• 0

Vastgoed - bedrijfoprichten? welke rechtsvorm? fiscaal voordeel ?

Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij enigzinds verder helpen.

Mijn vader bezit enkele panden (prive) die worden verhuurd, dit verloopt niet altijd even soepel ( slecht betalen etc.) Nu is het beheer uitbesteed wat ook niet goed gaat. Ik wil nu zelf het beheer gaan doen samen met mijn broer en vader.Wanneer alles goed verloopt willen wij misschien in de toekomst het aantal panden uit breiden. Kortom we willen het beheer zelf doen en graag professioneel aanpakken.

Mijn vraag is is het handig om een bedrijf op te richten en zo ja welke rechtsvorm? ook fiscaal gezien.

Alvast bedankt voor uw hulp

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Eric,

Dat is moeilijk te zeggen zo. Feit is wel dat als jouw vader als eigenaar actief beheer gaat voeren, dat de fiscus wellicht de opbrengsten uit de panden bij hem gaat belasten in box 1 IB.

Als hij de belastingheffing in box 3 wil houden, dan zouden jullie moeten denken aan een besloten CV waarin hij de commanditaire vennoot is. Dat betekent wel dat hij beslist geen bestuurshandelingen mag doen. Hij brengt de panden in en doet verder niets. Jij en jouw broer voeren het beleid en alle activiteiten uit.

Zo blijven de panden in box 3 voor jullie vader en kunnen jullie een vergoeding krijgen voor de arbeid, belast in box 1.

Let wel: ik zeg niet dat dit de juiste weg is en het vereist echt fiscaal advies omdat de CV akte maatwerk is in dit geval.

Alternatief is de BV in of ervoor kiezen dat jullie vader belasting gaat betalen in box 1 (via een VOF).

Wat de juiste keuze is, hangt mede af van de omvang van de activiteiten, de waarde van de panden, stille reserves in die panden, etc. Maatwerk dus.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Eric,

Bij inbreng van de panden in een CV/BV dien je er rekening mee te houden dat 6% overdrachtsbelasting is verschuldigd. Dit kan wellicht voorkomen worden door de exploitatie van de panden nu al als onderneming aan te merken, maar dat heeft voor de inkomstenbelasting zo zijn nadelen. Laat je over deze materie in ieder geval goed adviseren, want het is een terrein met vele (fiscale) valkuilen.

• 0

hoi Eric

Als er sprake is van meer dan normaal vermogensbeheer met de panden, dan verhuizen de panden naar box 1 en wordt het resultaat (huur min kosten) belast als resultaat uit overige werkzaamheden. Dat kan dus oplopen tot 52% heffing, terwijl nu in box 3 maar 1,2% IB verschuldigd is over waarde panden minus schulden.

ook dat is een vergelijking die gemaakt moet worden.

groet

Joost

• 0

of je de overdrachtsbelasting überhaupt kunt ontwijken, hangt af van de gekozen constructie. Dus is lastig om daar wat over te kunnen zeggen.

De 6% is wel belangrijk in deze, maar is onderdeel van een goed advies en beslist niet leidend in dit vraagstuk.

groet

joost

• 1

Beste Eric,

Op verzoek van Joost kijk ik ook even mee.

Er zijn meerdere opties om de panden in de B.V. te krijgen.

1. Verkoop.

Je vader verkoopt en levert de panden aan de B.V.

De B.V. zal de koopsom moeten betalen, dat kan door schuldigerkenning. De B.V. blijft de koopsom schuldig en zal rente+aflossing moeten betalen aan vader. Andere optie is de B.V. een lening te laten vragen bij een bank (+hypotheek etc). Dan heeft de B.V. geen schulden aan vader. De laatste heeft een belangrijk voordeel: geen box 1 heffing voor de TBS-regeling. De eerste is veel gevallen wel.

2. Inbreng.

Inbreng is de term voor in een B.V. stoppen van zaken (zoals onroerende zaken of een onderneming bijv.) tegen uitreiking van aandelen.

Bij inbreng van een eenmanszaak spreekt men ook wel over "omzetten van een eenmanszaak etc.

Hoe ontwijk je overdrachtsbelasting?

Bij verkoop ontkom je er niet aan, tenzij sprake is van een monument (voorwaarden!) of andere zeer zeldzame objecten.

Bij inbreng van een onderneming is sprake van vrijstelling voor de overdrachtsbelasting. Ook onder voorwaarden!

Dit is deels hiervoor al aangekaart met verwijzing naar de risico's voor de inkomstenbelasting. Als aan de inspecteur wordt verzocht om te worden aangemerkt als ondernemer, zal bij inbreng in de B.V. sprake zijn van staking van de onderneming. De waardestijging van vastgoed zal worden aangemerkt als stakingswinst.

Dit is (onder voorwaarden) op te vangen middels geruisloze inbreng, dan wordt de IB-claim uitgesteld.

Advies: zoek een fiscalist/accountant en laat dit uitrekenen, want dit kan potentieel heel duur worden (belastingtechnisch).

Succes!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

EricEric

Vooralsnog accepteert de fiscus dat de panden in box 3 zitten. Indien je vader het beheer volledig uitbesteed aan jou en je broer en de panden niet op jullie naam staan, is er m.i. sprake van normaal vermogensbeheer bij jullie vader.

Indien jullie een zakelijke vergoeding ontvangen voor het vermogensbeheer, is deze bij jullie wel belast als resultaat overige werkzaamheid (box 1) en bij je vader niet aftrekbaar (box 3).

Waar precies de grens ligt tussen normaal vermogensbeheer (box3) en winst dan wel resultaat overige werkzaamheid is moeilijk aan te geven, maar zolang jullie vader alles uitbesteed (incasso, onderhoud, administratie e.d.) blijven het m.i. box 3-panden en dan maakt het ook niet uit of het er 1 is of 20.

Het aanhouden van de panden in box 3 lijkt mij, op basis van hetgeen je aangedragen hebt, vooralsnog fiscaal de meest voordelige weg.

Succes,

Odeon

• 0

vraag over het voorgaande , als het beheer van het vastgoed wordt gedaan door de echtgenote (fiscale parner) die daar dan , al dan niet, een vergoeding voor ontvangt (overigens deze parner is geen mede eigenaar en op huwelijkse voorwaarden getrouwd) kunnen de panden dan in box 3 blijven ?

• 0

vraag over het voorgaande , als het beheer van het vastgoed wordt gedaan door de echtgenote (fiscale parner) die daar dan , al dan niet, een vergoeding voor ontvangt (overigens deze parner is geen mede eigenaar en op huwelijkse voorwaarden getrouwd) kunnen de panden dan in box 3 blijven ?

Hou het zakelijk en betaal haar dus wel een zakelijke beloning. Box 3 lijkt me (met deze beperkte info) geen probleem.

groet

Joost

• 0

hi, sorry for the english but easier for me to communicate and i know most dutch wriet and speak very good english.

I have a distribution company ( BV ), 3 equal partners with no holdings ( at the moment ) above this rechtspersoon, turnover 3,500,000 with a 10 to 20% growth per year.

We are buying a new warehouse/offices price 1,000,000 and want to drop this into a holding between the werkmaatschappij and put the 3 owners into private holdings. I would like to know how do we avoid paying tax on the share difference.

Hope this is clear, looking forward to any replies.

VG

Kiwi2

• 0

Ik antwoord even in het Nederlands.

Laat de distribution company doorzakken naar een Tussenholding en vervolgens naar een werkmaatschappij, Dit noemen we bedrijfsfusie en kan - onder voorwaarden - fiscaal geruisloos plaatsvinden. Indien bedrijfsfusie niet mogelijk mocht zijn, omdat het hier een dubbele doorzakking betreft, kan de gewenste structuur nog binnen een fiscale eenheid gerealiseerd worden.

Na deze actie heb je een structuur met Topholding, Tussenholding en Werkmaatschappij. Vervolgens splits je de Topholding in 3 afzonderlijke Private Holdings. Voila, de gewenste structuur is gerealiseerd zonder dat het een € belasting kost,

Er is wel een maar. Het creëeren van de gewenste structuur vergt nauwkeurige fiscale en juridische begeleiding en is dus vrij kostbaar.

Succes,

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar