• 0

Zakelijke rekening openen, bij welke bank?

Beste mensen,

Ik heb een vraag over het openen van een zakelijke rekening waarop ik het antwoord op dit forum niet zo snel kon vinden. Ik sta op het punt om samen met een partner een kroeg over te nemen in Groningen.

Nu komen daar natuurlijk een aantal dingen bij kijken, zoals het openen van een zakelijke rekening.

Ik heb al op verschillende websites van banken gekeken, ze hebben overal aanbiedingen, maar je moet ook overal afspraken maken om meer te weten te komen.

Voor ons is het belangrijk dat we contant geld kunnen afstorten en dat pinverkeer makkelijk mogelijk is. Er zullen verder weinig betalingen en ontvangsten per rekening plaatsvinden, in principe alleen de vaste lasten als bijvoorbeeld huur, g/w/l en de BUMA-rechten.

Welke bank kunnen/zouden jullie ons aanraden?

Alvast bedankt,

Wouter

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

hoi Wouter

Je kunt hier de tarieven van banken vergelijken:

http://www.virtueelbankieren.nl/

SNS zal afvallen omdat je daar niet meer cash kunt storten. Verder is een lokaal betrokken bank een plus. Rabo comes to mind....

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ik lees niks over wat je verder nodig hebt of verwacht van je bank.

Krediet? Of een beetje rood kunnen staan?

Als je samen met een partner iets overneemt zul je natuurlijk wel even een vof contract opstellen. Zoek maar even op vof hier op HL dan kom je een boel tips tegen over het samenwerken met anderen.

Groningen ... geweldige stad. In welke straat ligt die kroeg?

Ard

• 0

Ik lees niks over wat je verder nodig hebt of verwacht van je bank.

Krediet? Of een beetje rood kunnen staan?

Als je samen met een partner iets overneemt zul je natuurlijk wel even een vof contract opstellen. Zoek maar even op vof hier op HL dan kom je een boel tips tegen over het samenwerken met anderen.

Groningen ... geweldige stad. In welke straat ligt die kroeg?

Ard

We hebben het VOF contract als zo goed als klaar, moeten nog een paar kleine aanpassingen gedaan worden waarschijnlijk. Krediet is niet nodig, we krijgen een lening van Heineken om de koopsom te betalen en om de boel op te knappen. Rood staan is een optie, maar dat zal slecht om een klein bedrag gaan (denk aan een euro of 1000-1500).

Verder verwacht ik niet heel veel van een bank, deze hebben we alleen nodig om transacties te kunnen doen en niet voor een krediet of iets dergelijks. Het is natuurlijk wel fijn als er een beetje schappelijke mensen werken, maar het is geen must.

De kroeg is aan de Noorderstationsstraat, op de hoek van de Nieuwe Ebbinge en het Noorderplantsoen.

Groeten,

Wouter

• 0

Ik zou in de omgeving van je bedrijf (ivm afstorten zo kort mogelijk houden) gewoon eens een afspraak maken bij een 3-tal lokale banken.

Bij diegene waar je je het prettigst bij voelt....vul maar in. Met die accountmanager zul je namelijk nog jááárenlang moeten samen werken. En het is wel zo prettig wanneer dat klikt. Natuurlijk moet je bovenstaande adviezen zeker ter harte neme.

Persoonlijk heb ik altijd zaken gedaan met Rabo, en tot op het laatst was dit zeer ok. Maar dit hangt natuurlijk echt samen met de mensen de daar werken.

Kort geleden probeerde ik op maandagochtend een rekening te openen bij ABN, maar ze openen pas om 14.00 uur.... Dit irriteert me dan al. De buurman was 4 meter verder (ING) en wel open. Werd per direct geholpen en goed, gelukkig.

Nadeel wat ik nu ervaar is dat ik mijn nieuwe ING pas moet ophalen op het postkantoor, waar ik in principe weiger te komen.

• 0

Let naast de mogelijkheden voor het storten van geld ook op de mogelijkheden om 'kleingeld' te halen. Sinds een paar maanden is het bij een bank (meen ING) bijvoorbeeld alleen nog mogelijk om briefjes van vijf euro per honderd aan te schaffen.

• 0

De Rabobank! Je kunt er contant geld in zowel munt als coupures afstorten in een daarvoor bestemde geldmachine. Werkt ideaal voor winkel en horeca bedrijven. Daarnaast kun je bij dezelfde bank ook gebruik maken van sealbags (zowel muntgeld als coupures)

Succes

;)Bumblebeecrew

• 0
Krediet is niet nodig, we krijgen een lening van Heineken om de koopsom te betalen en om de boel op te knappen.

Beste Wouter,

Gefeliciteerd met deze kans. Bij het kiezen voor een bank zijn ook de kredietmogelijkheden van belang; weet je zeker dat je alle investeringen voor de overname en start van jullie cafe hebt gedekt? Is jullie gezamenlijk eigen vermogen en de financiering van de brouwerij voldoende? Behalve overname van inventaris/goodwill/voorraad en kosten voor het opknappen/herinrichten kan het bij de overname van een horecabedrijf bijvoorbeeld gaan om:

[*]Kosten voor verandering van de bedrijfsnaam, bijvoorbeeld belettering binnen en buiten;

[*]Startkosten voor gemeentelijke vergunningen, inschrijvingen, e.d.;

[*]Huurborg van de eerste drie maanden en huurbetaling voor de eerste maand;

[*]Inkopen werkvoorraad voor de eerste weken;

[*]Afsluitkosten/provisie banklening;

[*]Verzekeringen;

[*]Kosten startpromotie, zoals de opening e.d.

Heb je een aanloopreserve in het bedrijf afgesproken voor de eerste maanden, waarin je je omzet en klantenkring moet opbouwen en waarbij de vaste kosten wel doorlopen? Indien je geen andere bron van inkomsten hebt (bijvoorbeeld via partner), is ook het aanhouden van een buffer voor je vaste privé-lasten aan te raden.

In elk geval veel succes! Groet,

Paul

• 0

Paul,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Met alles wat jij hierboven noemt, hebben we rekening gehouden. Behalve met een huurborg van 3 maanden, hierover zal ik meteen even met de brouwerij bellen.

Voor de vergunningen en dergelijke hebben we een deal gemaakt met de huidige eigenaar, deze vergoed de vergunningen. Dat scheelt ons dus een kleine €2.000,- Verder hebben we al onze opstartkosten ruim geschat en denken dat dit genoeg is. Mocht dit onverhoopt toch niet genoeg zijn, is daar wel een oplossing voor.

Wij gaan er dus vanuit dat we genoeg startkapitaal hebben om de eerste maand, hooguit 2, zoiezo de vaste lasten te kunnen betalen, ook als we geen omzet maken.

Wouter

• 0
Met alles wat jij hierboven noemt, hebben we rekening gehouden

Nog één belangrijk aandachtspuntje: controleer voor overname of de elektrische installatie is gekeurd en gecertificeerd. Dit is een harde eis van iedere verzekeraar: zonder gecertificeerde installatie is er bij brand (als gevolg van kortsluiting = de meest voorkomende brandschade-oorzaak in de horeca), geen dekking .

Vaar daarbij dus niet alleen blind op de vergunning en de inspectie van de brandweer

Een van mijn relaties heeft begin dit jaar een café overgenomen waar - bij inspectie van verzekeraars - bleek dat de installatie niet was gecertificeerd en dat er eigen - levensgevaarlijke! - modificaties waren uitgevoerd, o.a. zelf bedrading op groepen aangesloten met verkeerde bekabeling die her en der al was weggesmeuld.. Uiteindelijk heeft de uitbater op eigen kosten de hele installatie moeten laten aanpassen om uberhaupt weer verzekeringsdekking te kunnen krijgen, en nu is hij al 6 maanden bezig met procederen tegen opstaleigenaar en vorige uitbater om die kosten vergoed te krijgen. :(

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar