - fiscaal adviseur zoeken!) en dan onderbrengen in een B.V. (inbreng)

2) Kan ik vanuit een andere BV voor het bedrijf van mijn vader werken en hem facturen sturen? Of dien ik meerdere klanten aan mijn BV te hangen?

Ja, prima mogelijk.

3) Mag een bv aandelen bezitten van één bedrijf en voor de rest niks doen of moeten er aandelen van meerdere bedrijven zijn?

Ja, kan prima.

4) Kan mijn holding/bv uiteindelijk het geld zakelijk door investeren in bijvoorbeeld zakelijk vastgoed? Is het ook mogelijk om uit de holding het geld door te "geven" naar een andere werkmaatschappij om zo vanuit die werkmaatschappij door te investeren, zodat mijn holding geen risico loopt?

Ja, kan prima.

Veel dingen zijn hier wel eens aan bod gekomen. Zoek eens op:

earn-in / gebruikelijk loon / buy-in etc ;)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Dankjewel voor je antwoorden. Ik zal zeker even verder zoeken op het forum.

Dus als ik het goed begrijp, is mijn situatie prima mogelijk.

Ik las op het forum dat wanneer je een holding hebt en je bent in dienst bij de werkmaatschappij, dat je dan een management-fee krijgt. Is deze fee dan inkomen, of kan deze ook naar je holding worden overgemaakt, zodat je het vanuit daar als inkomen aan jezelf toe kan rekenen? En daarmee dus fiscaal voordeel kan behalen, door niet meteen over het hele bedrag 52% inkomstenbelasting te moeten betalen en gespreid kan uitkeren?

• 0

Hoi Sjoerd,

Voor de overdracht zal wel een zakelijke prijs bedongen moeten worden. Deze kun je evt. schuldig blijven waardoor er een vordering van jouw vaders holding op jouw holding ontstaat. Deze is rentedragend naar een zakelijk tarief.

Qua beloning is het logischer om bij jouw holding in dienst te gaan en daar salaris te genieten. De holding BV wordt gevoed door de managementfee vanuit de werk BV.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Dankjewel voor je reactie.

Kort nog een aanvullende vraag. Stel ik heb het eerste jaar nog geen aandelen, maar ik wil wel mijn loon via een lege bv (toekomstige holding) laten lopen, kan en mag dat? En dat ik dan in dienst ben van die holding etc...

Wellicht een vreemde constructie, maar ik probeer alle opties tegen het licht te houden!

• 0

je kunt op zich de BV al in oprichting laten bestaan (dus voordat de notaris definitief opricht).

Je kunt echter niet in loondienst zijn van een BV i.o., dus nee, dat lukt niet.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar