• 0

Btw bij bedrijfsovername art 31

Ik heb een vraag over btw bij overname van een bedrijf. Mijn partner wil een winkel overnemen voor in totaal een bedrag van 75.000 euro. Dit bedrag is nu in het koopcontract afgesproken inclusief btw (art 31 van de wet omzetbelasting). Daarvan is:

Inventaris    € 35.000

Overname van de huurborgsom i.v.m. indeplaatsteling   € 7.500

Voorraden   € 30.000

Emballage   € 2.500

 

Op de inventaris zit 19 % omzetbelasting en op een deel van de voorraad zit 19 % btw, een deel 6 % en een deel 0 % btw. Kan ik deze btw terugvragen?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Het lijkt mij dat de overname zonder BTW is, aangezien onderstaande tekst uit de Wet bepaalt dat er geen levering plaats vindt.

 

Bij overgang van het geheel of een gedeelte van een algemeenheid van goederen, al dan niet tegen vergoeding of in de vorm van een inbreng in een vennootschap, wordt geacht dat geen leveringen of diensten plaatsvinden en treedt, tenzij bij ministeriële regeling anders is bepaald, degene op wie de goederen overgaan in de plaats van de overdrager.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Kleine toevoeging:

Mij dunkt dat voor het lopende BTW-tijdvak de BTW kan worden teruggevorderd door degene die de onderneming overneemt/voortzet.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Dat zou dan beteken dat:

 

Men neme een tijdvak:

Op dag 1 koopt de ondernemer een partij handdoeken: 100 euro + 19 BTW

Op dat 2 verkoopt de ondernemer de onderneming voor 150,-, vrij van BTW door art. 31 OB.

 

Wie vordert de 19 euro BTW terug van de handdoeken?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

nee, art. 31 zorgt dat de overdracht van een (zelfstandig deel van) de onderneming BTW vrij kan geschieden.

 

Dus, verkoper A heeft voorraad ingekocht en die BTW teruggevraagd.

 

Koper B neemt de voorraad (als onderdeel van de totaalovername) zonder BTW over.

 

Koper B verkoopt de voorraad tegen marktprijzen en draagt de BTW af.

 

iedereen blij ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

maar hoe zit het dan met de BTW die nog niet is teruggevorderd?

(lopend tijdvak)

 

Mijns insziens treedt de koper ( van de onderneming) in de plaats van de verkoper( van de onderneming) en zal hij die BTW mogen terugvorderen, niet de verkoper (van de onderneming).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

daar heb je gelijk in!

 

overigens splits je dat gewoon naar de datum van overdracht. Stel je moet maandaangifte doen en je draagt de onderneming over op de 15e, dan doe jij aangifte over alle transacties tm de 15e en de koper vanaf de 15e.

 

Ontvang je na de 15e nog een factuur, dan is het zaak om die factuur gecrediteerd te krijgen en de leverancier de factuur aan de koper te doen uitreiken. Dat kan op verzet stuiten van de koper ("ik heb geen opdracht gegeven tot deze aankoop"), dus zorg dat je dit goed vastlegt in de overnameovereenkomst.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee, de verkoop is BTW vrijgesteld, zoals gezegd. Jij als verkoper hebt verder niets van doen met werrekening. Haal zeker de voorraad er niet uit, want dan is de vrijstelling waarschijnlijk niet van toepassing.

 

De overname die jij doet, is dus BTW vrij. Jeschrijft zelf:

 

inclusief btw (art 31 van de wet omzetbelasting)

 

Dat kan dus niet. De verkoper mag aan jou geen BTW in rekening brengen juist op grond van artikel 31 OB.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.