• 0

Eisen importeren voedingsmiddelen uit VS

Ik ben van plan om een bepaald product in de categorie "Eten & Drinken" te importeren vanuit de VS. Ik heb al contact gehad met een/de leverancier, maar omdat het product momenteel nog helemaal nergens in de EU op de markt is, zit ik met de volgende vraag;

Hoe weet ik zeker dat het product aan alle EU-eisen voldoet en zo in Nederland op de markt mag? Moet ik het product hier door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit laten testen? Of voldoet het om te controleren dat alle ingredienten toegestaan zijn in de EU/NL? Ik neem aan dat het niet direct zonder enige vergunning of iets dergelijks hier in de supermarkt mag terechtkomen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 1

Beste Miguel,

Is het product door de screening van de FDA (Food and Drug Administration) gekomen en heeft deze het product vrijgegeven? Zo ja, dan heeft de producent daarvan zeker ook rapporten et cetera waarmee je kunt aantonen bij de VWA en afnemers dat je een veilig product importeert.

Het op voorhand laten testen van het product door de VWA is zeker een zeer goede suggestie alleen al vanwege het feit dat je daarmee je aansprakelijkheidsrisico als EU-importeur (op basis van Art. 6:187 lid 3 en 4) grotendeels kunt vermijden en/of verminderen. Op kosten van de leverancier uiteraard en met onderbouwing van de toestemming c.q. rapportage van de FDA.

Voor de resterende antwoorden op je vragen is het wellicht het overwegen waard ook eens zelf op de site van de VWA te kijken. Klik maar eens op hun site op de volgende buttons bedrijven > overzicht wetgeving > wetgeving algemene productveiligheid en dan zie je wat je in algemene zin te wachten staat op het gebied van bedrijfsvoering.

Risico's vermijden, verminderen, overdragen en/of zelf dragen is in deze het adagio.

Vermijden:

- FDA- en VWA-rapportage en goedkeuring in bezit?

- Contractueel met US-producent overeengekomen dat men jou vrijwaart?

- et cetera.

Verminderen:

- Eigen bedrijfsvoering op orde op basis van ISO (zoals je op site van de VWA kunt zien onder verantwoordelijkheid is dat min of meer wel een vereiste);

- In leveringscondities c.q. -voorwaarden en contracten met afnemers je aansprakelijkheid beperken;

- et cetera.

Overdragen:

- Overdragen van het productaansprakelijkheidsrisico aan een verzekeraar. Let wel dit is het doekje voor het bloeden, want het leed is dan al geschied ondanks dat je je risico hebt getracht te vermijden en verminderen. Wees er ook op bedacht dat er maar weinig verzekeraars in Nederland zijn die dit risico willen overnemen, omdat het om voedsel gaat en het van buiten de EU komt, en ga dus goed na of er in je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering geen uitsluiting is opgenomen. Wellicht is het een suggestie om je leverancier te vragen bij welke verzekeraar men dit risico in de US heeft ondergebracht en na te gaan of deze verzekeraar een Europese en liefst een Nederlandse dochtermaatschappij heeft en aan die partij het risico aan te bieden inclusief de gegevens van de FDA, VWA en de polisgegevens in de US;

- et cetera.

Zelf dragen:

- Het restrisico voor zover nog aanwezig kun je bijvoorbeeld afwentelen door een slimme opzet van je bedrijfsstructuur. Een combinatie van vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid en een volgestort aandelenkapitaal;

- et cetera.

Greetz,

Jeroen

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar