• 0

rentevergoeding over storting EV (aandelen) bij BV

Vorig jaar heb ik twee BV's opgericht, een holding en werkmaatschappij. Bij oprichting heb ik 18K gestort in de holding die daarna is doorgeboekt naar de werk BV. Die is daar overigens gebleven voor werkkapitaal. Later dat jaar heb ik nogmaals 18k van prive naar de holding gestort voor extra werkkapitaal.

 

Mijn vraag: moet of mag ik over beide bedragen rente in rekening brengen vanwege prive inbreng? Is er verschil tussen de eerste storting (aankoop van aandelen) en de tweede (extra werkkapitaal)?

 

Ik doe de boekhouding zelf en het lukt aardig (na veel avonden hierin verdiepen) maar hier kan ik nergens een antwoord op vinden.

 

Alvast enorm bedankt !

Mike

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mike

 

De eerste storting in de holding van 18K is aandelenkapitaal en dus geen lening. De doorstorting naar de werk BV is ook aandelenkapitaal en dus ook geen lening. Dan komen we bij jouw 2e storting in de holding.

 

Dat is óf een lening óf informeel kapitaal. Het onderscheid is erg belangrijk en hangt er vanaf of je die 18K als zakelijk krediet hebt verstrekt. Dus: zorg voor een overeenkomst van geldlening op zakelijke voorwaarden (zakelijke rente, looptijd en aflossing).

 

Doe je dit niet, dan zal de fiscus dit aanmerken als een informele kapitaalstorting, wat zoveel wil zeggen als dat die 18K fungeert als extra aandelenkapitaal. Dat kun je dan niet meer eenvoudig terug storten naar privé, maar moet langs een wat langere route retour privé met alle voorwaarden van dien.

 

Dus regel een overeenkomst van geldlening. Bedenk je wel dat de rente die de BV aan jou betaalt, belast is in box 1 (terbeschikkingstelling) als resultaat uit overige werkzaamheden. Je kunt de lening ook beperken tot onder de € 17.500, dan kan het rentevrij, zie:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.