• 0

Beschermen concept uitzendbureau

Ik sta op het punt een uitzendbureau te beginnen met een volledig nieuw concept. De branche en het concept hou ik nog (kort) even voor mezelf tot alles loopt.

 

Mijn idee is compleet nieuw en de brancheorganisatie bevestigd dat ik de eerste en enige ben momenteel.

 

Ik weet zo goed als zeker dat dit een gat in de markt is, en dat als ik er eenmaal mee bezig ben dat vele mij zullen willen volgen. Uiteraard is een beetje concurrentie gezond, maar de branche waar ik op doel is vrij klein.

 

Nu is mijn vraag: kan je zo een concept op wat voor manier dan ook beschermen? Het zou natuurlijk gunstig uitkomen als er niet over een jaar ineens vele kopiën van mijn zaak zijn.

 

 

Uiteraard gebruik ik ook de zoekfunctie en lees ik met veel genoegen alle andere topics over het starten enz.

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kan iemand nou antwoord hierop geven als je er niets over kan vertellen. Ik snap het dilemma, maar

de uitzendmarkt is al zo doorweekt dat ik me niet kan voorstellen dat er ineens een heel nieuw concept beschikbaar

is waar een octrooi voor aangevraagd kan worden... weet trouwens helemaal niet of dat kan m.b.t. een dienst.

 

linda

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja ik snap dat het lastig kan zijn als ik niets over het concept kan zeggen. Nadeel als ik dit wel zeg dat er gevaar is dat iemand met mijn concept aan de haal gaat.

In ieder geval is het echt een uniek concept. De brancheorganisatie zegt ook hier nog nooit van gehoord te hebben.

 

Het gaat mij in deze vraag er ook om of zoiets te beschermen is. Ik heb hier zelf nooit van gehoord, vandaar.

 

Als er mensen zijn die hier antwoord op willen en kunnen geven dan is dat van harte welkom natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Een concept is soms moeizaam te beschermen hoor. Misschien was het concept van McDonalds wel de eerste, maar er is nu toch ook een Burger King. Misschien ditzelfde wel met Albert Heijn en C1000.....'t blijft 'gewoon' een supermarkt....

 

Als je één en ander nadrukkelijk en zeer gedeatailleerd beschrijft in een geschrift / stuk is het soms mogelijk om er auteursrecht op te verkrijgen. Ik heb weleens begrepen dat bijvoorbeeld het format van het programmma Big Brother op deze manier is beschermd. Maar of dat ook met zakelijke dienstverlening mogelijk is, waag ik te betwijfelen.

 

Misschien dat het i-depot van het BBIE enige uitkomst kán bieden om (alleen) een bewijsmiddel (dus níet automatisch dan een récht) te verkrijgen dat je als eerste dat idee had; zie hiervoor www.boip.int onder kopje ideeën.

 

Ik zou één en ander ook nogeens navragen bij een auteursrecht-specialist.

 

Rudolf

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een concept is soms moeizaam te beschermen hoor. Misschien was het concept van McDonalds wel de eerste, maar er is nu toch ook een Burger King. Misschien ditzelfde wel met Albert Heijn en C1000.....'t blijft 'gewoon' een supermarkt....

 

Concepten zijn niet te beschermen in Europa.

McDonalds doet dat in Europa op geheel eigen wijze, namelijk door het sterke merk McDonalds.

Als jij je concept wil beschermen begin dan met het opbouwen van een sterk merk dat mensen associeren met jouw specifieke vorm van dienstverlening.

 

Ik zou in dit geval ook niet weten op welke manier het auteursrecht hier een rol in zou kunnen spelen.

De bescherming van Tv formats staat vaak ter discussie. Dat heeft vooral te maken met het feit dat een kleine verandering al leid tot een nieuwe format. Iets soortgelijks kun je ook op dienstverlening loslaten. Anders dan bij een octrooi waar je voor een zo breed mogelijk bescherming uitgaat is het bij het format van belang de unieke onderdelen eruit te halen en deze te beschrijven.

Link naar reactie
  • 1

Het beschermen van een concept (een verzameling ideeën) kan tot op zekere hoogte. Het basisidee is niet of moeilijk te beschermen. Dus een uitzendbureau voor astrologen kan wel uniek zijn omdat het nog niet bestaat maar je kan anderen niet weerhouden om een uitzendbureau voor astrologen te starten.

 

Je kan wel de zaken zo uitwerken dat delen onder het auteurs- handels en of merkenrecht vallen. Hoe unieker, creatiever en gedetailleerder de uitwerking is (bijvoorbeeld de huisstijl) hoe groter de bescherming onder het auteursrecht. Uiteraard is het altijd verstandig om er een merk aan te hangen.

 

In hoeverre de procedures te beschermen zijn is ook afhankelijk van de mate van creativiteit. Ik denk nu aan de deurwaarders in Spanje die in rokkostuum de "klanten" bezoeken. Iemand anders (in dezelfde branche) mag dan niet zomaar mensen sturen in rokkostuum maar wellicht mag een clown weer wel.

 

 

Veel franchiseformules proberen zo veel mogelijk bescherming te krijgen door een unieke werkwijze / huisstijl. Dat houdt de concurentie niet weg maar wel op afstand.

 

edit iets verduidelijkt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de experts van dit subforum gevraagd te reageren. Uiteraard kunnen anderen ook nog steeds hun visie geven!

 

Kort door de bocht: octrooiering kan, als er min of meer technische aspecten verbonden zijn met het uitvoeren van dat nieuwe concept. Om een idee te geven, attach ik een patentaanvraag waarin (zie par. [0044]) wordt gerept van toepassing in de branche van uitzendbureaus.

 

Vraagsteller zou zijn concept kunnen bespreken met een octrooigemachtigde of -consultant.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

US20060036647.pdf

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.