• 0

Prepaid betalingen en boekhouding

Goedemiddag,

 

Ik heb een betaling gedaan bij een bedrijf dat werkt met een pre-paid concept. Je doet een storting voor een bepaald bedrag, en telkens wanneer je iets verbruikt, wordt dat verbruik ingehouden op je tegoed. Prima systeem. Nu is het zo dat je telkens wanneer je iets verbruikt, je daar telkens een factuur voor krijgt, maar niet voor de initiele storting die je gedaan hebt.

 

Mijn vraag: hoe ga je hier in je boekhouding mee om?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik adviseer je het volgende:

 

Storting:

 

1.. Voorschotten (vermeld in omschrijving je crediteur)

@ bank.

 

Voorschotten is een balansrek; je rijkt dus het voorschot nooit uit het oog!

 

FAKTUUR/inkoopboek:

 

4..kosten

1.. te vord BTW

@ Crediteur

+

Correctie op voorschot (memoriaalboeking):

Crediteur (faktuur betaald zetten)

@ voorschot

 

Nu komt de volgende vraag in mij op:

Zolang je geen faktuur ontvangt, is het een voorschot (of onverschuldige betaling misschien nog wel juridisch gezien?)

Wat nu als je nooit je "prepaid" opmaakt.....?? Hoe lang blijft pre-paid geldig/? Vervalt ht na een tijdje? krijg je het nooit meer terug?? Wat staat daarover in de voorwaarden?

 

Als het niet terugvorderbaar is/vervalt na bepaalde tijd, , dan is het gewoon OMZET. Een faktuur bij storting is dan de enig juiste manier om aan de wettelijke eisen van financiele verslaglegging te voldoen. (Lijkt mij een goede vraag voor Joost Rietveld!) anders komt het op mij over dat de onderneming op deze manier probeert " te betalen BTW' uit te stellen.....

 

Op dit moment, lijkt het mij zelfs zo, dat betalingen aan jouw leverancier door jou als "onverschuldigde betalingen" kunnen worden gezien zolang er geen diensten zijn afgenomen; en dat zou betekenen dat een " voorschot" altijd weer opeisbaar is (ook al staat er in de voorwaarden wat anders). Maar ik ben geen jurist, maar zo komt het op mij over.

 

Maar als je zo de boeking doet, raak je nooit je " voorschot" uit het oog!!

Iedere keer bij opstellen van rapportages, kom je dit bedrag weer tegen.....

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Nou, inderdaad, dan doen ze het netjes!

 

Voorschot dus!

 

Ik zal ook meteen even de JP geven voor de terugstoring met inhouding van kosten (het moet dan wel een faktuur voor komen , want kosten voor jou, is voor hun OMZET):/baten

 

 

4..kosten

1..bank (wat je netto terugkrijgt)

1..aan voorschot (netto +admkst)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.