• 0

Nederlandse onderneming aanhouden bij emigratie?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaak in de dienstensector met een paar man personeel. Nu heb ik het plan om naar Turkije te emigreren. Mijn onderneming wil ik ongewijzigd voortzetten en runnen vanuit Turkije. Volgens de Turkse wetgeving en het bilaterale verdrag zal ik echter belastingplichtig worden in Turkije. Ik zou echter in verband met mijn klantenkring en diverse mogelijkheden in Nederland gewoon een Nederlandse onderneming willen blijven en geen Turkse. Weet iemand een constructie om dit op te lossen? Alvast bedankt!

 

Josephus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel simpel, voor een eenmanszaak moet je in Nederland wonen.

Op het moment dat je officieel verhuist bestaat je bedrijf dus niet meer.

 

Je mag wel veel in Turkije zijn, als je maar eens per jaar in Nederland bent.

 

Succes

Mark

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Krijg ik in dit geval dus twee bedrijven (een in Nederland en een in Turkije)? Of kan ik alles via de Nederlandse onderneming laten lopen?

 

En waar moet de boekhouding van de Nederlandse onderneming worden bijgehouden?

 

Tot slot: zou het oprichten van een Nederlandse bv in dit geval een meerwaarde hebben? Of reist een bv mee met de dga?

 

Alvast bedankt!

 

J.

Link naar reactie
  • 0

Van belang is waar (op welk grondgebied) de activiteiten van de onderneming plaatsvinden. Als je gewoon een (fysieke)winkel hebt in Nederland en de eigenaar woont in Turkije, dan is de winst in Nederland (als bronstaat) belast. Als je in de dienstverlening zit of een webwinkel hebt, is vaak al minder duidelijk welk land bronstaat is.

 

De winst is echter ook meestal belast in het woonland, maar als het woonland een Belastingverdrag met Nederland heeft afgesloten, geeft het woonland een voorkoming dubbele belasting. Zo wordt voorkomen dat je in 2 landen over dezelfde winst belasting betaalt. Mij is niet bekend of er een Belastingverdrag is tussen Nederland en Turkije, maar ik denk haast van wel.

 

Dit soort zaken moet je wel goed uit laten zoeken, alvorens te emigreren. Er zijn in Nederland ook Turkse belastingadviseurs actief, dus wellicht dat één van hen je verder kan helpen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als advies zou ik je willen geven: blijf gewoon in Nederland ingeschreven en houd daar je bedrijf aan. Wil je in Turkije een dan ook iets opstarten? Hier moet je bedrijfsmatig niet teveel doen kost je alleen maar veel geld. Gewoon daar lekker wonen en genieten van het geld wat je in Nederland met je bedrijf verdiend. Officieel emigreren naar Turkije heeft teveel nadelen, denk ook aan verzekeringen, pensioen, en andere rechten. 1x per jaar naar Nederland gaan is aan te raden. Toeristen visum is 3 maanden. Voor een jaarlijkse visa betaal je momenteel als Nederlander minimaal Euro 500,00 per jaar. Een beetje geld erbij en je kunt hiervan 4x per jaar naar Nederland als je een beetje handig bent met het zoeken naar goedkope vluchten. Zo blijf je ook beter contact houden met je eigen bedrijf en kun je alles inspecteren :-) Als je meer informatie over wonen en werken in Turkije wilt kun je me altijd een berichtje sturen.

 

Groetjes,

 

Gooffy

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Nogmaals bedankt voor de reacties, in ieder geval begint me nu duidelijk te worden hoe het zit. Nog een vraag: kan ik me als Turkse onderneming ook inschrijven bij de KvK? Wat zijn daarvoor de minimale vereisten en waar is dat precies geregeld?

 

Met hartelijke groet,

 

J.

Link naar reactie
  • 0

 

Een onderneming kan (moet) zich alleen in Nederland inschrijven als deze in Nederland is gevestigd. De eigenaar van een Nederlandse onderneming hoeft niet persé in Nederland te wonen.

 

Turkse ondernemingen dienen zich (naar ik aanneem) bij de Turkse KvK in te schrijven. Informatie over inschrijven vind je op de site van de KvK.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Bedankt weer. Zelfs als ik me fiscaal in Turkije zou vestigen, hou ik toch Nederlandse nummers en een adres aan. Een KvK-inschrijving zou daarom ook handig zijn (weliswaar Turkse onderneming, maar toch actief op de Nederlandse markt). Ik ga proberen om uit te vinden of dat mogelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

 

J.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Josephus

 

Je kunt in NL een zogenaamde vaste inrichting aanhouden. Kantoor, 1 personeelslid dat de zaken hier regelt (niet verplicht) en de inschrijving bij de KvK kan in stand blijven.

 

groet

Joost

 

Hallo Joost,

 

Als ik het goed begrijp wordt in dit geval ten aanzien van de winstallocatie de 'directe methode' gehanteerd, d.w.z. dat de vaste inrichting en het hoofdhuis voor de belastingheffing worden gezien als waren het twee afzonderlijke ondernemingen die transacties met elkaar doen. In theorie is me dit duidelijk, maar hoe werkt dit in de praktijk? Wie beslist of de transacties reëel zijn? (Het blijft immers nattevingerwerk als de onderneming in de praktijk gewoon als één onderneming functioneert.) In potentie lijkt me dit nogal een lastige constructie met veel dure accountantsverklaringen en veel getouwtrek met de belastingdiensten van twee landen. Of is er een methode om dit eenvoudig vooraf vast te laten stellen?

 

Alvast bedankt,

 

J.

Link naar reactie
  • 0

In theorie is me dit duidelijk, maar hoe werkt dit in de praktijk? Wie beslist of de transacties reëel zijn?

 

De VI is weliswaar een zelfstandige onderneming, maar je hoeft je niet druk te maken over de zakelijke verhoudingen. Zoals gezegd, het is en blijft één onderneming. Ik zie dan ook geen noodzaak voor accountantsverklaringen.

 

Zakelijk handelen tussen beide entiteiten ligt bij jou. Als je zorgt dat de VI afneemt tegen zakelijke condities dan is er vrij weinig op aan te merken ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.