• 0

Eenmanszaak starten + autolease met een negatieve BKR

Hallo,

ben hier nieuw en terecht gekomen na een grootschalige zoekaktie op google. Sinds gistermiddag ben ik een hoop topics aan het door lezen geweest, en ik moet eerlijk zijn: ik zie door de bomen het bos niet meer. De topics in dit forum beslaan eigenlijk net mijn situatie niet voldoende om geen vraag te stellen, dus ik zal mijn situatie schetsen:

Ik ben in 2004 in het WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) terecht gekomen omdat wij (mijn vrouw en ik) een koophuis hadden waar de hypotheek gebaseerd was op twee inkomens. Mijn vrouw werd ziek van de zwangerschap, er viel een inkomen weg en daar zijn de schulden door ontstaan. Wij hebben het WSNP traject (3 jaar) voorbeeldig doorlopen en medio 2007 kregen wij een 'schone lei' verklaring.

Nu in 2009 ben ik van plan de knoop door te hakken en dan toch eindelijk een eigen zaakje te starten en van mijn hobby uiteindelijk een fulltime baan te maken. Ik heb hier niet direct een financiering of eigen vermogen voor nodig, daar het in den beginne een dienstverlening is, later uit te breiden naar nieuwe produkten e.d.

Nu is mijn vraag eigenlijk of ik zonder financieën nodig te hebben een eigen zaak kan opzetten MET een (berg) oude negatieve BKR registratie(s)? Welke vorm (BV, VOF, Eenmanszaak) kan ik het beste aanhouden? De laatste vraag is voornamelijk gericht op het feit dat ik op naam van mijn zaak een auto wil gaan leasen daar ik nogal wat kilometers zal moeten gaan maken en ikzelf op dit moment geen auto bezit.

Op bovenstaande punten konden zowel BKR, mijn bank en ex-WSNP begeleidster geen antwoord geven, dus ik hoop dat één van jullie mij wijzer kunnen maken...

Alvast bedankt!!

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi M. van Leersum,

Een eigen zaak zonder financiering opzetten is geen enkel probleem. Het is zelfs aan te raden om je in de startfase niet te overladen met schulden. Een dienstverlener kan de kosten laag houden door niet direct een kantoorruimte te huren, maar vanuit huis te starten. Met een laptop, telefoon, een auto en een goed "product" kun je in feite al aan de slag. En gezien je verleden lijkt me dat je even de buik vol hebt van schulden :).

De keuze voor BV of eenmanszaak hangt af van de te verwachten winst en te lopen risico's. Hoe meer winst en hoe meer risico, hoe eerder de BV in beeld komt. In het algemeen kunnen starters het beste vanuit een eenmanszaak starten. Voordeel van de eenmanszaak is dat je je winst kunt drukken met de ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek e.d.) en dat je niet direct verplicht wordt een ondernemers salaris aan jezelf uit te keren. Investeringen kunnen in de startfase direct ten laste van de winst gebracht worden. Als de zaken goed gaan, kun je na bv. 3 jaar je eenmanszaak alsnog inbrengen in een BV.

Als eenmanszaak loop je wel meer risico dan een BV, bv als je opdrachtgevers niet tevreden zijn. Zorg dat je dit juridisch en verzekeringstechnisch goed afdekt bv. met je Algemene Voorwaarden.

Een auto kan gewoon geleased worden op naam van de eenmanszaak. De auto dient als zekerheid. Er zijn verschillende lease-vormen: Financial lease (te vergelijken met financiering van de auto) en operational lease (te vergelijken met het huren van een auto). In mijn praktijk kiezen de meeste ondernemers voor financial lease.

Vreemd dat je "adviseurs" geen antwoorden kunnen geven op deze vragen. De vragen zijn toch vrij "basic".

Succes,

Odeon

• 0

Om nu meteen een leaseauto te nemen, als je deze al krijgt met een WSNP verleden, is naar mijn mening geen wijs besluit.

Wees verstandig en koop eerst een 2de, 3de of 4de hands.

Wil je persé toch een leaseauto dan kan je een aanvraag doen en kijken hoe de reactie is, daar is geen vast antwoord op te geven want elke situatie is anders.

• 0

@odeon:

100% gelijk, ik heb mijn buik vol van schulden en de daarbij komende wolven om te 'collecten' ;)

De winsten zullen in het begin voldoende zijn om alle kosten te dekken, plus een redelijke extra (overgedragen klanten bestand, dus ik ben redelijk zeker van bovenstaande). Bedankt voor de info, en ja, ik vond deze vragen ook vrij 'basic', maar blijkbaar is een WSNP verleden reden tot onduidelijkheid? :s

@René v. Zandwijk:

Jouw conclusie om eerst 2e, 3e of 4e+ hands te nemen is logisch en heb ik natuurlijk allang overwogen, maar helaas zijn de eisen waar mijn voertuig aan zal moeten voldoen dermate 'uncommon' dat ik al snel aan een occasion of nieuwe auto moet denken. Ik vond in Duitsland een aantal auto's te koop, maar de invoerrechten van deze voertuigen waren dermate hoog uit dat ik al op een totaal bedrag van 80% van een nieuwe auto hier in nederland kwam.

Bovenstaande was aanleiding om te gaan zoeken wat er nou precies wel en niet mogelijk was, waarna ik dus ben gaan bellen met een aantal instanties. Gezien mijn verleden en de eisen waar mijn voertuig aan moet voldoen konden ze mij geen antwoord geven, maar het liet mij wel met een hoop twijfel zitten..

M.v.g.

• 0

Nu is mijn vraag eigenlijk of ik zonder financieën nodig te hebben een eigen zaak kan opzetten MET een (berg) oude negatieve BKR registratie(s)? Welke vorm (BV, VOF, Eenmanszaak) kan ik het beste aanhouden? De laatste vraag is voornamelijk gericht op het feit dat ik op naam van mijn zaak een auto wil gaan leasen daar ik nogal wat kilometers zal moeten gaan maken en ikzelf op dit moment geen auto bezit.

Op bovenstaande punten konden zowel BKR, mijn bank en ex-WSNP begeleidster geen antwoord geven, dus ik hoop dat één van jullie mij wijzer kunnen maken...

Of jij een eigen zaak kan gaan opzetten is eigenlijk alleen afhankelijk van de uitkomsten van een gedegen ondernemersplan.

De vorm waarin je dat doe staat vrij en is zeker niet afhankelijk van het gegeven dat jij een auto wil gaan leasen.!

Om te beginnen raad ik je aan te gaan handelen in de vorm van een eenmanszaak. Snelste makkelijkste en goedkoopste vorm om te starten. Bij KvK kunnen ze je er alles over vertellen.

Bij een lease aanvraag zal zeker gekeken worden naar toekomstverwachtingen, zijn inkomsten voldoende om financieringslasten te dragen. Bij starters is dat altijd erg lastig. Problemen bij een leaseaanvraag verwacht ik zeker na toetsing BKR vanwege de meldingen zoals je neerschreef.

Overigens kan het best zo zijn dat je vanwege de "specificatie's" voor de financiering van die auto penning zestien gaat betalen,

wellicht iemand in de familiaire sfeer die jou op weg wil helpen ?

En een beetje bank had op jouw vragen makkelijk antwoord kunnen geven !

succes

• 0

(Even los van de rest van je verhaal en de vraag wat nou echt wijsheid is in jouw situatie. Ik heb namelijk geen idee wat je gaat doen om te zorgen dat er centjes binnenkomen. Veel rijden in een auto is volgens mij alleen interessant voor een gevulde taxi.)

Als je ergens zaken kunt doen op dit moment dan is het wel in autoland.

Dus of je het nu huurkoop, koop op afbetaling, huur, lease of wat dan ook noemt, naar mijn idee kun je links of rechts echt wel een auto krijgen als jij je handtekening onder een contract zet met de verplichting om iedere week of maand wat centen te betalen. BKR of niet. Bij veel handelaren staat het water tot aan de lippen. Die hebben verplichtingen die ze zelf moeten nakomen (voorraadfinanciering) dus als ze er een beetje vertrouwen in hebben dat jij ervoor zorgt dat er weer geld binnenkomt sturen ze je echt niet van het erf af.

Ard

• 0

Met een nieuwe onderneming zonder een aantal jaarrekeningen zal elke bank/leasemij. zeer huiverig zijn om je een bep. bedarg ter beschikking te stellen voor de lease v/e auto. Als er al iemand geïnteresseerd is, houdt dan rekening met een zeer forse aanbetaling.

De meeste financiers/leasemij hebben als voorwaarde minimaal 2 (positieve) jaarrekeningen. Als je zonder al teveel moeite soepelere voorwaarden tegenkomt, begin je dan maar af te vragen waarom.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

• 0

Goedemorgen,

met jullie reacties in gedachte ben ik gaan rondbellen. Mijn financieel adviseur heeft me gewezen op een mogelijke maatschappij die op basis van mijn ondernemersplan en prognose mij toch een lease wil aanbieden. Vanmiddag krijg ik de gegevens van een contactpersoon. Mocht dat ook niet positief uitpakken, hebben een oom en tante van mij die een eigen VOF opgezet hebben toegezegd mij een renteloze lening te verstrekken.

Daar ik liever vanaf stap 1 zelfstandig wil beginnen is optie twee echt het laatste middel waar ik gebruik van wil maken eigenlijk, maar in week 42 zal mijn eigen zaak dan toch feit zijn ;-)

Ook zal ik vandaag eens wat dealers benaderen om te polsen wat er mogelijk is zonder leasemaatschappij of PL.

• 0

Hoi MvanLeersum,

Als je toch gebruik maakt van de mogelijkheid om geld te lenen van je oom en tante, wijs ze dan op de mogelijkheid dat deze lening in de vorm van een bij de fiscus geregistreerde lening aan een startende ondernemer verstrekt kan worden. Deze leningen staan ook wel bekend als "Tante Agaath-leningen". Biedt je oom en tante allerlei fiscale voordelen. Ze komen dan misschien wat eerder over de brug :)

Succes,

Odeon

• 1

Waarom zijn je vereisten voor het voertuig zo extreem dat je niet kan starten met een oude auto die zeker nu zeer betaalbaar te krijgen zijn?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

@djluc:

Biochemische en (licht) radioactieve materialen..

De eisen om deze te mogen vervoeren zijn bijna extremistisch te noemen. Over het algemeen zijn de auto's voor het 1 OF het ander bestemd, niet voor beide. In mijn geval zal het voertuig aan de eisen voor beide moeten voldoen: gekoeld, gevoerd, verstevigd, zwaarder beveiligd om er even een paar te noemen. De diploma's om dit te mogen vervoeren heb ik al aangezien ik chauffeur van beroep ben..

@odeon:

Geweldige tip, ze willen mij zoiezo bijstaan, maar ik denk dat ze hier een leuke meevaller mee kunnen krijgen (voor de moeite zo gezegd)

• 0

Daar heb je duidelijk geen oude barrel voor nodig inderdaad!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar