• 0

Motivatie van medewerkers werkplaats

Beste allemaal,

 

In het bedrijf waar ik werk staan +- 10 mensen in de werkplaats (metaalwarenfabriek), er is 1 verkoper, 1 administratieve medewerker, 1 werkplaatschef, 2 tekenaars en een directeur. Zoals in veel bedrijven (in de metaalsector) ligt de gemiddelde leeftijd hoog, zeker in de werkplaats is dit het geval. 8 van de 10 medewerkers zijn de 40 gepasseerd en werken al jaren lang in hetzelfde bedrijf.

 

De motivatie bij deze medewerkers gaat achteruit, het is moeilijk om deze medewerkers te motiveren door doorgroeimogelijkheden aan te bieden, de posities op kantoor zijn bezet en de meeste kunnen niet of nauwelijks overweg met computers, wel zijn het echte vakmensen die bijzonder goed met de machines kunnen werken. (ook het doorgroeien naar werkplaatschef is eerder geprobeerd, 2 of 3 maal en dat is toen niet goed uitgepakt). De medewerkers verdienen een salaris dat boven gemiddeld is en taakroulatie is ook niet verder door te voeren, praktisch iedereen kan iedere machine bedienen en doet dit ook (met uitzondering van een laser snijmachine). Afgelopen jaar is er een nieuwe kantbank aangeschaft, geïnteresseerde hebben deel kunnen nemen aan een cursus en niemand is hiertoe verplicht geweest.

 

Ondanks dat neemt de motivatie sterk af en verslechterd het is sfeer binnen het bedrijf. Ik hoop dat jullie bruikbare tips hebben die (in tegenstelling tot de meeste literatuur) ook écht toe te passen zijn. Zelf heb ik de indruk dat het in de werk-extrinsieke sfeer gezocht moet worden maar ik sta zeker ook open voor andere ideeën!

 

Alvast bedankt voor de reacties, met vriendelijke groet,

 

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Peter,

 

Ik heb niet direct goede tips, maar wel een vraag. Lijkt een vreemde vraag: Waarom is de sfeer niet goed? Wat bedoel ik daarmee? De sfeer kan slecht zijn om verschillende redenen: collega's die niet met elkaar opschieten, arbo-omstandigheden waar over geklaagd wordt, een dominante negatievelijk in de groep, gewoon ouderdom en vastgeroestheid.

 

Los van deze vraag: soms ligt het probleem dieper en niet zo duidelijk aan de oppervlakte. Bijv. een onterecht ontslag van iemand in het verleden of iets dergelijks.

 

Andere vraag: werd er geklaagd over de introductie van die nieuwe machine? Heeft dat in de ogen van de werknemers gevolgen voor de werkomstandigheden?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Omdat je volgens mij maatwerk levert en projectmatig werkt:

 

Is het een mogelijkheid (los van efficiencyoverwegingen) voor een aantal opdrachten een projectteampje te vormen die een project van begin tot eind produceert (iedereen kan alles machines bedienen geef je aan, dus technisch niet zo'n probleem).

 

Mensen van boven de 40, is mijn ervaring, zijn nog trots op kwalitatief goed handwerk.

Als ze af en toe een project zelfstandig van begin tot eind kunnen uitvoeren en na levering ook nog eens een kijkje ter plaatse mogen nemen kan ik me voorstellen dat dat motiverend werkt.

(althans, bij mij werkt dat zo in een wat kleinere groep mensen)

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het wel eens met Veeveevee. Waardoor wordt de verslechterende motivatie veroorzaakt en waar blijkt die motivatie uit? Gaan de bedrijfsresultaten ook achteruit?

 

Op een afstand valt er verder weinig over te zeggen. Motivatie verbeteren zonder de oorzaak aan te pakken is een heilloze weg, of symptoombestrijding. Daarnaast kun je andermans motivatie nooit verbeteren. Mensen motiveren zichzelf, niet anderen.

 

Wat nog wel eens kan werken is er een buitenstaander bijhalen, die de situatie bekijkt. Een buitenstaander kijkt ook objectiever dan de direct betrokkenen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Even aansluitend dat ik Fred en VVV onderschrijf. Symptoombestrijding lost niets op.

Mijn reactie was meer ingegeven uit een gevoel van herkenning en de manier waarop wij dat voor een deel hebben opgelost.

(probleem bij ons was een soort van onvrede dat men maar een deel van het eindproduct maakte en niet het resultaat zag waarvoor men aan het buffelen was)

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Ik snap dat je antwoorden zoekt, maar ik heb in eerste instantie alleen maar een heleboel vragen. Uit je bericht maak ik overigens op dat jij niet de directeur van dit bedrijf bent ("in het bedrijf waar ik werk").

 

Waar merk je aan dat de motivatie achteruitgaat? Komen de medewerkers vaker te laat op het werk, gooien ze om vijf uur de deur achter zich dicht, wordt er veel gemopperd? En heeft dit ook invloed op de kwaliteit van het werk? Is er meer ziekteverzuim dan gemiddeld in deze sector?

 

Wat is de management-stijl? Loop de directeur veel rond in het bedrijf? Praat hij met de medewerkers over hun korte en lange termijn ambities? En gebeurt dit alleen "in de wandelgangen" of is hier een structuur voor, bijvoorbeeld in de vorm van een jaarplan per medewerker met doelstellingen, opleidingsbehoefte, etc. met tussentijdse voortgangsbesprekingen en een jaarlijkse (formele) beoordelingsronde? Hoeveel van de medewerkers hebben daadwerkelijk behoefte aan doorgroeimogelijkheden?

 

Kennen de medewerkers elkaar alleen van het werk, of zijn er ook persoonlijke banden? Is er een jaarlijks bedrijfsuitje en mogen de partners dan ook mee? Gaat iedereen dan mee of zijn er standaard "afhakers"?

 

Is er al met (een aantal) medewerkers over deze kwestie gesproken en zo ja, wat was hun reactie? Leeft dit alleen bij een aantal medewerkers (zoals bij jou) of is de directeur zich hier ook van bewust?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De vele vragen die mij een spiegel voorhouden had ik enigzins wel verwacht.

 

Ik ben inderdaad niet de directeur, naar mijn mening onderneemt hij te weinig actie op dit gebied (niet sinds kort maar al jaren lang). Tot zo'n 7 jaar geleden werd het bedrijf gerund door de directeur en zijn broer, laatst genoemde is omgekomen bij een ongeluk. Een aantal medewerkers menen dat het met hem aan het roer beter geweest zou zijn.

 

De directeur loopt de fabriek af en toe in, algemeen idee in de fabriek is dat hij dan kritiek komt leveren, zijn idee is dat hij om uitleg vraagt waarom projecten hebben afgeweken van zijn planning, de stap naar kritiek moet in zijn ogen dan nog komen ondanks dat dit dus anders wordt ervaren. Relatie tussen fabriek en directeur is dus niet optimaal. Er is meerdere malen een werkplaatschef vervangen, één is niet geaccepteerd door de werkplaats en praktisch weggepest. Daarna is er iemand onvrijwillig werkplaatschef geworden die ook niet geaccepteerd werk, mede doordat hij te jong bevonden werd (+- 26 bij aanstelling) deze staat nu weer in de fabriek, laatste werkplaatschef, nu iets meer dan een jaar binnen het bedrijf, lijkt het beter te doen.

 

Bedrijfsuitjes zijn er wel, en inderdaad ook met vaste afhakers, partners mogen mee.

 

Goed voorbeeld van een poging dit te verbeteren is dat iedereen een staatlot heeft ontvangen voor de medewerking aan het vakantieschema waarin om enige flexibiliteit is gevraagd. Van ongeveer de helft is hier een reactie op gekomen... Reden voor het geven van de loten is in een begeleidend briefje bekend gemaakt.

 

Er wordt bij fouten veel naar elkaar gewezen, fabriek naar kantoor en andersom.

 

Ik hoop dat jullie er nu een beter beeld bij kunnen vormen.

 

met vriendelijke groet,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Allereerst een compliment: Dapper om zomaar een kwetsbare opstelling te kiezen in jouw vraagstelling.

 

Ik sluit me bij John aan waar het gaat om de poging zaken nu trachten op te lossen even uit te stellen. Het type werkomgeving dat je schetst, kenmerkt zich vaak door zeer oplossingsgericht denken, communiceren en handelen. Dat werkt heel goed als problemen zich afspelen binnen de discipline die men beheerst en waar men vaak uit ervaring snel en adequaat tot oplossingen komt.

 

Nu speelt er zich een complex vraagstuk af, wat met diezelfde skills niet zomaar kan worden aangepakt. dit gaat dieper en speelt op andere niveaus.

 

Mijn advies: neem een externe in de arm (extern, want 'vreemde ogen dwingen' en kan een neutrale positie handhaven) en laat zorgvuldig een inventarisatie houden, op basis waarvan een advies kan worden opgemaakt en laat dit advies onder begeleiding uitvoeren.

 

Dit lijkt een hele stap (wellicht ook financieel), maar als je eens verder rondleest hier en jezelf informeert. zul je wellicht tot de conclusie komen dat je nu aan het zagen bent met een snel botter wordende zaag, dus productieverlies lijdt en dat het dus echt tijd wordt om even de zaag te laten slijpen en zo ineens weer duurzaam meer productie kunt draaien. Zie dat als een duurzame ivestering in Geld, Energie en Tijd, die zich echt teruggverdient.

 

Je mag me (eventueel via PM) best meer vragen als je daar prijs op stelt. Ik ben dan officieel gestopt, even meedenken met iemand kan nooit kwaad.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat jullie er nu een beter beeld bij kunnen vormen.

Zeker, de directeur speelt zelf ook een cruciale rol in het geheel, dus moet hij ook een deel moet uitmaken van de oplossing. En hij zal ook de beslissing moeten nemen of hij daarachter kan en wil staan.

 

Lijkt mij iets om eens in goede sfeer met hem te bespreken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Ik had al zo'n vermoeden dat er meer aan de hand was.

 

"Bij fouten wordt naar elkaar gewezen". En daar blijft het dan bij? Neemt niemand het initiatief om uit te zoeken wat er nu precies is misgegaan? Niet om iemand de schuld te kunnen geven, maar om te voorkomen dat zoiets in de toekomst wéér mis gaat. Nu blijft iedereen er vast van overtuigd dat de fout bij de ander gelegen heeft. En als dat regelmatig voorkomt, dan is dat op den duur funest voor de interne verhoudingen. En waarom moet de directeur de werkplaats in lopen om uit te vinden waarom e.e.a. niet volgens planning is verlopen? Wordt hij daar niet pro-actief over geinformeerd? Of hoopt iedereen (tevergeefs) dat hij er niet achter komt?

 

Een goed geoliede machine is geen garantie voor een goede productie, maar het helpt wel. Dat geldt ook voor de structuur in een bedrijf. En daar liggen volgens mij in dit geval nog wel mogelijkheden voor verbetering. Dat kan duidelijkheid scheppen en die duidelijkheid kan op zijn beurt weer voor rust zorgen. En die rust kan gebruikt worden om de verhoudingen te normaliseren en uit de negatieve spiraal te komen.

 

Zoals Hans aangeeft is de directeur hierbij een belangrijke speler (zo niet de belangrijkste) en zal dus initiatief, verantwoordelijkheid en betrokkenheid moeten tonen bij het oplossen van deze problematiek.

 

Ook mij mag je gerust bestoken met aanvullende vragen. Ik zal dit topic blijven volgen, maar via PM kan uiteraard ook.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Er wordt inderdaad veel gewezen, en ik probeer (via deze weg) te beginnen aan een oplossing. Het is een klein bedrijf, (+- 15 man) de directeur doet ook nacalculaties, als hij vreemde dingen tegenkomt in deze nacalculaties gaat hij dat navragen. (Dit wil hij dus niet uit handen geven, een echte ondernemer zoals de boeken deze beschrijven).

 

Hoopt iedereen (tevergeefs) dat hij er niet achter komt?........... Ja, en regelmatig lukt dat nog ook. Dat gebeurd omdat de medewerkers zijn vragen als kritiek ervaren en dat door wat creatief invullen van de urenlijsten deze vragen/kritiek omzeilt worden.

 

Wat is dan de manier om hier mee om te gaan? Conclusie die ik nu neig te trekken uit reacties en PM's is dat de eerste stap is:

 

[*]directeur ervan te overtuigen dat HIJ het project moet starten en de hand in eigen boezem moet durven steken

[*]Zelf het probleem meer loslaten en de directeur ermee bezig laten

[*]Overleggen van het inhuren van een externe

 

Als ik het niet goed begrepen heb hoor ik dit graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0
Hoopt iedereen (tevergeefs) dat hij er niet achter komt?........... Ja, en regelmatig lukt dat nog ook. Dat gebeurd omdat de medewerkers zijn vragen als kritiek ervaren en dat door wat creatief invullen van de urenlijsten deze vragen/kritiek omzeilt worden.

En de volgende calculatie wordt gebaseerd op deze creatief ingevulde urenlijsten, waardoor het volgende project wederom te krap wordt begroot ... vicieuze cirkel?

 

 

[*]directeur ervan te overtuigen dat HIJ het project moet starten en de hand in eigen boezem moet durven steken

[*]Zelf het probleem meer loslaten en de directeur ermee bezig laten

[*]Overleggen van het inhuren van een externe

Ik zou niet beginnen met het wijzen op "de hand in eigen boezem steken". Zoals je aangeeft wordt er al teveel gewezen en hoe eerder dat stopt, hoe beter. Als de directeur dit niet oppakt, kun je nog altijd zien. En wat betreft het meer loslaten: je bericht hier toont je betrokkenheid en die is in dit soort situaties hard nodig.

Link naar reactie
  • 0

Daar wil ik nog aan toevoegen dat medewerkers zoals jij deze beschrijft, zijn dikwijls medewerkers die in z'n probleem altijd wachten totdat iemand van hogere hierarchie een toenaderende stap zet. Hoewel het probleem dikwijls op beide fronten ligt.

De eerste stap is voor de directeur. Deze stap moet oprecht zijn en de medewerkers voldoende uitdagen om zelf de volgende stap te zetten.

 

Ik sluit me aan mij het advies om er een extern persoon naar te laten kijken, maar soms heb ik daar een dubbel gevoel bij. Ik weet niet of z'n externe met de iedereen gaat praten. Zo ja, dan kunnen er medewerkers zijn die dat allemaal maar geneuzel vinden. Gokje; dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde mensen die niet meegaan met het bedrijfsuitje. Mocht dit het geval zijn, probeer dan in te schatten hoe die verhouding ligt. Als je de dominante meerderheid mee hebt, dan gaat het goed.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Laat de directeur anders is een keer een. ?....invullen. Wij krijgen hier dagelijks mee te maken. De motivatie van medewerkers verhogen heeft te maken met managen. Naast kennis en kunde van zijn vak zijn ook vooral zachte vaardigheden zoals communiceren, leiderschap, mensenkennis en organiseren onmisbaar om de boel weer op orde te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat zelfkennis zal helpen. Op basis daarvan kan de directeur bekwaamheden ontwikkelen en zal alles een stuk beter gaan. Dit komt in heel veel MKB bedrijven voor!

 

Modedit: link verwijderd. Lees gebruiksvoorwaarden!

Link naar reactie
  • 0

Laat de directeur anders is een keer een. ?....invullen. Wij krijgen hier dagelijks mee te maken. De motivatie van medewerkers verhogen heeft te maken met managen. Naast kennis en kunde van zijn vak zijn ook vooral zachte vaardigheden zoals communiceren, leiderschap, mensenkennis en organiseren onmisbaar om de boel weer op orde te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat zelfkennis zal helpen. Op basis daarvan kan de directeur bekwaamheden ontwikkelen en zal alles een stuk beter gaan. Dit komt in heel veel MKB bedrijven voor!

 

Modedit: link verwijderd. Lees gebruiksvoorwaarden!

 

Beste Peterjacobs,

 

Je reageert op een topic van 3,5 jaar oud!

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.