• 0

Geld storten via BV in andere BV

Hallo,

 

Ik ben momenteel bezig om een aantal BV's op te richten en heb een simpel vraagje.

 

We zijn met drie partners, en hebben elk een persoonlijke holding BV opgericht. We hebben daartoe 18.000 gestort.

 

Deze drie persoonlijke holdings zullen aandeelhouder worden van een nieuwe BV, de Werkmaatschappij BV.

 

Hoe krijgen we nu het geld in de Werkmaatschappij? De drie partners gaan namelijk een stuk meer investeren dan 18.000, namelijk 85.000 elk. Hoe zorgen we ervoor dat de Werkmaatschappij BV dat geld gaat krijgen? Kan ik als privé persoon zomaar geld overmaken naar mijn persoonlijke holding, en die zomaar naar de werkmaatschappij?

 

Wordt het dan gezien als investering of als lening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Guiseppe

 

Om te beginnen zullen de 3 holdings ieder 6K moeten storten in de dochter BV voor de volstorting van het aandelenkapitaal.

Als daarna werkkapitaal bijgestort gaat worden, doe dat dan als lening van privé aan holding en vervolgens doorlenen aan de werk BV.

 

Zo ontstaat de juiste volgorde. De werk BV heeft een schuld aan jullie holdings en elke holding heeft een schuld aan privé.

 

Let wel: de vorderingen van jullie op jullie holdings valt onder de terbeschikkingstelling in box 1. Rente is belast als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Zorg daarnaast voor overeenkomsten van geldlening op zakelijke grondslagen. Rente, aflossing en zekerheden.

Maak deze niet winstafhankelijk!

 

Onzakelijke geldleningen zal de fiscus aanmerken als informele kapitaalstortingen, waardoor het geld gaat fungeren als aandelenkapitaal en niet meer eenvoudig zonder heffing terug te betalen is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oke, dank je wel!

 

Als ik het goed begrijp is het dus handiger om geld te lenen in plaats van te storten als aandelenkapitaal, omdat je zo het geld makkelijk weer terughaalt zodra de onderneming winst behaalt? En je zo dus geen belasting betaalt over de winst (is immers terugstorting van lening).. nu is het kwartje gevallen.

 

En zakelijke, niet-winst afhankelijke, leencondities zijn alleen noodzakelijk om de fiscus gerust te stellen?

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie om geld in de BV's te storten is om het geld als agio op aandelen te storten in de Holding, die het vervolgens kan doorlenen aan de werkmaatschappij. Het kost dan wel weer meer moeite om dit geld uit de Holding te halen (o.a. notariskosten).

 

Bij een rekening-courant vordering van max. € 17.500 hoeft echter geen rente berekend te worden. Dus de Holding heeft geen rentelasten en in prive geen belaste rentebaten. Dit is met name gunstig als het in de inkomstenbelasting tegen een hoog tarief zou worden belast. Op die manier kan dus € 18.000 + (3 x € 17500) = € 70.500 in de werkmaatschappij worden gestoken zonder rente die belast is in de inkomstenbelasting.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is het dus handiger om geld te lenen in plaats van te storten als aandelenkapitaal, omdat je zo het geld makkelijk weer terughaalt zodra de onderneming winst behaalt? En je zo dus geen belasting betaalt over de winst (is immers terugstorting van lening).. nu is het kwartje gevallen.

En zakelijke, niet-winst afhankelijke, leencondities zijn alleen noodzakelijk om de fiscus gerust te stellen?

 

Volgens mij klopt het nog niet helemaal. Voor het gemak ga ik er even vanuitdat de winst gelijk aan de cash is. De terugbetaling van de lening gebeurt dan uit de winst NA belastingen. De terugbetaling van de lening is geen kostenpost en zorgt dus niet voor een verlaging van de winstbelasting.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zo ontstaat de juiste volgorde. De werk BV heeft een schuld aan jullie holdings en elke holding heeft een schuld aan privé.

 

 

 

Joost, is er nog een reden om dit de juiste volgorde te noemen? Kan je ook niet uit privé meteen aan de werkmaatschappij lenen?

 

Tuurlijk kan dat. Vraag is alleen of je het wilt.

-IB technisch (terbeschikkingstelling) maakt het niet uit;

-als de vordering oninbaar blijkt te zijn en je moet afschrijven, heb je geen winsten om mee te compenseren, in je holding wel. (als het goed is)

 

Wellicht heeft Joost nog toevoegingen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Deze topic heeft veel overeenkomsten met mijn situatie. Daarom wil ik hier graag een vraag stellen.

 

Samen met 2 andere personen willen wij een werkmaatschappij starten. Ieder neemt deel middels zijn persoonlijke holding b.v.

We willen in totaal 75.000,- eigen geld inleggen en de bank een financiering vragen van 25.000,-.

 

Ook ik heb me afgevraagd om dit kapitaal geheel als aandelenkapitaal aan te merken of deels als lening zoals Joost

in de vergelijkbare situatie van TS schetst.

 

Persoonlijk ben ik een voorstander van 18.000,- aandelenkapitaal en rest dmv leningovereenkomsten met de 3 holding b.v.'s.

 

We gaan er niet van uit maar als we nu eens van een worst case scenario uitgaan en het blijkt dat de werkmaatschappij

op de fles gaat. Gesteld dat alle 75.000,- als aandelenkapitaal gestort waren dan betekent dit mijns inziens voor de aandeelhouder een nadeliger situatie dan wanneer er 18.000,- aandelenkapitaal zou zijn en een drietal geldleningen.

 

is het niet zo dat de aandeelhouders in z'n geval concurrente schuldeisers zijn en nog een mogelijkheid hebben om

een deel van het geld terug te krijgen ?

 

M.a.w. aandelenkapitaal + geldleningen is financieel minder risicovol dan alleen aandelenkapitaal ?

 

Ik zie graag jullie reacties.

 

Groet,

cierto

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Deze topic heeft veel overeenkomsten met mijn situatie. Daarom wil ik hier graag een vraag stellen.

 

Samen met 2 andere personen willen wij een werkmaatschappij starten. Ieder neemt deel middels zijn persoonlijke holding b.v.

We willen in totaal 75.000,- eigen geld inleggen en de bank een financiering vragen van 25.000,-.

 

Ook ik heb me afgevraagd om dit kapitaal geheel als aandelenkapitaal aan te merken of deels als lening zoals Joost

in de vergelijkbare situatie van TS schetst.

 

Persoonlijk ben ik een voorstander van 18.000,- aandelenkapitaal en rest dmv leningovereenkomsten met de 3 holding b.v.'s.

 

We gaan er niet van uit maar als we nu eens van een worst case scenario uitgaan en het blijkt dat de werkmaatschappij

op de fles gaat. Gesteld dat alle 75.000,- als aandelenkapitaal gestort waren dan betekent dit mijns inziens voor de aandeelhouder een nadeliger situatie dan wanneer er 18.000,- aandelenkapitaal zou zijn en een drietal geldleningen.

 

is het niet zo dat de aandeelhouders in z'n geval concurrente schuldeisers zijn en nog een mogelijkheid hebben om

een deel van het geld terug te krijgen ?

 

M.a.w. aandelenkapitaal + geldleningen is financieel minder risicovol dan alleen aandelenkapitaal ?

 

Ik zie graag jullie reacties.

 

Groet,

cierto

 

 

Lening vs. aandelenkapitaal:

 

Bij leningen zul je een zakelijke rente moeten bedingen. Die moet de werkmij ophoesten en dat is nadelig voor de financiele positie. Daarnaast zullen er aflosverplichtingen zijn, die kunnen ook nadelig werken.

Als de bank financiert zal zij eisen dat jullie vorderingen worden achtergesteld, oftewel eerst de bank zijn centen, dan pas jullie.

 

Bij aandelenkapitaal is er geen jaarlijkse verplichting (rente) als er geen winst is. Ook al is er winst, dan kan er gereserveerd worden.

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Je bent een concurrente schuldeiser.

Je komt na de belastingdienst (voor zover preferente belastingschuld), de hypotheekhouder, de pandhouder, de leveranciers met eigendomsvoorbehoud, de lening van de bank indien er sprake is van achterstelling van jullie vorderingen.

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Als we het geld storten als agio in de personal holdings, en het dan doorlenen aan de holding van het bedrijf.. zou dat een goede oplossing kunnen zijn?

 

dus:

 

Prive persoon stort agio in persoonlijke holding

Persoonlijke holding leent het geld tegen rente aan bedrijfsholding

 

Zijn er alleen notariskosten bij gemoeit om het geld van de personal holding terug te halen naar prive, belastingvrij? En zijn er ook notaris kosten noodzakelijk om de storting van het agio te regelen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Guiseppe,

 

Zolang er geen uitgifte van aandelen plaatsvindt, hoeft er geen notaris aan te pas komen.

 

Volgens mij kun je alleen geen agio storten zonder aandelen uit te geven. Dus ja, je hebt notariskosten. Kan me niet voorstellen dat het heel duur is.

 

Als je geld uit de BV wilt halen zonder belastingheffing, moet je afstempelen. Agioreserves omzetten in aandelenkapitaal (notaris) en vervolgens het overtollige aandelenkapitaal afstempelen (notaris).

Duurt wel even voor dat allemaal geregeld is. Er moeten stukken bij de KvK worden gedeponeerd en 2 maanden ter inzage liggen..., vervolgens wachten op een verklaring van de rechtbank. Al met al is 3 maanden een normale termijn.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1
Volgens mij kun je alleen geen agio storten zonder aandelen uit te geven. Dus ja, je hebt notariskosten.

 

IMHO is deze opmerking niet correct.

 

Je kunt wel degelijk een informele kapitaalsstorting doen. Maak een overeenkomst tussen beide partijen waarin je expliciet aangeeft dat het gaat om een kapitaalsstorting ten gunste van de agioreserve. Vermeld nadrukkelijk dat geen nieuwe aandelen worden uitgegeven en dat de dotatie aan de agioreserve "niet bedongen agio" betreft. Vermeld tevens dat er geen terugbetalingsverplichting is van hetgeen gedoteerd wordt.

 

Een notaris is hierbij niet nodig.

 

FFen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Guiseppe,

 

Ik kan je niet meer comfort geven dan ik gedaan heb: ik ben geen jurist, maar heb een financiele achtergrond. Ik heb bovenstaand passages geciteerd uit een informele kapitaalsstortingsovereenkomst die ik heb gebruikt voor een multinational en is opgesteld door een zeer gerenommeerd advocaten/notarissenkantoor.

 

Misschien dat anderen mijn opinie kunnen bevestigen.

 

Groet, FFen.

Link naar reactie
  • 0

Even afgezien van de vraag of het kan (bij nader inzien zou je heel goed gelijk kunnen hebben), is het laten opstellen van een dergelijke overeenkomst goedkoper dan de uitgifte van een of meer aandelen?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.