• 0

BV kopen uit prive vermogen?

Ik ben bezig met de aankoop van een BV inclusief personeel.

Deze BV wil ik naast mijn vof draaien (waar ikzelf werk).

Vragen: Kan ik dat het beste met privegeld doen? Of moet ik bijvoorbeeld een leving naar de BV doen om de aankoop te financieren?

Moet ik salaris ontvangen uit de BV ondanks dat ik er niet werk.

Of moet ik de activiteiten van de VOF (soortgelijke activiteiten) tevens onderbrengen in de BV (winst 300k op jaarbasis, zitten al jaren tegen wel/of niet BV vraagstuk aan)?

Graag hoor ik jullie advies.

Groeten,

Rob

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22640-bv-kopen-uit-prive-vermogen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Je koopt een B.V.? Ik neem aan de aandelen in die B.V.?

Als je die rechtstreeks koopt zul je prive moeten financieren/betalen. Een andere uitweg is er niet, je hebt immers de aandelen ook prive.

Andere optie, aanrader!!!, richt een holding op en laat die holding de aandelen in de B.V. kopen. Over de voordelen van een holding is hier al veel geschreven, gebruik maar eens de zoekfunctie.

Bij winsten van 300k kun je inderdaad afvragen of het tijd wordt voor de B.V., afhankelijk van het aantal vennoten. Maar dat kan de accountant/boekhouder narekenen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Hoi Rob,

Je kunt zelfs overwegen om de VOF in een holding BV structuur te brengen en daarna jouw holding BV de andere BV te laten kopen.

Tav het salaris in de BV. Ook als je er niet echt in werkt zal de fiscus veronderstellen dat je op zijn minst het personeel aanstuurt en dus niet helemaal arbeidloos rondloopt daar. Op basis van de feitelijke omstandigheden zal een lager gebruikelijk wel van toepassing zijn.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Rob,

Als je voor de constructie met de holding gaat:

Het prive geld kan als eigen vermogen in de holding ingebracht worden. Mits je een goed

onderbouwd plan hebt; goede exploitatiebegroting en investeringsbegroting zal een bank

wellicht bereid zijn om een stuk te financieren.

Groet, Jeroen

www.reith.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar