• 0

Marktplaats aankopen

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Nee je hebt je helemaal gelijk, dat kon jij ook niet weten ;)

 

Bedankt voor je tip. Misschien dat ik aan jou deze vraag kan stellen? Hoe vind ik een goeie betrouwbare en niet te dure boekhouder? Ik heb maar een kleine pedicuresalon met ongeveer 100 klanten. dan is 1250 euro voor een boekhouder net even te duur voor mij. Weet jij raad?

 

Gr Claudia

 

 

Link naar reactie
  • 0
inventaris

aan bank

 

Gezien het feit dat de aanschaf misschien niet boven de 450€ uit gaat komen en jij, als ondernemer, het idee hebt dat de machine geen langere levensduur bij jou heeft van meer dan 1 jaar, kan je de machine ook gewoon als kosten zien. Dan zijn de kosten in een keer aftrekbaar van je omzet en hoef je de aanschaf niet uit te spreiden over 5 jaar door afschrijvingen.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

inventaris

aan bank

 

Gezien het feit dat de aanschaf misschien niet boven de 450€ uit gaat komen en jij, als ondernemer, het idee hebt dat de machine geen langere levensduur bij jou heeft van meer dan 1 jaar, kan je de machine ook gewoon als kosten zien. Dan zijn de kosten in een keer aftrekbaar van je omzet en hoef je de aanschaf niet uit te spreiden over 5 jaar door afschrijvingen.

 

Groetjes

 

De aanschaf is wel degelijk boven de €450.00 en hoop er toch wel langer dan 1 jaar mee te werken. De machine is nog maar 2 jaar oud. Wat is dan raadzaam?

 

Gr, Claudia

Link naar reactie
  • 0

Hoi Claudia,

 

Dan wordt het wel een investering en dus de wat Joost zegt op inventaris boeken. De aanschafwaarde mag je in 5 jaar via afschrijving van je omzet afhalen.

 

Maar als de machine zo duur is, koop je hem dan echt van een particulier? Ik weet werkelijk niet wat voor machine het is, maar als het van een ondernemer is/blijkt, dan moet je wel een BTW factuur vragen. De betaalde BTW mag je dan als voorbelasting terug claimen en je investering is dan het netto bedrag.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

De machine kost nieuw € 1250,- excl. btw. En nu dus gekocht voor € 650,- incl. btw. Deze machine gaat 5 tot 10 jaar mee. Daarom is de tweedehands markt zo interessant. Heleboel mensen (pedicures) stoppen nu met hun praktijk en/of opleiding en doen dan zo'n machine weg en deze is maar 10x gebruikt. Daarom heb ik voor deze weg gekozen.

 

Groetjes Claudia

Link naar reactie
  • 0

Hoi Claudia,

 

Dan nog blijft even de vraag of je het van een (ex) ondernemer koopt of een echte particulier (iemand die dus de BTW niet heeft kunnen terugvorderen bij de aankoop) . Als het bijvoorbeeld een ondernemer is die zijn zaak aan het stoppen is, dan is hij nog steeds BTW plichtig. De 19% die in de 650€ zitten, zijn dus geen kosten voor jou, maar kan je terug vragen via je aangifte omzetbelasting. Misschien is het dus handig om dit na te vragen bij de verkoper.

 

Gezien de hoogte van de aanschaf (al dan niet particulier) en de verwachte levensduur raad ik je aan de machine te investeren (dus op je balans boeken onder inventaris) en af te schrijven.

 

Indien je de machine koopt van een particulier is de boeking

 

inventaris 650

aan kas (of prive betaald) 650

 

Indien je de machine koopt van een ondernemer is de boeking

 

inventaris 546.22

te vorderen BTW 103.78

Aan kas (of prive betaald) 650

 

Groetjes,

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Claudia,

 

Als je het in je kasboek boekt als uitgaven/aankoop, dan boekt Minipak automatisch de tegenrekening, dus aan kas. Daarmee is je boekhouding dan weer in evenwicht.

 

Groetjes,

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.