• 0

Fabriek in Afghanistan

Hallo,

 

Al een lange tijd ben ik aan het spelen met het idee om iets te doen in Afghanistan, na

 

brainstormen en onderzoek ben ik tot de volgende bedrijfsform gekomen.

 

Het idee is een fabriek voor een Nederlands bedrijf in Afghanistan, met producten ontworpen en

 

ontwikkeld in Nederland maar gefabriceerd in Afghanistan (vanwege de goedkope arbeid). Na wat

 

onderzoek naar wat er ter plekke mogelijk is qua matrieel en grondstoffen ben ik op de volgende

 

producten gekomen:

 

- Textiel & schoenen

- Simpele zonnepanelen

- Simpele electronica

- producten die in elkaar gezet moeten worden

 

 

Het moet dan voornamelijk gaan om producten die erg arbeidsintensief zijn, andere suggesties zijn

 

van harte welkom!

 

 

TRANSPORT VAN EN NAAR AFGHANISTAN

 

Een fabriek in het relatief rustige gedeelte van Afghanistan, iets ten zuiden van Kabul - waar land

 

niet zo duur is, maar er wel transport wegen zijn via Pakistan ( per land & Schip ) en Kabul

 

International Airport.

 

Per lucht:

Momenteel zijn er 3 lijnvluchten per week vanuit Kabul naar Frankfurt. Het is mogelijk om een deal

 

te sluiten met deze maatschappij dat ze per vlucht tich kilo van het door ons geproduceerde product

 

naar Europa vervoeren.

 

Per schip:

Ook is het mogelijk om het product per schip te vervoeren, Afghanistan ligt niet aan het water,

 

maar bedrijven zoals Mangal Shipping (in Hamburg & Rotterdam) kunnen containers vanuit Afghanistan

 

via de havens in Iran of Pakistan transporteren naar Europa. Mangal Shipping rekent per container

 

2000 euro.

 

 

 

KAPITAAL

 

Zonder een goedlopend en sterk Nederlands bedrijf is dit alles niet mogelijk, ook al zou ik genoeg kapitaal hebben, zonder een product en een distribiteur in europa is het onmogelijk.

 

Vandaar dat ik opzoek moet gaan naar een Nederlands bedrijf, dat samen met mij de voordelen van mijn plan inziet. Bij het, hoe te zoeken en benaderen van geschikte bedrijven wil ik de hulp van HL leden vragen.

 

 

WAAROM IK?

 

Waarom zou een bedrijf met mij in zee gaan om dit tot een werkelijkheid te maken...?

Ik ben zelf van Afghaanse afkomst en spreek de talen , ken de gewoontes. Dat in combinatie met mijn internationale studie in BUssiness en management moet de sleutel zijn tot een groot succes!

 

WAAROM AFGHANISTAN

 

Afghanistan is een land verscheurd door oorlog, maar nu gaat het weer goed, en er is een grote markt, daar waar China, india en andere lagelonen landen alweer duur en door de vele regels onbereikbaar worden is Afghanistan nog open voor allerlei investeringen.

 

In het gebied rond kabul is het vrij rustig, en is er geen oorlog, toch zijn de meeste mensen nog steeds werkloos dus heerst er een vraag naar werk! Een fabriek in zo'n gebied is niet alleen voordeel voor het bedrijf in Nederland, het is ook een enorme economische stimulans voor één van de armste landen ter wereld.

 

 

 

 

Graag zou ik wat meer informatie willen over het zoeken en benaderen van bedrijven, en natuurlijk wil ik héél graag jullie advies en kritiek hierover.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

het beeld wat je nu schetst klopt niet, ik dacht ook zo totdat ik paar maanden geleden voor het eerst in 15 jaar naar Afghanistan ging.

 

Het is gelukkig niet zo erg zoals wij het ons voorstellen, voor de gewone burger is het veilig, en in de steden gaat het normale leven gewoon zn gangetje.

 

Er zijn genoeg fabrieken, onlangs is er zelfs een fabriek van cocacola met meer dan 350 werknemers geopend. Als een gehaat product zoals cocacola het kan, waarom zou het voor een kleine fabriek niet mogelijk zijn?

En met werkgelegenheid zorg je juist voor meer veiligheid.

Veiligheid zou dus geen probleem moeten zijn, wel moet er natuurlijk altijd rekening mee gehouden worden.

 

Het beeld van het kwartje op zn kant is dus uit de lucht (media) gegrepen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het moeilijk om hier wat over te zeggen, omdat je waarschijnlijk uit een vorm van idealisme iets wil doen voor Afghanistan (bewonderenswaardig) maar er nog nergens handen en voeten aan hebt kunnen geven.

 

Wat heb je zelf te bieden: Je kent de taal en cultuur, maar ken je de importprocedures, heb je waardevolle contacten in Afghanistan, heb je verstand van bepaalde producten? M.a.v. waar ligt je toegevoegde waarde

 

Ik lees uit je post datje een NL-bedrijf zoekt om een fabriek op te bouwen daar. Weet je hoe een fabriek opgezet wordt? En dan niet theoretisch maar gewoon echt in de praktijk?

Waarom niet bestaande producenten zoeken en eerst beginnen met het importeren in NL? Scheelt heeeel veel tijd, geld en risico en uitbreiden kan dan later altijd nog.

 

Om een NL bedrijf te interesseren om jou in te huren zul je meer moeten bieden dan je nu doet.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

frans, bedankt voor je reactie. het probleem is dat er geen goede producenten zijn in Afghanistan. Ik heb daar afghaanse schoenen gezien die voor de rusische markt werden gemaakt, productie kosten waren 10 euro, in rusland worden ze voor 150 dollar verkocht!

 

over mijn contacten in afghanistan, mijn familie in Afg zit al jaren in de handel, in alle grote steden hebben ze grote kantoren en ze kennen dus ieder in hun eigen stad de mensen, van de burgemeester tot aan de parkeerwacht... Hun contacten zijn dus van groot belang voor mij.

 

van de producten heb ik helaas geen verstand, maar als een product is gekozen dan moet het geen probleem zijn om binnen 2 weken alle ins-en-outs ervan te kennen.

 

Het is inderdaad dat ik heel graag het land wil helpen, maar ik denk ook dat Afghanistan genoeg heeft gebedeld. Er moet in geinvesteerd worden, en de investeerders moeten zien dat er groste wisten te behalen zijn, ik geloof heilig dat dat geen probleem hoeft te zijn.

 

Ferry: zal ik doen, thanks!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel een goed idee maar je moet toch wel wat meer concreet worden denk ik. Er wordt al zoveel geïmporteerd, waarom zou dit nu weer beter zijn dan de andere producten die geïmporteerd worden. Je moet allereerst zorgen dat je dus klanten hebt, dat kan door bijvoorbeeld goedkoper te zijn maar bij voorkeur door een product te maken wat uniek is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo ronde-Qbus,

 

Momenteel is het natuurlijk veel eenvoudiger om een (n.a.v. de globale crisis) gesloten fabriek in China weer te openen en te putten uit de miljoenen werkeloze Chinezen dan een nieuwe fabriek in Afghanistan op te bouwen.

 

Om niet te spreken van de "matige" infrastructuur, nog steeds aanwezige "gevaren" en nog niet aanwezige maatschappelijke evenwicht.

 

Toch vind ik het lovenswaardig en zou ik in jouw schoenen waarschijnlijk het zelfde willen doen.

 

Aangezien je beschikt over de nodige contacten binnen Afghanistan, de taal en gebruiken kent lijkt het mij wellicht makkelijker om eens op zoek te gaan naar instanties en (non-profit) organisaties die proberen "hulp" te bieden aan de bevolking van Afghanistan i.p.v. te zoeken naar "gehate Westerse" bedrijven die goedkoop willen produceren.

 

Overigens ligt bedelen m.i. niet in de aard van de Afghanen en mag je "je hand op houden omdat je geen cent te makken hebt" ook niet als zodanig afdoen in een land dat het BNP van Nederland omzet als het gaat om de bewerking van klaprozen.

 

 

23326482.jpg 25616757.jpg 25616500.jpg 25616583.jpg 23326317.jpg 25616793.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

PAPERCLIP,

 

Afghanistan is niet te vergelijken met China, al kan ik genoeg redenen opnoemen waarom een bedrijf voor Afghanistan zou moeten kiezen ipv china, toch is en blijft china dé fabriek van de wereld, en dus the first choice.

 

Afghanistan kan niet concurreren met China, maar wél met India, Pakistan, rusland en mischien ook wel oost europa. Voordeel hierbij is vooral de weinige bemoeienissen van de regering, lage lonen, en relatief lage transport kosten.

 

Over de non-profit organisaties: De grooste hulp aan Afghanistan die wie dan ook kan bieden is werkgelegenheid!

 

 

ik heb inmiddels een paar sites gevonden met meer informatie, mischien ook handig voor mensen die Afghanistan alleen van het journaal kennen:

 

http://www.epaa.org.af/

http://www.aisa.org.af/

http://www.a-acc.org/

http://www.procurementdirectory.af

 

Ook bestaat er al een heuze Netherlands-Afghanistan Business Council (NAfBC) ( http://www.handelsbevordering.nl/ ) En ik las in hun nieuwsbrief dat er regelmatig delegaties van Nederlandse zakenmannen naar Kabul gaan, daar kunnen ze kennis maken met het land en vinden ze meer informatie op de " Dutch-Afghan company Trade Point" ( in kabul dus )

 

skimmend door de 34 pagina tellende nieuwsbrief van de NAFBC, zag ik dat Philips zich ook al heeft gevestigd in Afghanistan.

 

 

sounds promising, and very interesting!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo ronde-Qbus,

 

Mij zie je Tibet niet vergelijken met Rusland, laat staan Afghanistan met China.

 

Over de non-profit organisaties: De grooste hulp aan Afghanistan die wie dan ook kan bieden is werkgelegenheid!

 

Volgens mij is er genoeg werkgelegenheid aanwezig in Afghanistan.

Neem nou bijvoorbeeld de timmerman in dat afgelegen dorpje die zijn werkplaats in rook zag opgaan a.g.v. van een afgedwaalde raket.

 

Nu kan hij echter niets meer doen en kan hij zijn werk niet afmaken zolang hij geen nieuwe hamer, zaag en spijkers kan krijgen van bijvoorbeeld stichting gered gereedschap of een microkrediet van een andere organisatie.

 

Gaat zich m.i. dus niet alleen om het bieden of creëren van werkgelegenheid maar ook om bestaande werkgelegenheid mogelijk te blijven maken of vaklui weer de kans te geven te bouwen aan een toekomst voor zichzelf, familie en dorp.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.