• 0

BV verkopen om faillissement te voorkomen

Ik verkeer met mijn BV in ernstige financiële problemen, en als ik niets doe lijkt een faillissement onafwendbaar.

 

Nu ben ik, op advies van een bekende, in contact gekomen met een organisatie die mijn bedrijf, inclusief alle lusten en lasten, over kan nemen. Ik verkrijg een volledige vrijwaring van de notaris en er wordt decharge verleend.

 

Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing, en wat kunnen de "haken en ogen" zijn?

 

Met vriendelijke groet,

 

R

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik verkeer met mijn BV in ernstige financiële problemen, en als ik niets doe lijkt een faillissement onafwendbaar.

 

Nu ben ik, op advies van een bekende, in contact gekomen met een organisatie die mijn bedrijf, inclusief alle lusten en lasten, over kan nemen. Ik verkrijg een volledige vrijwaring van de notaris en er wordt decharge verleend.

 

Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing, en wat kunnen de "haken en ogen" zijn?

 

Met vriendelijke groet,

 

R

De ogen zijn die van de curator als vertegenwoordiger van de gezamenlijke schuldeisers, de haken heten 'paulianeus handelen' en 'bestuurdersaansprakelijkheid'.

 

Als je serieus op zo'n aanbieding in wilt gaan, laat je dan alsjeblieft bijstaan door een advocaat met kennis van het ondernemings- en faillissementsrecht.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk redenen te vinden waarom dat zou kunnen alleen lijkt me dan dat je er zelf ook wel uit zou moeten kunnen komen. Maargoed, als de kopende partij wellicht meer kapitaal heeft een daardoor denk de boel draaiend te krijgen zou dat een goede reden kunnen zijn die je niet zelf uit kan voeren. Ze kopen dan voor een prikkie wat voor hen weer interessant is!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Wie kan mij en de medelezers hier, één goede reden benoemen, waarom iemand een aabod doet om een (nagenoeg) failliet bedrijf in zijn geheel voor een prikkie over te willen nemen ? Ben benieuwd.

 

iemand die zo slecht geïnformeerd is dat hij het bestaan van voorvoegingsverliezen niet kent en denkt een BV te kopen met compensabel verlies.... ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

als de kopende partij wellicht meer kapitaal heeft een daardoor denk de boel draaiend te krijgen zou dat een goede reden kunnen zijn die je niet zelf uit kan voeren. Ze kopen dan voor een prikkie wat voor hen weer interessant is!

 

ja, maar met die zak geld zal je toch eerst met die crediteuren moet gaan onderhandelen. Daarnaast weet je niet altijd welke vuiltjes nog verscholen liggen! Zou het dan niet goedkoper én eenvoudiger zijn om datgene wat je wilt hebben uit de failliete boedel te kopen?

 

Ik kan me wel een scenario voorstellen, dat die "gekochte vennootschap" ( het gaat altijd over vennootschappen!) (mis) bruikt wordt om "niet geregistreerde euro's" van de ene naar de andere kant te schuiven.

Link naar reactie
  • 0

De regeling is wat complex, maar kort door de bocht:

 

Als een BV met compensabele verliezen verkocht wordt, dan zijn die verliezen doorgaans alleen compensabel in de toekomst als de BV de huidige activiteiten voortzet.

 

In het verleden werd de gekochte BV daarom in een Fiscale Eenheid gevoegd om de verliezen zo met andere BV's in de FE te kunnen compenseren. Dat had als ongewenst bij-effect een levendige handel in verlies BV's en een behoorlijke derving van Staatsinkomsten.

 

Daar komt de term voorvoegingsverliezen vandaan. Verliezen van voor het voegingstijdstip met/tot een FE met andere BV's zijn niet verrekenbaar met winsten in die andere BV's.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu gesproken met twee partijen die dergelijke transakties uitvoeren en een derde volgt nog.

 

Het verrekenbare verlies is inderdaad van ondergeschikt belang. En verkopen betekend niet dat ik er ook nog geld voor krijg. Sterker nog, ik moet betalen. De prijzen varieren sterk, net zoals de afwikkeling.

 

De ene partij geeft aan het bedrijf een nieuwe identiteit te geven en te vestigen in Duitsland waar het in een sterfhuisconstructie beland. De andere partij verkoopt de BV weer door, waarna het wel degelijk weer wordt gebruikt voor nieuwe activiteiten.

 

Beide partijen geven aan dat ik volledig notarieel gevrijwaard word en decharge verleend krijg. De Duitse variant geeft aan dat crediteuren niets betaald krijgen en de andere doet hen een voorstel om tegen finale kwijting de boel af te kopen.

 

Ben benieuwd naar de derde! Maar hoe dan ook, de Duitse variant heeft niet mijn voorkeur momenteel. Weinig chique en duurder.

 

Heb tevens informatie ingewonnen bij een notaris. Een dergelijke oplossing is volledig legaal, echter de mogelijkheid dat crediteuren alsnog bij mij aankloppen blijft ondanks de waarborgen aanwezig. Zij kunnen proberen onbehoorlijk bestuur ten laste te leggen, echter de bewijslast daarvoor ligt bij de crediteur(en) die dat probeert cq proberen. Wel geeft hij aan dat een dergelijke procedure voor de crediteuren in kwestie een kostbare zaak is en dat verwacht mag worden, afhankelijk van het te vorderen bedrag, zij dit niet zullen proberen.

 

Groet,

 

R

Link naar reactie
  • 0

In prive is niet meegetekend voor de schulden van de B.V.?

 

 

 

Slechts voor een deel van het bankkrediet.

 

Dan is de kans groot dat je dat deel mag/moet betalen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

In prive is niet meegetekend voor de schulden van de B.V.?

 

 

 

Slechts voor een deel van het bankkrediet.

 

Dan is de kans groot dat je dat deel mag/moet betalen.

 

Ja dat klopt, ik heb al een gesprek gehad met de bank. Het restant boeken zij "gewoon" af om moeilijke en zwevende dossiers weg te werken. In het kader van de credietcrisis is de afdeling intensief beheer met een grote schoonmaak bezig. Wellicht dat mijnheer Bos daarvoor de portemonnee trekt ;-)

 

Groet

 

R

Link naar reactie
  • 0
Wellicht dat mijnheer Bos daarvoor de portemonnee trekt ;-)

Ik heb begrip voor je situatie, maar deze tekst met smiley vind ik wat onkies edit: ongelukkig gekozen. Het is ten slotte niet meneer Bos die de portemonnee trekt maar meneer Norbert Bakker, Johan GM, Joost Rietveld etc die dat van hun belastingcenten bekostigen!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Wellicht dat mijnheer Bos daarvoor de portemonnee trekt ;-)

Ik heb begrip voor je situatie, maar deze tekst met smiley vind ik wat onkies. Het is ten slotte niet meneer Bos die de portemonnee trekt maar meneer Norbert Bakker, Johan GM, Joost Rietveld etc die dat van hun belastingcenten bekostigen!

 

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar in het verleden in de goeie jaren ook meneer R uiteraard. Kijk, en begrijp me niet verkeerd, wanneer ondernemers de boel moedwillig laten "klappen" en een hoop mensen op de blaren laten zitten, mogen ze van mij keihard aangepakt worden en een levenslang verbod op ondernemerschap.

 

Ik heb voor deze situatie niet gekozen, en ben wegens ziekte in deze situatie terecht gekomen. Ik sta nu met lege handen en kan nergens terecht voor "steun". Zelfs een bijstands uitkering is lastig. Terwijl hele volksstammen op "onze" zak teren en binnen no-time een uitkering, huurhuis etc etc verkrijgen!

 

Modder al twee jaar om, vanwege mijn moraal, een faillissement te voorkomen.

 

In Amerika ben je pas een echte ondernemer als je minimaal twee keer failliet gegaan bent. Hier zit het nog steeds in de taboesfeer.

 

Groet,

 

R

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat mijnheer Bos daarvoor de portemonnee trekt ;-)

Ik heb begrip voor je situatie, maar deze tekst met smiley vind ik wat onkies edit: ongelukkig gekozen. Het is ten slotte niet meneer Bos die de portemonnee trekt maar meneer Norbert Bakker, Johan GM, Joost Rietveld etc die dat van hun belastingcenten bekostigen!

 

Komt bij dat ik het enigszins sarkastisch bedoelde, aangezien de banken nu, onder de noemer credietcrisis, schoon schip maken. Ik heb daar zelf(s) grote moeite mee dat dit dus over de ruggen van de belastingbetaler gebeurt.

 

Groet,

 

R

Link naar reactie
  • 0

Ik verkeer met mijn BV in ernstige financiële problemen, en als ik niets doe lijkt een faillissement onafwendbaar.

...

 

Je hoeft prive toch niet failliet te gaan als de BV failliet gaat? Dus waarom verkopen?

 

Als bestuurder van een BV die failliet gegaan is krijg je toch een stempel achter je naam! Vooral de eerste jaren zal het lastig zijn opnieuw een BV op te richten. En dan heb ik het nog niet eens over kredietaanvragen etc etc.

 

Groet,

 

R

Link naar reactie
  • 0

En een bank boekt een stuk van een lening af zonder dat je een stempeltje krijgt?

 

Blijkbaar heb je nog wat geld, al eens gedacht een een crediteuren akkoord? Wat zo'n schimmig bedrijf in de bv handel zegt misschien te gaan doen, kun je natuurlijk ook zelf (met wat hulp).

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Robbie,

 

Heeft de BV nog belastingschulden? Zo ja, heb je al een melding betalingsonmacht gedaan?

 

Als je een BV met belastingschulden verkoopt, kan de fiscus je aansprakelijk stellen in privé op grond van bestuurdersaansprakelijkheid. Met een tijdige melding betalingsonmacht verklein je het risico dat de fiscus je aansprakelijk stelt. In de praktijk wordt dit nog wel eens vergeten, met alle ellende van dien voor de bestuurder.

Link naar reactie
  • 0

Robbie,

 

Heeft de BV nog belastingschulden? Zo ja, heb je al een melding betalingsonmacht gedaan?

 

Als je een BV met belastingschulden verkoopt, kan de fiscus je aansprakelijk stellen in privé op grond van bestuurdersaansprakelijkheid. Met een tijdige melding betalingsonmacht verklein je het risico dat de fiscus je aansprakelijk stelt. In de praktijk wordt dit nog wel eens vergeten, met alle ellende van dien voor de bestuurder.

 

Ja de BV heeft belastingschuld, en ik heb, nu ruim een jaar geleden, aangegeven dat ik niet in staat ben deze schulden te voldoen.

Link naar reactie
  • 0

En een bank boekt een stuk van een lening af zonder dat je een stempeltje krijgt?

 

Blijkbaar heb je nog wat geld, al eens gedacht een een crediteuren akkoord? Wat zo'n schimmig bedrijf in de bv handel zegt misschien te gaan doen, kun je natuurlijk ook zelf (met wat hulp).

 

Gr

Mark

 

1) De bank boekt af inderdaad, en dat betekend einde relatie. Dat wil zeggen voor de BV. Ze hebben mij verzekerd dat ik privé bij hen kan blijven bankieren, en zelfs in de toekomst welkom ben als klant met een eventuele nieuwe onderneming. Uiteraard realiseer ik mae dat bij de aanvraag van een eventueel krediet in de toekomst voorzichtigheid betracht zal worden.

 

2) Ik heb GEEN geld meer, de vraag (die ik mezelf stel) is hoe ik een dergelijk "buro" ga betalen. Voor wat betreft het zelf doen (met wat hulp) zou ik graag suggesties horen voor die "helpende hand"

 

Groet,

 

R

Link naar reactie
  • 0

Als bestuurder van een BV die failliet gegaan is krijg je toch een stempel achter je naam! Vooral de eerste jaren zal het lastig zijn opnieuw een BV op te richten. En dan heb ik het nog niet eens over kredietaanvragen etc etc.

 

Groet,

 

R

 

Gegeven de situatie waar je nu in zit, en dat de bank toch in de toekomst voorzichtiger zal zijn met kredieten etc, en dat je aangeeft dat er geen geld meer is, lijkt me een faillissement van de BV toch de enig overblijvende optie. Daarnaast zul je toch ook iets moeten doen met die belastingschuld.

 

Misschien beter om nu door die zure appel heen te bijten, en niet je zorgen te maken over eventuele toekomstige kredietverleningen? Dat komt later wel weer nadat de huidige problemen zijn opgelost.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Gegeven de situatie waar je nu in zit, en dat de bank toch in de toekomst voorzichtiger zal zijn met kredieten etc, en dat je aangeeft dat er geen geld meer is, lijkt me een faillissement van de BV toch de enig overblijvende optie. Daarnaast zul je toch ook iets moeten doen met die belastingschuld.

 

Misschien beter om nu door die zure appel heen te bijten, en niet je zorgen te maken over eventuele toekomstige kredietverleningen? Dat komt later wel weer nadat de huidige problemen zijn opgelost.

 

Ik ben inderdaad bang dat dat de enige overgebleven optie is (helaas). Ik kan namelijk geen vat krijgen op de "aankoop praktijken" van de bureaus die hier hun specialiteit van hebben gemaakt. Het is een erg grijs gebied, met voors, onzekerheden en ook veel tegens.

 

Heb met een aantal partijen contact gehad. Vreemde zaken als: tijdelijke mobiele nummers, kantoorpand in de verbouwing, geen visitekaartjes krijgen etc etc.

 

Groet,

 

R

 

En de toekomstige kredieten is ook inderdaad mijn laatste zorg momenteel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.