Ik ben druk bezig met het implementeren van Snelstart. Heb een goede rekeningschema samengesteld en ging voor mijn bedrijf als volgt te werk:
Opgericht 01-04-2009
Ik heb geprobeerd een beginbalans te maken. Op het moment van de oprichting en een maand erna heb ik ongeveer € 3000 aan kosten gemaakt die ik uit mijn zak heb betaald. Dit heb ik als volgt geboekt in mijn boekhouding:
Kas € 3000
Aan Eigen Vermogen € 3000
Vervolgens heb ik elke keer een kas mutatie gedaan en de kosten verder uitgesplitst:
4050 Kantoorartikelen
Aan Kas
Na een aantal boekingen heb ik voor de gein een kolommenbalans uitgedraaid en geprobeerd om een jaar wissel te maken. Ik heb een negatief resultaat van € 1.000 die ik als volgt heb geboekt (via memoriaal):
Eigen Vermogen €1.000
Aan 9999 Winst en verlies
Als ik nu de jaarafsluiting maak gaat het goed, maar! ik wil mijn jaarresultaat apart op de balans laten zien. Je krijgt dan:
Eigen vermogen € 2.000
Jaarresultaat € -1.000
Totale Eigen Vermogen € 1.000
Om dit te realiseren boek ik i.p.v. Eigen Vermogen €1.000 :
Jaarresultaat (balanspost)€ 1.000
Als ik dit boek gaat het mis! Dan telt hij het negatieve resultaat bij de Eigen Vermogen i.p.v. af te trekken. Alle opties staan goed. Wat gaat hier dan mis???
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Anoniem4567
Anoniem4567
Hoi allemaal,
Ik ben druk bezig met het implementeren van Snelstart. Heb een goede rekeningschema samengesteld en ging voor mijn bedrijf als volgt te werk:
Opgericht 01-04-2009
Ik heb geprobeerd een beginbalans te maken. Op het moment van de oprichting en een maand erna heb ik ongeveer € 3000 aan kosten gemaakt die ik uit mijn zak heb betaald. Dit heb ik als volgt geboekt in mijn boekhouding:
Kas € 3000
Aan Eigen Vermogen € 3000
Vervolgens heb ik elke keer een kas mutatie gedaan en de kosten verder uitgesplitst:
4050 Kantoorartikelen
Aan Kas
Na een aantal boekingen heb ik voor de gein een kolommenbalans uitgedraaid en geprobeerd om een jaar wissel te maken. Ik heb een negatief resultaat van € 1.000 die ik als volgt heb geboekt (via memoriaal):
Eigen Vermogen €1.000
Als ik nu de jaarafsluiting maak gaat het goed, maar! ik wil mijn jaarresultaat apart op de balans laten zien. Je krijgt dan:
Eigen vermogen € 2.000
Jaarresultaat € -1.000
Totale Eigen Vermogen € 1.000
Om dit te realiseren boek ik i.p.v. Eigen Vermogen €1.000 :
Jaarresultaat (balanspost)€ 1.000
Als ik dit boek gaat het mis! Dan telt hij het negatieve resultaat bij de Eigen Vermogen i.p.v. af te trekken. Alle opties staan goed. Wat gaat hier dan mis???
Kan iemand mij hiermee helpen a.u.b.
Groet,
Osman
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22633-winst-verlies-boeken-op-balans-in-snelstart/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag