• 0

dodehoekgevaar opgelost?

Omschrijving van je concept:

Dodehoek gevaar opgelost?

 

Misschien heel belangrijk, graag even meedenken s.v.p.!

Gister weer een dramatis ongeluk met een fietser onder een vrachtwagen.

Ik vind het zo erg dat we dit probleem niet (goed) kunnen aanpakken en lag er in bed nog over na te denken.

Het probleem bij de wortel pakken dat is hier ook de manier en ik bedacht het volgende:

ALLE FIETSERS AAN DE ANDERE KANT VAN DE WEG FIETSEN

( links fietsen )

Zo zien bestuurders van vrachtwagens je makkelijk aankomen.

Het idee is net geboren dus ik zie misschien iets over het hoofd maar ik vond het rede genoeg om het voor te leggen aan de lezers van higher level.nl.

Het gaat om veel mensenlevens dus hoe eerder dit is opgelost hoe beter!

Wees niet al te negatief met uw opmerkingen en denk a.u.b. mee aan de gevolgen maar vergeet de voordelen niet!

Mocht het idee niks zijn vind ik het toch iets om met u te delen, misschien ontstaat er wel een andere oplossing.

Groet joop

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

bedacht

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

veiligheid

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

veiliger (hoop ik)

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

een oplossing die het probleen oplost

 

 

www.restnrg.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Links fietsen betekent dat we de fietsers moeten vragen hun gedrag te veranderen. Als dat een optie is, waarom leren we fietsers dan niet gewoon dat ze achter de vrachtwagen moeten blijven? Makkelijker uitvoerbaar en kost haast niks.

 

Omdat mensen dat domweg niet doen - als een stoplicht op rood staat rijdt je door naar voren, wat dat betreft is het idee om de stopstreep voor autos naar achteren te verplaatsen haalbaarder (automobilisten houden zich in de regel veel beter aan verkeersregels dan fietsers).

 

Fietsen in tegengestelde richting vind ik een mooi idee, maar ik denk dat het alleen haalbaar is op wegen met (door een berm) gescheiden fietspaden... in wegen waar fietsers op de weg fietsen maar tegen het verkeer in lijkt me de kans op frontale aanrijdingen een probleem. Natuurlijk kun je nu als fietser ook van achteren worden aangereden, maar dat is toch minder ernstig... op een 50 weg is het verschil dan 35 km/h, bij frontaal 65 km/h. Dat maakt toch wel het verschil tussen een paar schrammen en vrijwel dood.

Link naar reactie
  • 0
Omdat mensen dat domweg niet doen - als een stoplicht op rood staat rijdt je door naar voren, wat dat betreft is het idee om de stopstreep voor autos naar achteren te verplaatsen haalbaarder (automobilisten houden zich in de regel veel beter aan verkeersregels dan fietsers).

 

Je moet juist de stoplichten voor fietsers naar achter verplaatsen, anders blijft het probleem dat als de vrachtwagen de hoek omgaat de fietsers in de gevaren zone staan.

 

Dus of de fietsers naar achteren of zowel fietsers als (vracht) auto's zie ook mijn tekening voor situatie schets

Link naar reactie
  • 0

Fietsen in tegengestelde richting vind ik een mooi idee, maar ik denk dat het alleen haalbaar is op wegen met (door een berm) gescheiden fietspaden...

 

Op dat soort fietspaden komt het probleem niet voor. Maar voor die vijftien doden per jaar alle verkeersregels omgooien? Lijkt me dat dat een beetje veel geld gaat kosten. Investeer liever dat geld om dronken mensen van de weg af te krijgen.

De oplossing zit hem gewoon in extra spiegels op de vrachtwagen, en die zijn al meer dan 2 jaar verplicht op nieuwe vrachtwagens! (niet dodehoek spiegel, maar vooruitkijkspiegel). De tekst op de zijkant van vrachtwagens vind ik ook wel effectief: u bevindt zich in mijn dode hoek. Nooit gezien?

Link naar reactie
  • 1

Ik lees meerdere malen dat men pas bewust is van de grootte van de dode hoek wanneer men zelf een keer op een vrachtwagen zit. Dat bracht mij op het idee om de grenzen van de dode hoek te projecteren op de grond wanneer een vrachtwagen de bocht om gaat. Daarmee kun je omstanders laten zien in welk gebied je onzichtbaar bent voor de bestuurder. Het handige hiervan is volgens mij dat wanneer een vrachtwagen de hoek omslaat, de wachtende fietsers kunnen zien in welk gebied zij onzichtbaar waren geweest, waardoor ze in feite getraind worden in het mijden van de dode hoek.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik lees meerdere malen dat men pas bewust is van de grootte van de dode hoek wanneer men zelf een keer op een vrachtwagen zit. Dat bracht mij op het idee om de grenzen van de dode hoek te projecteren op de grond wanneer een vrachtwagen de bocht om gaat. Daarmee kun je omstanders laten zien in welk gebied je onzichtbaar bent voor de bestuurder. Het handige hiervan is volgens mij dat wanneer een vrachtwagen de hoek omslaat, de wachtende fietsers kunnen zien in welk gebied zij onzichtbaar waren geweest, waardoor ze in feite getraind worden in het mijden van de dode hoek.

 

Geniaal! Echt waar. Simpel, met bestaande technologie op te lossen en met een minimale investering (vergeleken sommige alternatieven). Je kunt kinderen leren om voor het stoplicht te wachten, dus ook om niet in de 'dode hoek' te komen.. Ik denk dat dit samen met alle spiegels zeker de oplossing kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd hoe dat eruit zou zien... Voordeel is dat het educatieve effect ook werkt als slechts een deel van de vrachtwagens zoiets aan boord heeft. Mensen weten dan na verloop van tijd ongeveer wat de gevarenzone is.

 

Misschien zou het ook wel een pre zijn voor automoblisten op de snelweg, want het probleem speelt daar natuurlijk ook waar vrachtwagens van baan wisselen. Zeker op stukken waar er een extra baan bij komt (zeg maar zon invoegstrook die nooit afloopt en overgaat in een rijbaan) icm het inhaalverbod voor vrachtverkeer krijg je ook situaties waarbij autos zich ongemerkt in de dode hoek manouvreren. Nu hebben die natuurlijk nog wel een claxon en meestal een vluchtstrook om uit te wijken mocht een vrachtwagen ze van de weg dreigen te drukken, maar toch ;)

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd hoe dat eruit zou zien... Voordeel is dat het educatieve effect ook werkt als slechts een deel van de vrachtwagens zoiets aan boord heeft. Mensen weten dan na verloop van tijd ongeveer wat de gevarenzone is.

 

Volgens mij is het mogelijk om met zwak (niet gevaarlijk) laser licht zoiets op de grond te projecteren. Want hoe duidelijk de tekst op de vrachtwagen ook is, volgens mij valt het meeste op wanneer je iets op de grond ziet. Het zal vast niet altijd even goed te zien zijn, zeker met zonnig weer, maar in Nederland hebben we gelukkig genoeg grijze dagen ;D

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Dat bracht mij op het idee om de grenzen van de dode hoek te projecteren op de grond wanneer een vrachtwagen de bocht om gaat.

 

Grappig, deze oplossing was ik ook opgekomen, probleem is denk ik een beetje de lichtopbrengst die je nodig hebt bij vol daglicht zomers. Je begint dan al snel te denken aan een laser die het dode hoek gebied projecteerd op de straat. Een andere mogelijkheid zou een strobolight kunnen zijn.

Of de lamp sterk genoeg is en in hoeverre dit en gevaar voor de ogen van bijvoorbeeld kinderen op zou kunnen leveren is onderzoek nodig. Het mooiste is natuurlijk als je iets heel laag kunt monteren zodat het nooit in de ogen van kinderen kan schijnen.

 

De volgende oplossing zou een accoustisch signaal kunnen zijn. We kennen allemaal het geluid dat een vrachtwagen maakt als deze in de achteruit gaat. Als een vrachtwagen voorgesorteerd staat voor rechtsaf dan zou het accoustische signaal kunnen klinken. Ook hier valt wel wat uit te zoeken, zoals de te gebruiken frequentie en het geluidsniveau. Door hier mee te spelen kun je mogelijk komen tot een oplossing waarbij het geluid niet veel verder draagt dan de dode hoek zone en er toch een voldoende waarschuwende werking vanuit gaat..

Je kunt dan ook denken aan vershillende geluidsniveau's voor stilstaan en rijden. He gevaar ontstaat pas als de wagen rijd.

Zo wordt het niet een kakofonie aan geluiden bij de stoplichten als er een rijtje trucs stilstaat.

 

Ook aan optische signalering is nog wel wat te doen. Eerder kwam de Lexguard al voorbij. Vrachtwagens met een dergelijk systeem kun je natuurlijk ook uitbreiden met een externe waarschuwing dan alleen het rode licht op het dashboard.

Je kunt denken aan betere zichtbare richtingaanwijzers in grotere aantallen (soms moet je echt goed kijken om te zien of een vrachtwagen af wil slaan). Met de opkomst van de ledstrips kun je ook denken aan lichtbalken welke gaan knipperen zodra de vrachtwagen rechtsaf wil.

 

Op het idee van Joop zijn inmiddels al aardig wat reacties gekomen om aan te geven dat zijn idee wel een hele grote impact heeft. Dat er heel veel straatmubilair verplaats zal moeten gaan worden is een van die punten.

Wie wel eens op deze manier tegen het verkeer in heeft gefiets weet dat zodra het echt nodig is verlichting te voeren om te zien waar je rijd tegemoed komende auto's een verblindend licht uitsralen als je tegen de rijrichting ingaat. Dit heeft te maken met de afstelling van koplampen. Wie goed kijkt ziet dat zijn linkerkoplamp lager staat en zijn rechtkoplamp hoger staat en zijn bundel richt op de plek zodat verkeersborden ed goed uitgelicht worden.

En dat is dus ook de richting waar de fietser volgens Joop zijn idee zich zou bevinden. Het lager afstellen van de lampen is geen optie omdat obstakels, verkeersborde, voetgangers, fioetsers enz aan de rechtkant van het voertuig slecht of helemaal niet meer verlcht worden. De verkeersslachtoffergroep die Joop voor ogen heeft zal natuurlijk afnemen, ik denk echter dat er onder de nieuwe groep (linksbewegende fietsers en voetgangers) een veelvoud van de eerste groep aan slachtoffers gaat vallen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het technisch mogelijk om geluid alleen hoorbaar te laten zijn in een bepaald gebied. Dus als je in de dode hoek staat, dat je hoort: "let op, u staat in mijn dode hoek". Of zoiets.

 

Laat het dan een signaal blijven en geen gesproken tekst. Is namelijk lastig met internationaal transport. Een poolse waarschuwing in Amsterdam wordt door weinigen begrepen ben ik bang ;)

Link naar reactie
  • 0
Een poolse waarschuwing in Amsterdam wordt door weinigen begrepen ben ik bang ;)

 

Door Frans herinner ik mij wat ik er nog aan toe had willen voegen. Als je met dit soort zaken aan de slag gaat krijg je ook te maken met Europese regelgeving. En dan kan Europa wel eens in de weg zitten. Nederland is het enige westerse land waar de fiets een economisch vervoermiddel is. In alle landen wordt de fiets, als deze al gebruikt wordt, vooral als recreatief vervoersmiddel gezien.

Het komt er gewoon op neer dat dit een voornamelijk Nederlandse aangelegeneheid is en het erg moeilijk zal zijn om iets voor elkaar te krijgen wat eigenlijk alleen in Nederland als probleem wordt gezien.

Ongeval cijfers ken ik verder niet maar ik kan me zo voorstellen dat dit in de meeste Euro landen een non issue is gewoon omdat daar nauwelijks tot niet fietsers overlijden door het dode hoek gevaar.

Het komt er op neer dat investeringen worden gevraagd voor ongevallen die nauwelijks voorkomen. He zou net zoiets zijn als een sneeuwscooter detector op alle Europese auto's terwijl die dingen alleen maar in de Alpenlanden en de Scandinavische landen voorkomen. Als Nederlandse automobilist heb je daar ook geen zin in om daar geld in te stoppen, de kans dat je hier ooit een sneeuwscooter ploegend door de sneeuw tegen gaat komen is nul.

Link naar reactie
  • 0
sneeuwscooter detector op alle Europese auto's terwijl die dingen alleen maar in de Alpenlanden en de Scandinavische landen voorkomen. Als Nederlandse automobilist heb je daar ook geen zin in om daar geld in te stoppen, de kans dat je hier ooit een sneeuwscooter ploegend door de sneeuw tegen gaat komen is nul.

 

is dat niet zovaak het probleem voor nederlanders...

voor duitsland hebben vrachtwagens speciale kasjes nodig om te mogen rijden (volgens mij was dat duitsland), voor een ander land moet je weer speciale hesjes bij je hebben, dan moet je weer een wegen vinnet hebben, dan weer sneeuw kettingen enz..

Buitenland houd ook geen rekening met Nederlanders, Moet Nederland dan altijd maar als het braafste jongetje van de klas wel rekening houden met alle buitenlanders?

 

Naar mijn mening niet. In Nederland hebben we dit probleem, verzinnen er hier een oplossing voor en (vracht) auto's die hier willen rijden zorgen maar dat ze zich daar aan houden. Willen ze dat niet? Dan huren ze vanaf de grens maar Nederlandse transporteurs in, ook nog eens goed voor de werkgelegenheid hier.

 

Misschien beetje zwart wit maar daar komt het uiteindelijk wel op neer.

Link naar reactie
  • 0

de man was niet door, toch zijn dit volgens mij allemaal paardemiddelen (hoe goed ook bedoeld)

natuurlijk moet er veel gebeuren maar de belangen zijn hoog,heel hoog!

groet

 

Hoge belangen? Volgens mij zou dit een maatregel zijn van de overheid, daar heb je als ondernemer toch niet veel belang bij? (Tenzij jij degene bent die al die bordjes mag omdraaien ;))

je hebt er belangen bij als:ondernemer,homo,tandarts,kind,paaldanser,enz wij ondernemers zijn toch niet de groep die alleen maar aan geld denken! de belangen zijn hoog voor iedereen!

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Grappig, deze oplossing was ik ook opgekomen, probleem is denk ik een beetje de lichtopbrengst die je nodig hebt bij vol daglicht zomers. Je begint dan al snel te denken aan een laser die het dode hoek gebied projecteerd op de straat. Een andere mogelijkheid zou een strobolight kunnen zijn.

 

Als je het met een groene laser doet kan de lichtopbrengst aanzienlijk zijn met veilige vermogens. Echt in de volle zon zal het lastig te zien zijn, maar bij normaal daglicht is het wel mogelijk. Strobe lights zou ik in het verkeer niet toepassen gezien ze bijvoorbeeld epileptische aanvallen kunnen triggeren.

Link naar reactie
  • 0

Zie het al helemaal voor me! Vrachtwagens met neonlicht aan de onderkant 8) Ik denk dat de technologie voor niks staat hoor.. Laser, LED, Neon.. Er is vast al een uitvinding voor die nu alleen voor iets anders toegepast kan worden. Met een paar nodige veranderingen natuurlijk.. wie gaat er aan de slag? ;)

Link naar reactie
  • 0

Grappig, deze oplossing was ik ook opgekomen, probleem is denk ik een beetje de lichtopbrengst die je nodig hebt bij vol daglicht zomers. Je begint dan al snel te denken aan een laser die het dode hoek gebied projecteerd op de straat. Een andere mogelijkheid zou een strobolight kunnen zijn.

 

Als je het met een groene laser doet kan de lichtopbrengst aanzienlijk zijn met veilige vermogens. Echt in de volle zon zal het lastig te zien zijn, maar bij normaal daglicht is het wel mogelijk. Strobe lights zou ik in het verkeer niet toepassen gezien ze bijvoorbeeld epileptische aanvallen kunnen triggeren.

Je zou het licht kunnen laten meeknipperen met het knipperlicht van de vrachtauto.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik lees meerdere malen dat men pas bewust is van de grootte van de dode hoek wanneer men zelf een keer op een vrachtwagen zit. Dat bracht mij op het idee om de grenzen van de dode hoek te projecteren op de grond wanneer een vrachtwagen de bocht om gaat. Daarmee kun je omstanders laten zien in welk gebied je onzichtbaar bent voor de bestuurder. Het handige hiervan is volgens mij dat wanneer een vrachtwagen de hoek omslaat, de wachtende fietsers kunnen zien in welk gebied zij onzichtbaar waren geweest, waardoor ze in feite getraind worden in het mijden van de dode hoek.

 

Ik citeer mezelf maar even om het volgende:

 

Ik had naar aanleiding van dit draadje mijn idee bij "het beste idee van Nederland" ingediend. Nu zijn de eerste voorrondes op 22 mei en ik ben helaas verhinderd. Aangezien ik destijds het idee op HL had gepost en het daarmee het wat mij betreft een HL-idee is, biedt ik de gelegenheid aan diegene die wel kan op 22 mei om in mijn plaats bovengenoemd idee te presenteren voor het programma "het beste idee van Nederland". Iemand interesse?

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

uh.... kan dit niet veel simpeler: we moeten ervoor zorgen dat er GEEN dodehoek is. en hoe kunnen we daarvoor zorgen : simpel de assen van de vrachtwagen moeten draaibaar zijn. sommige zijn dat al maar niet allen. hiermee creëer je een veel kleinere draaihoek. zo kun je gewoon om de fietser heen rijden omdat de assen van de trailer de vrachtwagen volgen.

 

groetjes gijs

Link naar reactie
  • 0

uh.... kan dit niet veel simpeler: we moeten ervoor zorgen dat er GEEN dodehoek is. en hoe kunnen we daarvoor zorgen : simpel de assen van de vrachtwagen moeten draaibaar zijn. sommige zijn dat al maar niet allen. hiermee creëer je een veel kleinere draaihoek. zo kun je gewoon om de fietser heen rijden omdat de assen van de trailer de vrachtwagen volgen.

 

groetjes gijs

 

Weet niet of je zelf uberhaupt weleens op een vrachtwagen gereden heb maar zo werkt het simpelweg niet..Ook met een gestuurde as blijf je een dodehoek houden....En zo kun je (gewoon) om de fietser heen rijden....Ik zou zeggen rij eens een dag met een chauffeur mee die werkzaam is in de winkeldistributie..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.