• 0

Loon DGA in een BV

Beste Higher Level,

 

Vandaag heb ik contact gezocht omtrent de beste rechtsvorm voor mijn onze onderneming. Nu blijf ik nog met vragen zitten waar ik geen of nauwelijks antwoord op kreeg. Ik stel ze hier, met de hoop dat iemand me duidelijk kan maken hoe dit nu zit.

 

Bij een BV moet de dga minimaal 40.000 euro aan loon krijgen. Hierover wordt loonbelasting getrokken. Moet je dan ook daadwerkelijk 40.000 euro aan loon over hebben gemaakt, of claimt de belastingdienst enkel de loonbelasting?

 

Wat als je nou met zijn 2en in de onderneming zit. Moet er dan 1 aan worden gesteld als DGA ( en is die daardoor alleen aansprakelijk) of kan je met zijn 2en het directeurschap uitvoeren. Zo ja, moet je dan direct 80.000 euro aan loon uit betalen?

 

Ten slotte, ik kwam in gesprek over een CV. Hierover werd vrij onduidelijk gedaan. Er werd mij verteld dat er een stille vennoot kan zijn die geld inbrengt en verder niet betrokken is. Maar hoe zit dat dan met de lonen en de belastingen die er geheven worden?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een aanmerkelijk belang (>5%) ben je in principe DGA.

 

Dit betekent 40.000 euro fictief loon (gebruikelijk loon regeling). Hierbij hoef je het niet per se uit te keren, maar de belasting dien je zoiezo te betalen! Tenzij je met de fiscus ivm aanloop fase of verliezen afspraken maakt voor het verlagen van het gebruikelijke loon.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tryout,

 

Je kiest niet wie er DGA is. Je bent of je bent het niet. Fiscaal ben je DGA als je min. 5% van de aandelen in een BV bezit. Verricht je vervolgens arbeid voor de BV dan geldt een gebruikelijk loon van 40K. Bij 2 DGA's dus 2 x 40K loon.

 

Lonen en belastingen bij een CV hangt van de CV vorm af. Als je een CV hebt met natuurlijke personen, dan kennen we geen salaris omdat het dan om een IB onderneming gaat. Belasting betaal je dan over de winst.

 

Als een CV gevormd is met een o.a. BV, dan geldt voor de BV gewoon het gebruikelijk loon. Je bekijkt dus altijd per vennoot in de CV onder welke belasting hij/zij valt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.