• 0

Opdrachtgever haakt plotseling af

Nou, 2009 is wel mijn jaar, zeg...

 

Ik zou graag horen wat jullie inschatting is op juridisch vlak omtrend onderstaand verhaal:

 

In januari werd ik uitgenoegd voor een gesprek over een nieuw op te richten website voor een nieuwe dienst op het internet. Ik had voor een broer van een van beide heren al eens een website gemaakt, deze was daar zeer over te spreken, en als gevolg daarvan werd al snel duidelijk dat men de website uiteindelijk door mij wilde laten ontwikkelen.

 

Voor het projectplan had men financiering nodig, en er was een begroting voor 2 jaar opgesteld waarin het bouwen van de website nog ontbrak.

 

Het was een erg prettig gesprek, en al brainstormend hebben we samen diverse zaken bedacht die in het uiteindelijke ontwerp terug zijn gekomen. Ik heb een offerte gemaakt, en deze, op verzoek, zodanig opgesteld dat deze in de financieringsaanvraag kon worden opgenomen als nadere uitleg van de functionaliteiten van de te bouwen website.

 

Ergens in maart dit jaar zijn de aanvragen de deur uit gegaan, en de verwachting was dat medio augustus duidelijk zou zijn wat de stand van zaken was.

 

Eind juli kreeg ik bericht dat er binnenkort een go/no go beslissing genomen zou worden, en dat men er van uit ging dat het 'go' zou worden. Ik werd gevraagd rekening te houden met het bouwen van de site in de periode september/oktober, en men gaf aan op korte termijn een meeting te willen plannen met mensen die zich bezig gingen houden met de layout.

 

Deze afspraak was afgelopen dinsdag. Aanwezig was de initiator, een illustrator en de toekomstige beheerder van de website. We hebben een prima gesprek gehad om onder andere vast te stellen of we met zijn allen alle aspecten afgedekt hadden. Het was typisch zo'n gesprek waar praktische zaken werden besproken, en rollen werden afgebakend.

 

De dag daarop, woensdag, kreeg ik een mailtje waarin ik nogmaals bedankt werd voor mijn komst naar Den Haag, dat er vrijdag a.s. een defintieve keuze gemaakt zou worden omtrend het bouwen van de website, en oh ja, dat er nog een andere partij in de race was voor het bouwen van de website.

 

Donderdag kreeg ik weer een email met de mededeling dat voor het bouwen van de website die andere partij hadden gekozen, met als uitleg:

"De belangrijkste reden is dat een opdracht aan een eenmansbedrijf o.i. net even iets meer risico met zich meebrengt dan een bedrijf van enige omvang en wij in geval van calamiteiten door financiers ter verantwoording geroepen kunnen worden. "

 

Dinsdag had men mij inderdaad gevraagd wat er zou gebeuren als ik bijvoorbeeld ziek werd, en mijn antwoord dat ik in mijn netwerk voldoende andere ontwikkelaars had die ik zou kunnen vragen in te springen werd ogenschijnlijk prima ontvangen.

 

Aangezien er nooit gerept is over een andere partij, en men mij gedurende het hele proces in de waan heeft gelaten dat ik de opdracht zeker zou krijgen als de financiering rond zou komen, heb ik uiteraard rekening gehouden met het starten van de bouw rond september/oktober. Ik word nu dus plotseling geconfronteerd met het feit dat ik mijn agenda in die periode voor niets leeg heb gehouden.

 

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het opnemen van mijn offerte in hun financieringsaanvraag gezien zou kunnen worden als een formele acceptatie van die offerte.

 

Iedereen snapt dat dit een bijzonder laaghartige manier is om met afspraken om te gaan, maar ik ben voornamelijk benieuwd naar mijn positie uit juridisch oogpunt - kunnen ze dit zomaar doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit topic begint inmiddels 3 richtingen te krijgen (waar ik trouwens mede debet aan ben :-[):

 

1. Adviezen mbt de specifieke vraagstelling of er juridisch nog wat voor elkaar te krijgen is.

2. Adviezen over de vraag of je het überhaupt moet willen om een juridische procedure te starten

3. Adviezen over hoe dit alles in de toekomst te voorkomen is, door zelf te veranderen of anderszins.

 

Het wordt een beetje lastig als leden die de eerste lijn aanhouden commentaar gaan geven op leden die de 2e of 3e lijn aanhouden en viceversa en onderling, en daarbij rode en groene kaarten gaan trekken voor de lijn die ze al dan niet aanstaat.

 

Laten we in dit topic even terug naar de oorspronkelijke vraag van Peter of er juridische handvatten zijn en hoe je die dan moet invullen, eventueel aangevuld met 'moet je dat überhaupt willen"

 

De toekomstvraag lijkt me een leuke voor een wat algemener topic: "wat zijn de mogelijk kwetsbare punten voor een EMZ en hoe dek je je daartegen in

 

Ik zal onze "huisjuristen" even pm-en om hier hun licht over te laten schijnen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Even een update - ik heb de opdrachtgever net maar even gebeld om te kijken of we in goed overleg tot een voor beiden redelijke uitkomst konden komen.

 

Hij weigerde verder in te gaan op de gevolgen van het feit dat ik er tot vorige week nog steeds van uit ging dat ik de opdracht zou krijgen (Oh, sorry, ik dacht dat ik je verteld had dat er andere partijen in beeld waren. Toen ik je reaktie las begreep ik dat dat niet gebeurd is.) en wilde alleen kwijt dat ze na overleg zo goed waren om te overwegen wat kosten voor het heen en weer rijden naar Den Haag te vergoeden.

 

Het wordt dus tijd voor de volgende stap...

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb het hele draadje nog even doorgelezen en voorzover ik kan zien is nog nergens de term Intellectueel Eigendom gevallen.

 

Toch is dit een opmerking die ook al een tijdje in mijn hoofd speelt. Jullie hebben samen zitten brainstormen over een (uniek?) concept waarbij de website eigenlijk alleen maar de laatste stap is in het ontwikkelproces.

In hoeverre is die brainstorm vastgelegd in zaken als "wij hebben gezamenlijk..."en "tijdens onze brainstorm"

 

Dan ligt iig vast dat je het concept gezamenlijk hebt opgezet en een deel ervan wellicht intellectueel jouw eigendom is.

 

Op basis daarvan is er wellicht een vergoeding voor gebruik van jou ideeen voor de hand liggender dan het verkrijgen van de opdracht.

 

Frans

 

 

 

Ben daar te weinig in thuis (Hans?)

 

Link naar reactie
  • 0

Hat nadeel van bellen is dat je daarna helemaal niets op papier hebt staan waar je later aan kunt refereren. In zakelijke verschillen is dat niet altijd handig...

 

het voordeel van bellen is dat je heel vaak meer hoort (al dan niet tussen de regels door) dan je per vooraf doordachte antwoordmail te weten komt. Bij afwijzingen bel ik altijd.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb het hele draadje nog even doorgelezen en voorzover ik kan zien is nog nergens de term Intellectueel Eigendom gevallen.

 

Toch is dit een opmerking die ook al een tijdje in mijn hoofd speelt. Jullie hebben samen zitten brainstormen over een (uniek?) concept waarbij de website eigenlijk alleen maar de laatste stap is in het ontwikkelproces.

In hoeverre is die brainstorm vastgelegd in zaken als "wij hebben gezamenlijk..."en "tijdens onze brainstorm"

 

Dan ligt iig vast dat je het concept gezamenlijk hebt opgezet en een deel ervan wellicht intellectueel jouw eigendom is.

 

Op basis daarvan is er wellicht een vergoeding voor gebruik van jou ideeen voor de hand liggender dan het verkrijgen van de opdracht.

 

Frans

 

 

 

Ben daar te weinig in thuis (Hans?)

 

 

Zie zo niet in welk IE rechten er zouden kunnen zijn. Voor zo ver ik weet is er nog niets geprogrammeerd of getekend door Peter waarop auteursrechten zouden kunnen gelden. Op ideeën die tijdens het brainstormen ontstaan kan niemand exclusiviteit claimen en al helemaal niet een percentage. Tenzij je daar van te voren afspraken over maakt maar dat is zelden aan de orde in het normale zakelijke verkeer.

 

Maar wellicht ziet iemand anders wel mogelijkheden.

 

 

Link naar reactie
  • 4
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het opnemen van mijn offerte in hun financieringsaanvraag gezien zou kunnen worden als een formele acceptatie van die offerte.

 

Iedereen snapt dat dit een bijzonder laaghartige manier is om met afspraken om te gaan, maar ik ben voornamelijk benieuwd naar mijn positie uit juridisch oogpunt - kunnen ze dit zomaar doen?

In theorie niet. Op basis van wat jij hier schetst is er sprake van een situatie waarin jij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat, indien de financiering rond zou komen, er een overeenkomst met jou gesloten zou worden.

 

Er is derhalve sprake van het 'afbreken van onderhandelingen' op een moment waarop de onderhandelingen zover waren gevorderd, dat de afbrekende partij schadeplichtig is.

 

Het tweede punt is de omvang van de schade: betreft dat alleen de gemaakte kosten, of gaat dit ook om de gemiste winst. In theorie is het mogelijk dat de afbrekende partij aansprakelijk is voor de gemiste winst, maar de praktijk is dat dit zelden toegewezen wordt.

 

Toch heb ik het idee dat in dit geval er sprake kan zijn van een aansprakelijkheid voor de gemiste winst en het lijkt mij zeker de moeite waard je daar hard voor te maken.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Even een update - ik heb de opdrachtgever net maar even gebeld om te kijken of we in goed overleg tot een voor beiden redelijke uitkomst konden komen.

 

Hat nadeel van bellen is dat je daarna helemaal niets op papier hebt staan waar je later aan kunt refereren. In zakelijke verschillen is dat niet altijd handig...

Dat nadeel kun je opheffen door het gesprek op te nemen. (Ja, dat is toegestaan, het is juist om die reden dat het voor advocaten expliciet verboden is...)

Link naar reactie
  • 4

Wat in deze speelt is het leerstuk van de precontractuele aansprakelijkheid. Met het arrest Plas/Valburg wordt onderscheid gemaakt in een drie fases, waarbij per fase is aangegeven in welke mate het geoorloofd is om de onderhandelingen af te breken. In de eerste fase kunnen partijen de onderhandelingen nog afbreken zonder daarvoor aan de andere partij schadeplichtig te worden. In de tweede fase is het afbreken van de onderhandelingen zonder meer nog toegestaan, maar bestaat een verplichting tot het vergoeden van de gemaakte kosten en gederfde winst. In de derde fase is afbreken niet meer geoorloofd. Dit stadium wordt pas bereikt wanneer partijen “over en weer mochten vertrouwen dat enigerlei contract in ieder geval uit de onderhandelingen zou resulteren”

 

Deze regel is nog genuanceerd in latere rechtspraak in die zin dat voldoende is dat in ieder geval de wederpartij van de afbreker gerechtvaardigd heeft vertrouwd op de succesvolle beëindiging van de onderhandelingen. Daartoe zal het ontstaan van het vertrouwen bij de wederpartij in ieder geval ten dele moeten zijn veroorzaakt door de gedragingen van de afbrekende partij of het ontbreken daarvan.

 

Wanneer, de klant na langdurig onderhandelen, de offerte van Peter gebruikt voor financieringsaanvraag dan kan in redelijkheid de conclusie worden getrokken dat tenminste een contract tot stand komt als de financieringsaanvraag rond komt. De klant kan zich dan niet ineens aan zijn verplichtingen onttrekken door zich te beroepen op het feit dat zij wellicht door financiers ter verantwoording worden geroepen bij calamiteiten.

 

Let wel, het gaat hier kennelijk niet eens om eisen die vanuit de financier worden gesteld, maar uitsluitend om eigen overwegingen van de klant. Maar zelfs wanneer de financier deze eisen zou stellen, dan kan mijn inziens de klant de onderhandelingen nog niet zomaar afbreken en de opdracht aan een ander gunnen. In dat geval zou het op de weg van de klant liggen om aanvullende eisen/zekerheden te vragen van Peter om een voorziening te treffen voor calamiteiten.

 

Mijn inziens voldoende gronden om de klant aansprakelijk te houden en een goed gesprek aan te gaan. Aangezien het telefonisch contact niets heeft uitgehaald, moet wellicht naar wat zwaarder geschut worden gegrepen om partijen aan de tafel terug te krijgen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 1

Steven en Edward - zoals in de reuzen vermeld ben ik dankbaar voor jullie expert opinion! ;)

 

Edward, wat bedoel je precies met "...naar wat zwaarder geschut worden gegrepen om partijen aan de tafel terug te krijgen."?

 

Het is overduidelijk dat de opdrachtgever geenzins van plan is op deze beslissing terug te komen. Aan welke tafel gaan we dan zitten?

Link naar reactie
  • 0

Peter, een persoonlijke aanval van mij ziet er héél anders uit ;)

Ik bedoel het ook zeker niet flauw als ik dat andere voorval aanhaal, het viel me op en ik mag graag dingen op structureel niveau oplossen in plaats van een incident isoleren en daar op focussen, hoewel het mooi als voorbeeld kan dienen.

 

Ergens is iets misgegaan doordat iemand al een claim op jouw resources (tijd, energie) kon doen zonder dat er een harde afspraak was. Blijkbaar zit daar bij jou ruimte waar een ander gebruik van kan maken. Iemand heeft je de huid verkocht voordat de beer geschoten was. Dat het je al beloofd was, dat je het redelijkerwijs mocht verwachten zal allemaal waar zijn, maar deel van deze boo boo ligt bij jou.

 

Link naar reactie
  • 0

Steven en Edward - zoals in de reuzen vermeld ben ik dankbaar voor jullie expert opinion! ;)

 

Edward, wat bedoel je precies met "...naar wat zwaarder geschut worden gegrepen om partijen aan de tafel terug te krijgen."?

 

Het is overduidelijk dat de opdrachtgever geenzins van plan is op deze beslissing terug te komen. Aan welke tafel gaan we dan zitten?

Graag gedaan. Ik ben nooit iemand die roept dat je onmiddellijk iets uit handen moet geven aan mijn beroepsgroep, maar in deze kan het geen kwaad als de klant zo stellig is. Door de kwestie uit handen te geven kun je in ieder geval de schade verhalen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal goed gelezen denk ik Paul.

 

De opdrachtgever had volgens Peter JUIST niet meer partijen benaderd. Peter is aanbevolen door de broer van de opdrachtgever dus er was een groot vertrouwen in zijn kunnen. Peter zijn offerte was deel van de financieringsaanvraag dus ook op dit vlak was het onderhandelen een gepasseerd station. Er zijn vervolgens gesprekken geweest over de praktische invulling met een illustrator. Alles opgeteld mochten beide partijen er vanuit gaan, ook op basis van gesprekken waarin Peter werd verzocht tijd te reserveren en mailverkeer, dat het tot een opdracht zou komen.

Pas in de allerlaatste fase is er een derde in zicht gekomen en is Peter waarschijnlijk voor een paar Euro goedkoper aan de kant gezet.

 

De beslissing om snel het ongenoegen en de mogelijke juridische consequenties te communiceren is ook voor een zaak erg belangrijk lijkt me.

Nu nog een jurist die het daar mee eens is. 8)

 

Ik ben zeker geem jurist, dus de kans dat ik het juridisch helemaal mis heb is correct.

Wel blijf ik vinden dat je er in princiepe altijd van uit moet gaan dat je niet de enige bent die meedingt in voor een opdracht. Als je dit wilt uitsluiten moet je eea vooraf op papier zetten. Doe je dit niet en ga je enkel af op gevoel en vage aanwijzingen die voor interpretatie vatbaar zijn dan loop je altijd een risico.

 

Dat hij was aanbevolen door de broer van de opdrachtgever geeft in mijn ogen niet veel extra waarde. Dat er door informatie die in dit draadje genoemd worden mag worden aangenomen dat er duidelijk sprake is van "alleenrecht" daar ben ik het niet mee eens. Dat betekend niet natuurlijk dat wanneer wij het oneens zijn ik de informatie niet goed gelezen zou hebben.

 

Ik ben wel blij te lezen dat er immiddels toenadering is waardoor wellicht een oplossing mogelijk is.

 

Wanneer wij het allemaal eens zouden zijn dan zou ik mij meer zorgen maken dan wanneer er andere zienswijzes aanwezig zijn. Verders wens ik Peter natuurlijk veel geluk en wijsheid voor het afsluiten van deze teleurstelling.

Link naar reactie
  • 0

Doe je dit niet en ga je enkel af op gevoel en vage aanwijzingen die voor interpretatie vatbaar zijn dan loop je altijd een risico.

 

Sorry Paul, maar je hebt blijkbaar weer niet goed gelezen. De opdrachtgever heeft mij letterlijk gezegd dat ik de enige partij was met wie ze contact hebben gehad, en dat ik de opdracht zou krijgen als de financiering rond kwam. Da's echt heel iets anders dan 'vage aanwijzingen die voor interpretatie vatbaar zijn'.

 

Ik ben wel blij te lezen dat er immiddels toenadering is waardoor wellicht een oplossing mogelijk is.

 

Huh? Toenadering? In tegendeel, ik ben bezig een rechtzaak voor te bereiden.

Link naar reactie
  • 2

een zinloze bijdrage misschien maar ik wil het toch even kwijt. Ik heb geen idee wat de juridische (on) mogelijkheden zijn, maar ik wil je wel even mijn respect betuigen dat je dit in gang zet. ik was waarschijnlijk al afgehaakt. denk dat velen dit draadje op de voet volgen dus go for it en ik hoop op een voor jou bevredigende afloop!

ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

een zinloze bijdrage misschien maar ik wil het toch even kwijt. Ik heb geen idee wat de juridische (on) mogelijkheden zijn, maar ik wil je wel even mijn respect betuigen dat je dit in gang zet. ik was waarschijnlijk al afgehaakt. denk dat velen dit draadje op de voet volgen dus go for it en ik hoop op een voor jou bevredigende afloop!

ronny

Ik ook inderdaad, ik zou m'n proces proberen te verbeteren en dus in dit geval betere vastlegging e.d. proberen te implementeren van gemaakte afspraken e.d. zodat alles zwart op wit staat. Ik hoop dat Peter en wat uit gaat krijgen, ben zeer benieuwd!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

...

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het opnemen van mijn offerte in hun financieringsaanvraag gezien zou kunnen worden als een formele acceptatie van die offerte.

 

Iedereen snapt dat dit een bijzonder laaghartige manier is om met afspraken om te gaan, maar ik ben voornamelijk benieuwd naar mijn positie uit juridisch oogpunt - kunnen ze dit zomaar doen?

 

Onderd de noemer: ONDERHANDELEN SCHEPT VERPLICHTINGEN, kun je veel vinden op Google! O.a. Positieve contractering (zonder contract)

 

Link naar reactie
  • 0
Onderd de noemer: ONDERHANDELEN SCHEPT VERPLICHTINGEN, kun je veel vinden op Google! O.a. Positieve contractering (zonder contract)

 

Ik denk dat mijn Google stuk is dan:

Geen resultaten gevonden voor "Positieve contractering".

Geen resultaten gevonden voor "ONDERHANDELEN SCHEPT VERPLICHTINGEN". (ook met kleine letters)

 

Los daarvan is vandaag het ultimatum verlopen van het schikkingsvoorstel dat FNV Bondgenoten namens mij aan deze opdrachtgever heeft gedaan, dus "zal onverwijld worden overgegaan tot dagvaarden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd naar een update. Ik ben zoals ik elders al gezegd heb tijdens mijn studie veel van dit soort voorbeelden tegengekomen, maar ik zou graag eens "van dichtbij" horen hoe zoiets afloopt. Ik zie dit in mijn branche ook als een groot risico.

 

EDIT: Peter, je bent me voor. Graag meer updates! ;)

 

EDIT2: Voor in Google: "precontractuele fase" (al zal dat eerder in dit topic vast wel genoemd zijn). Als hij dat niet vindt is je Google echt stuk! Maar je bent al stukken verder, gelukkig.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.