• 0

Ondernemers zijn volkshelden, maar daar moet je het niet voor doen!

Ok, ik kan me wel vinden in het onderstaande stukje. $$$ vind ik belangrijk, maar daarvoor zou ik niet gaan ondernemen.... En als je het niet voor het geld doet, dan ben je over 27 jaar multinantional met 6000 medewerkers en 600 miljoen euro omzet... Toch leuk ;)

 

Bron: de Volkskrant: Economie, dinsdag 28 mei

 

'Voor applaus moet je het niet doen'

Van onze verslaggever Pieter Klok

 

Jan Aalberts begon zijn onderneming in 1975, toen de verbeelding aan de macht was en ondernemen vies. Nu is dat heel anders. 'De ondernemer is een volksheld geworden', zegt hoogleraar Roy Thurik. Aalberts Industries, producent van onder meer kranen, fittingen en zuigers, groeide in 27 jaar uit tot een multinational met 6000 werknemers en een omzet van 600 miljoen euro. En Aalberts is een held. Toch?

 

'U spreekt met een naar binnen gekeerd persoon. Ik roep niet de hele dag hoe fantastisch het is wat ik allemaal doe. Voor het applaus moet je het uiteindelijk niet doen. Je moet niet elke dag in de pers staan, dan ga je jezelf verheerlijken. Als iedereen denkt dat je goed bent, word je eigenwijs.

'Toen ik begon, heerste er veel negativiteit. Om dat te zien hoef je de kranten uit die tijd maar open te slaan. Startsubsidies waren er niet en durfkapitalisten waren onbekend. Ik moest het doen met mijn eigen spaarcentjes en een lening bij de bank. Ik verdiende minder dan mijn medewerkers.

'Ik wou iets creëren, verantwoordelijkheid dragen en succesvol zijn, net als een sporter. Alleen voor het geld moet je het niet doen. Dan is de kans op mislukking groot.

'Ik dacht dat ik met open armen zou worden ontvangen, maar ik kon klanten slechts met moeite overtuigen. Het was helemaal nieuw wat ik deed, er was daarom nog geen markt voor. 'Na een halfjaar zeiden de banken dat ik failliet was. Vanaf dat moment daagde ik het geluk uit. Ik ging ongelooflijk hard werken en vertelde

iedereen wat ik aan het doen was, totdat de eerste bedrijven met opdrachten kwamen.

'Ik heb mijn succes niet aan subsidies te danken, maar ze hebben het succes wel versneld. Stimulering heeft zijn grenzen. Ondernemerschap is aangeboren. Als het er niet inzit, komt het er ook niet uit. Als je het bent, blijf je het.'

Copyright: de Volkskrant

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.