Mijn vrouw is een eigen zaak begonnen, een reisbureautje.
Nu ben ik bezig de administratie in te richten. Dit lukt heel aardig met alle informatie van de belastingdienst, KvK, verschillende boeken en natuurlijk sites zoals deze, maar er is toch één vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.
Voor reisbureau's geldt dat de betaalde BTW maar voor 96% terug te vorderen is.
Stel nu dat mijn vrouw een produkt inkoopt voor EUR 100,00.
Hierover betaalt ze EUR 19,00 BTW.
'Normaal' zou je dan de produktrekening debiteren voor EUR 100,00, de te-vorderen-btw-rekening debiteren voor EUR 19,00 en de rekening crediteuren crediteren voor EUR 119,00.
Nu kan mijn vrouw 'maar' EUR 18,24 aan BTW terugvorderen (96%).
Mijn vraag is: wat doe ik dan met die EUR 0,76 (4%)?
Boek ik die op de produktrekening?
Boek ik die op een kostenrekening 'niet terug te vorderen BTW' (onder rubriek 4)?
Boek ik die op een aparte BTW-rekening (onder rubriek 1)?
En hoe ga ik in de laatste twee gevallen dan verder om met die rekeningen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
noorderzon
noorderzon
L.S.!
Mijn vrouw is een eigen zaak begonnen, een reisbureautje.
Nu ben ik bezig de administratie in te richten. Dit lukt heel aardig met alle informatie van de belastingdienst, KvK, verschillende boeken en natuurlijk sites zoals deze, maar er is toch één vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.
Voor reisbureau's geldt dat de betaalde BTW maar voor 96% terug te vorderen is.
Stel nu dat mijn vrouw een produkt inkoopt voor EUR 100,00.
Hierover betaalt ze EUR 19,00 BTW.
'Normaal' zou je dan de produktrekening debiteren voor EUR 100,00, de te-vorderen-btw-rekening debiteren voor EUR 19,00 en de rekening crediteuren crediteren voor EUR 119,00.
Nu kan mijn vrouw 'maar' EUR 18,24 aan BTW terugvorderen (96%).
Mijn vraag is: wat doe ik dan met die EUR 0,76 (4%)?
Boek ik die op de produktrekening?
Boek ik die op een kostenrekening 'niet terug te vorderen BTW' (onder rubriek 4)?
Boek ik die op een aparte BTW-rekening (onder rubriek 1)?
En hoe ga ik in de laatste twee gevallen dan verder om met die rekeningen?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Groeten,
Jeroen
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22555-hoe-boek-ik-niet-terug-te-vorderen-btw/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag