• 0

Opdrachtgever haakt plotseling af

Nou, 2009 is wel mijn jaar, zeg...

 

Ik zou graag horen wat jullie inschatting is op juridisch vlak omtrend onderstaand verhaal:

 

In januari werd ik uitgenoegd voor een gesprek over een nieuw op te richten website voor een nieuwe dienst op het internet. Ik had voor een broer van een van beide heren al eens een website gemaakt, deze was daar zeer over te spreken, en als gevolg daarvan werd al snel duidelijk dat men de website uiteindelijk door mij wilde laten ontwikkelen.

 

Voor het projectplan had men financiering nodig, en er was een begroting voor 2 jaar opgesteld waarin het bouwen van de website nog ontbrak.

 

Het was een erg prettig gesprek, en al brainstormend hebben we samen diverse zaken bedacht die in het uiteindelijke ontwerp terug zijn gekomen. Ik heb een offerte gemaakt, en deze, op verzoek, zodanig opgesteld dat deze in de financieringsaanvraag kon worden opgenomen als nadere uitleg van de functionaliteiten van de te bouwen website.

 

Ergens in maart dit jaar zijn de aanvragen de deur uit gegaan, en de verwachting was dat medio augustus duidelijk zou zijn wat de stand van zaken was.

 

Eind juli kreeg ik bericht dat er binnenkort een go/no go beslissing genomen zou worden, en dat men er van uit ging dat het 'go' zou worden. Ik werd gevraagd rekening te houden met het bouwen van de site in de periode september/oktober, en men gaf aan op korte termijn een meeting te willen plannen met mensen die zich bezig gingen houden met de layout.

 

Deze afspraak was afgelopen dinsdag. Aanwezig was de initiator, een illustrator en de toekomstige beheerder van de website. We hebben een prima gesprek gehad om onder andere vast te stellen of we met zijn allen alle aspecten afgedekt hadden. Het was typisch zo'n gesprek waar praktische zaken werden besproken, en rollen werden afgebakend.

 

De dag daarop, woensdag, kreeg ik een mailtje waarin ik nogmaals bedankt werd voor mijn komst naar Den Haag, dat er vrijdag a.s. een defintieve keuze gemaakt zou worden omtrend het bouwen van de website, en oh ja, dat er nog een andere partij in de race was voor het bouwen van de website.

 

Donderdag kreeg ik weer een email met de mededeling dat voor het bouwen van de website die andere partij hadden gekozen, met als uitleg:

"De belangrijkste reden is dat een opdracht aan een eenmansbedrijf o.i. net even iets meer risico met zich meebrengt dan een bedrijf van enige omvang en wij in geval van calamiteiten door financiers ter verantwoording geroepen kunnen worden. "

 

Dinsdag had men mij inderdaad gevraagd wat er zou gebeuren als ik bijvoorbeeld ziek werd, en mijn antwoord dat ik in mijn netwerk voldoende andere ontwikkelaars had die ik zou kunnen vragen in te springen werd ogenschijnlijk prima ontvangen.

 

Aangezien er nooit gerept is over een andere partij, en men mij gedurende het hele proces in de waan heeft gelaten dat ik de opdracht zeker zou krijgen als de financiering rond zou komen, heb ik uiteraard rekening gehouden met het starten van de bouw rond september/oktober. Ik word nu dus plotseling geconfronteerd met het feit dat ik mijn agenda in die periode voor niets leeg heb gehouden.

 

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het opnemen van mijn offerte in hun financieringsaanvraag gezien zou kunnen worden als een formele acceptatie van die offerte.

 

Iedereen snapt dat dit een bijzonder laaghartige manier is om met afspraken om te gaan, maar ik ben voornamelijk benieuwd naar mijn positie uit juridisch oogpunt - kunnen ze dit zomaar doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zeker respect! Ik zou ook tot het gaatje gaan wanneer ik overtuigd was van onrecht, maar dessalniettemin respect. Ik ben ervan overtuigd dat je voldoende grond hebt om een zaak op te bouwen, of je ´m wint is dan weer afhankelijk van meer factoren, maar ik duim mee.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 1

Hij zal ze niet zo hard nodig hebben als wij.... ;D

daar kan ik niet over oordelen, maar het gaat natuurlijk ook om het principe!

 

uiteraard moet het wel in verhouding blijven met de (negatieve) energie die je in de zaak moet steken om dit te winnen,

het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de energie die je nodig hebt om je toko draaiend te houden.

Op het moment dat je er slapeloze nachten van krijgt is het dus niet de moeite waard. >;(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1
Op het moment dat je er slapeloze nachten van krijgt is het dus niet de moeite waard. >;(

 

Maar dan ben je ook niet goed bezig. Als je het allemaal een beetje in perspectief bekijkt is daar namelijk geen enkele reden voor - dit speelde in september vorig jaar, en in die dik vier maanden leer je wel wennen aan het idee dat je er misschien geen cent van zult zien. Dan is, ergens, elke cent die je wel krijgt meegenomen.

 

Niet dat dat een reden is om genoegen te nemen met minder dan waar je vind recht op te hebben, natuurlijk, maar het kan wel helpen dingen te relativeren en de nodige rust te brengen. ;)

Link naar reactie
  • 0
Jammer alleen dat civielrechtelijke procedures erg veel tijd kunnen vergen...

 

Zoals ik al zei - erg veel tijd.

 

Beide partijen hebben op papier hun kant van het verhaal verteld, en gezien een (tijdelijk) tekort aan rechters zal een rechter eind augustus bepalen dat er een comparitie zal plaatsvinden. Daarna hebben we allebei nog 2 maanden de tijd om verhinderdata op te geven, en pas daarna kan een datum voor die comparitie worden vastgesteld.

 

Dat wordt dus waarschijnlijk ergens in december of januari... >;(

 

Enige pluspuntje is dat de tegenpartij haar verweer voornamelijk baseert op een stelling waarvan in een email letterlijk het tegendeel is beweerd.

Link naar reactie
  • 0

Nou - vandaag voor het eerst van mijn leven in een rechtbank geweest, en wel voor een zogenaamde comparitie der partijen. Oftewel: zowel de tegenpartij als ik konden ons verhaal doen, reageren op elkaars opmerkingen, en vragen van de rechter beantwoorden. Alles bij elkaar had de tegenpartij een redelijk warrig verhaal, en stelde de rechter gelijk in het begin al spontaan een paar vragen die wij zelf ook hadden willen stellen.

 

Alles bij elkaar ging het in mijn ogen wel goed, en gelukkig was mijn advocaat het daar mee eens. Vonnis op 20 oktober (als er niet weer uitstel door drukte komt).

Link naar reactie
  • 2

Na wederom uitstel (tot 15 december slechts) heb ik net het vonnis ontvangen - ondanks dat de rechter mij in het gelijk stelt voor wat betreft de aanspraak op schadevergoeding op basis van de precontractuele fase ("Aldus heeft [...] onvoldoende rekening gehouden met de gerechtvaardigde belangen van Bonjernoor en het mede door haar bij hem opgewekte vertrouwen op een onaanvaardbare manier geschaad. In zoverre maakt Bonjernoor terecht aanspraak op schadevergoeding.") vindt ze dat ik onvoldoende onderbouwd heb dat ik schade heb geleden door het niet doorgaan van deze opdracht.

 

Het positieve aan deze uitspraak is, in mijn ogen, dat je dus in sommige situaties als opdrachtnemer best een redelijke kans maakt je belangen te beschermen - zelfs als je geen contractuele overeenkomst of een expliciete acceptatie van een offerte hebt.

 

Wel krijg ik een schadevergoeding voor de uren die ik er in heb gestoken, al is dat maar een fractie van de totale claim.

 

Ik heb 3 maanden de tijd om beroep aan te tekenen, dus in januari maar even bij de advocaat langs om de opties door te spreken. Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.