• 0

Technopartner nieuw loket voor starters

Publicatiedatum: 26/9/2003 www.fd.nl

Technopartner nieuw loket voor starters

 

van onze redacteur

DEN HAAG - Er komt één loket voor innovatieve startende ondernemers: Technopartner. Dat komt in de plaats van de huidige loketten: Biopartner, Dreamstart en Twinning.

Vijf bedrijven - DSM , IBM , Unilever , Philips en Friesland Coberco - hebben hun steun al toegezegd in de vorm van huisvesting, apparatuur, netwerken en coaching. Ook enkele financiële instellingen steunen het plan. Technopartner verleent leningen van maximaal euro 20.000 aan potentiële starters. Voor de eerste fase van het bedrijf zint EZ op een garantieregeling om durfkapitalisten binnen te halen.

Technopartner is een van de initiatieven uit de Innovatiebrief van minister Brinkhorst van Economische Zaken die vandaag wordt besproken in de ministerraad. De plannen moeten leiden tot een cultuuromslag en structurele vernieuwing van het innovatiesysteem.

Een nieuwe subsidieregeling, PSI, om samenwerking te bevorderen tussen bedrijven en kennisinstellingen vervangt vijf bestaande subsidies. Samen met Onderwijs werkt Brinkhorst aan een andere financiering van de universiteiten. Toepasbaarheid van onderzoeksresultaten wordt vanaf 2004 medebepalend voor het oordeel over de kwaliteit van onderzoek.

 

Copyright © 2003 Het Financieele Dagblad

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mooi artikel in het FD. Er staat bydewee niet bij wanneer dat loket nu daadwerkelijk van start gaat. Het wordt (zoals het artikel zegt), vandaag in de ministerraad besproken. Dus helaas to you all (including myself), kan ik niets zinnings melden.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Staatssecretaris Van Gennip wil 25 mln euro extra voor startende bedrijvenDatum: 01-10-2003

 

 

Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken wil dat er 25 miljoen euro extra uitgetrokken wordt om het aantal innovatieve startende bedrijven het verhogen. Dat heeft de staatssecretaris woensdag 1 oktober gezegd tijdens een bijeenkomst over kenniseconomie en innovatie van MKB-Nederland in Den Haag.

 

De staatssecretaris komt begin volgend jaar met een uitgebreid plan hiervoor, TechnoPartner, dat de volgende actiepunten bevat: Het stimuleren van netwerkvorming en het opzetten van een informatieloket voor technostarters; de uitvoering van een businessplan wedstrijd; het aanpassen van de huidige technostartersregeling om de kwaliteit van incubators te verbeteren; en ook het bieden van financiering in de vroege opstartfase van een bedrijf aldus Karien van Gennip.

Het geld moet volgens de staatssecretaris komen uit de185 miljoen euro die het kabinet tijdelijk geparkeerd heeft bij het Innovatieplatform.

 

Volgens de staatssecretaris kan het aantal startende bedrijven - dat in Nederland jaarlijks zon 1100 bedraagt - omhoog als studenten en jonge onderzoekers meer gestimuleerd worden om een bedrijf te beginnen: In de VS bijvoorbeeld wil 20 procent van de studenten een eigen bedrijf beginnen. De 9 procent van de Nederlandse studenten die dat willen, steekt daar schril bij af. En dat terwijl innovatieve starters zo belangrijk zijn voor onze economie. Zij zorgen voor spin-offs. In Nederland blijven we op dat vlak 30 tot 40 procent achter bij het internationale gemiddelde. Bovendien zorgen innovatieve starters met elkaar jaarlijks voor een groei van de arbeidsproductiviteit van 0,4 tot 0,5 procentpunt, eenderde van de totale groei. Daarmee zorgen zij dus ook voor nieuwe banen. En voor de ontwikkeling van nieuwe hoogwaardige technologieën en - uiteindelijk - voor economische groei, aldus staatssecretaris Van Gennip.

 

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl.

Voor journalisten: Maryse Ducheine, persvoorlichter, telefoon (070) 379 64 64, e-mail: M.A.I.Ducheine@minez.nl

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Eindelijk de innovatiebrief :D


 

Brinkhorst en Van Gennip in actie voor innovatie

 

Datum: 02-10-2003

 

Innovatie moet de belangrijkste pijler worden onder toekomstige welvaartsgroei. Meer innoveren vereist een breuk met het verleden. We moeten toe naar een kennisklimaat waarin lef en ondernemerszin worden gewaardeerd. Dat schrijven minister Brinkhorst van Economische Zaken en staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken in de Innovatiebrief die naar de Tweede Kamer is gestuurd.

 

De brief In actie voor Innovatie geeft aan welke stappen het kabinet wil zetten om de innovatiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven te (helpen) versterken. Dat is nodig omdat Nederland op de innovatieranglijsten de positie van goede middenmoter dreigt te verliezen. Actie is geboden omdat Nederland de ambitie heeft om in 2010 tot de Europese top te horen van de meest concurrerende en snelst vernieuwende kenniseconomieën. Daarnaast ligt er nog een andere Europese ambitie: namelijk om in 2010 drie procent van het Bruto Nationaal Product te besteden aan Research & Development. Een ambitie die de overheid én het bedrijfsleven én de kennisinstellingen moeten waarmaken. In de Innovatiebrief wordt op drie verschillende fronten maatregelen aangekondigd:

 

MEER INNOVERENDE BEDRIJVEN

Nederlandse bedrijven moeten meer nieuwe producten maken en nieuwe diensten aanbieden.

Om bedrijven beter van dienst te zijn worden de huidige initiatieven voor startende technologiebedrijven bedrijven gebundeld in één formule: TechnoPartner. Het extra geld voor TechnoPartner is afkomstig uit de 185 miljoen euro die door het kabinet voorlopig is ondergebracht bij het Innovatieplatform.

Er komt meer aandacht voor het toepassen van al bestaande kennis door MKB-bedrijven. De EZ-uitvoeringsorganisatie Syntens speelt een rol hierbij en er wordt 40 miljoen euro voor uitgetrokken.

 

BETER INNOVATIEKLIMAAT

Nederland moet een aantrekkelijk land worden om in te innoveren.

Zo wordt 100 miljoen euro extra uitgetrokken voor bedrijven die onderzoekers in dienst hebben of willen nemen. Dat betekent een verhoging van het budget voor de fiscale WBSO-regeling met circa 30 procent tot circa 450 miljoen euro.

Per 1 januari 2004 komt er via een speciale regeling 90 miljoen euro beschikbaar voor bedrijven die met andere partners samen onderzoek willen doen.

En eind van het jaar komen de ministeries van OCenW, SZW en EZ met een gezamenlijke aanpak om de tekorten aan technisch- en onderzoekspersoneel weg te werken. In de Innovatiebrief komt een aantal oplossingen al aan de orde: bijvoorbeeld meer buitenlandse onderzoekers naar Nederland halen.

 

 

MEER KANSEN, BETER KIEZEN

Nederlandse onderzoeksinstellingen moeten samen met bedrijven meer gericht en goed onderzoek doen.

Universiteiten die helpen bij het opzetten van bedrijven worden beloond. Universiteiten worden ook gestimuleerd om octrooien aan te vragen zodat opgedane kennis veel meer uitgewisseld wordt dan nu het geval is.

Voor onderzoeksinstellingen en bedrijven die langdurig samenwerken in onderzoeksprojecten is een budget van in totaal 200 miljoen euro beschikbaar om succesvolle initiatieven zoals de technologische topinstituten en het Genoom onderzoek verder uit te bouwen.

Op het gebied van ICT en Life Sciences worden in het najaar concrete actieplannen gepresenteerd.

 

 

Leeswijzer

De Innovatiebrief bestaat uit drie delen. Deel I bevat de beleidsstrategie, in Deel II bevat achtergrondinformatie en cijfermateriaal over hoe het gesteld is met innovatie in Nederland. Deel III is een schematische weergave van de maatregelen die aangekondigd worden.

De innovatiebrief is ook te vinden en te downloaden op www.ez.nl of www.innovatie.ez.nl .

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

"Het is stil aan de overkant, het is stil aan de overkant, het is stil aan de overkant...." mee>

 

Verder geen enkel geluid meer vernomen over de innovatiebrief of over technopartner. Geen visie, geen beleid, helemaal niets.

 

Ik ben in gespannen afwachting van wat ons te wachten staat op 1 januari a.s.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hey Nils,

 

 

Zou het niet beter zijn om gewoon mensen uit de dagelijkse praktijk te vragen om die beleidslijn te schrijven?

 

Ik vermoed dat wij met z'n allen toch wel in maximaal twee uur een heel beleid in elkaar kunnen draaien.

 

Zal ik eens een kort briefje sturen? Of werkt een bombrief beter?

 

Groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Hey Nils,

 

 

Zou het niet beter zijn om gewoon mensen uit de dagelijkse praktijk te vragen om die beleidslijn te schrijven?

 

Ik vermoed dat wij met z'n allen toch wel in maximaal twee uur een heel beleid in elkaar kunnen draaien.

 

Zal ik eens een kort briefje sturen? Of werkt een bombrief beter?

 

Groet,

 

Michael Klijn.

 

Yep, zo'n beleid hebben we in twee uur inelkaar geflanst. Maar ja hé! Dan krijg je te maken met het "not invented here" syndroom. Ik ben klaar met het geven van advies. Het wordt alleen maar tegen je gebruikt.

 

Als ze me zouden "vragen", dan is het wat anders. Echter de kans dat ze ons iets zullen "vragen" is nihil. We horen namelijk niet bij de "bestuurlijke elite", dus weten we nergens iets van.

 

Ik beperk me tot het genoegen dat ik beleef aan de stille paniek die inmiddels moet heersen achter de gesloten deuren van de "bestuurlijke elite".

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.