• 0

Prive of zakelijke rekening?

Beste heren en dames,

 

Ik heb nu dus sinds een maand mijn eigen bedrijfje, ik moet nu aangifte doen en ben daarmee druk bezig.

Momenteel komt al het geld binnen, en betaal ik alles via mijn prive rekening.

Ik weet dat een zakelijke rekening niet verplicht is, dus waarom zou ik een zakelijke rekening nemen?

 

Voordelen zakelijk:

-Staat professioneel

-Overzichtelijk

 

Nadelen zakelijke rekening:

-Kost meer geld dan prive rekening, en zeker om te openen (prive rekening heb ik al)

 

Nadelen prive rekening:

-Staat minder professioneel

 

Klopt dit en hebben jullie nog toevoegingen?

-

Just do what you have never done before..

www.daand.com > The way to Create

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

belangrijker is dat je dan een onderscheid hebt tussen zakelijk en privé.

 

Nu loopt alles door elkaar en is het moeilijk te onderscheiden hoe het met de onderneming gaat. Je hebt nu nl. de gewoonte om gewoon geld voor privé uit te geven of dat nu wel wenselijk is of niet gezien de bedrijfsresultaten.

 

Splitsen dus. De fiscus betaalt weer mee aan die extra bankkosten.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Daan,

 

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je je administratie hebt opgezet en hoeveel zakelijke boekingen je verwacht. Als je vanuit je administratie al een goed overzicht hebt over de stand van zaken en het aantal boekingen wellicht nu nog beperkt is dan zou je kunnen beginnen met gebruik te maken van je privé-rekening. Omdat je jezelf duidelijk presenteert met een link naar je persoon - ook in je bedrijfsnaam en op je website - vind ik dat ook niet onprofessioneel overkomen.

 

Vind je de kosten niet echt een probleem, dan zou ik echter zeker overwegen om te splitsen.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een 2e priverekening nemen en alle zakelijke inkomsten / uitgaven daar laten komen. De professionele uitstraling (of het gebrek daaraan) van een bankrekening naar klanten is minimaal in mijn ervaring.

En bij banken zoals Rabo en ABN doen ze geen naam-nummer controle ;) Dus je kan dan eventueel gewoon op je factuur rekeingnummer 123 ter attentie van bedrijfsnaam doen. ;) Ze zien alleen wel gewoon je eigen naam als je zelf iets moet overmaken naar de klant.

Link naar reactie
  • 0

En bij banken zoals Rabo en ABN doen ze geen naam-nummer controle ;) Dus je kan dan eventueel gewoon op je factuur rekeingnummer 123 ter attentie van bedrijfsnaam doen. ;) Ze zien alleen wel gewoon je eigen naam als je zelf iets moet overmaken naar de klant.

Lijkt me juridisch niet helemaal correct als je op je factuur vermeldt dat de rekening "t.n.v. bedrijf XXX" is, terwijl dat niet zo is. Daarnaast kan het bij bijvoorbeeld terugstortingen verwarring veroorzaken.

Link naar reactie
  • 0

Tja juridisch niet correct....ik vind het een beetje hetzelfde als wanneer eenmanszaken het op de website steeds over 'wij' hebben.....dat is toch niet erg?

 

Het kan wel idd voor verwarring zorgen als je wat terugstort, maar dat heb ik er al bij vermeld. Je kan bv 'n zakelijke rekening gebruiken voor zelf overmaken en speciale mogelijkheden zoals ideal en incasso, en een 'prive-rekening' erbij voor gewone stortingen.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik een 2e prive rekening open is het geen enkel probleem, en is de administratie doorzichtig, alleen staat misschien wat minder professioneel.

Just do what you have never done before..

www.daand.com > The way to Create

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Er spelen meer overwegingen dan kosten en uitstraling.

 

Als je typisch zakelijke betaalinstrumenten wilt gebruiken (iDeal, incasso, acceptgiro, afstorten) moet je een zakelijke rekening nemen.

 

en

 

met meer rekeningen krijg je een ingewikkelder liquiditeitsbeheer ; je moet steeds zorgen dat op elke rekening genoeg geld staat.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Tja juridisch niet correct....ik vind het een beetje hetzelfde als wanneer eenmanszaken het op de website steeds over 'wij' hebben.....dat is toch niet erg?

 

Een eenmanszaak is alleen een rechtsvorm, en kan zonder problemen mensen in dienst hebben en het dan dus inderdaad over 'wij' hebben.

 

Ik zou er altijd voor zorgen dat de naam op de rekening overeenkomt met de naam op de factuur, vooral met betalingen uit het buitenland wordt het wel eens gecontroleerd. Een bedrijfsrekening hoeft niet duur te zijn, voor een paar euro per maand heb je al een rekening bij bijvoorbeeld Bizner.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik een 2e prive rekening open is het geen enkel probleem, en is de administratie doorzichtig, alleen staat misschien wat minder professioneel.

 

"Probleem" dat zou kunen gaan ontstaan:

 

Dat de bank je aanspreekt vanwege het zakelijke gebruik en de rekening omzet naar een zakelijke variant, waardoor je alsnog kosten gaat betalen.

 

Ik weet niet wat je verwacht dat er op die rekening omgaat voor wat betreft aantal transacties en bedragen. De meeste banken hebben voor starters faciliteiten, waardoor bijvoorbeeld de kosten voor het eerste jaar niet doorberekend worden, dan kan je beter direct een zakelijke rekening openen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu dus een 2e rekening,

Probleem..

 

Er staan nog bedragen van het bedrijf op mijn prive rekening..

Moet ik die gewoon daarnaar toe overschrijven?

Of krijg je daar gedoe mee?

Just do what you have never done before..

www.daand.com > The way to Create

Link naar reactie
  • 0

Dus overmaken van die bedragen van prive naar zakelijk kan geen kwaad?

(Alle bedragen op 1 rekening wordt het wel overzichtelijker van)

Just do what you have never done before..

www.daand.com > The way to Create

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op dit moment druk bezig om ZZP'er te worden, en een van de zaken die ik daar natuurlijk voor nodig heb is een zakelijke rekening. Of beter gezegd, een rekening voor mijn bedrijf.

 

Nu valt het mij echter op dat zakelijke rekeningen allerlei extra kosten met zich meedragen. Zo betaal ik bij de rabobank al 10 cent om via internet bankieren mijn rekening te raadplegen.

 

Wat ik niet vind zijn voordelen van een zakelijke rekening tegenover een particuliere rekening. Weet iemand of het verplicht is om een zakelijke rekening te nemen voor je bedrijf? Ik zie er zelf niet echt het nut van in op dit moment. Verder ben ik een eenmansbedrijf, dus vind het ook niet erg als de rekening op mijn persoon staat.

Link naar reactie
  • 0

Nu valt het mij echter op dat zakelijke rekeningen allerlei extra kosten met zich meedragen. Zo betaal ik bij de rabobank al 10 cent om via internet bankieren mijn rekening te raadplegen.

 

Wat ik niet vind zijn voordelen van een zakelijke rekening tegenover een particuliere rekening. Weet iemand of het verplicht is om een zakelijke rekening te nemen voor je bedrijf? Ik zie er zelf niet echt het nut van in op dit moment. Verder ben ik een eenmansbedrijf, dus vind het ook niet erg als de rekening op mijn persoon staat.

 

Het is niet verplicht een zakelijke rekening te hebben. Het staat echter wel professioneler en administratief gezien is het ook duidelijker voor jou en je klanten.

 

In het buitenland is het de gewoonste zaak om te betalen voor je bancaire dienstverlening. In Nederland niet, en wij proberen het dan ook altijd zo goedkoop mogelijk te krijgen. Heb je al eens gekeken bij het starterspakket van de ING Bank? Geen kosten voor het eerste jaar, gratis boekhoudsoftware het eerste jaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Kroes

 

Jouw opmerking kan ik niet plaatsen. Als je een betaling doet van een geen op naam gestelde rekening kun je de BTW formeel niet verrekenen. Je moet de BTW-aftrek nl. kunnen onderbouwen met facturen.

 

Er loopt nu zelfs een procedure voor de HR waarin de advocaat-generaal stelt dat BTW-aftrek op voorschotnota's van energieleveranciers niet mogelijk is, indien dezen tussentijds geen factuur verstrekken.

 

Of een rekening wordt betaald via een zakelijke of privé-rekening maakt m.i. BTW-technisch niets uit. Wel kan het zo zijn dat de fiscus bij betalingen via de privé-rekening (die ook gebruik wordt voor privé uitgaven) wellicht eerder vraagtekens zet bij de zakelijkheid van de desbetreffende post. Dus splitsing zakelijk-privé is sowiso verstandig.

Link naar reactie
  • 1

@ Odeon

De afnemer moet traceerbeer zijn als er wel een factuur is, maar niet op naam. Deze manco aan de factuur kan dus opgelost worden door deze via een zakelijke rekening te betalen, waardoor de afnemer te traceren is.

 

Nu heb je ook direct het verschil te pakken met de voorschotnota's. Hiervan wordt in het geheel geen factuur opgesteld.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-11.html#P83_10238

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-09.html#P74_8979

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor pinbetalingen, is het een stuk goedkoper om dit via je bank met een zakelijke rekening te nemen. Zomaar een reden.

 

Ook om je privéuitgaven netjes weg te boeken is het beter om een extra zakelijke rekening te hebben. Je zou zomaar kunnen hebben dat de Belastingdienst iets heeft van: "hier worden we geen wijs uit. Gaat u maar fijn de volle mep IB over alle inkomsten betalen en declareert u maar wat u bedrijfsmatig hebt uitgegeven" (in plat hollands dus)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.